Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Posle isteka ugovora, po Zakonu, operater nije dužan da korisniku preda kod za telefon, zbog čega mnogi korisnici ovu uslugu u servisima plaćaju od 10 do 50 evra


Kao dugogodišnji korisnik usluga jednog operatera mobilne telefonije, naš sugrađanin koji je preneo svoje iskustvo, imao je dva broja i dva telefona koja je, kaže menjao svake dve godine. Račune je redovno plaćao, a kada je stigla ponuda konkurencije koja je bila povoljnija – odlučio je da promeni operatera.

Zahtev za preseljenje dva broja podneo sam novom operateru 15. avgusta. Već sutradan pozvali su me iz kancelarije operatera kog napuštam i ponudili bolje uslove kako bih ipak ostao njihov korisnik. Iako sam zatražio da mi tu ponudu pošalju pismeno, nisu to učinili jer, tvrde, nije praksa, zbog čega smo završili saradnju. Sugerisali su mi da sačekam SMS pre isključenja sa mreže i da sledim uputstva koja ću dobiti - objašnjava ovaj mladić.

Bez ikakve najave, bez SMS-a, pre nedelju dana isključen je sa mreže. Otišao je u njihovu poslovnicu sa zahtevom da mu otključaju telefon koji je istekom ugovora otkupio od operatera. Saopšteno mu je da u bazi podataka nemaju kod za taj mobilni telefon i da će tražiti od proizvođača, ali da to može i potrajati, ali da će mu ga poslati porukom kada stigne.

Pitao sam da li to znači da ja u telefon ne mogu da stavim karticu drugog operatera u čijoj sam mreži, ali su mi rekli da ne mogu ništa više da urade. Obratio sam se novom operateru i tražio savet, a oni su mi rekli da je obaveza mog bivšeg operatera da mi otključa telefon i da tek tada mogu da ubacim njihovu karticu. Dok to ne uradim, ja sam u njihovoj mreži i teče mi tarifa koju sam ugovorio iako ne mogu da koristim usluge – objašnjava ovaj mladić.

On pita da li nam operateri onda prodaju telefone koji su upotrebljivi samo dok smo kod njih u mreži, a kada odluče da nešto promene, onda mogu i da ucenjuju korisnike. Inače, svu odgovornost u ovom slučaju prebacuju na proizvođača, a rok u kome bi trebalo da dostave kod, navodno, ne zavisi od njih već od proizvođača i nije određen.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača kažu da ovo nije regulisano Zakonom o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon), a verovatno ni ugovorom koji korisnici potpisuju sa operaterima, pa se može reći da operater nije dužan da otključa telefon.

U većini evropskih zemalja operateri to čine posle isteka ugovora u trajanju od dve godine, a kod nas je to u praksi drugačije. Po volji operatera, budući da je reč o dobroj poslovnoj praksi i isključivoj želji da li će na ovaj način izaći u susret korisniku – kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.

Suština je u tome da prilikom potpisivanja ugovora korisnici najčešće telefone, koje dobijaju uz određene pakete, kupuju po nižim cenama, jer su korisnici, zbog čega se to smatra benefitom koji su dobili od svog operatera. Kako kažu u NOPS-u jedino u slučaju da je korisnik bez ugovora kupio telefon od operatera, on je dužan da mu uz uređaj omogući i da kod za otključavanje telefona.

Za potrošača postoje dva rešenja – da kupi nov telefon ili da postojeći uređaj odnese kod servisera i plati uslugu otključavanja.

U jednom servisu mobilnih telefona rekli su da ova usluga košta od 10 do 50 evra u zavisnosti od modela i da to svi servisi rade. Kako kažu, da li će operater to besplatno da uradi za svog bivšeg korisnika, zavisi od njegove dobre volje, ali bi svakako trebalo da to bude praksa kada se završi ugovorni period od dve godine kada uređaj prelazi u vlasništvo korisnika.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 29.08.2017.
Naslov: Redakcija