Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


Odgovor: Putem SEF se šalju i primaju fakture i vrši evidencija PDV, u skladu sa propisima o elektronskom fakturisanju. Da bi se precizno odgovorilo na pitanje neophodni su podaci o primaocu i davaocu donacije i prirodi donacije. Molimo Vas da nam pošaljete više informacija putem mejla podrskaefaktura@mfin.gov.rs

2. Kada treba da izdamo elektronsku fakturu, da li pre toga treba da otkucamo fiskalni račun na kasi i da ga zatim refundiramo ili to sada više nije potrebno? Ukoliko jeste potrebno kucati fiskalni račun, kakav je tu postupak?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju.

Samo na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, subjekt će, nakon izdavanja fiskalnog računa, izdati elektronsku fakturu, a potom izvršiti opciju “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet kako isti ne bi ostao dva puta fakturisan.

3. Zašto je faktura koja je poslata nekome iz privatnog sektora automatski odbijena ako je kupac ne odobri ni posle slanja podsetnika (15+5) dana? To ostavlja mogućnost za namerno odugovlačenje plaćanja i pravi problem oko obračuna PDV-a za onoga ko šalje fakturu.

Odgovor: Bez obzira što faktura u SEF ima status “automatski odbijena”, ona se smatra verodostojnom ispravom i može se pokrenuti postupak prinudne naplate. Takođe, ona se može i platiti, bez obzira na status.

4. Na koji način se stornira prethodno izdati avansi račun na SEF-u ukoliko dođe do raskida ugovora sa kupcem?

Odgovor: Avansni račun u statusu “poslato” i “pregledano” moguće je stornirati u SEF-u. Ukoliko je avansni račun odobren, sa ažuriranjem SEF-a 3.1 uvedena validacija da avansni račun ne može biti storniran ukoliko je vezan za konačni račun koji nije storniran.

5. Potrebno je da izdamo fakturu sa koje se skida avans od prošle godine. Avans nije urađen kroz SEF. Kako to da uradimo?

Odgovor: Prilikom kreiranja fakture u polje “avansni račun” ručno dodajete broj dokumenta koji je izdat van SEF-a, unosite datum, a u formu koja će biti otvorena upisujete iznos iskorišćene avansne uplate. Više informacija možete pronaći u Internom tehničkom uputstvu na strani 202.

6. Da li mi kao privredno društvo koje od 01.02.2022. godine koristi SEF može da posluje sa preduzetnikom paušalcem koji nije dobrovoljni korisnik SEF-a i nema nameru da se prijavi? Da li je potrebno da njegovu fakturu mi unesmo kroz SEF?

Odgovor: Da, moguće je poslovati sa navedenim subjektom. Izdavanje faktura će biti van SEF. Kod transakcija u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV. U svim ostalim slučajevima, fakture se neće unositi u SEF.

7. Klijentu ispostavljamo redovno profakturu (nije u pitanju javni sektor). Ukoliko nam, na primer danas plati (19.01.), mi to tek sutradan vidimo na izvodu. Da li 20.01. pravimo konačnu fakturu ili smo u obavezi da prvo napravimo avansnu fakturu pod 19.01. i konačnu fakturu pod 20.01?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun. Avanski račun ne može nositi datum 19.01. ukoliko se on tog dana ne registruje u SEF. Fakture u SEF nose datum registracije u SEF. Za avansnu fakturu je važno ispravno popuniti datum plaćanja, a to je u ovom slučaju 19.01.

8. Ukoliko smo poslali fakturu preko SEF-a, a kupci nisu korisnici sistema, da li svakako unosimo tu fakturu u pojedinačnu evidenciju? Da li treba poslate fakture stornirati? Da li se svaka faktura unosi posebno ili za period?

Odgovor: Elektronska faktura se može poslati samo registrovanim korisnicima Sistema elektronskih faktura. Subjektu koji nije korisnik SEF-a fakturu šaljete na isti način kao pre početka primene SEF-a. Kada se radi o transakciji u kojoj se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije poslata kroz SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV-a. Ukoliko fakture imaju status “poslato” to znači da je primalac fakture registrovan na SEF. Ukoliko je to slučaj, fakture su poslate i isporučene i nema dodatnih obaveza za izdavaoca fakture.

9. Kako knjižimo primljene fakture iz 2022. godine koje nisu stigle na vreme, odnosno do slanja PPPDV prijave za januar i da li takve fakture treba da prikažemo kroz SEF?

Odgovor: Fakture se ne knjiže u SEF. Ako se pitanje odnosi na evidenciju PDV u SEF, evidencija PDV se vrši u rokovima koji su predviđeni za podnošenje poreske prijave za poreski period za koji se vrši evidencije.

10. Pošto smo preduzeće koje obavlja veterinarsku delatnost, a nismo u obavezi da izdajemo fiskalne račune na terenu nego samo za poslove koji se obavljaju u ambulanti, kada izdamo fiskalni račun, a dobijemo tu istu priznanicu da je fakturišemo (pošto je to budžetski korisnik u pitanju), da li smo u obavezi da izdamo e-fakturu ili je dovoljan samo fiskalni račun? Da li će ako izdamo i e-fakturu u tom slučaju biti dupliran PDV?

Odgovor: Na zahtev budžetskog korisnika subjekt prometa izdaje elektronsku fakturu u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV. Nakon izdavanja elektronske fakture, za taj promet se vrši operacija “refundacija” na fiskalnom uređaju, kako promet ne bi bio dupliran.

11. Avansni račun je poslat kupcu 16.01.2023. preko SEF-a sa datumom uplate 12.01.2023. godine. Kupac je odobrio avansni račun. Nakon toga, dana 18.01.2023. u SEF smo uneli konačni račun a na njemu je u delu avansni računi prikazao datum slanja avansnog računa, tj. 16.01.2023. Da li je to ispravno jer u objašnjenjima je navedeno da to treba da bude datum uplate avansa, tj. 12.01.2023? Takođe, kada datum treba da bude - uplate ili slanja avansnog računa? Direktnim unosom u SEF ne može se promeniti pri povezivanju izdatog avansa datum slanja, što i ne bi smelo. Molimo za odgovor jer moramo da budemo sigurni šta je ispravno zbog podešavanja našeg informacionog sistema.

Odgovor: Prilikom slanja dokumenata kroz SEF datum slanja nije moguće promeniti, on je sistemski i prikazaće se i na povezanim avansnim računima. Datum plaćanja na avansnom računu je datum kada je izvršena uplata.

12. Gde naći ažurirani spisak korisnika SEF-? Na sajtu efaktura.gov.rs izlazi Excel tabela u kojoj nema naše firme (PIB 106117486), niti dobrovoljnog korisnika (PIB 101821366) koji se registrovao prošle godine?

Odgovor: Oba navedena subjekta se nalaze u listi korisnika Sistema elektronskih faktura. Molimo Vas da prilikom svake pretrage korisnika koristite tabelu koja se svakodnevno ažurira preko dostupnog lika. Datoteku koju preuzimate možete da obrišete iz lokalnog računara i svaki sledeći put prilikom pretrage koristite novu listu.

13. Imam registrovanih par hiljada kupaca (pravna lica). Nemam mogućnost automatskog praćenja koje pravno lice je aktivno ili nije. Nije problem naplata, oni to plate u pošti, pozovu se na broj fakture, upišu platilac “naziv firme” itd. Kako je to regulisano? Gde je moguće pronaći uputstvo za INO plaćanja? Da li će ulazna dokumenta (recimo, plaćanje karticom i dobijanje fiskalnog - gotovinskog računa) biti unošeno na SEF kroz pojedinačnu evidenciju PDV-a?

Odgovor: Lista korisnika SEF je dostupna na portalu www.efaktura.gov.rs. Plaćanje nije predmet SEF. SEF služi isključivo za registraciju (slanje i prijem) faktura i trenutno je namenjen samo domaćem prometu.

U slučaju da primljeni račun izdat putem fiskalnog uređaja, nije potrebno vršiti evidenciju PDV jer je isti evidentiran putem fiskalnog uređaja. Evidenciju PDV u SEF vrši poreski dužnik (Zakon o PDV) u slučaju da faktura nije izdata putem fiskalnog uređaja ili putem SEF.

14. Zbog prirode posla naš SAP sistem je podešen da radi na 4 decimale. Međutim, SEF radi na 2 decimale i obračun na e-fakturi nije ispravan. Prodajemo dnevne novine sa maloprodajnom cenom od 50 dinara. Distributerima fakturišemo VP cenu 50 dinara minus 10% PDV-a. Zbog preračunate stope, ukoliko jediničnu cenu pomnožimo sa visokim tiražom, dobijamo veliku razliku u ceni koja ne može da se tretira kao zaokruženje. Kako da ispravno unesemo fakturu u SEF?

Odgovor: Broj decimala je propisan standardom EN16931-1. Dodatne informacije su dostupne na portalu efaktura.gov.rs u sekciji Instrukcije.

15. Da li se konačni račun kupcu mora izdati tek nakon odobrenja avansnog računa na strani kupca? Ukoliko se konačni račun šalje po tom redosledu, nastaje problem ukoliko firma kupca ode na kolektivni odmor ili službeni put.

Odgovor: Sa ažuriranjem Sistema elektronskih faktura 3.1 na produkcionom okruženju omogućeno je kreiranje i slanje konačnog računa koji se referencira na jedan ili više avansnih računa, bez obzira na statuse odobravanja povezanih avansnih računa.

16. Da li će biti moguć naknadni unos priloga na e-fakturu. Kada se otkaže faktura od strane pošiljaoca, zašto se samo ne može izmeniti, već se mora raditi nova ako je pogrešan npr. jedan podatak (valuta)?

Odgovor: Nije moguće naknadno dodati prilog na elektronsku fakturu koja je poslata kroz SEF. Poslati dokumenti se ne mogu menjati, oni se mogu stornirati, a potom se izdati nova, ispravna dokumenta.

17. Da li smo u obavezi da izdajemo fakture preko SEF-a kupcu koji nije u sistemu PDV-a?

Odgovor: Fakture preko SEF-a je moguće poslati samo subjektima koji su registrovani na sistem. Subjekti koji nisu u sistemu PDV-a mogu postati dobrovoljni korisnici. U tom slučaju im šaljete fakture kroz SEF, a ukoliko nisu, fakture ćete slati kao pre početka rada SEF-a.

18. Čemu služi zbirna evidencija PDV-a, s obzirom na to da postoji i pojedinačna po dokumentima? Šta se tačno unosi u nju, a šta u pojedinačnu? U čemu je razlika?

Odgovor: U zbirnu evidenciju se evidentira PDV iz transakcija prometa na malo za koje nisu izdati fiskalni računi preko fiskalnog uređaja, i to zbirno, za poreski period (mesečni ili tromesečni). U pojedinačnu evidenciju se evidentira PDV iz ostalih transakcija, za svaku transakciju pojedinačno, u slučaju da faktura nije izdata putem SEF (ili u slučaju obrnutog obračuna PDV, kada primalac obračunava i plaća PDV, a faktura u SEF se registruje bez PDV).

19. Firma je pre uvođenja SEF-a registrovala promet prema ino klijentima kroz fiskalnu kasu. Da li fakture u ovoj godini prema ino klijentima treba registrovati kroz SEF ili kroz fiskalnu kasu? Fakture prema ino klijentima se izdaju po članu 24 i 12, znači nema iskazani PDV.

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju.

20. Šta se unosi u zbirnu evidenciju PDV-a, a šta u pojedinačnu. Šta unosimo za prethodni PDV, odnosno ulazne račune?

Odgovor: U zbirnu evidenciju se evidentira PDV iz transakcija prometa na malo za koje nisu izdati fiskalni računi preko fiskalnog uređaja, i to zbirno, za poreski period (mesečni ili tromesečni). U pojedinačnu evidenciju se evidentira PDV iz ostalih transakcija, za svaku transakciju pojedinačno, u slučaju da faktura nije izdata putem SEF (ili u slučaju obrnutog obračuna PDV, kada primalac obračunava i plaća PDV, a faktura u SEF se registruje bez PDV).

Prethodni PDV je definisan propisima o PDV.

Primer fakture koja je ulazna, a PDV se unosi u SEF je situacija obrnutog obračuna PDV, kada je primalac fakture poreski dužnik u skladu sa Zakonom o PDV i obračunava i plaća PDV (građevinski radovi preko 500.000 dinara ili promet sekundarnih sirovina).

21. Zašto na portalu ne postoji mogućnost filtriranja po dobavljaču/komitentu?

Odgovor: U polje pretraga možete uneti naziv dobavljača i na taj način filtrirati fakture.

22. Gde je nestao taster otkazivanja poslate fakture? Kako se sada otkazuje faktura koju primalac još uvek nije prihvatio ili odbio?

Odgovor: Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 ukinuta je mogućnost otkazivanja izdate fakture. Zadržana je mogućnost storniranja izdate fakture.

23. Ukoliko kupac uplati robu danas, a mi izdamo fakturu sutradan sa datumom prometa dobara sa današnjim danom, da li smo u prekršaju? Da li moramo da izdamo prvo avansni račun i koji je postupak?

Odgovor: Za svaku uplatu po profakturi kroz SEF se izdaje avansni račun. Kod izdavanja avansnog računa datum plaćanja je datum kada je izvršena uplata. Avansni račun će nositi datum njegove registracije u SEF.

24. Da li se na SEF-u mogu izlistati podaci o pregledu iznosa poreza na dodatu vrednost iskazanim u elektronskim fakturama za određeni vremenski period?

Odgovor: Navedena funkcionalnost trenutno nije omogućena.

25. Pitanje je vezano za slanje e-faktura u formi XML fajla, što i jeste e-faktura. Budući da kao maloprodajna kompanija koja se bavi prodajom naftnih derivata dužni smo da na fakturi istaknemo ime i prezime osobe koja je točila gorivo, registarske oznake itd. Da li, ako priložimo našu knjigovodstvenu fakturu koja sadrži te elemente, kao i vrednost akcize, da li se to smatra kao greška, budući da su svi potrebni parametri na našoj programskoj fakturi, a ne mogu se videti na e-fakturi?

Odgovor: Uz elektronsku fakturu možete poslati prateću dokumentaciju sa potrebnim podacima.

26. Ako se desi greška prilikom unosa lica koje je kupovalo određenu robu, kao i slovna greška prilikom unosa registracionih oznaka vozila, da li se tom prilikom može ispraviti prilog, odnosno naša knjigovodstvena faktura i dostaviti drugim kanalom dostave ili se mora vršiti storno/odbijanje postojeće fakture i izdati ponovo nova (kompletna) e-faktura i prilog?

Odgovor: Na SEF-u nije moguće ispraviti poslati dokument. U slučaju greške, taj dokument se stornira i šalje nova faktura sa ispravnim podacima. Slanje priloga kroz SEF nije zakonska obaveza i oni se mogu slati na drugi način.

27. Da li fakture prema inostranstvu treba da se unose na SEF i na koji način?

Odgovor: Ino-fakture se ne registruju putem SEF. Pojedinačna evidencija PDV se vrši u svim situacijama u kojima je subjekt u ovim transakcijama poreski dužnik u smislu zakona o PDV.

28. Da li moramo izdavati avansni račun za svaku uplatu ili možemo, recimo, poslati na kraju meseca avansne račune za poslove koji nisu završeni ili opremu koja nije preuzeta?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun.

29. Mi smo preduzeće u sistemu PDV-a i potrebno je da izdamo fakturu kupcu koji nije registrovan na SEF. Da li smo u obavezi i kako da registrujemo tu fakturu?

Odgovor: Kupcu koji nije registrovan na SEF fakturu šaljete na isti način kao pre početka primene SEF-a. Transakcija u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

30. Kada istekne zakonskih 15+5 dana za odobrenje fakture i kupac je ne odobri i ona bude automatski odbijena, da li prodavac mora da poništava, tj. stornira fakturu ili ona i dalje može da bude odobrena?

Odgovor: Fakturu stornirate samo u situacijama kada nije ispravna. Bez obzira što faktura u SEF ima status “automatski odbijena”, ona se smatra verodostojnom ispravom i može se pokrenuti postupak prinudne naplate. Takođe, ona se može i platiti, bez obzira na status.

31. Fakturisanje izvoza robe u inostranstvo u EUR kupcu registrovanom u inostranstvu ne radimo kroz SEF. Da li postoji obaveza evidentiranja-registrovanja takve fakture na SEF-u?

Odgovor: Kupcu koji nije registrovan na SEF fakturu šaljete na isti način kao pre početka primene SEF-a. Za transakcije u kojima se subjekt nalazi u ulozi dužnika u skladu sa Zakonom o PDV, a faktura nije registrovana u SEF, vrši se pojedinačna evidencija PDV.

32. Da li krajem meseca treba da popunjavamo zbirnu prijavu ili to sistem obrađuje?

Odgovor: SEF ne utiče na obaveze koje subjekti imaju u skladu sa propisima o PDV i svi subjekti ih i dalje izvršavaju u skladu sa važećim propisima o PDV.

33. Zbog čega sada mogu da prihvatim fakturu koju sam prethodno odbio i to neograničeno vreme unazad? Konkretno, uspevam da prihvatim fakturu koju sam odbio pre više meseci.

Odgovor: Dešava da se faktura greškom odbije, pa je omogućeno da se naknadno i prihvati, da se ne bi vršilo storniranje i ponovno izdavanje fakture koja je ispravna. Fakture koje su odbijene sa razlogom i neispravne su, primalac neće naknadno prihvatati.

34. Da li se na SEF-u registruju privremene situacije u građevinarstvu? Ako se ne registruju, kako će se one povezivati sa konačnim računom?

Odgovor: Za svaku privremenu situaciju izvođač radova registruje fakturu u SEF, a privremenu situaciju dostavi naručiocu radova u prilogu elektronske fakture.

35. Ako izdajemo fakturu obvezniku koji nije registrovan na sistem elektronskih faktura, da li se za njih unose podaci u pojedinačnu evidenciju, svaki račun posebno? Da li možemo da izdamo e-fakturu bez obzira što oni nisu u PDV-u i registrovani na SEF, pa u tom slučaju nemamo obavezu evidentiranja u posebnu evidenciju?

Odgovor: Dobrovoljnom korisniku SEF-a fakture šaljete preko sistema. U situacijama kada subjekt nije u obavezi da koristi SEF-a, fakture šaljete kao i ranije uz obavezu evidentiranja PDV-a kroz pojedinačnu evidenciju.

36. Da li se knjižna odobrenja koja se izdaju sada kupcima, a odnose se na fakture iz prethodne godine, za rabate, reklamacije, unose u SEF i na koji način?

Odgovor: Knjižna odobrenja se izdaju kroz SEF. Ukoliko se knjižno odobrenje odnosi na fakturu izdatu u prethodnom periodu, pre početka korišćenja Sistema E-faktura, potrebno je do korisnik odabere opciju “Knjižno odobrenje se odnosi na fakture koje nisu registrovane na E-fakturi”, zatim da u polju “Izvorna faktura” unese broj izvorne fakture i na kraju da odabirom opcije “Dodaj izvornu fakturu” izvrši konačan unos izvorne fakture. Više detalja je dostupno u u Internom tehničkom uputstvu na strani 204.

37. Uzimajući u obzir da je u SEF-u dodata opcija da primalac fakture na ulaznoj fakturi čekira opciju “Dodaj obračunati PDV” i unese iznos obračunatog PDV-a, kao primalac fakture - da li to znači da se interni obračuni po članu 10 st. 2 Zakona o PDV-u sada neće unositi u pojedinačnu evidenciju PDV-a?

Odgovor: Ne. Za ove transakcije postoji obaveza evidentiranja PDV, bez obzira na opciju dodavanja PDV na fakturi.

38. Kako se registruju avansni računi na SEF i koje su obaveze kada se radi o knjižnim odobrenjima - da li se ona negde registruju?

Odgovor: Navedena dokumenta se izdaju putem SEF u slučaju da su kupac i prodavac obveznici primene Zakona o elektronskom fakturisanju. Više informacija o avansnim računima, knjižnim odobrenjima i knjižnim zaduženjima dostupno je u Internom tehničkom uputstvu.

39. Da li nam je za storno fakturu dovoljno što je odbijena putem SEF-a ili nam je potrebna izjava da nisu koristili PDV? Da li postoji jasno definisana forma ove izjave?

Odgovor: Navedeno je definisano propisima o PDV. SEF ne utiče na primenu propisa o PDV.

40. Na koji način radimo storniranje ili povrat robe fakturisane prošle godine?

Odgovor: Ukoliko je u pitanju reklamacija, prodavac izdaje knjižno odobrenje kroz SEF i referencira se na fakture koje su izdate van SEF. Ukoliko se radi o vraćanju nove robe (npr. roba je uzeta radi dalje prodaje i nije prodata i sl.), kupac koji vraća robu će istu fakturisati putem SEF i vratiti dobavljaču.

41. Kako poslati e-fakturu firmi koja nije u PDV i nije na SEF-u? U pojedinačnom računanju PDV, koji broj fakture upisati? Da li odmah naredni redni broj e-fakture ili za to pojedinačno upisivanje dodeliti neki novi broj fakture?

Odgovor: Nije moguće poslati putem SEF fakturu licu koje nije u sistemu PDV i nije registrovani dobrovoljni korisnik sistema. Faktura se šalje kao i ranije. U pojedinačnoj evidenciji se unosi broj fakture za koju se radi evidencija PDV.

42. Po novom ažuriranju (odbijena faktura se naknadno prihvata), koji su tačno rokovi za ove akcije?

Odgovor: Navedena akcija nije vremenski ograničena u SEF-u

43. Na koji način možemo izvršiti upoređivanje prijavljenog PDV na SEF-u i u našoj poreskoj prijavi?

Odgovor: Poreska prijava se podnosi u skladu sa propisima o PDV. U SEF-u se vrši evidentiranje PDV koji nije već evidentiran kroz SEF, izdavanjem elektronske fakture ili kroz sistem za upravljanje fiskalizacijom, izdavanjem fiskalnog računa. Poreska prijava i evidencija PDV u SEF u ovom trenutku nisu uporedive evidencije.

44. Na koji način poslati fakturu za naturalni rabat na SEF? Da li ga evidentiramo kao klasičnu fakturu i samo menjamo iznos za plaćanje na iznos 0?

Odgovor: Naturalni rabat predstavlja promet bez naknade. Počev od 1. januara 2023. godine ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture za promet bez naknada. Ako subjekt prometa ipak izadaje elektronsku fakturu za navedeni promet, posle iskazivanja podataka o prometu, vrši se anuliranjem podataka o prometu korišćenjem poreske kategorije N - Anuliranje.

45. Da li postoji zakonska obaveza da se štampane forme faktura iz računovodstvenih sistema prilažu kao prilog na SEF prilikom registracije prodajnih faktura?

Odgovor: Ne postoji navedena zakonska obaveza.

46. Da li smo u obavezi da izdamo e-fakturu za uslugu za koju izdajemo fiskalni račun? Ukoliko nismo, da li nam klijent može tražiti (insistirati) da izdamo e-fakturu i ukoliko to uradimo, da li smo onda u obavezi da fiskal storniramo kako ne bismo imali dupliran promet, odnosno PDV? Kako je to regulisano?

Odgovor: Ukoliko se radi o transakciji prometa na malo u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji, izdaje se fiskalni račun, bez obaveze izdavanja elektronske fakture. U suprotnom, izdaje se elektronska faktura.

U slučaju poslovanja sa subjektima javnog sektora, za promet na malo za koji se izdaje fisklani računa, na zahtev subjekta javnog sektora, a u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, izdaje se elektronska faktura, a potom izvrši opcija “refundacija” na fiskalnom uređaju za izvršeni promet, kako isti ne bi bio dva puta fakturisan.

47. Kako evidentirati fakture i knjižna odobrenja od obveznika koji nisu korisnici SEF-a?

Odgovor: U transakcijama kojima se kao subjekt prometa nalazite u ulozi poreskog dužnika, postoji obaveza evidentiranja PDV u SEF. U suprotnom, ne postoje obaveze u SEF.

48. Evidentiranje ino faktura koje nemaju obavezu PDV-a? (uvoz/izvoz)

Odgovor: Nema evidentiranja ukoliko subjekt nije poreski dužnik u konkretnim transakcijama.

49. Interesuje me situacija kada mi svom kupcu dostavimo robu, pošaljemo elektronsku fakturu i oni je prihvate, tj. bude automatski odbijena posle 20 dana:

-Šta u tom slučaju sa našim izlaznim PDV-om koji je obračunat na navedenoj fakturi?

-Šta u tom slučaju sa našim izlaznim PDV-om ako je poreska prijava već predata? (npr. faktura izdata krajem meseca, čekali smo 20 dana da bude odobrena, a u međuvremenu je prošao 15-ti narednog meseca i PDV prijava je predata za prethodni)

-Da li mi možemo da storniramo navedenu fakturu bez izjave kupca da nije koristio PDV sa navedene fakture?

-Da li je potpisana otpremnica pri prijemu robe dovoljan dokaz kako bismo mogli da tužimo navedenog klijenta?

-Da li je neophodan potpis i pečat pri prijemu robe kako bi bio validan dokaz na sudu?

Odgovor: Sve navedeno definisano je propisima o PDV i ostalim važećim propisima koje svi subjekti u prometu moraju da primenjuju. SEF je kanal za izdavanje i prijem faktura i ne utiče na obaveze koje subjekti u prometu imaju prema drugim propisima. Faktura izdata kroz SEF, bez obzira na status “odbijena” je validna računovodstrvena isprava i nad njom se može pokrenuti postupak izvršenja.

50. U članu 15 ZoEF navedena je obaveza čuvanja faktura u periodu od 10 godina, pa me zanima da li će čuvanje biti omogućeno na SEF portalu za navedeni period ili ćemo morati da imamo paralelnu elektronsku evidenciju?

Odgovor: Dodatne informacije su dostupne u okviru Uredbe o uslovima i načinu čuvanja i stavljanja na uvid elektronskih faktura (Sl. glasnik RS, 69/2021, 132/2021, 46/2022).

51. Ukoliko je neispravna faktura odbijena u SEF-u i mi smo je stornirali u računovodstvenom programu, da li je potrebno da je storniramo u SEF-u ili može ostati u statusu “odbijena”?

Odgovor: Neispravnu fakturu potrebno je stornirati u SEF-u.

52. Prilikom isteka perioda 15+5 dana od dana izdavanja računa, SEF portal bi trebalo da automatski prihvati poslatu fakturu ka javnom sektoru, odnosno odbije fakturu poslatu ka privatnom sektoru. Međutim, automatsko prihvatanje/odbijanje se često ne dešava u praksi. Kada će automatsko prihvatanje/odbijanje biti funkcionalno?

Odgovor: Problem je prijavljen i trenutno se radi na njegovom rešavanju.

53. Molim za pojašnjenje evidencije knjižnih zaduženja i knjižnih odobrenja i da li treba da budu overene i potvrđene od klijenta, tj. da li je dovoljna potvrda dokumenta samo na SEF-u?

Odgovor: Original dokumenata koja se izdaju putem SEF je u sistemu. Odobravanje se vrši kroz SEF.

54. Da li se fakture za prodaju na Kosovu šalju kroz SEF ili se unose u pojedinačnu evidenciju?

Odgovor: Zavisi od vrste transakcije i mesta prometa. Videti Zakon o PDV.

55. Privredno društvo prodaje licence nabavljene iz inostranstva, mesečno bude između 300-500 računa na koje imamo obavezu internog obračuna PDV-a. Tako obračunati interni PDV sada imamo obavezu da unosimo u pojedinačnu evidenciju na SEF-u - da li to znači da svaku fakturu moramo pojedinačno (ručno) da unosimo (osnovica+PDV) za svih 300-500 računa mesečno?

Odgovor: Da, ukoliko se ne radi o transakcijama prometa na malo, kada bi se vršila zbirna evidencija u SEF.

56. Ako šaljemo fakturu mi koji nismo obuhvaćeni sistemom onima koji jesu, koja je procedura i kako treba da izgleda faktura?

Odgovor: Ukoliko niste u obavezi korišćenja SEF-a, fakture izdajete na isti način kao pre početka primene ZoEF, osim ukoliko fakture izdajete subjektima javnog sektora, kada postoji obaveza izdavanja elektronske fakture, pa time i registracije kao dobrovoljnog korisnika SEF. Nakon registracije na sistem, dobrovoljni korisnik je dužan da sve fakture prima i šalje putem SEF.

57. Gde možemo da pronađemo koja oznaka PDV-a iz SEF-a znači kako bismo izbegli gubljenje vremena tokom izrade fakture?

Odgovor: Dodatne informacije dostupne su na linku.

58. Imamo pitanja u vezi sa iskazivanjem datuma prometa na e-fakturama koje se izdaju za usluge, a naplaćuju pre završetka same usluge ili za licence i podršku u trajanju od 1, 2 ili 3 godine, a naplaćuje se na početku ugovornog perioda. Reč je, dakle, o fakturama koje se izdaju uz napomenu: Račun izdat za usluge iz člana 5, stav 3, tačka 1 Zakona o PDV-u, u skladu sa članom 4a Pravilnika o računima, ne iskazuje se podatak o datumu prometa.

Kako naši programeri pokušavaju da izvezu XML koji će biti prihvaćen na SEF-u, kada naiđu na fakturu koja nema datum prometa javlja im se greška pošto je na e-fakturi ovaj podatak obavezan, a koliko smo mogli da zaključimo, ne postoji ni opcija da se izostavi uz pozivanje na član 5, stav 3, tačka 1 Zakona o PDV-u i član 4a Pravilnika o računima.

Možete li nam reći koji je datum u ovom slučaju relevantan?

Bavimo se distribucijom hardvera i softvera, veoma često imamo situacije da usluge podrške i održavanja softvera prodajemo unapred za period od godinu dana (u zavisnosti od ugovora), a takođe imamo slučaj i da licence, koje se takođe tretiraju kao usluga, prodajemo na korišćenje u periodu od 1, 2 ili 3 godine. Kako je za usluge datum završetka usluge jednak datumu prometa, smatramo da datum u budućnosti ne bi smeo da bude datum prometa, a sa druge strane zakonsko rešenje koje omogućava da se taj datum izostavi čini se neprimenljivo u slučaju e-fakture, pa nam jedino ostaje datum fakturisanja kao opcija za datum prometa na fakturi.

Odgovor: Vreme prometa usluga je definisano članom 15. Zakona o PDV. Za datum prometa možete staviti datum iz zapisnika ili datum fakturisanja- Dodatne informacije (slučaj kada datum prometa nije obavezan element fakture) možete dodati u napomenu.

59. Da li se avansne uplate evidentiraju u pojedinačno evidentiranje PDV-a?

Odgovor: Da, ukoliko avansni računi nisu izdati kroz SEF.

60. Ukoliko je avans od naručioca posla uplaćen decembra 2022, registrovane elektronske avansne fakture, a posao se fakturiše preko mesečnih situacija u januaru, februaru i martu po kojima se avans amortizuje procentualno, po trećina svakog meseca. Kako se povezati sa avansnom fakturom?

Odgovor: Povezivanje se vrši na isti način kao što bi se vršilo da je ceo avans iskorišćen, samo što se u polja “iskorišćeni avans” upisuje deo iskorišćenog avansa, a ne ukupan iznos avansnog računa/uplate. Isti postupak se ponavlja za ostale fakture, do iscrpljenja ukupnog iznosa avansnog računa.

61. Da li se fakturiše ino promet prema Kosovu?

Odgovor: Za Promet dobara i usluga izvršen na teritoriji APKM za vreme važenja Rezolucije Saveta bezbednosti OUN 1244 u skladu sa članom 61. Zakona o PDV koristi se poreska kategorija O.

62. Kako se koriguje faktura koja je u statusu poslata, tj. koja još nije odobrena, a utvrđena je greška. Da li se stornira ili se može otkazati i poslati ponovo pod istim brojem?

Odgovor: Nije moguće naknadno ispraviti poslati dokument. Faktura se stornira i izdaje nova sa ispravnim podacima.

63. Privredni subjekt sam koji obavlja promet na malo, posedujem fiskalni uređaj. Da li i dalje promet evidentiram putem fiskalnog uređaja ili putem e-fakture?

Odgovor: Ukoliko se radi o transakciji prometa na malo u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji, izdaje se fiskalni račun, bez obaveze izdavanja elektronske fakture. U slučaju da od subjekta javnog sektora primite zahtev za izdavanje elektronske fakture nakon izdatog fiskalnog računa u skladu sa članom 198a. Pravilnika o PDV, potrebno je izdati elektronsku fakturu, a putem fiskalnog uređaja za predmetnu transakciju izvršiti operaciju “refundacija” kako se promet ne bi duplirao.

64. Da li je uneta jedinica mere PAR i ako nije, kako korisnik da fakturiše taj promet? Promet se vrši na osnovu porudžbenice u kojoj je upisana jedinica mere PAR i faktura mora da bude usaglašena sa fakturom. Korisnik izdaje fakturu direktno preko SEF-a, a ne preko računovodstvenog programa.

Odgovor: Jedinice mere su propisane standardom i kroz XML se može koristiti bilo koja jedinica mere koju standard prepoznaje (njen kod).

65. Dobili smo e-fakturu za robu na kojoj je kod jedinične cene naznačena ukupna cena i na kojoj nije naznačena jedinica mere, gde je i kod količine navedeno samo broj 1. Klijent nam je u napomeni naznačio jedinicu mere i količinu i kao prilog nam dostavio fakturu iz njihovog sistema gde se vide svi podaci. Da li možemo da prihvatimo takvu fakturu?

Odgovor: Obavezni elementi fakture propisani su Zakonom o PDV (član 42.) i Zakonom o elektronskom fakturisanju. Faktura mora sadržati sve elemente propisane ovim propisima da bi bila prihvaćena.

66. Na koji način se evidentiraju privremene situacije u građevini preko SEF-a i šta kada dođe do izdavanja konačne situacije?

Odgovor: Za svaku privremenu situaciju po kojoj se zahteva plaćanje se izdaje faktura kroz SEF. Po konačnoj situaciji se izdaje faktura kroz SEF na iznos koji predstavlja razliku za plaćanje po konačnoj situaciji. Situacije se nalaze u prilogu registrovane fakture u SEF.

67. Kupac je dobio robu 13.01.2023. godine, dobio je otpremnicu pošto je u sistemu PDV-a, taj dan je i platio tu robu. Na SEF smo postavili fakturu 17.01.2023. godine. Kupac želi da odbije fakturu sa obrazloženjem da moramo da mu izdamo prvo avansni račun, pa tek onda račun jer je datum fakture različit od datuma uplate. Da li je kupac u pravu? Mi nismo izdali avansni račun s obzirom na to da je datum prometa dobara i uplate isti.

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun.

68. Zašto faktura u toku jednog meseca ne može da se izda sa datumom unazad (npr. 2-3 dana unazad)? Imamo ugovore po kojima se fakture izdaju poslednjeg dana u mesecu, a to neće biti uvek moguće ako je fakturisanje uvek na današnji dan?

Odgovor: Datum slanja fakture kroz SEF je sistemski. Korisnici mogu da izaberu datum prometa i datum dospeća. Ako je zadnji dan u mesecu neradni dan, fakturu možete izdati prvog narednog radnog dana.

69. Ako je faktura u statusu “poslata” ili “pregledana”, da li mi možemo da istu otkažemo ako primetimo da je nešto pogrešno i uploadujemo istravljenu fakturu sa istim brojem fakture istog dana ili ako je sutradan ispravimo, a faktura je i dalje u statusu “poslato” ili “pregledano”?

Odgovor: Fakturu u navedenim statusima potrebno je da stornirate i izdate novi dokument sa ispravnim podacima.

70. Da li treba kucati i fiskalni račun i e-fakturu?

Odgovor: Ukoliko se radi o transakciji prometa na malo u skladu sa Zakonom o fiskalizaciji, izdaje se fiskalni račun, bez obaveze izdavanja elektronske fakture.

71. Kako mogu da pregledam fakturu u nacrtu radi provere izgleda, jer se opis ne vidi u celosti? Zašto na fakturi gde nema PDV-a i dalje stoji - datum obračuna PDV-a je datum prometa?

Kako uraditi fakturu prema kompaniji koja nije PDV obveznik, pre svega ne možemo uneti naziv kompanije, a i za sva ostala polja, ako može kompletan primer popunjavanja cele fakture i kome se šta šalje? Kada pošaljem gotovu fakturu, nisam slala u CRF - da li to treba i u kojoj fazi, proveravala sam i ulazne fakture, prikazuje se status da su u CRF-u.

Odgovor: Pregled fakture iz nacrta još uvek nije moguć. Nije moguće poslati putem SEF fakturu licu koje nije registrovano na sistemu (lica van PDV sistema koja nisu registrovana).

Sve primere možete pogledati u Internom tehničkom uputstvu na linku: https://www.efaktura.gov.rs/tekst/360/interno-tehnicko-uputstvo.php

72. Bavimo se prevozom robe, do sada smo izdavali fakture sa relacijom na kojoj je izvršen prevoz, npr. usluga prevoza robe Beograd-Novi Sad, kao jedinica mere je bila 1 tura za izvršen prevoz. Koju sada jedinicu mere da unesemo s obzirom na to da SEF nema ovu mogućnost - “tura”? Da li je ispravno komad?

Odgovor: Proverite da li u standardu postoji ova jedinica mere. Ako ne postoji, onda opis može da bude Beograd-Novi Sad tura, količina 1, jedinica mere komad.

73. Da li mogu fakture da se šalju mejlom i onda naknadno da se unose u SEF?

Odgovor: Elektronska faktura je XML fajl i šalje se preko Sistema elektronskih faktura.

74. Da li se poslata e-faktura koja još uvek nije prihvaćena od kupca može poništiti i izdati nova sa istim brojem ili se mora stornirati i uneti nova sa novim brojem?

Odgovor: Neispravnu fakturu stornirate i kreirate novu sa novim brojem.

75. Rečeno je na nekom od vebinara da sve dokumente treba slati sa pozitivnim vrednostima. Ali to nije sprečeno i dobavljači šalju dokumente i sa minusnim predznakom i fakture i knjižna odobrenja i zaduženja. Takođe, na samom portalu nije omogućen unos negativnih vrednosti, čak je naglašeno da je moguće uneti negativnu količinu, ali ne i cenu, ali se time svejedno dobijaju dokumenti sa negativnim predznakom. Koja je uloga takvih dokumenata ako sama vrsta dokumenta određuje njegovo tretiranje? Zašto je dozvoljen unos negativnih vrednosti?

Odgovor: Odgovornost pošiljaoca je da kreira zakonski ispravan dokument. Na primer, tip dokumenta - knjižno odobrenje se izdaje sa pozitivnom vrednošću. Ovaj tip dokumenta označava umanjenje fakture. SEF trenutno ne vrši validaciju da li su vrednosti pozitivne ili negativne, ali to ne umanjuje odgovornost pošiljaoca da kreira ispravan dokument.

76. Zašto se na portalu e-fakture u statistici pojavljuje 1 izlazna faktura, a uneli smo dve i ta druga je odobrena od primaoca? Broj primljenih faktura se uredno ažurira u polju statistika.

Odgovor: Statistika prikazuje samo na fakture u tekućem mesecu.

77. S obzirom na to da u toku meseca imamo ne više od 20 faktura i ručno ih unosimo u SEF, a pri tom koristimo softver za knjigovodstvo koji smo sami kreirali. Da li smo u obavezi da softver korigujemo i xml formu računa uskladimo sa propisanom s obzirom na to da ne postoji veza između knjigovodstvenog programa i SEF-a?

Odgovor: Proces knjigovodstva je interna stvar subjekta prometa. Knjiženje se može vršiti ručno, ali i automatski iz SEF. To zavisi od mogućnosti internog računovodstvenog softvera.

78. Da li poljoprivredna gazdinstva koja su u PDV-u imaju obavezu slanja faktura preko SEF-a?

Odgovor: Poljoprivredna gazdinstva u PDV-u smatraju se subjektom privatnog sektora u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju, pa imaju obavezu prijema i slanja faktura kroz SEF, kao i evidentiranja PDV-a u skladu sa rokovima propisanim ZoEF.

79. Da li pored e-fakture mi možemo poslati na potpis fakturu iz programa sa istim brojem fakture? Samo drugačije izgleda i služi za naše interno odlaganje?

Odgovor: U prilog elektronske fakture možete poslati dodatnu dokumentaciju.

80. Da li se prilikom unošenja dokumenata knjižno odobrenje unosi u pozitivnim iznosima ili u minusu?

Odgovor: Knjižno odobrenje i knjižno zaduženje se na Sistem elektronskih faktura unose u plusu. Tip dokumenta određuje da li se iznos izvorne fakture umanjuje ili uvećava. Ukoliko se iznos umanjuje, bira se knjižno odobrenje, a ukoliko je iznos potrebno uvećati, bira se knjižno zaduženje.

81. Šta će se desiti ako se faktura pošalje u SEF poslednjeg dana u mesecu, klijent je ignoriše i posle 20 dana ona bude odbijena, a PDV smo morali da platimo 15-tog u mesecu?

Odgovor: Faktura koja je odbijena se može stornirati ukoliko postoji greška na fakturi i nakon toga se može izdati nova, ispravna faktura. Ako faktura nije trebalo da bude izdata, izdavalac će je stornirati. Ukoliko su nejasni razlozi odbijanja, potrebna je dodatna komunikacija sa kupcem. Faktura koja je poslata kroz SEF je verodostojna isprava, bez obzira na status “odbijena”. Ukoliko izdavalac smatra da je ispravna, nad istom može pokrenuti postupak izvršenja. Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 omogućeno je da nakon akcije odbijanja fakture, primalac fakture može da naknadno odobri fakturu.

82. Naš sistem je podešen tako da se uz XML fajl šalje i faktura iz našeg sistema, jer faktura u SEF-u sadrži samo osnovne elemente koji su zakonom propisani, dok se u našoj fakturi nalazi detaljna specifikacija usluga. Da li je to u redu?

Odgovor: Da, ukoliko elektronska faktura sadrži obavezne elemente propisane Zakonom o PDV i Zakonom o elektronskom fakturisanju. Uz elektronsku fakturu možete slati dodatnu dokumentaciju.

83. Koja je procedura slanja faktura kupcima koji su paušalci i nisu u SEF-u?

Odgovor: Subjektima koji nemaju zakonsku obavezu korišćenja SEF-a, fakture šaljete kao i pre početka primene ZoEF.

84. Na koji način se formira faktura naturalni rabat čiji je iznos za plaćanje 0 u SEF-u?

Odgovor: Naturalni rabat predstavlja promet bez naknade. Počev od 1. januara 2023. godine ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture za promet bez naknada. Ako subjekt prometa ipak izdaje elektronsku fakturu za navedeni promet, posle iskazivanja podataka o prometu, vrši se anuliranjem podataka o prometu korišćenjem poreske kategorije N - Anuliranje.

85.U kom momentu se pravi avansna faktura? Da li se avansna faktura mora praviti ukoliko uplatu vidimo sutradan na izvodu, a taj dan bi izdali redovnu fakturu?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun.

86. Banke šalju klijentima (pravnim licima i preduzenticima) svakog dana e-fakture preko SEF- a za svaku pojedinačnu proviziju po prometu na poslovnom tekućem računu. Da li je to ispravno jer do sada banke nisu dostavljale “papirne” fakture jer nisu imale ni obavezu i da li takve fakture treba prihvatiti?

Odgovor: Provizija je po definiciji naknada za izvršenu bankarsku uslugu, pa time predstavlja transakciju u smislu Zakona o elektronskom fakturisanju. Od 1.1.2023. banke su u obavezi da izdaju fakture putem SEF.

87. Ako obveznik elektronskih faktura treba da izda fakturu nekom ko nije obveznik elektronskih faktura, na koji način treba da izda fakturu? Elektronsku ili običnu (nije iz maloprodaje).

Odgovor: U navedenoj situaciji fakture šaljete kao i pre početka primene SEF-a.

88. Polje u kojem je opis proizvoda/usluga je kratko i teško je videti sadržaj. Da li postoji način da se ovo polje edituje, tj. vidi ceo sadržaj?

Odgovor: Sugestija je prosleđena razvojnom timu.

89. Ukoliko nam je izdat fiskalni račun u maloprodaji, da li je firma u obavezi da nam pošalje i e-fakturu na SEF?

Odgovor: Za promet na malo koji je predmet fiskalizacije ne postoji obaveza izdavanja elektronske fakture shodno članu 3. stav 2. Zakona o elektronskom fakturisanju.

90. Da li e-fakturu na kojoj nije iskazan TR dobavljača treba odbiti kao neispravnu? Ukoliko sistem ne podržava nikakve naknadne izmene fakture i moramo istu da otkažemo i ponovo izdamo, zašto nam onda dozvoljava da je izdamo pod istim brojem? Da li i za tu fakturu treba da se izda storno?

Odgovor: Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 ukinuta je mogućnost otkazivanja izdate fakture. Zadržana je mogućnost storniranja izdate fakture. Nakon storniranja fakture, nova faktura će imati novi broj.

91. Molim za pojašnjenje. Faktura ima status “otkazana”. Ispravljam je, na primer, zbor pogrešne valute i ponovo izvozim u SEF pod istim brojem? Da li je to ispravno? Ako ne, čemu služi dugme otkaži?

Odgovor: Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 ukida se mogućnost otkazivanja izdate fakture. Zadržana mogućnost storniranja izdate fakture.

92. Imamo situaciju da nam kupci odbijaju fakture za sekundarne sirovine jer mi na istim ne iskazujemo poresko umanjenje od 1% poreza po odbitku. Smatramo da ne treba da ga iskazujemo jer u trenutku izrade fakture ista nije plaćena i ne možemo da je umanjimo za pored za koji nemamo dokaz da je u naše ime uplaćen Poreskoj upravi od strane kupca.

Naime, prema zakonu koji je na snazi, ovaj porez se odbija i iskazuje prilikom plaćanja od strane kupca i za to nam se šalje obaveštenje o plaćenom porezu.

Mišljenje ministarstva koje šaljem potvrđuje ovaj naš stav da na fakturi ne iskazujemo umanjenje od 1%.

Molim Vas, recite mi da li se zakon promenio i po kom osnovu poreski obveznici traže da se taj porez iskazuje na fakturama tvrdeći da je to obavezan element? To je razlog zbog kog nam kupci na SEF-u odbijaju fakture smatrajući ih neispravnim.

U nastavku Vam šaljem mišljenje ministarstva, i molim za zvaničan stav da li je ovo mišljenje i dalje na snazi jer konsultanti koji rade na uvođenju SEF-a velikom broju klijenata upravo uvode praksu da se porez po odbitku iskazuje na fakturama, a ne prilikom plaćanja i masovno dobijamo i takve račune od dobavljača za sekundarne sirovine.

,,Odredbom člana 40. stav 12. Zakona o porezu na dobit pravnih lica (“Sl. glasnik RS”, br. 25/2001, 80/2002, 80/2002 - dr. zakon, 43/2003, 84/2004, 18/2010, 101/2011, 119/2012, 47/2013 i 108/2013 - dalje: Zakon) propisano je da je rezidentni obveznik koji otkupljuje sekundarne sirovine i otpad od rezidentnog, odnosno nerezidentnog pravnog lica, dužan je da prilikom isplate naknade tim licima obračuna, obustavi i na propisani račun uplati porez po odbitku po stopi od 1% od iznosa isplaćene naknade.

Iznos naknade iz stava 12. ovog člana ne sadrži porez na dodatu vrednost (član 40. stav 13. Zakona).

Saglasno odredbi člana 40. stav 14. Zakona isplatilac naknade sastavlja i u roku od 15 dana od isteka tromesečja podnosi nadležnom poreskom organu poresku prijavu, koja sadrži najmanje podatke o izvršenom prometu i obračunatom i plaćenom porezu iz stava 12. člana 40. Zakona. Navedene zakonske odredbe primenjuju se počev od 31. maja 2013. godine, shodno odredbi člana 20. stav 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dobit pravnih lica (“Sl. glasnik RS”, br. 47/2013).” (Mišljenje Ministarstva finansija, br. 430-01-00382/2013-04 od 7.4.2014. godine)

Odgovor: Navedeno poresko umanjenje na elektronskoj fakturi iskazuje se kroz Anuliranje. Dodatne informacije su dostupne na linku.

93. Kao pravno lice koje je izvođač radova iz oblasti energetike, pri čemu ne poslujemo sa fizičkim licima, osim sa onima koji su u sistemu PDV-a, kako ispostaviti fakturu fizičkom licu koje je u sistemu PDV-a, a nije registrovano u SEF-u. Da li oni imaju obavezu registracije na SEF?

Odgovor: Fizičko lice u PDV-u ima zakonsku obavezu korišćenja SEF-a i fakture šaljete kroz sistem e-faktura.

94. Da li postoji vremenski rok u kojem kupac može da prihvati ili odbije neku fakturu? Šta se dešava ako niti prihvati, niti odbije fakturu?

Odgovor: Rokovi vezani za prihvatanje i odbijanje fakture objašnjeni su propisima o elektronskom fakturisanju. Faktura koja je poslata kroz SEF je verodostojna isprava i bez obzira na status (“odbijena”). Ukoliko izdavalac smatra da je ispravna, nad istom može pokrenuti postupak izvršenja.

95. Koji je rok da izdamo fakturu klijentu koji je uplatu izvršio na račun, a po ispostavljenoj profakturi? Klijent na uplati, npr. 15. januara - da li možemo konačnu fakturu da izdamo 25.01. i da li moramo prvo avansnu fakturu da ispostavimo?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun.

96. Ukoliko nam klijent uplati 31. januara po profakturi koju smo mu poslali, a mi uplatu vidimo na izvodu, npr. 03.02. (kada i radimo e-fakturu), da li datum prometa na fakturi treba da bude 31. januar?

Odgovor: Za svaku uplatu po predračunu kroz SEF se izdaje avansni račun. Avansni račun nema polje “datum prometa”, jer isti nije izvršen u momentu uplate, već polje “datum plaćanja” i u to polje se unosi datum kada je izvršena uplata po predračunu.

97. Da li se akcija prihvatanja i odbijanja odnosi isključivo na ispravnost samog pojma i koncepta "fakture" kako je zakon propisao ili je data sloboda da kupci ove akcije koriste prošireno po svojem nahođenju kako bi odbacivali tehnički ispravne fakture samo zbog toga što im se ne sviđa neki podatak u prilogu koji treba ispraviti i koji nije relevantan za ispravnost same fakture ili prilog nije poslat baš kroz opciju na SEF-u nego drugim kanalima?

Odgovor: Faktura koja je odbijena se može stornirati ukoliko postoji greška na fakturi i nakon toga se može izdati nova, ispravna faktura. Ako faktura nije trebalo da bude izdata, izdavalac će je stornirati. Ukoliko su nejasni razlozi odbijanja, potrebna je dodatna komunikacija sa kupcem.

Faktura koja je poslata kroz SEF je verodostojna isprava, bez obzira na status “odbijena”. Ukoliko izdavalac smatra da je ispravna, nad istom može pokrenuti postupak izvršenja.

98. Koja je suštinska svrha, odnosno razlog postojanja dve opcije “otkaz” i “storno” dokumenta, jer su apsolutno nejasni kriterijumi koji treba da budu zadovoljeni da bi se uradila jedna, odnosno druga aktivnost? Možete li da pojasnite detaljnije. Radi se preko API-a. Da li ste razmatrali opciju da postoji, npr. samo jedna opcija, odnosno opcija “storno” kako bi praktičan rad bio manje komplikovan? Ne želimo da dođemo u situaciju da kao dobavljač moramo da pozivamo kupca i tražimo dodatne informacije, odnosno njegove prethodne akcije u SEF-u da bi došli do relevantnih informacija na osnovu kojih odlučujemo da li treba da uradimo “storno” ili “otkaz” fakture.

Odgovor: Sa ažuriranjem SEF-a 3.1 ukida se mogućnost otkazivanja izdate fakture. Zadržana mogućnost storniranja izdate fakture.

99. Kako uraditi knjižno odobrenje koje za referentne fakture ima inicijalne fakture kreirane i u 2023. godini (u SEF-u) i pre korišćenja SEF-a, odnosno u 2022. godini? Teško je da softverski razlikujemo kada treba kliknuti na polje da su referentne fakture iz prethodne i iz tekuće godine.

Odgovor: Kroz SEF je moguće poslati knjižno odobrenje pozivajući se na izvorne fakture koje nisu poslate kroz SEF. Detaljnije na str. 204 i 205 Internog tehničkog uputstva.

100. Da li fakture na SEF mogu da se pošalju odmah iz ponoći pošto se dešava da nam ne prolaze? Odnosno, da li postoje poteškoće u SEF-u kada se fakture šalju odmah iza ponoći?

Odgovor: Fakture kroz SEF možete poslati u navedenom terminu.

101. Imamo nekoliko poslatih faktura u statusu “greška prilikom slanja” (radimo preko API-ja). Sa kupcem smo proverili i kupci su ih uredno primili kroz SEF. Pošto su nam fakture ispravne, ukoliko bih kliknula na opciju “pošalji ponovo”, fakture ne bi opet mogle da prođu sa istim brojem fakture, jer su već poslate kupcima. Takođe, ne želim da iz “otkažem” pošto je ponuđena i ta opcija, jer su fakture ispravne. Šta da radimo? Kupci ih za sada nisu prihvatili niti odbili, ali posle razgovora sa njima, zaključak je da će ih prihvatiti.

Odgovor: Greška prilikom slanja označava da je negde u procesu došlo do greške, gde je isporuka u sanduče primaoca jedan od koraka. Može se desiti da je taj korak prošao, a da proces nije kompletno završen. Pokretanjem ponovnog slanja proces će se nastaviti gde je stao (ako nije došlo do takve greške od koje sistem ne može da se oporavi). Takođe, otkazivanje je akcija kojom se otkazuje faktura i na stani primaoca i takvu fakturu je moguće poslati ponovo.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 19.01.2023.
Naslov: Redakcija