Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA – Tekst propisa


PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA

Član 1.

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13  US, 55/14, 96/15  dr. zakon, 9/16  US, 24/18, 41/18, 41/18¬ – dr. zakon, 87/18, 23/19 i 128/20 ¬ dr. zakon), posle člana 2. dodaje se član 2a koji glasi:

“Član 2a

Ministarstvo unutrašnjih poslova - Uprava saobraćajne policije, Policijska uprava za grad Beograd i područne policijske uprave sprovode preventivne aktivnosti samostalno ili u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja ili drugim subjektima bezbednosti saobraćaja.ˮ

Član 2.

U članu 7. stav 1. tačka 13) posle reči: “saobraćajˮ dodaju se reči: “lakih električnih vozila,ˮ.

U tački 26) posle reči: “bicikalaˮ dodaju se reči: “i lakih električnih vozilaˮ.

U tački 26a) reči: “i biciklistaˮ zamenjuju se zapetom i rečima: “bicikala i lakih električnih vozilaˮ.

Posle tačke 31) dodaje se tačka 31a) koja glasi:

“31a) lako električno vozilo je vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg,ˮ.

U tački 88) posle reči: “priključno vozilo,ˮ dodaju se reči: “koje je proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina,ˮ.

U tački 104) tačka se zamenjuje zapetom, a posle nje dodaju se tač. 105) i 106) koje glase:

“105) autonomno vozilo je proizvedeno ili prepravljeno motorno vozilo, sa automatizovanim sistemom vožnje, koji ispunjava tehničke i druge propisane uslove i koji omogućava kretanje tog vozila u saobraćaju na putu, uz delimično upravljanje od strane vozača, odnosno uz potpuno odsustvo upravljanja od strane vozača,

106) testiranje autonomnog vozila je skup aktivnosti koje se sprovode u cilju tehničke i funkcionalne provere automatizovanog sistema vožnje autonomnog vozila.ˮ

Stav 4. menja se i glasi:

“Postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmer), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja i bliže uslove koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja propisuje ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja.ˮ

Posle stava 4. dodaje se stav 5. koji glasi:

“Postupak i način ispitivanja vozila za sportska takmičenja, izdavanja uverenja, postupak utvrđivanja statusa i razvrstavanja vozila za sportska takmičenja, sadržaj i način vođenja evidencije, propisuje ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja.ˮ

Član 3.

U članu 9. stav 2. tačka 25) tačka se zamenjuje zapetom, a posle te tačke dodaju se tač. 26) i 27) koje glase:

“26) obavlja poslove u vezi sa utvrđivanjem statusa, oduzimanjem statusa i razvrstavanjem vozila od istorijskog značaja, izdavanjem potvrde i vođenjem evidencije za vozila od istorijskog značaja.

27) obavlja poslove u vezi sa utvrđivanjem statusa, razvrstavanjem vozila za sportska takmičenja i vođenjem evidencije vozila za sportska takmičenja.ˮ

Član 4.

Član 17. menja se i glasi:

“Član 17.

Sredstva od novčanih kazni za prekršaje i privredne prestupe predviđene propisima o bezbednosti saobraćaja na putevima pripadaju budžetu Republike Srbije.

Za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja na putevima opredeljuju se sredstva u budžetu Republike Srbije, na razdelu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.

Za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja mogu se koristiti i prihodi po osnovu međunarodnih ugovora i sredstva domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, kroz donacije, poklone, priloge i druge vidove pomoći, kao i drugi izvori, u skladu sa zakonom.ˮ

Član 5.

Član 18. menja se i glasi:

“Član 18.

Raspored i korišćenje sredstava za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja na putevima vrši se u skladu sa aktom, koji za svaku kalendarsku godinu donosi Vlada, na predlog ministra nadležnog za unutrašnje poslove.

Sastavni deo akta iz stava 1. ovog člana je Nacionalni godišnji program unapređenja bezbednosti saobraćaja na putevima, koji sadrži ciljeve, mere i aktivnosti u okviru ključnih oblasti rada, način realizacije, rokove, finansijska sredstva i odgovorne subjekte.

Nacionalnim godišnjim programom unapređenja bezbednosti saobraćaja moraju biti obuhvaćene sledeće ključne oblasti rada:

1)         unapređenje saobraćajne infrastrukture sa stanovišta unapređenja bezbednosti saobraćaja na putevima;

2)         rad Tela za koordinaciju;

3)         unapređenje saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja;

4)         preventivno-promotivne aktivnosti iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima;

5)         naučno-istraživački rad u oblasti bezbednosti saobraćaja;

6)         opremanje jedinica saobraćajne policije i drugih organa nadležnih za poslove bezbednosti saobraćaja.

Nacionalnim godišnjim programom unapređenja bezbednosti saobraćaja mogu biti obuhvaćene i druge aktivnosti iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima.ˮ

Član 6.

Član 19. briše se.

Član 7.

U članu 40. stav 2. posle reči: “biciklaˮ dodaju se reči: “i lakog električnog vozilaˮ.

Posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:

“Vozač lakog električnog vozila, kada se kreće kolovozom, sme da koristi kolovoz u širini od najviše 1 m od desne ivice kolovoza, osim na delu puta ispred raskrsnice ili drugog mesta na kome vozilo skreće ulevo, odnosno kada vrši preticanje ili obilaženje.ˮ

Član 8.

U članu 55. stav 7. posle reči: “obilaženjaˮ dodaju se reči: “lakog električnog vozila,ˮ.

Član 9.

U glavi IV, u nazivu odeljka 20. posle reči: “saobraćajuˮ dodaju se reči: “lakih električnih vozila,ˮ.

Član 10.

Posle člana 88. dodaje se član 88a koji glasi:

“Član 88a

Lice mlađe od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima.ˮ

Član 11.

U članu 89. stav 2. posle reči: “biciklaˮ dodaju se zapeta i reči: “lakog električnog vozilaˮ.

U stavu 3. posle reči: “biciklaˮ dodaju se reči: “ili lakog električnog vozila ˮ.

U stavu 4. posle reči: “bicikala,ˮ dodaju se reči: “lakih električnih vozila,ˮ.

Član 12.

U članu 90. stav 1. posle reči: “vozačˮ, dodaju se reči: “lakog električnog vozila,ˮ.

Član 13.

U članu 91. posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

“Za vreme dok upravlja lakim električnim vozilom, vozač mora na glavi da nosi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.ˮ

U dosadašnjem stavu 3, koji postaje stav 4, posle reči: “koristeˮ dodaju se reči: “vozači lakog električnog vozila iˮ.

Član 14.

Posle člana 92. dodaju se čl. 92a‒92g koji glase:

“Član 92a

Vozač lakog električnog vozila obavezan je da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, vozač lakog električnog vozila može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, vozač lakog električnog vozila koji je navršio 18 godina života može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/h.

Član 92b

Vozač ne sme prevoziti drugo lice na lakom električnom vozilu.

Vozač lakog električnog vozila mora nositi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, vozač lakog električnog vozila mora nositi svetloodbojni prsluk ili biti osvetljen ili označen reflektujućom materijom noću i u uslovima smanjene vidljivosti kada se kreće biciklističkom stazom, odnosno pešačko-biciklističkom stazom.

Član 92v

Prilikom prelaženja kolovoza, vozač ne sme da vozi lako električno vozilo, osim na prelazu biciklističke staze, odnosno pešačko-biciklističke staze preko kolovoza.

Član 92g

Vozač sme da upravlja lakim električnim vozilom u saobraćaju na putu ukoliko je na vozilu postavljena nalepnica, koju izdaje Agencija, iz koje se može utvrditi snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila.

Način izdavanja, vođenja evidencija, izgled i način postavljanja nalepnice iz stava 1. ovog člana, propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove, na predlog Agencije.ˮ

Član 15.

U članu 101. dodaje se stav 2. koji glasi:

“Na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou na kome nema branika ili polubranika niti uređaja za davanje znakova kojima se najavljuje približavanje voza, učesnici u saobraćaju mogu da pređu preko železničke pruge tek pošto se prethodno zaustave i uvere se da prugom ne nailazi voz ili neko drugo vozilo koje se kreće po šinama.”

Član 16.

U nazivu iznad člana 122, posle reči: “probnaˮ, dodaju se reči: “i autonomnaˮ.

Član 17.

U članu 122. stav 3. posle reči: “vožnjeˮ dodaju se zapeta i reči: “koju ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove pribavlja po službenoj dužnostiˮ.

Posle stava 7. dodaju se st. 8. i 9. koji glase:

“Ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove vodi evidenciju o izdatim dozvolama za vršenje probnih vožnji radi ispitivanja proizvedenog ili prepravljenog motornog, odnosno priključnog vozila, u elektronskoj formi, u skladu sa odredbama propisa o evidencijama i obradi podataka u oblasti unutrašnjih poslova.

Ministar nadležan za unutrašnje poslove bliže uređuje izgled, sadržaj i način vođenja evidencije iz stava 8. ovog člana.ˮ

Član 18.

Posle člana 122. dodaje se član 122a, koji glasi:

“Član 122a

Upravljanje autonomnim vozilom na putu (u daljem tekstu: autonomna vožnja) dozvoljeno je isključivo u cilju testiranja tog vozila i obavlja se na osnovu dozvole, koju izdaje ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove.

Autonomna vožnja se može obaviti samo u vreme i na način predviđen dozvolom iz stava 1. ovog člana.

Ministar nadležan za unutrašnje poslove bliže propisuje uslove pod kojima se obavlja autonomna vožnja i proceduru izdavanja dozvole za testiranje autonomnog vozila.ˮ

Član 19.

U članu 123. stav 4. reči: “prethodnu saglasnost ministarstva, odnosno organa jedinica lokalne samouprave, nadležnog za poslove saobraćajaˮ zamenjuju se rečima: “prethodno pribavljeno rešenje za tehničko regulisanje saobraćaja i saglasnost upravljača puta.

Član 20.

U članu 132. stav 5. menja se i glasi:

“Ministar nadležan za poslove saobraćaja bliže propisuje vrste, značenje, oblik, boje, dimenzije i retrorefleksiju saobraćajne signalizacije, pravila postavljanja saobraćajne signalizacije na putevima, vrstu dokumentacije potrebnu za izdavanje rešenja za tehničko regulisanje saobraćaja i obrazac zahteva za izdavanje rešenja.ˮ

Član 21.

U članu 137. stav 2. reči: “samo svetlima crvene bojeˮ zamenjuju se rečima: “dvobojnim svetlima crvene i žute bojeˮ.

Član 22.

Član 149. menja se i glasi:

“Član 149.

Za regulisanje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou upotrebljavaju se semafori sa svetlima crvene i žute boje. Svetla moraju biti postavljena po vertikalnoj osi, jedno ispod drugog, i to: crveno svetlo gore, a žuto svetlo dole, odnosno po horizontalnoj osi, jedno pored drugog: crveno svetlo levo, a žuto svetlo desno.

Svetla iz stava 1. ovog člana imaju sledeće značenje:

1)         crveno svetlo – zabranjen prolaz;

2)         žuto svetlo – zabranjen prolaz, osim u slučaju kada se vozilo ne može bezbedno zaustaviti ispred navedenog znaka;

3)         trepćuće žuto svetlo – obaveza za sve učesnike u saobraćaju da se kreću uz povećanu opreznost zbog eventualnog nailaska voza jer semafor kojim se najavljuje približavanje voza nije ispravan ili se ne koristi, odnosno semafor i uređaj za zatvaranje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou nije ispravan ili se ne koristi.

Na semafor iz stava 1. ovog člana može se dodati uređaj za davanje zvučnih znakova kojim se učesnici u saobraćaju obaveštavaju o tome da je dat svetlosni saobraćajni znak kojim se najavljuje približavanje voza, odnosno spuštanje uređaja za zatvaranje saobraćaja na prelazu puta preko železničke pruge.ˮ

Član 23.

Član 153. menja se i glasi:

“Član 153.

Prelaz puta preko železničke pruge mora biti obeležen propisanom saobraćajnom signalizacijom.

Na prelazu puta sa savremenim kolovoznim zastorom (asfalt, beton, kocka i sl.) preko železničke pruge u istom nivou postavljaju se semafori kojima se reguliše saobraćaj na prelazu puta preko železničke pruge ili semafori sa branicima ili polubranicima, u skladu sa propisima kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju.

Branicima i polubranicima kojima se zabranjuje i sprečava prelazak vozila preko železničke pruge, može se dodati uređaj za davanje zvučnih znakova koji upozoravaju na spuštanje branika ili polubranika i približavanje voza.  

Kada su na prelazu puta preko železničke pruge postavljeni semafor, odnosno semafor sa branicima ili polubranicima, a uređaj za njihovu upotrebu nije ispravan ili se ne koristi, semafor mora pokazivati trepćuće žuto svetlo.

Bliže propise u pogledu izgleda i označavanja branika ili polubranika, izgleda, oblika i značenja semafora, donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja.ˮ

Član 24.

U glavi VII u nazivu odeljka 7. posle reči: “radoviˮ dodaju se reči: “i drugi posloviˮ.

Član 25.

Član 154. menja se i glasi:

“Član 154.

Deo puta na kome su nastale prepreke, odnosno oštećenja, koje se ne mogu odmah ukloniti, odnosno otkloniti ili na kome se izvode radovi, ili obavljaju drugi poslovi (održavanje priredbe i sl.), mora biti obeležen propisanom saobraćajnom signalizacijom, a učesnici u saobraćaju obezbeđeni postavljanjem zapreka.

Za postavljanje saobraćajne signalizacije iz stava 1. ovog člana mora se izraditi saobraćajni projekat, osim u slučajevima izvođenja hitnih radova koji ne traju duže od 24 sata. Saobraćajni projekat rešenjem odobrava ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja, odnosno nadležni organ jedinice lokalne samouprave.

Bliže propise o saobraćajnoj signalizaciji koja se postavlja prilikom izvođenja radova, odnosno obavljanja drugih poslova na putu i drugim sredstvima za obezbeđenje zone radova, odnosno mesta na kome se obavljaju drugi poslovi na putu, donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja.

Upravljač puta dužan je da obezbedi postavljanje saobraćajne signalizacije na delu puta na kome su nastala oštećenja ili prepreke koje se ne mogu odmah otkloniti i da obezbedi učesnike u saobraćaju.

Izvođač radova, odnosno obavljanja drugih poslova na putu dužan je da pre početka radova postavi saobraćajnu signalizaciju i obezbedi mesto na kome se izvode radovi, odnosno obavljaju drugi poslovi na putu i da istu održava u propisanom stanju tokom izvođenja radova, a nakon završetka radova da istu ukloni. O postavljanju, odnosno uklanjanju saobraćajne signalizacije izvođač radova je obavezan da obavesti teritorijalno nadležnu organizacionu jedinicu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.ˮ

Član 26.

U članu 158. stav 3. druga rečenica menja se i glasi:

“Nadležni organ iz člana 157. stav 1. ovog zakona izdaje rešenje za tehničko regulisanje saobraćaja na osnovu saobraćajnog projekta kojim se utvrđuje režim saobraćaja.ˮ

Posle stava 3. dodaje se stav 4. koji glasi:

“Rešenje iz stava 3. ovog člana je konačno u upravnom postupku.ˮ

Član 27.

U članu 180. posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

“Izuzetno od stava 1. ovog člana, lice koje je vozačku dozvolu za kategoriju S dobilo pod uslovima iz stava 2. ovog člana, može nakon završetka srednje škole dobiti vozačku dozvolu kategorije SE sa navršenih 18 godina života.ˮ

Dosadašnji stav 3. koji postaje stav 4, menja se i glasi:

“Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako upravlja vozilom vatrogasne službe ili vozilom organa za očuvanje javnog reda i mira, odnosno odbrane, vozačku dozvolu može dobiti lice koje je navršilo:

1)         19 godina za kategoriju A,

2)         18 godina za kategoriju C, CE, D1, D1E,

3)         21 godinu za kategoriju D i DE.ˮ

Posle stava 4. dodaju se st 5. i 6. koji glase:

“Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako mu je izdat sertifikat o stručnoj kompetentnosti kojim se potvrđuje početna kvalifikacija iz člana 203. stav 5. ovog zakona, vozačku dozvolu može dobiti lice koje je navršilo:

1)         18 godina za kategoriju C, CE, D1 i D1E,

2)         21 godinu za kategoriju D i DE.

Bliže uslove koje moraju da ispunjavaju lica iz stava 4. ovog člana propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.ˮ

Član 28.

U članu 181. stav 6. posle reči: “vozačku dozvolu” dodaju se zapeta i reči: “odnosno probnu vozačku dozvoluˮ.

Stav 7. menja se i glasi:

“Vozačku dozvolu za kategorije D i D1 mogu dobiti samo oni vozači koji već imaju vozačku dozvolu, odnosno probnu vozačku dozvolu za kategorije B.ˮ

Stav 8. briše se.

Član 29.

U članu 182. posle stava 9, dodaju se novi st. 10. i 11. koji glase:

“Licu koje prvi put položi vozački ispit za upravljanje vozilima A1, A2 ili A kategorije, umesto probne vozačke dozvole, izdaje se vozačka dozvola u skladu sa odredbama člana 179. ovog zakona, ako poseduje vozačku dozvolu za upravljanje vozilima AM i V kategorije.

Izuzetno, na vozača sa probnom vozačkom dozvolom, dok upravlja vozilom koje koristi ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, Vojska Srbije i službe bezbednosti, ne primenjuju se ograničenja iz stava 5. tač. 1), 3), 4) i 5) i st. 6, 7. i 9. ovog člana.

Dosadašnji stav 10. postaje stav 12.ˮ

Član 30.

U članu 203. stav 2. tačka 1) posle reči: “dozvoluˮ dodaju se zapeta i reči: “odnosno potvrdu o položenom vozačkom ispituˮ.

U stavu 10. reči: “i Karticeˮ zamenjuju se zapetom i rečima: “Kartice i prijave za polaganje stručnog ispita za sticanje početnog SRSˮ.

Član 31.

U članu 204. stav 2. posle reči: “izdajeˮ dodaju se reči:,,i oduzimaˮ.

U stavu 5. posle reči: “usloveˮ, dodaju se zapeta i reči: “odnosno ako obuku ne sprovodi na propisan načinˮ.

U stavu 11. posle reči:,,uslova,ˮ dodaju se reči: “način izdavanja i oduzimanja rešenja,ˮ, a posle reči: “obuke,ˮ dodaju se reči: “izdavanje i oduzimanje sertifikata za predavača za SRS i instruktora za SRS,ˮ.

Član 32.

U članu 221. stav 2. tačka 4) menja i glasi:

“da nije u toku trajanje mere zabrane upravljanja motornim vozilom,ˮ.

Član 33.

U članu 224. stav 2. tačka 2a) menja i glasi:

“da nije u toku trajanje mere zabrane upravljanja motornim vozilom,ˮ.

Član 34.

U članu 238. stav 2. tačka 5) menja i glasi:

“da nije u toku trajanje mere zabrane upravljanja motornim vozilom,ˮ.

Član 35.

U članu 246. stav 7. reči: “kao i vozila državnog organa nadležnog za zaštitu i spasavanje iˮ zamenjuju se rečima: “vozila državnog organa nadležnog za zaštitu i spasavanje i vatrogasne jedinice, kao i vatrogasna vozila dobrovoljnihˮ.

Član 36.

U članu 247. stav 1. reči: “u roku od osam danaˮ zamenjuju se rečima: “na poziv policijskog službenika, u roku od osam dana od dana prijema pozivaˮ.

Član 37.

U članu 249. stav 2. reč: “kaoˮ zamenjuje se rečima: “vozila koja se uvoze kao upotrebljavanaˮ.

U st. 6. i 8. posle reči: “licaˮ dodaju se zapeta i reči: “kao i obrascu zahteva,ˮ.

Posle stava 13. dodaju se st. 14‒19. koji glase:

“Odredbe ovog člana ne primenjuju se na specijalna vozila, njihove uređaje, sklopove i opremu, dok ih koriste ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, ministarstvo nadležno za poslove odbrane, Vojska Srbije ili službe bezbednosti Republike Srbije.

Odredbe ovog člana ne primenjuju se na vozila, njihove uređaje, sklopove i opremu dok se koriste isključivo u svrhe realizacije infrastrukturnih projekata, na zahtev ministarstva u čijem delokrugu je realizacija infrastrukturnog projekta. Ovo izuzeće se odnosi samo na period trajanja infrastrukturnog projekta.

Za vozila koja se uvoze kao upotrebljavana, a koja nisu usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima iz stava 1. ovog člana, Agencija izdaje uverenje iz stava 3. ovog člana ukoliko se prethodno utvrdi da vozilo ispunjava odgovarajuće zahteve iz propisa koji bliže uređuje uslove o postupku i načinu ispitivanja vozila koja se uvoze kao upotrebljavana iz stava 6. ovog člana.

Za vozila iz st. 14. i 15. ovog člana Agencija izdaje potvrdu da vozilo ne ispunjava uslove iz stava 1. ovog člana, koja sadrži podatke o vozilu, potrebne za registraciju. Agencija vodi evidenciju o izdatim potvrdama.

Odredbe ovog člana ne primenjuju se na vozila od istorijskog značaja (oldtajmer) i vozila za sportska takmičenja.

Za autonomna vozila, koja nisu usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima iz stava 1. ovog člana, Agencija izdaje uverenje iz stava 3. ovog člana ukoliko se prethodno utvrdi da vozilo ispunjava odgovarajuće zahteve iz propisa koji bliže uređuje uslove o postupku i načinu ispitivanja autonomnih vozila u svrhu testiranja, uslove koje mora ispunjavati pravno lice koje vrši ispitivanja, vođenje evidencije o obavljenim ispitivanjima autonomnih vozila, način provere ispunjenosti uslova od strane pravnog lica, kao i obrazac zahteva, koji donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja, na predlog Agencije.ˮ

Član 38.

U članu 250. stav 1. menja se i glasi:

“Prepravka vozila mora biti izvršena u skladu sa smernicama proizvođača vozila, kada smernice za takvu vrstu prepravke postoje, osim u slučaju kada proizvođač, odnosno predstavnik proizvođača u Republici Srbiji, da saglasnost da se prepravka može izvršiti uz odstupanje od smernica proizvođača. Ukoliko za datu prepravku ne postoje javno dostupne smernice proizvođača vozila, prepravka se može izvršiti prema pravilima struke, uz ispunjenje zahteva propisa koji bliže uređuju ispitivanje vozila.ˮ

U stavu 2. reči: “završene najmanje akademske studije drugog stepena (master)ˮ zamenjuju se rečima: “najmanje stručni naziv master inženjer mašinstva, odnosno diplomirani inženjer mašinstvaˮ.

U stavu 6. reči: “se pojedinačno proizvodi i prepravljaˮ zamenjuju se rečima: “je pojedinačno proizvedeno ili prepravljenoˮ. Posle tačke, dodaje se nova rečenica koja glasi: “Izuzetno, ispitivanje se može izvršiti bez tehničke dokumentacije za određene vrste prepravki, u skladu sa propisom koji bliže uređuje ispitivanje vozila.ˮ

Posle stava 6. dodaju se novi st. 7. i 8. koji glase:

“U postupku utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja, ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila može izvršiti pravno lice koje je materijalno i stručno osposobljeno i ovlašćeno od strane Agencije za te poslove i koje ispunjava bliže uslove iz propisa navedenog u članu 7. stav 4. ovog zakona.

Na osnovu izveštaja ovlašćenog pravnog lica Agencija izdaje potvrdu o vozilu od istorijskog značaja (oldtajmer), koja se prilaže prilikom vršenja tehničkog pregleda i registracije vozila.”

U dosadašnjem stavu 7, koji postaje novi stav 9, reči: “stava 6.ˮ zamenjuju se rečima: “st. 6. i 7.ˮ.

Dosadašnji stav 8. briše se.

U dosadašnjem stavu 9. koji postaje stav 10, broj: “6ˮ zamenjuje se brojem: “8ˮ.

Član 39.

U članu 255. stav 1. druga rečenica briše se.

Stav 6. menja se i glasi:

“Ukoliko je privrednom društvu koje vrši tehnički pregled vozila, do datuma podnošenja zahteva za dobijanje ovlašćenja, zbog nesavesnog i nepropisnog rada oduzimano ovlašćenje više od dva puta za poslednjih deset godina, ovlašćenje za vršenje tehničkog pregleda tom privrednom društvu, odnosno tom ogranku privrednog društva se neće izdati.ˮ

Član 40.

U članu 263. stav 2. reči: “tri godineˮ zamenjuju se rečima: “pet godinaˮ.

U stavu 4. posle reči: “ispita za kontrolora tehničkog pregledaˮ dodaju se zapeta i reči: “načinu i uslovima za izdavanje dozvole (licence) za kontrolora tehničkog pregledaˮ.

Stav 8. menja se i glasi:

“Izuzetno, kontrolor tehničkog pregleda, koji je pre početka primene podzakonskog akta koji reguliše način organizovanja i sprovođenja stručnog ispita i način izvođenja obuke i seminara unapređenja znanja i veština za kontrolora tehničkog pregleda, u privrednom društvu ovlašćenom za vršenje tehničkog pregleda vozila, vršio tehnički pregled vozila prema ugovoru o radu najmanje dve godine, ne mora ispunjavati uslov iz stava 3. tač. 3) i 4) ovog člana, odnosno kontrolor tehničkog pregleda koji je pre stupanja na snagu podzakonskog akta koji reguliše tehnički pregled vozila, u privrednom društvu ovlašćenom za vršenje tehničkog pregleda vozila, vršio tehnički pregled vozila prema ugovoru o radu najmanje pet godina i ima završenu srednju stručnu školu mašinske struke obrazovnog profila koji nije vezan za motore i vozila, odnosno saobraćajne struke obrazovnog profila koji nije iz oblasti drumskog saobraćaja, ne mora ispunjavati uslov iz stava 3. tač. 1), 3) i 4) ovog člana.ˮ

Član 41.

U članu 264. stav 3. prva rečenica briše se.

U stavu 8. reč: “Agencijiˮ briše se.

U stavu 11. reči: “i motokultivatoriˮ zamenjuju se zapetom i rečima: “motokultivatori, mopedi i motocikliˮ.

Posle stava 12. dodaje se stav 13. koji glasi:

“Izuzetno od odredaba st. 2. i 4. ovog člana, novoproizvedeno vozilo (vozilo koje je proizvedeno u godini koja prethodi datumu prve registracije, odnosno u godini kada se prvi put registruje), koje je prvi put registrovano u Republici Srbiji, prvom redovnom tehničkom pregledu podvrgava se najkasnije nakon dve godine od dana prve registracije.ˮ

Član 42.

U članu 268. stav 2. na kraju tačke 5) tačka se zamenjuje zapetom.

Dodaje se tačka 6) koja glasi:

“6) “laka električna vozila.ˮ

Član 43.

U članu 269. posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi:

“Ministarstvo unutrašnjih poslova vodi u elektronski čitljivom, otvorenom formatu javno dostupnu evidenciju o izdatim i oduzetim ovlašćenjima za izdavanje tablica za privremeno označavanje vozila i potvrda o njihovom korišćenju. Evidencija sadrži podatke o privrednim subjektima ovlašćenim za izdavanje tablica za privremeno označavanje vozila i potvrda o njihovom korišćenju, uključujući podatke o poslovnom imenu, sedištu, matičnom broju, pib-u, adresama objekata u kojima se obavljaju navedeni poslovi, sa naznačenjem datog ovlašćenja, broju i datumu izdavanja ovlašćenja, nadležnom organu i organizacionoj jedinici.ˮ

Dosadašnji st. 4. i 5. postaju st. 5. i 6.

Član 44.

U članu 275. stav 1. na kraju tačke 14) tačka se zamenjuje zapetom.

Dodaje se tačka 15) koja glasi:

“15) registarske tablice za vozila od istorijskog značaja (oldtajmere).ˮ

Član 45.

U članu 278. u stavu 4. reč: “policajacˮ zamenjuje se rečju: “milicionarˮ.

U stavu 6. reč: “policijaˮ zamenjuje se rečju: “milicijaˮ.

Član 46.

U glavi HVIII u nazivu odeljka 12. zapeta i reči: “odnosno dokaza o učinjenom prekršajuˮ brišu se.

Član 47.

Član 295. menja se i glasi:

“Član 295.

Policijski službenik će u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, od učinioca težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja na putevima, koji je u poslednje dve godine pravnosnažno osuđivan za teže prekršaje iz ove oblasti, privremeno oduzeti predmet koji je bio upotrebljen za izvršenje tog prekršaja.

Policijski službenik može u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, privremeno, od učinioca prekršaja oduzeti predmet podoban za dokazivanje protivpravnog ponašanja.

Policijski službenik može u kontroli saobraćaja, odnosno u vršenju nadzora, privremeno, od učinioca prekršaja oduzeti predmet namenjen ili upotrebljen za izvršenje prekršaja i ako nisu ispunjeni uslovi iz stava 1. ovog člana, osim motornog vozila.

Troškove nastale u vezi sa čuvanjem privremeno oduzetog predmeta snosi lice od koga je predmet oduzet.

Privremeno oduzimanje predmeta iz st. 1. i 3. ovog člana može trajati do okončanja postupka pred nadležnim sudom. Oduzeti predmet iz stava 2. ovog člana teritorijalno nadležna organizaciona jedinica ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, nakon isteka roka od 24 časa, bez odlaganja dostavlja pravnom, odnosno fizičkom licu od koga je predmet oduzet, osim ako zakonom nije drugačije određeno.ˮ.

Član 48.

U članu 296. stav. 3. reči: “policijski službenikˮ zamenjuju se rečima: “ovlašćeno lice iz člana 278. st. 3. i 4. ovog zakonaˮ.

U stavu 4. reči: “stava 2.ˮ zamenjuju se rečima: “st. 2. i 3.ˮ.

Član 49.

Član 297. menja se i glasi:

“Član 297.

Privredno društvo ili drugo pravno lice, odnosno državni organ i organ jedinice lokalne samouprave i preduzetnik koji vrši prevoz u drumskom saobraćaju, dužno je da organizuje i obavlja kontrolu nad ispunjenošću uslova za učešće u saobraćaju na putu njihovih vozila i vozača, kao i uslova predviđenih drugim propisima od kojih zavisi bezbednost saobraćaja i obezbedi da ti uslovi budu ispunjeni.ˮ

Član 50.

U članu 301. stav 2. briše se.

Član 51.

U članu 307. stav 7. reči: “ako ono obavesti u pisanom obliku taj organ da je prestalo da obavlja obuku kandidata za vozače, iliˮ brišu se.

Posle stava 7. dodaju se novi st. 8. i 9. koji glase:

“Organ iz stava 1. ovog člana doneće rešenje o oduzimanju dozvole za osposobljavanje kandidata za vozače, ako privredno društvo podnese obaveštenje da prestaje sa obavljanjem obuke kandidata za vozače, u roku od 30 dana od dana podnošenja obaveštenja.

Obaveštenje se može dostaviti i u elektronskoj formi, u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronski dokument i elektronsko poslovanje.ˮ

Dosadašnji st. 8–12. postaju st. 10–14.

U dosadašnjem stavu 13. koji postaje stav 15. broj: “12ˮ zamenjuje se brojem: “14ˮ.

Posle dosadašnjeg stava 14. koji postaje stav 16. dodaje se stav 17. koji glasi:

“Organ iz stava 1. ovog člana vodi evidenciju pravnih lica kojima je oduzeta dozvola, odnosno koja su prestala da obavljaju obuke kandidata za vozače, uz navođenje razloga oduzimanja dozvole ili prestanka obavljanja delatnosti, u elektronskom obliku.ˮ

Član 52.

U članu 308. stav 4. reči: “ako bude obavešteno u pisanom obliku da je privredno društvo prestalo da obavlja tehničke preglede vozila,ˮ brišu se.

Posle stava 4. dodaju se novi st. 5 i 6. koji glase:

“Ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove doneće rešenje o oduzimanju ovlašćenja za vršenje tehničkih pregleda vozila, ako privredno društvo podnese obaveštenje da prestaje sa obavljanjem poslova tehničkih pregleda vozila, u roku od 30 dana od dana podnošenja obaveštenja.

Obaveštenje se može dostaviti i u elektronskoj formi, u skladu sa propisima kojima se uređuju elektronski dokument i elektronsko poslovanje.ˮ.

Dosadašnji st. 5. i 6. postaju st. 7. i 8.

U dosadašnjem stavu 7, koji postaje stav 9, broj: “5ˮ zamenjuje se brojem: “7ˮ.

Član 53.

U članu 314a posle stava 1. dodaju se st. 2. i 3. koji glase:

“Ovlašćeno službeno lice u neposrednoj kontroli saobraćaja može izdati upozorenje učesniku u saobraćaju, odnosno odustati od procesuiranja određenih prekršaja za koje je propisana novčana kazna u fiksnom iznosu, ukoliko lice koje je učinilo takav prekršaj nije u prethodne dve godine evidentirano kao učinilac prekršaja iz oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima.

Način postupanja i odlučivanja u situacijama iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuje ministar unutrašnjih poslova.ˮ

Član 54.

U članu 325. stav 1. tačka 18) broj: “8ˮ zamenjuje se brojem: “9ˮ.

Član 55.

U članu 326. stav 1, posle tačke 12) dodaje se tačka 12a) koja glasi:

“12a) člana 122a stav 1,ˮ.

Tačka 19) menja se i glasi:

“19) člana 153. st. 1, 2 i 4,ˮ.

U tački 32) broj: “10ˮ zamenjuje se brojem: “11ˮ.

Član 56.

U članu 327. stav 1, posle tačke 17) dodaje se tačka 17a) koja glasi:

“17a) člana 122a stav 2,ˮ.

Član 57.

U članu 328. stav 2. posle tačke 11) dodaje se tačka 11a) koja glasi:

“11a) člana 122a stav 1,ˮ.

Tačka 15) menja se i glasi:

“15) člana 153. st. 1, 2 i 4,ˮ.

U tački 25) broj: “10ˮ zamenjuje se brojem: “11ˮ.

U stavu 3. posle tačke 17) dodaje se tačka 17a) koja glasi:

“17a) člana 122a stav 2,ˮ.

Član 58.

U članu 330. stav 1. na kraju tačke 23) tačka se zamenjuje zapetom.

Dodaje se tačka 24) koja glasi:

“24) upravlja lakim električnim vozilom na autoputu i motoputu i prevozi drugo lice mlađe od 14 godinaˮ.

Član 59.

U članu 331. stav 1. posle tačke 15) dodaje se tačka 15a) koja glasi:

“15a) člana 92a, na autoputu i motoputu,ˮ.

U tački 74) broj: “8ˮ zamenjuje se brojem: “9ˮ.

Član 60.

Posle člana 331. dodaje se član 331a, koji glasi:

“Član 331a

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj lice koje ne postupi u skladu sa saobraćajnim znakom “obavezan smerˮ kada obavlja tranzitni prevoz vozilom čija je najveća dozvoljena masa veća od mase navedene na pripadajućoj dopunskoj tabli znaka.ˮ

Član 61.

U članu 332a stav 1. posle tačke 8) dodaje se tačka 8a), koja glasi:

“8a) člana 88a,ˮ.

U tački 9) reči: “stav 1.ˮ zamenjuju se rečima: “st. 1. i 3.ˮ.

Posle tačke 9) dodaju se tač. 9a)¬¬¬‒9v), koje glase:

“9a) člana 92a, osim na autoputu i motoputu,

9b) člana 92b st. 1. i 2,

9v) člana 92g,ˮ.

Član 62.

U članu 333. stav. 1. posle tačke 76) dodaje se tačka 76a) koja glasi:

“76a) člana 122a st. 1. i 2,ˮ.

U tački 78) posle reči: “svrhu preticanjaˮ dodaju se zapeta i reči: “saobraćajni znak “obavezan smerˮ, kada lice obavlja tranzitni prevoz vozilom čija je najveća dozvoljena masa veća od mase navedene na pripadajućoj dopunskoj tabli znakaˮ.

Član 63.

U članu 334. stav 1. posle tačke 29) dodaju se tač. 29a) i 29b) koje glase:

“29a) člana 92b stav 3,

29b) člana 92v,ˮ.

Član 64.

U članu 336. stav. 4. menja se i glasi:

“Ukoliko se u vreme izvršenja prekršaja za koji je predviđeno obavezno izricanje kaznenih poena ili prekršaja iz poglavlja “Obaveze vozača prema pešacimaˮ, u vozilu, odnosno na vozilu, kojim upravlja učinilac prekršaja, nalazi dete starosti do 12 godina, osim u autobusu kada se vrši organizovan prevoz dece, učiniocu prekršaja će se predviđeni broj kaznenih poena za taj prekršaj uvećati za 2.ˮ

Član 65.

U članu 338. stav. 4. menja se i glasi:

“Ukoliko se u vreme izvršenja prekršaja za koji je predviđeno obavezno izricanje zaštitne mere zabrane upravljanja motornim vozilom ili prekršaja iz poglavlja “Obaveze vozača prema pešacimaˮ, u vozilu, odnosno na vozilu kojim upravlja učinilac prekršaja, nalazi dete starosti do 12 godina, osim u autobusu kada se vrši organizovan prevoz dece, učiniocu prekršaja će se predviđena zaštitna mera uvećati za dva meseca.ˮ

Član 66.

U članu 341. tačka 23) briše se.

Član 67.

U članu 342. tačka 11) menja se i glasi:

“11) na osnovu člana 154. ovog zakona, o saobraćajnoj signalizaciji, načinu izvođenja radova i drugih poslova na putu, izgledu, tehničkim karakteristikama, načinu postavljanja i upotrebe zapreka i drugih sredstava za obezbeđenje mesta na kome se izvode radovi,ˮ.

Član 68.

U članu 350. stav 4. reči: “jedne godine od uspostavljanja uslova za funkcionisanje i obavljanje poslova Agencije iz člana 9. stav 2. ovog zakonaˮ zamenjuju se rečima: “dve godine od početka primene podzakonskog akta kojim se regulišu način organizovanja i sprovođenja stručnog ispita i način izvođenja obuke i seminara unapređenja znanja i veština za kontrolora tehničkog pregleda.ˮ

Član 69.

Odredbe o probnoj vožnji iz člana 122. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RSˮ, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18, 41/18 – dr. zakon, 87/18, 23/19 i 128/20 ¬ dr. zakon) shodno se primenjuju na uslove i postupak za izdavanje dozvole za ispitivanje ili testiranje autonomnog vozila, do početka primene podzakonskog akta kojim se propisuju bliži uslovi za obavljanje autonomne vožnje iz člana 122a stav 3. ovog zakona.

Član 70.

Podzakonski akti utvrđeni ovim zakonom doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Do početka primene podzakonskog akta koji se odnosi na bliže uslove za autonomnu vožnju, za izdavanje dozvole za autonomnu vožnju, uslove i proceduru za izdavanje uverenja o proveri bezbednosti, uslove i proceduru za izdavanje dozvole za testiranje, uslove pod kojima je dozvoljeno testiranje i pravila nadzora nad poštovanjem dozvole, na uslove i postupak testiranja autonomnog vozila shodno će se primenjivati odredbe o probnoj vožnji i ispitivanju vozila.

Član 71.

Obavezuje se upravljač železničke infrastrukture da semafore koji najavljuju približavanje voza na svim prelazima preko pruge u nivou, koji su u upotrebi i koji se nalaze na putu na dan stupanja na snagu ovog zakona, zameni sa semaforima sa dvobojnim svetlima u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Odredba člana 137. stav 2. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RSˮ, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18, 41/18 – dr. zakon, 87/18, 23/19 i 128/20 ¬ dr. zakon), prema kojoj se na prelazu puta preko železničke pruge saobraćaj vozila reguliše samo svetlima crvene boje i odredba člana 149. istog zakona prema kojoj se svetlosni saobraćajni znakovi kojima se najavljuje približavanje voza prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou daju naizmeničnim paljenjem dva crvena trepćuća svetla u obliku kruga, što označava obavezu učesnika u saobraćaju da se zaustave, primenjuju se na prelazima puta preko železničke pruge regulisanim u skladu sa navedenim odredbama, do zamene semafora u skladu sa odredbama ovog zakona, a najkasnije tri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 72.

Stupanjem na snagu ovog zakona prestaje da važi član 163. stav 6. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima (“Službeni glasnik RS”, broj 24/18).

Član 73.

Odredbe članova koji se odnose na finansiranje bezbednosti saobraćaja počinju da se primenjuju od 1. januara 2024. godine.

Član 74.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši

Izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima predlaže se usled brojnih inicijativa Privredne komore Srbije, udruženja prevoznika i upravljača javne železničke infrastrukture “Infrastruktura železnice Srbijeˮ a.d.

Naime, ukazano je da se u privrednim društvima koja zapošljavaju profesionalne vozače poslednjih godina beleži konstantan nedostatak kvalifikovanih kadrova. Takođe, starosna struktura zaposlenih vozača u drumskom saobraćaju je veoma nepovoljna, sa prosečnom starošću blizu 55 godina, jer se veliki broj mladih profesionalnih vozača opredeljuje za rad u drugim zemljama, gde takođe postoji potreba za ovim kadrom, a uslovi su znatno povoljniji.

Ovaj problem se jednako manifestuje u prevozu putnika i u prevozu robe, odnosno tereta, da bi od 1. januara 2019. godine dobio najznačajnije razmere, imajući u vidu da je u Evropskoj uniji, zbog potreba za vozačima kamiona i autobusa, potpuno izvesno otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje naših građana u Nemačkoj.

Usled deficita ovih vozača, neposredno je ugrožena i bezbednost saobraćaja, jer, kako selekcija nije moguća, angažuju se svi raspoloživi ljudski resursi za poslove vozača autobusa, uz jedini uslov – da poseduju vozačku dozvolu za D kategoriju.

Ovim izmenama se otklanja dosadašnji nedostatak Zakona koji je predstavljao prepreku za prepravke upotrebljavanih motornih vozila, kada se prilikom njihovog uvoza utvrdi da nisu u potpunosti usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima u skladu sa Sporazumom o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa, što je dugogodišnja uspešna praksa u razvijenim državama, poput Savezne Republike Nemačke. Neusaglašenosti motornih vozila namenjenih tržištima u kojima se ne sprovode jednoobrazni tehnički uslovi za vozila se u nekim slučajevima mogu otkloniti prepravkama, uglavnom na svetlosnim i svetlosno-signalnim uređajima, uređajima za kontrolu i davanje znakova (odnosno instrument tabli vozila), uz utvrđivanje graničnih vrednosti izduvne emisije. Ispitivanje će se vršiti prema bližim uslovima u propisu o ispitivanju vozila u odgovarajućoj proceduri.

Takođe, ovim izmenama obuhvaćene su i odredbe o prelazu puta preko pruge, gde se, po ugledu na razvijenije evropske zemlje uvode dvobojni semafori, koji su se pokazali kao efikasnije rešenje, i iz kog razloga se očekuje jednostavnije i jeftinije održavanje i ugrađivanje semafora za regulisanje ovih prelaza. Ovde je značajna novina uvođenje novog signalnog pojma kojim se učesnik u drumskom saobraćaju informiše da je uređaj na putno-pružnom prelazu u kvaru i da se kretanje vrši uz povećanu opreznost, što je od posebnog značaja za prelaze na kojima nema polubranika.

Ove izmene uvode novinu u oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima, u posebnoj podoblasti mikromobilnog saobraćaja, koja predstavlja prilagođavanje upotrebi saobraćajnih sredstava modernog doba, a to su laka električna vozila, utvrđujući pravila za korišćenje tih vozila u saobraćaju, kao i kazne za nepoštovanje tih pravila.

Ujedno, ovim izmenama Zakona se pojašnjava i pojednostavljuje postupak utvrđivanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmera) i uspostavlja se osnova za razvijanje tehnologije autonomnih vozila.

Pored iznetog, ovim izmenama i dopunama su ugrađene preporuke za optimizaciju postupaka koje Vlada usvojila uz Program za pojednostavljenje administrativnih postupaka i regulative “e-PAPIR” za period 2019. – 2021. godine, i kojima su optimizovani pojedini elementi administrativnih postupaka, kao što su rokovi i obrasci zahteva, bliže je propisana provera ispunjenosti uslova i potrebne dokumentacije za sprovođenje postupka, kao i sam postupak, vođenje javno dostupne evidencije i ukidanje vremena važenja akta.

Preporuke za optimizaciju koje se odnose na izmene i dopune Predloga zakona date su u postupcima:

03.00.0003      Dozvola za vršenje probnih vožnji radi ispitivanja proizvedenog ili prepravljenog motornog, odnosno priključnog vozila;

03.00.0004      Ovlašćenje za vršenje tehničkih pregleda vozila;

03.00.0005      Rešenje o oduzimanju ovlašćenja za vršenje tehničkih pregleda vozila i

03.00.0007      Rešenje o oduzimanju dozvole za osposobljavanje kandidata za vozače. Akcionim planom za sprovođenje Programa za pojednostavljenje administrativnih postupaka i regulative “e-PAPIRˮ za period 2023-2025. godine, koji je Vlada usvojila 4. maja 2023. godine, predviđena je izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima radi optimizacije i digitalizacije postupaka u nadležnosti Ministarstva unutrašnjih poslova, i to aktivnosti pod rednim brojem:

1.1.2.45 predviđena je optimizacija postupka oduzimanja dozvole za osposobljavanje kandidata za vozače;

1.1.3.306. predviđena je digitalizacija administrativnog postupka polaganja stručnog ispita za profesionalne vozače;

1.1.3.95 predviđena je digitalizacija postupka izdavanja ovlašćenja pravnom licu za izdavanje tablica za privremeno označavanje vozila i potvrda o njihovom korišćenju.

Konačno, ovim izmenama izlazi se u susret zahtevima pojedinih subjekata sistema bezbednosti saobraćaja i koriguju se određena ranije utvrđena rešenja u zakonu, u cilju efikasnije primene i prilagođavanja drugim propisima.

2. Ciljevi koji se donošenjem zakona postižu

Štite se ekonomski interesi Republike Srbije i doprinosi se boljoj bezbednosti saobraćaja.

3. Razmatrane mogućnosti da se problem reši i bez donošenja akta

Razmatranje problema deficita profesionalnih vozača planirano je prilikom izrade novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Međutim, kako je procedura za donošenje novog zakona dugotrajnije prirode, izmena Zakona je jedino rešenje. Takođe, izmenama Zakona se omogućava sprovođenje Programa ePapir koji je Vlada usvojila 11. jula 2019. godine.

4. Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema

Donošenje ovog zakona je i jedino rešenje za napred navedene probleme.

Samo izmenom Zakona može se postići navedeni cilj, jer je Zakonom utvrđen uslov posedovanja vozačke dozvole S, odnosno S1 kategorije u trajanju od najmanje dve godine, kako bi se dobila vozačka dozvola D, odnosno D1 kategorije.

Takođe, samo izmenama Zakona je moguće propisati uslove i način način provere ispunjenosti uslova, kao i elemente administrativnog postupka, kao što su rokovi, dokumentacija i drugi elementi.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

U članu 1. Predloga zakona, kojim se dodaje član 2a Zakona, data je nadležnost saobraćajne policije u pogledu sprovođenja preventivnih aktivnosti. Do sada je prevencija bila isključiva zakonska nadležnost Agencije za bezbednost saobraćaja. Ovom dopunom se po tom pitanju uređuje nadležnost saobraćajne policije, a implicitno i drugih subjekata bezbednosti saobraćaja.

U članu 2. Predloga zakona, kojim se menja član 7. Zakona, dodata je definicija lakog električnog vozila, kao neophodnost za uređivanje oblasti mikromobilnog saobraćaja, koja do sada nije bila prepoznata u propisima. Ujedno su izmenjene definicije pešačke staze, pešačko-biciklističke staze, biciklističke staze i biciklističke trake, što je neophodno u smislu sprovodljivosti novih odredaba kojima se uređuje mikromobilni saobraćaj. Dodat je pojam autonomnog vozila. Takođe, u stavu 4. je predviđeno da, umesto Vlade, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na predlog Agencije za bezbednost saobraćaja, propisuje postupak utvrđivanja statusa, oduzimanja statusa i razvrstavanja vozila od istorijskog značaja (oldtajmer), sadržaj i način vođenja evidencije, kao i izgled i sadržaj potvrde o vozilima od istorijskog značaja i bliže uslove koje mora da ispuni pravno lice za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja. Uvodi se podzakonski akt kojim se regulišu uslovi za ispitivanje vozila za sportska takmičenja, kako bi se omogućilo njihovo učešće u sportskim takmičenjima, u skladu sa FIA standardima.

U članu 3. Predloga zakona, kojim se menja član 9. Zakona predviđeno je da Agencija za bezbednost saobraćaja obavlja poslove u vezi sa utvrđivanjem statusa, oduzimanjem statusa i razvrstavanjem vozila od istorijskog značaja, izdavanjem potvrde i vođenjem evidencije za vozila od istorijskog značaja.

U čl. 4. i 5. Predloga zakona, kojima se menjaju čl. 17. i 18. Zakona uređuje se sistem finansiranja bezbednosti saobraćaja, s obzirom da je prethodni postao neodrživ zbog izmene propisa o budžetskom sistemu.

U članu 6. Predloga zakona briše se član 19. Zakona, usled izmena čl. 17. i 18. Zakona.

U članu 7. Predloga zakona, kojim se menja član 40. Zakona date su izmene kojima se uređuje kretanje lakog električnog vozila po pešačko-biciklističkoj stazi i po kolovozu, s obzirom da je tim vozilima ovim izmenama i dopunama data mogućnost za korišćenje navedenih saobraćajnica.

U članu 8. Predloga zakona, kojim se menja član 55. Zakona, data je dopuna kojom se propisuje izuzetak od zabrane preticanja, odnosno obilaženja lakog električnog vozila preko neisprekidane uzdužne linije i kada je to zabranjeno saobraćajnom signalizacijom.

U članu 9. Predloga zakona, kojim se menja naziv 20. odeljka u glavi IV Zakona, upodobljen je naziv sa dopunom sadržaja tog odeljka posebnim odredbama o saobraćaju lakih električnih vozila.

U članu 10. Predloga zakona, kojim se dodaje novi član 88a Zakona, dat je starosni uslov za upravljanje lakim električnim vozilom. Uslov da vozač lakog električnog vozila mora imati najmanje 14 godina je dat imajući u vidu specifičnosti upravljanja tim vozilom zbog nepovoljnih karakteristika vezanih za upravljivost.

U članu 11. Predloga zakona, kojim se dopunjuje član 89. Zakona, uređuje se način kretanja lakog električnog vozila biciklističkom stazom, biciklističkom trakom i kretanje ovih vozila u grupi, na način kojim je već uređeno kretanje bicikala, mopeda, motocikala, tricikala i četvorocikala.

U članu 12. Predloga zakona, kojim se dopunjuje član 90. Zakona, uređuje način vožnje lakog električnog vozila na način kojim je već uređeno kretanje bicikala, mopeda, motocikala, tricikala i četvorocikala.

U članu 13. Predloga zakona, kojim se dopunjuje član 91. Zakona, propisuje se obaveza korišćenja zaštitne biciklističke kacige za vozača lakog električnog vozila. Odredba je data radi zaštite ovih učesnika, koji spadaju u kategoriju ranjivih učesnika u saobraćaju, a imajući u vidu specifičnosti mikromobilnog saobraćaja.

U članu 14. Predloga zakona, data je dopuna u smislu novih članova 92a-92g Zakona, kojim je uređeno kretanje lakog električnog vozila u smislu infrastrukture koju vozači ovih vozila mogu koristiti za kretanje. Ovom odredbom data su ograničenja i uslovi pod kojima vozač lakog električnog vozila može koristiti određenu infrastrukturu, zabrana prevoženja drugih lica na lakom električnom vozilu, uzimajući u obzir karakteristike tog vozila. Ujedno je propisano i obavezno korišćenje svetloodbojnog prsluka, odnosno reflektujuće materije od strane vozača lakog električnog vozila, u cilju njegove uočljivosti na putu. Takođe, dato je pravilo saobraćaja kojim se vozaču lakog električnog vozila ne dozvoljava vožnja prilikom prelaska kolovoza i obaveza vozača lakog električnog vozila da ima vidno istaknutu nalepnicu na vozilu iz koje se može utvrditi snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila, koja će omogućiti identifikaciju vrste vozila i opštu kontrolu.

U članu 15. Predloga zakona dopunjuje se član 101. Zakona, kao posledica izmene člana 153.

U članu 16. Predloga zakona dopunjuje se naslov, u vezi sa dodavanjem člana 122a.

U članu 17. Predloga zakona, u cilju usaglašavanja sa članom 10. Zakona o elektronskoj upravi (“Službeni glasnik RSˮ, broj 27/18), koji, između ostalog, propisuje da organi uspostavljaju i vode evidencije u elektronskom obliku, dopunjuje se član 122. Zakona.

U članu 18. Predloga zakona dodaje se član 122a odredbama o autonomnom vozilu i autonomnoj vožnji.

U članu 19. Predloga zakona precizira se postupanje nadležnih organa prilikom održavanja sportskih ili drugih priredbi na putu u članu 123. Zakona.

U članu 20. Predloga zakona, kojim se menja član 132. iz razloga što je postojeća odredba davala neprecizno i široko ovlašćenje u pogledu bližeg propisivanja saobraćajne signalizacije.

U članu 21. Predloga zakona kojim se menja član 137. Zakona, uvode se dvobojni semafori, koji su se pokazali kao efikasnije rešenje, i iz kog razloga se očekuje jednostavnije i jeftinije održavanje i ugrađivanje semafora za regulisanje ovih prelaza.

U članu 22. Predloga zakona, kojim se menja član 149. Zakona, uvodi se novi signalni pojam kojim se učesnik u drumskom saobraćaju informiše da je uređaj na putno-pružnom prelazu u kvaru i da se kretanje vrši uz povećanu opreznost, što je od posebnog značaja za prelaze na kojima nema polubranika.

U članu 23. Predloga zakona, kojim se menja član 153. Zakona, u cilju usklađivanja sa propisima železničkog saobraćaja.

U članu 24. Predloga zakona, kojim se menja naziv 7. odeljka u glavi VII Zakona, upodobljen je naziv sa predlogom izmena tog odeljka – da se urede i drugi poslovi na putu, kao što su sportske priredbe, snimanje filmova i dr.

U članu 25. Predloga zakona, kojim se menja član 154. Zakona uređuju se posebne odredbe koje se odnose i na druge poslove na putu, kao što su sportske priredbe, snimanje filmova i dr. i precizira se postupanje nadležnih organa i izvođača radova prilikom obeležavanja prepreka na putu i mesta na kome se izvode radovi i drugi poslovi na putu i obaveze izvođača radova o obaveštavanju ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o postavljanju i uklanjanju saobraćajne signalizacije.

U članu 26. Predloga zakona precizira se postupanje nadležnih organa prilikom tehničkog regulisanja saobraćaja u članu 158. Zakona i omogućava se podnosiocu da pokrene upravni spor.

U članu 27. Predloga zakona, kojim se menja član 180. Zakona dati su izuzeci od starosnih uslova za sticanje vozačkih kategorija u skladu sa potrebama Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srbije i službi bezbednosti. Ujedno je predviđeno donošenje podzakonskog akta kojim će se navedeni postupak dobijanja vozačke dozvole bliže urediti.

U članu 28. Predloga zakona, kojim se menja član 181. Zakona, predlažu se blaži uslovi za sticanje vozačkih kategorija za upravljanje komercijalnim vozilima, u cilju pomoći transportnoj privredi u vezi sa nedostatkom vozačkog kadra.

U članu 29. Predloga zakona, kojim se menja član 182. Zakona, utvrđeno je da licima koja već poseduju vozačke kategorije AM i V, ne mora da se izda probna vozačka dozvola kada polože vozački ispit za kategorije A1, A2 ili A. Zatim, na inicijativu upućenu u skladu sa javnom raspravom, u pogledu izdavanja (probne) vozačke dozvole, izvršena je dopuna koja se odnosi na učenike vojnih škola i kadete Vojne akademije, imajući u vidu da je u članu 180. već propisano da ova lica mogu steći vozačku dozvolu za upravljanje vozilima S kategorije sa 18 godina. Takođe, predviđeni su izuzeci za pripadnike Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojska Srbije i službi bezbednosti u pogledu ograničenja za upravljanje vozilom sa probnom vozačkom dozvolom, prilikom upravljanja službenim vozilom, u cilju podizanja operativnosti tih službi.

U članu 30. Predloga zakona data je izmena člana 203. kojom se omogućava predložena izmena člana 180. Zakona u pogledu ublažavanja starosnog uslova za sticanje vozačke dozvole i predviđa se digitalizacija administrativnog postupka polaganja stručnog ispita za profesionalne vozače.

U članu 31. Predloga zakona dopunjuje se član 204. Zakona, tako da Agencija za bezbednost saobraćaja može oduzeti dozvolu pravnom licu ukoliko obuku za sticanje početne kvalifikacije i periodičnu obuku ne sprovodi na propisan način, budući da je u njemu propisano da pravno lice sprovodi obuku za sticanje početne kvalifikacije i periodičnu obuku na propisan način i u skladu sa propisanim programom, te da Agencija inače izdaje dozvolu. Takođe, dopunjen je pravni osnov za podzakonski akz iz stava 11. tog člana, u pogledu načina izdavanja i oduzimanja rešenja (dozvole), kao i izdavanja i oduzimanja sertifikata za predavača SRS i instruktora SRS, budući da to nije zakonska materija.

U čl. 32-34. Predloga zakona date su izmene čl. 221, 224. i 238. kojima se ublažavaju uslovi za posedovanje licence za predavača teorijske obuke, instruktora vožnje i ispitivača, u pogledu mere zabrane upravljanja motornim vozilom.

U članu 35. Predloga zakona preciziran je član 246. Zakona, u smislu da obuhvata i vatrogasna vozila dobrovoljnih vatrogasnih jedinica.

U članu 36. Predloga zakona, kojim se menja član 247. Zakona, vrši se preciziranje norme tako što se određuje organ kome vlasnik, odnosno korisnik vozila treba da da podatke i dokaze.

U članu 37. Predloga zakona menja se član 249. Zakona, jer se pokazalo da je dosadašnji nedostatak odredaba ovog člana predstavljao prepreku za prepravke upotrebljavanih motornih vozila, kada se prilikom njihovog uvoza utvrdi da nisu u potpunosti usaglašena sa jednoobraznim tehničkim uslovima u skladu sa Sporazumom o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove koji mogu biti ugrađeni ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa, što je dugogodišnja uspešna praksa u razvijenim državama, poput Savezne Republike Nemačke. Neusaglašenosti motornih vozila namenjenih tržištima u kojima se ne sprovode jednoobrazni tehnički uslovi za vozila se u nekim slučajevima mogu otkloniti prepravkama, uglavnom na svetlosnim i svetlosno-signalnim uređajima, uređajima za kontrolu i davanje znakova (odnosno instrument tabli vozila), uz utvrđivanje graničnih vrednosti izduvne emisije. Ispitivanje će se vršiti prema bližim uslovima u propisu o ispitivanju vozila u odgovarajućoj proceduri. Takođe, dati su određeni izuzeci za vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, ministarstva nadležnog za poslove odbrane, Vojske Srbije ili službi bezbednosti Republike Srbije, vozila koja se koriste za infrastrukturne projekte i za oldtajmere.

U članu 38. Predloga zakona, menja se član 250. Zakona u stavu 1, kojim se propisuje da se prepravka može izvršiti na osnovu smernica proizvođača, osim u slučaju kada proizvođač, odnosno predstavnik proizvođača u Republici Srbiji, da saglasnost da se prepravka može izvršiti uz odstupanje od smernica proizvođača. Takođe, u slučaju da za datu prepravku ne postoje smernice proizvođača vozila, predviđeno je da se prepravka može izvršiti prema pravilima struke, uz ispunjenje zahteva propisa koji bliže uređuju ispitivanje vozila. Preciziran je stepen obrazovanja koji se zahteva za lice koje sačinjava i potpisuje tehničku dokumentaciju na osnovu koje se vrši pojedinačna proizvodnja, odnosno prepravka vozila. Takođe, u stavu 6. dodata je rečenica kojom se pravi izuzetak od potrebe za postojanjem tehničke dokumentacije za sve vrste prepravki, koje će biti propisane podzakonskim aktom.

U članu 39. Predloga zakona menja se član 255. Zakona čime se omogućava javnim preduzećima da vrše tehnički pregled svih vozila, u skladu sa opredeljenjem da se ne favorizuje ili diskriminiše privredni subjekt po osnovu oblika vlasništva.

U članu 40. Predloga zakona dopunjuje se član 263. Zakona u delu koji se odnosi na trajanje licence za kontrolora tehničkog pregleda i podzakonski akt koji donosi ministar za unutrašnje poslove, a koji se tiče kontrolora tehničkog pregleda vozila.

U članu 41. Predloga zakona kojim se menja član 264. Zakona, proširuje se dejstvo izuzetka za novoproizvedena vozila od pravila za redovne tehničke preglede time što se obuhvata i redovan šestomesečni tehnički pregled, pored redovnog godišnjeg tehničkog pregleda. Takođe, izuzimaju mopedi i motocikli od obaveze redovnog šestomesečnog tehničkog pregleda.

U članu 42. Predloga zakona dopunjuje se član 268. Zakona kojim se predviđa izuzetak od obaveze registrovanja lakog električnog vozila.

U članu 43. Predloga zakona predviđena je digitalizacija postupka izdavanja ovlašćenja pravnom licu za izdavanje tablica za privremeno označavanje vozila i potvrda o njihovom korišćenju.

U članu 44. Predloga zakona dopunjuje se 275. Zakona dodavanjem registarskih tablica za vozila od istorijskog značaja.

U članu 45. Predloga zakona, menja se član 278. Zakona čime se vrši usklađivanje sa Zakonom o policiji u pogledu odredbe o korišćenju termina “policija”.

U čl. 46. i 47. Predloga zakona preciziraju se naziv odeljka 12. u glavi HVIII i privremeno oduzimanje predmeta prekršaja u članu 295.

U članu 48. Predloga zakona, kojim se menja član 296. Zakona, ispravljena je tehnička greška, koja se odnosi na situacije izdavanja rešenja o uklanjanju vozila.

U članu 49. Predloga zakona, na inicijativu upućenu u skladu sa javnom raspravom, u članu 297. Zakona brišu se reči koje se odnose na vreme upravljanja i odmora vozača, imajući u vidu da je usvojen poseban Zakon o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima, na osnovu kojeg je propisano ovlašćenje za donošenje podzakonskog akta u vezi sa vođenjem evidencija iz ove oblasti, kao i ovlašćenje nadzornim organima da vrše sprovođenje tog zakona i na putu i u prostorijama prevoznika. Takođe, u smislu navedenog, brisan je i osnov za podzakonski akt, uzimajući u obzir i dužnost organa da pribavi podatke po službenoj dužnosti u smislu člana 103. Zakona o opštem upravnom postupku.

U članu 50. Predloga zakona, na inicijativu upućenu u skladu sa javnom raspravom, briše se stav 2. u članu 301. Zakona.

U članu 51. Predloga zakona, menja se član 307. Zakona, radi digitalizacije i pojednostavljenja postupka podnošenja nadležnom organu obaveštenja o prestanku rada od strane privrednih subjekata koji žele da prestanu da obavljaju delatnost osposobljavanja kandidata za vozače, odnosno koji su prestali da obavljaju obuke kandidata za vozače; postupanja po obaveštenju i vođenja evidencije u elektronskom obliku pravnih lica kojima je oduzeta dozvola, odnosno koja su prestala da obavljaju obuke kandidata za vozače.

U članu 52. Predloga zakona, u skladu sa izmenama člana 307, menja se i član 308. Zakona, tj. na isti način se digitalizuje i pojednostavljuje postupak podnošenja obaveštavanja Ministarstvu unutrašnjih poslova o tome da je privredno društvo prestalo da obavlja tehničke preglede vozila, kao i postupanje po obaveštenju i postupak dostavljanja rešenja o oduzimanju dozvole (licence) za vršenje tehničkog pregleda vozila, odnosno postupak se sprovodi podnošenjem obaveštenja privrednog subjekta, subjekat prestaje sa radom narednog dana od dana dostavljanja obaveštenja nadležnom organu, a nadležni organ donosi rešenje o prestanku važenja ovlašćenja za vršenje tehničkih pregleda vozila, kojim se konstatuje prestanak obavljanja poslova tehničkih pregleda vozila, a u postupku vršenja nadzora donosi rešenje kojim se oduzima dozvola.

U članu 53. Predloga zakona se dopunjuje član 314a Zakona, na način da se omogući saobraćajnoj policiji da određene prekršaje ne procesuira u kontroli saobraćaja uz izdavanje upozorenja učiniocu. Ujedno je predviđeno da se postupanje u ovakvim situacijama bliže uredi podzakonskim aktom.

            U čl. 54-61. Predloga zakona menjaju se kaznene odredbe Zakona, čl. 325, 326, 328, 330, 331. i 332a u vezi sa napred predloženim izmenama.

            U članu 62. menja se kaznena odredba Zakona, član 333, u cilju pooštravanja kaznenih mera za nepoštovanje znaka “obavezan smerˮ za lice koje obavlja tranzitni prevoz vozilom ukupne mase veće od mase navedene na pripadajućoj dopunskoj tabli znaka. Postavljanjem navedenog znaka teretna vozila u tranzitu kroz Republiku Srbiju se usmeravaju na autoput, s ciljem zaštite puteva nižeg reda, što se direktno odražava i na unapređenje bezbednosti saobraćaja na pomenutim saobraćajnicama. Naime, trenutno teretna vozila u tranzitu kroz Republiku Srbiju u manjoj meri koriste autoput, jer izbegavaju naplatu putarine, koja za celu deonicu autoputa Subotica-Beograd-Preševo iznosi 14.470,00 dinara. Stoga se i predlaže najviša kazna, u skladu sa Zakonom o prekršajima (50.000,00 dinara), koja, ako se plati u roku od 8 dana od dana prijema kazne, iznosi 25.000,00 dinara. Dakle, važno je da kazna bude veća od iznosa putarine, kako bi imala efekta na lice koje obavlja tranzitni prevoz. Pored navedenog, ukazujemo da je u završnoj fazi realizacija saobraćajnog projekta koji će, u prvoj fazi, postavljanjem odgovarajuće saobraćajne signalizacije, upućivati teretna vozila u tranzitu kroz Republiku Srbiju ukupne mase preko 7,5 tona na autoput Koridora 10 i autoput Miloš Veliki.

            U čl. 63–65. Predloga zakona menjaju se kaznene odredbe Zakona, čl. 334, 336. i 338, u vezi sa napred predloženim izmenama.

            U čl. 66-68. usklađene su odredbe o podzakonskim aktima, u skladu sa napred navedenim rešenjima i ispravljene su određene tehničke greške.

            U čl. 69–74. Predloga zakona su prelazne i završne odredbe.

IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima nije potrebno obezbediti sredstva sa razdela 15 – Ministarstvo unutrašnjih poslova.

            Trenutno je u toku realizacija tri projekta koji uključuju unapređenje bezbednosti saobraćaja na putnim prelazima, i to:

            - 5078 - Modernizacija železničkog sektora u Srbiji – unapređenje bezbednosti saobraćaja na oko 137 putnih prelaza iz sredstava kredita Svetske banke i Francuske razvojne agencije, ukupne vrednosti od oko 20,4 miliona evra;

            - 4004 - Projekat unapređenja trgovine i transporta Zapadnog Balkana uz primenu višefaznog programskog pristupa – unapređenje bezbednosti saobraćaja na oko 58 putnih prelaza iz sredstava kredita Svetske banke, ukupne vrednosti 12,3 miliona evra;

            - unapređenje bezbednosti saobraćaja na 35 putnih prelaza iz sredstava kredita Evropske banke za obnovu i razvoj, ukupne vrednosti 6,8 miliona evra.

             U okviru razdela 22 – Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, funkcija 450 – Saobraćaj, Program – 0702 Realizacija infrastrukturnih projekata od značaja za Republiku Srbiju, 5078 - Modernizacija železničkog sektora u Srbiji, 511 – Zgrade i građevinski objekti iz izvora 11 – Primanja od inostranih zaduživanja planirana su sredstva za ovu namenu u iznosu od 345.000.000 dinara u 2023. godini, 250.443.000 dinara u 2024. godini, a u 2025. godini – 144.070.000 dinara.

            U okviru razdela 22 – Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, funkcija 450 – Saobraćaj, Program – 0702 Realizacija infrastrukturnih projekata od značaja za Republiku Srbiju, 4004 - Projekat unapređenja trgovine i transporta Zapadnog Balkana uz primenu višefaznog programskog pristupa, 512 – Mašine i oprema iz izvora 11 – Primanja od inostranih zaduživanja planirana su sredstva za ovu namenu u iznosu od 34.529.000 dinara u 2023. godini.


Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 28.07.2023.