PRAVILNIK O NAČINU I POSTUPKU OSTVARIVANJA PRAVA IZ OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA: Građani imaju pravo da neke dijagnostičke preglede, na koje u državnoj ustanovi moraju da čekaju duže od 30 dana, urade privatno, a da troškove refundiraju od RFZO
Zakazivanje specijalističkih pregleda pacijentima u Srbiji zadaje najviše glavobolje. Iako se, bar u teoriji, zakazuje svakodnevno, pa oboleli više ne moraju da jurcaju u domove zdravlja od 1. do 5. u mesecu, termina uglavnom – nema. Iz tog razloga Republički fond za zdravstveno osiguranje (RFZO) dužan je da pacijentu refundira troškove za određene usluge, ukoliko ih obavi privatno.
Čekanje na pregled kod specijaliste duže od mesec dana, neretko i do pola godine, na klinikama je uobičajena pojava. Međutim, pacijenti, čak ni u domovima zdravlja, u kojima rade specijalisti, ne mogu lako do termina, pa se dešava da čekaju duže od nekoliko nedelja. Masovno čekaju na dijagnostiku, skener, snimanje magnetnom rezonancom, ali i na brojne preglede od kojih zavisi dalja terapija. U strahu od pogoršanja bolesti, ali i zbog simptoma koji su često veoma bolni, građani ne mogu mesecima da čekaju termine u državnim ustanovama, pa odlaze u privatne klinike na preglede gde budu primljeni odmah, ali po „određenoj ceni“.
Ono što mnogi, međutim, ne znaju, je da deo dijagnostičkih pregleda, na koje pacijenti u državnoj ustanovi moraju da čekaju duže od 30 dana, imaju pravo da urade privatno, a da im RFZO refundira troškove.
Naime, Pravilnik o načinu i postupku ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ("Sl. glasnik RS", br. 10/2010, 18/2010 - ispr., 46/2010, 52/2010 - ispr., 80/2010, 60/2011 - odluka US, 1/2013, 108/2017, 82/2019 - dr. pravilnik, 31/2021 - dr. pravilnik i 4/2024 - dr. pravilnik) podrazumeva povraćaj novca, ali samo za određenu dijagnostiku i ako ispunite tražene kriterijume: da je zdravstveno stanje bilo hitno (da je život bio u opasnosti) ili trudnoća.
„Kada pacijenti donesu potvrdu lekara da ne mogu da ostvare zdravstvenu uslugu u državnoj ustanovi u roku od 30 dana i da su je ostvarili u privatnoj, njihova kompletna papirologija ide pred Komisiju. Tamo se utvrđuje da li je zdravstvena usluga koju su dobili privatno bila hitn’, da li im je život bio u opasnosti ili su mogli još da čekaju. Dešava se da ukoliko nije bilo hitno, refundacija bude odbijena. Osim kriterijuma „hitna medicinska pomoć“, možda bi trebalo uvesti i „neophodna pomoć“ za zdravlje. Jedini pacijenti kojima se uvek odobravaju refundacije su – trudnice“, kaže za Nova.rs radnica u RFZO, koja je zamolila da ostane anonimna.
Pomenuti Pravilnik međutim nalaže da „zdravstvene usluge koje zdravstvena ustanova ne može da pruži u roku od 30 dana, osiguranici mogu da obave u drugoj ustanovi, a da troškove refundiraju u filijali zdravstvenog osiguranja”. To zapravo znači da građani mogu da traže refundaciju za sve zdravstvene usluge za koje nije propisano “utvrđivanje liste čekanja”.
“To su dijagnostički pregledi, laboratorijske analize, rentgen, ultrazvučni i drugi pregledi, medicinska rehabilitacija i specijalističko-konsultativni pregledi, ukoliko nisu pruženi u roku od 30 dana od dana javljanja zdravstvenoj ustanovi, a čije troškove je osigurano lice platilo privatnoj praksi”, objašnjavaju za Nova.rs u RFZO.
Da bi osiguranik ostvario pravo na refundaciju, neophodno je da mu zdravstvena ustanova, koja nije u mogućnosti da u roku od 30 dana pruži potrebnu zdravstvenu uslugu, izda potvrdu o nemogućnosti pružanja te usluge. Osiguranici imaju mogućnost da o svom trošku tu uslugu potom dobiju u privatnoj praksi, a da novac refundiraju od zdravstvenog osiguranja.
Građani koji obave pregled kod privatnika, zahtev za refundaciju podnose u matičnoj filijali RFZO, na “pdf obrascu REF1”. Uz zahtev prilažu potvrdu o nemogućnosti pružanja usluge “obrazac PZ”, kompletnu medicinsku i računsku dokumentaciju (originalni fiskalni račun i račun na ime i prezime).
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Izvod iz vesti, Izvor: Vebsajt Nova, Ana Marković, 24.6.2023.
Naslov: Redakcija