NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUDSKIM TAKSAMA: Naplata sudske takse zastareva u roku od pet godina po isteku kalendarske godine u kojoj je nastala taksena obaveza, umesto dosadašnje tri godine
Od poslednjih većih izmena Zakona o sudskim taksama 2009. godine, ekonomska situacija u Republici Srbiji značajno se promenila. Već dugi niz godina, zemlja se suočava sa različitim ekonomskim izazovima, ali i sa pozitivnim trendovima koji su doveli do rasta plata, povećanja cena osnovnih životnih namirnica i usluga, kao i promena na tržištu rada. Svi ovi faktori uticali su na svakodnevni život građana, ali i na način funkcionisanja državnih institucija, uključujući pravosudni sistem.
Osnovni razlog za donošenje ovog zakona je činjenica da su sudske takse ostale nepromenjene od 2009. godine, iako su se u međuvremenu promenili ekonomski uslovi. Povećanje cena i rast opštih troškova života doveli su do potrebe da se prilagodi visina sudskih taksi, a istovremeno izvršene su intervencije u određenim odredbama kao rezultat uočenih nedostataka u dosadašnjoj primeni zakona, a radi razjašnjenja i njegovog jednostavnijeg tumačenja.
Dakle, izmene ovog zakona imaju za cilj da se adekvatno odgovori na promene koje su se desile na tržištu, kao i da se osigura da pravosudni sistem nastavi da se efikasno i uspešno razvija.
Zakon o sudskim taksama ("Sl. glasnik RS", br. 28/94, 53/95, 16/97, 34/2001 - dr. zakon, 9/2002, 29/2004, 61/2005, 116/2008 - dr. zakon, 31/2009, 101/2011, 93/2012, 93/2014, 106/2015 i 95/2018) bio je predmet detaljne analize. Izmene i dopune ovog zakona usmerene su na način da se ne ugrozi dostupnost pravde, ali uz istovremeno omogućavanje pravosudnim organima da nastave svoj rad. Za građane koji su u teškoj materijalnoj situaciji, kao i za one koji imaju socijalnu potrebu, precizirane su mere koje omogućavaju oslobađanje od plaćanja sudskih taksi ili njihovo smanjenje, kako bi se obezbedila pravednost i ravnopravan pristup pravdi za sve.
Izmene i dopune Zakona o sudskim taksama odraz su potrebe da se pravosudni sistem prilagodi novim ekonomskim uslovima i da se obezbedi stabilno i održivo finansiranje budžeta Republike Srbije.
Nacrtom zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudskim taksama izvršeno je preciziranje u delu koji se odnosi na obavezu plaćanja sudske takse za sudsko poravnanje, koju plaćaju obe strane u jednakim delovima, osim ako nije drugačije ugovoreno u samom poravnanju, što ima za cilj pravičniju raspodelu troškova kada su obe strane zainteresovane za ishod postupka, čime se postiže ravnoteža i smanjuje mogućnost jednostranog opterećenja.
Nacrt zakona precizira trenutak kada nastaje taksena obaveza za tužbu. Ovom izmenom taksa za tužbu nastaje ranije danom zaključenja pripremnog ročišta ili prvog ročišta za glavnu raspravu, ali samo ako postupak nije okončan pre održavanja ročišta posredovanjem, mirnim rešavanjem radnog spora, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva. Ova izmena omogućava da se taksena obaveza predvidi već u fazi kada su pripremne radnje već završene, ali postupak još nije okončan, čime se obezbeđuje pravovremeno plaćanje takse. Pored toga, jasnije je utvrđeno kako i kada nastaje taksena obaveza za odgovor na tužbu, tako što se precizira da taksena obaveza za odgovor na tužbu nastaje srazmerno uspehu u sporu, i to danom dostavljanja pravnosnažne odluke koja okončava postupak, što znači da će strana koja nije uspela u sporu snositi veći deo troškova, čime se izbegava da jedna strana bude neopravdano opterećena.
Nacrtom zakona precizirano je da taksena obaveza za podneske i odluke u upravnim sporovima u stvarima penzijskog, invalidskog i zdravstvenog osiguranja, dečijeg dodatka, starateljstva, usvojenja i socijalne pomoći, nastaje danom dostavljanja pravnosnažne odluke kojom je tužba odbijena ili odbačena. Ova izmena ima za cilj da osigura da stranke imaju jasan i konkretan trenutak kada će nastupiti njihova finansijska obaveza.
Nacrtom zakona propisano je da naplata sudske takse zastareva u roku od pet godina po isteku kalendarske godine u kojoj je nastala taksena obaveza, umesto dosadašnje tri godine. Produžavanjem ovog roka zastarelosti produžava se period u kome može biti sprovedena naplata sudskih taksi i daje se više vremena organima koji se bave naplatom da izvrše svoj posao, ali i strankama da izmire svoje obaveze u skladu sa zakonom. Rok od pet godina takođe odgovara opštim pravnim principima u odnosu na zastarevanje obaveza i usklađuje ovaj proces sa rokovima koji su uobičajeni za druga finansijska potraživanja.
Nacrtom zakona precizirano je da su oslobođenjem od plaćanja takse obuhvaćena i lica koja su oslobođena plaćanja sudske takse u skladu sa drugim propisima. Precizirano je da se stranke oslobađaju od plaćanja sudske takse ako se parnični postupak okonča do dana zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu posredovanjem, mirnim rešavanjem radnog spora, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva.
Nacrtom zakona predviđen je rok u kome takseni obveznik može podneti predlog za oslobođenje od takse, pa je propisano da takseni obveznik to može uraditi do zaključenja rasprave.
Nacrtom zakona predviđeno je da se ne vrši povraćaj takse koja je bila naplaćena ako je pokrenut postupak za naplatu takse za podneske, radnje i isprave za koje je taksena obaveza nastala pre donošenja rešenja o oslobađanju od plaćanja takse.
Nacrtom zakona je izvršeno preciziranje nastanka taksene obaveze za stranku koja ne koja ne uživa oslobođenje od plaćanja sudske takse u postupku po privatnoj tužbi, koja sada nastaje danom dostavljanja pravnosnažne odluke.
Nacrtom zakona vrši se dopuna člana 28. Zakona o sudskim taksama, na način što se dodaje iznos od 30.000 dinara u privrednim sporovima, kada ne može da se utvrdi vrednost predmeta spora.
Nacrtom zakona poveća se iznos od 7.500 na 10.000 dinara, kao vrednost koja se uzima kao merodavna za naplatu takse, kada je poverilac ne naznači, radi usklađivanja sa trenutnim ekonomskim uslovima.
Povećava se iznos sa 3.000 na 10.000 dinara, koji se uzima kao vrednost predmeta spora u kojima se plaća sudska taksa u upravnim sporovima, u slučaju predmet spora nije procenjiv.
Nacrtom zakona propisuje se da sud više ne upozorava taksenog obveznika da je dužan da plati sudsku taksu u roku od osam dana, čime se sprečava odugovlačenje postupka naplate takse i takseni obveznik oslobađa plaćanja opomene za plaćanje sudske takse. Nove odredbe su jasnije i preciznije.
Povećan je i iznos mesečnih rata sa tri na šest u kome takseni obveznik može da izmiri svoju taksenu obavezu.
Nacrtom zakona propisano je da sud može da pokrene postupak za prinudnu naplatu sudske takse, ako iznos neplaćene takse u jednom predmetu, po izvršenju svih radnji, odnosno po pravosnažnosti predmeta ne prelazi iznos najniže takse koja se plaća za tužbu u parničnom postupku.
Briše se mogućnost povraćaja takse stranci na njen zahtev u upravnim sporovima ako upravni akt po tužbi bude poništen ili ako u istom postupku odluka prvostepenog suda po žalbi bude preinačena ili ukinuta, ili ako se dozvoli obnova postupka.
Povećava se procenat za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u sudovima i javnim tužilaštvima. Takođe, ove kategorije osoblja se proširuju i na zaposlene u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija bez beneficiranog radnog staža sa srednjom stručnom spremom.
Član 26. Nacrta zakona sadrži izmene taksene tarife. U ovim odredbama povećani su iznosi sudskih taksi, u skladu sa promenjenim ekonomskim uslovima (povećanje cena i rast opštih troškova života) u odnosu na 2009. godinu, kada se u bile poslednje veće izmene ovog zakona.
Takođe, izvršeno je i normativno-tehničko usklađivanje, imajući u vidu da su u prethodnim izmenama, kao i izmenama iz ovog nacrta, brisane pojedine odredbe ili napomene, kao što je pozivanje na odredbe koje su brisane u ovom nacrtu ili brisanje zemljišno-knjižnog postupka i postupka za upis u druge javne knjige o nepokretnostima.
Izvršene intervencije u određenim odredbama su rezultat uočenih nedostataka u dosadašnjoj primeni zakona, tako da su predložene odredbe primerenije, kao što je na primer ukidanje sudske takse za molbu kojom se traži overavanje potpisa, rukopisa ili prepisa, ili ukidanje takse za overu potpisa na ugovorima. Takođe, brisane su odredbe koje se odnose na sudske takse u zemljišno-knjižnom postupku i postupku za upis u druge javne knjige o nepokretnostima, budući da ove evidencije više ne vode sudovi, već katastar nepokretnosti. Pored navedenog, izmenjene su i odredbe taksene tarife koje se odnose na upravne sporove, pa pored povećanja iznosa sudskih taksi, precizirane su odredbe dodavanjem različitih sudskih taksi u zavisnosti od vrste postupka koji nisu bili sadržani u ovim odredbama, imajući u vidu predlog Upravnog suda da se ove odredbe preformulišu.
Izvor: Iz Obrazloženja Nacrta zakona, 13.05.2025.










