Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

U PRIPREMI IZMENE ZAKONA O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU: Izmene Zakona aktuelizovale sukob taksista i servisera digitalnih aplikacija


Dok u Ministarstvu saobraćaja smatraju da je Nacrt izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju objektivno i kvalitetno rešenje koje na najadekvatniji način definiše tu oblast, taksisti smatraju da može da bude i bolji, dok serviseri poput kompanije Car Go tvrde da je novo zakonsko rešenje nepovoljno po njih i da favorizuje drugu stranu.

Car Go je objavio saopštenje u kome decidno iznosi zamerke na Nacrt izmena Zakona koji će u skupštinsku proceduru ići po hitnom postupku na koje je pak reagovalo Ministarstvo saobraćaja demantujući navode izrečene u njemu. Taksisti pak smatraju da novo zakonsko rešenje ne eliminiše na efikasan način, kako oni smatraju, nelojalnu konkurenciju koju im predstavlja Car Go i tvrde da iza te kompanije stoje lobističke grupe. Kada je reč o putnicima, njih tumačenja države, taksi i operatera poput Car Go ne zanimaju previše sem u onom segmentu vezanom za cenu usluge. Jedino što putnike interesuje je da imaju mogućnost izbora prevoza koji će koristiti i da ta usluga bude što jeftinija. U tom smislu raznovrsni oblici prevoza građanima apsolutno odgovaraju. Oni koji se opredele za određeni kvalitet vozila i tradicionalni način naručivanja vožnje sigurno je da će ostati verni taksiju dok će se omladina i deo poslovnih ljudi odlučiti za digitalne aplikacije.

Boško Vukojević, predstavnik Privredne taksi komore, za Danas ističe da je nacrt izmena zakona o prevozu putnika najbolje rešenje do koga su taksisti pregovorima sa nadležnima mogli da dođu u ovom trenutku. Međutim, on tvrdi da zakonska rešenja mogu da budu još bolja te da taksisti insistiraju na uklanjanju nelojalne konkurencije koju predstavlja Car Go i slični serviseri.

- Nakon protesta koje smo organizovali u maju insistirali smo na izmenama zakona i do njih sad i dolazi. Nisu svi naši predlozi usvojeni ali smatramo da nismo mogli da postignemo više od ovoga što je sa državom dogovoreno. Međutim, s obzirom da će vrlo brzo doći do novih izmena odnosno usaglašavanja tih zakonskih rešenja očekujemo da tada sve naše primedbe budu usvojene. Ukratko naš osnovni zahtev je da se napravi poseban zakon o taksi prevozu i da se za vozače uvedu licence. Na taj način bi se definitivno rešio problem sa divljim taksistima odnosno nelojalnom konkurencijom kap što je Car Go - kaže Vukojević.

On dodaje da su taksisti nezadovoljni stavom nadležnih da serviseri poput Car Go treba da postoje i insistiraju na tome da je reč o nelojalnoj konkurenciji od koje štetu ima i država te da taksi prevozom treba da se bave isključivo taksisti.

- Car Go se bavi taksi prevozom a ne plaća dažbine koje smo dužni da plaćamo mi taksisti, a prema našim saznanjima ne izmiruje ni svoje poreske obaveze prema državi. Na taj način mi taksisti smo diskriminisani, na šteti su i putnici jer damping cenama Car Go može da utiče na kvalitet vožnje i vozila a država gubi jer takve kompanije ne izmiruju svoje obaveze prema njoj. To je u pravom smislu reči nelojalna konkurencija koja ne bi trebalo da se bavi taksi prevozom, ali nažalost iza njih stoje lobističke grupe - navodi Vukojević.

 On dodaje da Car Go angažuje vozače koji imaju i drugi posao i da to toj kompaniji omogućava da obara cenu vožnje kao i da ona izrabljuje svoje vozače. - Nigde u svetu takve kompanije ne uzimaju procenat u iznosu od 30 odsto od svog vozača na dnevnom nivou. To vam je suma od oko 30 do 40 hiljada mesečno po svakom vozilu. Težnja Car Go da se bavi taksi prevozom umesto samo da izrađuje i prodaje aplikacije je besmislena. To bi bilo isto kao kada bi proizvođač medicinske opreme istovremeno hteo da bude i lekar - tvrdi Vukojević. Prema njegovim rečima, kada je reč o Beogradu, sadašnja cifra taksi vozača je optimalna i ne bi je trebalo proširivati jer bi to izazvalo haos u prevozu putnika.

Aleksandar Vučić, izvršni direktor Car Go, demantuje da ta kompanija ima bilo kakva dugovanja prema državi i tvrdi da svoje poreske obaveze redovno izmiruje. Kada je reč o novim zakonskim rešenjima, on ističe da su ona potpuno diskriminatorska ne samo prema Car Go već i prema kombi i renta kar prevoznicima. - Izmene Zakona o prevozu putnika u značajnoj meri ograničavaju dalji razvoj delatnosti prevoza putničkim vozilom, obeshrabruju korišćenje novih tehnologija, inovativno poslovanje i razvoj konkurencija ne srpskom tržištu. Problematične stavke iz nacrta Zakona o prevozu putnika, između ostalih su da ne predviđaju digitalnu aplikaciju kao zamenu za tehnološki zastareli taksimetar, zatim insistiraju na pečatu, što je suprotno Zakonu o privrednim društvima ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. zakon, 5/2015 i 44/2018) i naporima Vlade Srbije da se digitalizuje srpsko tržište - navodi Vučić. Prema njegovim rečima, problematične su i stavke po kojima je dozvoljen samo određen broj taksi prevoznika, čime se ograničava mogućnost ulaska na tržište kvalitetnije ponude. - Svi smo svesni činjenice da kada primera radi pada kiša ne možete da nađete bilo kakvo taksi vozilo, čak ni Car Go vozilo jer je velika potražnja. Samim tim tvrdnja da je potrebno ograničiti broj vozila koji prevoze putnike je nelogična - objašnjava Vučić. On dodaje i da je izmenama Zakona o prevozu putnika namerno i direktno onemogućena usluga iznajmljivanja vozila sa vozačem, osim u nekoliko određenih slučajeva, a odredbom da limo vožnja mora biti "dogovorena u sedištu prevoznika" zakonski se zabranjuje dogovaranje telefonom, putem interneta ili na drugi način, što je suprotno Zakonu o obligacionim odnosima ("Sl. list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - odluka USJ i 57/89, "Sl. list SRJ", br. 31/93 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja). - To predstavlja problem i putnicima. Primera radi, avion kojim ste putovali je sleteo na aerodrom u Budimpešti i treba vam prevoz do Beograda. Jedini način je da potpišete ugovor sa prevoznikom a onemogućeni ste da se dogovorite telefonom ili putem interneta. Teorijski je nužno da dođete do Beograda, potpišete ugovor sa prevoznikom u njegovom sedištu, da bi tek tada mogli da se vozite na relaciji Budimpešta - Beograd. Potpuno nelogično i u praksi nesprovodivo - navodi on.

U Car Go imaju primedbe i povodom insistiranja da taksi vozač ima završenu tačno određenu srednju školu, čime se ograničava sloboda rada drugim građanima koje nema utemeljenje a ograničenjem "jedna dozvola, jedan vozač, jedno vozilo" u Beogradu, troškovi neefikasnosti se svaljuju na građane. Za tu kompaniju je sporno i insistiranje na "fotokopijama" dokumenata, što je suprotno Zakonu o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju ("Sl. glasnik RS", br. 94/2017) i naporima Vlade u pravcu digitalizacije, a takođe Car Go smatra da je loše i to što je vozačima ograničena sloboda kretanja kada skinu taksi tablu.

Grupa IT organizacija iz cele Srbije pozvala je Vladu i Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da odustanu od predloženih izmenih propisa o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, kojima se pokazuje "suštinsko nerazumevanje digitalizacije" i suprotno je javnoj agendi Vlade Srbije.

 - Izmene poput onih koje donose obavezu korišćenja tradicionalnog taksimetra, a isključuju opciju određivanja cena posredstvom digitalne aplikacije, ili obavezuju overavanja računa pečatom prevoznika, udaljavaju Srbiju od strateški postavljenih ciljeva u oblasti digitalne transformacije društva - naglašava se u saopštenju te IT grupacije.

Izvor: Vebsajt Danas, G. Vlaović, 30.07.2018.
Naslov: Redakcija