NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUDSKIM TAKSAMA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o sudskim taksama (“Službeni glasnik RS”, br. 28/94, 53/95, 16/97, 34/01 - dr. zakon, 9/02, 29/04, 61/05, 116/08 - dr. zakon, 31/09, 101/11, 93/12, 93/14, 106/15 i 95/18), u članu 2. stav 3. posle reči: “strane” dodaju se reči: “na jednake delove”.
Član 2.
U članu 3. stav 2. menja se i glasi:
“Izuzetno od stava 1. ovog člana za tužbu taksena obaveza nastaje danom zaključenja pripremnog ročišta ili prvog ročišta za glavnu raspravu, ako postupak nije okončan pre održavanja ročišta posredovanjem, mirnim rešavanjem radnog spora, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva. Taksena obaveza za odgovor na tužbu nastaje, za svaku stranku srazmerno uspehu u sporu, danom dostavljanja pravnosnažne odluke kojom se postupak okončava.”.
Član 3.
U članu 5. stav 2. reč: “pravnosnažnosti” zamenjuje se rečima: “dostavljanja pravnosnažne”.
Član 4.
U članu 8. reči: “tri godine” zamenjuju se rečima: “pet godina”.
Član 5.
U članu 9. stav 1. menja se i glasi:
“Od plaćanja takse oslobođeni su Republika Srbija, državni organi i posebne organizacije, organi autonomne pokrajine i organi jedinice lokalne samouprave, organizacije Crvenog krsta, lica koja zahtevaju zakonsko izdržavanje i lica koja zahtevaju isplatu minimalne zarade, kao i lica koja su oslobođena plaćanja sudske takse u skladu sa drugim propisima.”.
U stavu 6. posle reči: “posredovanjem” dodaju se zapeta i reči: “mirnim rešavanjem radnog spora”.
Član 6.
U članu 10. stav 2. menja se i glasi:
“Odluku iz stava 1. ovog člana donosi prvostepeni sud na predlog taksenog obveznika koji može biti podnet do zaključenja rasprave.ˮ.
Posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:
“Pre donošenja odluke sud će oceniti sve okolnosti, a naročito će uzeti u obzir vrednost merodavnu za naplatu takse, ukupnu imovinu, ukupan prihod taksenog obveznika i članova njegovog domaćinstva, broj lica koja takseni obveznik izdržava.”.
Dosadašnji st. 3. i 4. postaju st. 4. i 5.
Član 7.
U članu 13. stav 1. posle reči: “vanparničnom” dodaje se zapeta, a reči: “i krivičnom” zamenjuju se rečima: “krivičnom i prekršajnom”.
Član 8.
U članu 14. stav 2. zapeta i reči: “a taksa koja je bila naplaćena će se vratiti”, brišu se.
Član 9.
U članu 17. stav 3. menja se i glasi:
“Neplaćene takse sud će unositi u popis taksa.ˮ.
Član 10.
U članu 19. posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
“Taksena obaveza za stranku koja ne uživa oslobođenje iz stava 1. ovog člana, nastaje danom dostavljanja pravnosnažne odluke.”.
Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.
Član 11.
U članu 21. stav 2. reči: “propisa o parničnom postupku” zamenjuju se rečima: “zakona kojim se uređuje parnični postupak”.
U stavu 3. reči: “podnošenja tužbe” zamenjuju se rečima: “nastanka taksene obaveze”.
Član 12.
Član 27. menja se i glasi:
“ČLAN 27.
Kao vrednost predmeta spora radi naplate takse uzima se:
1) u parnicama za deobu zajedničke imovine - vrednost onog dela imovine koji tužilac tužbom traži, ali da ta vrednost ne može biti manja od 10.000 dinara;
2) u parnicama u kojima je predmet spora izvršenje kakve radnje, nečinjenje ili trpljenje ili izjava volje ili utvrđenje da postoji ili ne postoji neko pravo ili pravni odnos ili da se utvrdi istinitost ili neistinitost kakve isprave - iznos koji je tužilac označio u tužbi, ali taj iznos ne može biti manji od 10.000 dinara;
3) u parnicama za poništaj arbitražne odluke - iznos koji je stranci dosuđen, a ako se tužbeni zahtev ne odnosi na novčani iznos merodavna je vrednost koju je tužilac označio u tužbi, a koja ne može biti manja od 10.000 dinara;
4) u sporovima o otkazu ugovora o najmu ili zakupu stvari, o otkazu ugovora o korišćenju, odnosno zakupu stana ili podstanarskog ugovora i u sporovima za iseljenje iz stana - iznos od 10.000 dinara;
5) u sporovima o otkazu ugovora o zakupu poslovnih prostorija ili po tužbi za iseljenje iz poslovnih prostorija - jednogodišnji iznos zakupnine;
6) u sporovima zbog smetanja državine - iznos od 10.000 dinara;
7) u sporovima radi utvrđivanja ili osporavanja očinstva - iznos od 10.000 dinara;
8) u sporovima radi utvrđenja punovažnosti braka, poništenja ili razvoda braka - iznos od 20.000 dinara;
9) u sporovima o stvarnim i ličnim službenostima i o doživotnom izdržavanju - iznos od 20.000 dinara;
10) u sporovima o utvrđivanju reda prvenstva potraživanja u izvršnom postupku - visina potraživanja, a najviše 10.000 dinara.
Ako se zajedno sa brakorazvodnim sporom ili sporom radi utvrđivanja očinstva raspravlja i zahtev za izdržavanje deteta ili bračnog druga, naplaćuje se samo jedna taksa i to prema vrednosti prema kojoj se naplaćuje taksa za brakorazvodni spor, odnosno za spor za utvrđivanje očinstva.
Ako se u nekom od postupaka traži obezbeđenje dokaza pre pokretanja parničnog postupka kao vrednost merodavna za naplatu takse uzima se iznos od 10.000 dinara.”.
Član 13.
U članu 28. posle reči: “spora” dodaju se zapeta i reči: “odnosno iznos od 30.000 dinara u privrednim sporovima”.
Član 14.
U članu 31. broj: “7.500” zamenjuje se brojem: “10.000”.
Član 15.
U članu 33. stav 3. broj: “3.000” zamenjuje se brojem: “10.000”.
Član 16.
U članu 35. zapeta i reči: “u zemljišnoknjižnom postupku” brišu se.
Član 17.
U članu 36. stav 1. briše se.
Dosadašnji st. 2. do 8. postaju st. 1. do 7.
Član 18.
Član 37. menja se i glasi:
“Član 37.
Sud dostavlja stranci nalog za plaćanje sudske takse po nastanku taksene obaveze.
Nalog iz stava 1. ovog člana sadrži rok za plaćanje takse, iznos taksene obaveze, podatke o računu za uplatu takse i pouku o posledicama neplaćanja takse u roku, kao i obaveštenje o dužnosti dostavljanja dokaza o izvršenoj uplati takse.
Ako stranka u postupku ima punomoćnika, nalog za plaćanje takse dostaviće se njenom punomoćniku.”.
Član 19.
U članu 38. reči: “tri mesečne rate” zamenjuju se rečima: “šest mesečnih rata”.
Član 20.
Član 39. menja se i glasi:
“Član 39.
Ako postupak nije okončan do zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu posredovanjem, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva, tužilac je dužan da plati taksu za tužbu, a tuženi taksu za protivtužbu koja je podneta do zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu u roku od osam dana od dana zaključenja pripremnog ročišta, odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu. Taksa za protivtužbu koja je podneta posle zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu plaća se u roku od osam dana od dana podnošenja protivtužbe.
Taksa za odgovor na tužbu plaća se u roku od osam dana od dana dostavljanja pravnosnažne odluke.
Takse za predlog za određivanje privremene mere obezbeđenja i predlog za obezbeđenje dokaza koji su podneti do zaključenja pripremnog ročišta odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu plaćaju se u roku od osam dana od dana zaključenja pripremnog ročišta odnosno prvog ročišta za glavnu raspravu. Takse za predlog za određivanje privremene mere obezbeđenja i predlog za obezbeđenje dokaza koji su podneti posle zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu plaćaju se u roku od osam dana od dana podnošenja predloga.
Taksa za predlog za vraćanje u pređašnje stanje plaća se u roku od tri dana od dana podnošenja predloga za vraćanje u pređašnje stanje.
Taksa za žalbu, odgovor na žalbu, reviziju, odgovor na reviziju ili predlog za ponavljanje postupka plaća se u roku od osam dana od dana podnošenja žalbe, odgovora na žalbu, revizije, odgovora na reviziju ili predloga za ponavljanje postupka.
Taksa za presudu, rešenje ili sudsko poravnanje plaća se u roku od osam dana od dana dostavljanja presude, odnosno rešenja ili zaključenja sudskog poravnanja.
Taksa se ne plaća za presudu na osnovu priznanja, presudu na osnovu odricanja, rešenje ili sudsko poravnanje koji su doneti, odnosno koje je zaključeno najkasnije na dan zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu.”.
Član 21.
U članu 40. stav 1. u drugoj rečenici zapeta i reči: “odnosno opomena o plaćanju takse” brišu se.
Stav 5. briše se.
Dosadašnji st. 6. i 7. postaju st. 5. i 6.
Član 22.
U članu 41. st. 1. i 2. posle reči: “društvo” dodaje se zapeta, a reči: “ili drugo pravno lice” zamenjuju se rečima: drugo pravno lice ili preduzetnik”.
U stavu 3. reč: “kasacioni” briše se.
Član 23.
Član 42. briše se.
Član 24.
Član 46. briše se.
Član 25.
Član 51. menja se i glasi:
“Član 51.
Naplaćene takse prihod su budžeta Republike Srbije.
Od naplaćenih taksi 40% raspodeljuje se za tekuće rashode sudova, osim za rashode za sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu, a 30% za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u sudovima i javnim tužilaštvima koji su sudsko osoblje i osoblje u javnom tužilaštvu i zaposlenih u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija bez beneficiranog radnog staža sa srednjom stručnom spremom, druge rashode, kao i investicije u skladu sa zakonom.”.
Član 26.
Taksena tarifa menja se i glasi:
“TAKSENA TARIFA
I. PARNIČNI I IZVRŠNI POSTUPAK
1. Podnesci
Tarifni broj 1.
(1) Za tužbu i protivtužbu podnetu pred sudom opšte nadležnosti plaća se prema vrednosti predmeta spora:
- do 10.000 dinara vrednosti - 2.800 dinara;
- preko 10.000 do 100.000 dinara vrednosti - 2.800 dinara uvećano za 4% od vrednosti predmeta spora;
- preko 100.000 do 500.000 dinara vrednosti - 11.000 dinara uvećano za 2% od vrednosti predmeta spora;
- preko 500.000 do 1.000.000 dinara vrednosti - 32.000 dinara uvećano za 1% od vrednosti predmeta spora;
- preko 1.000.000 dinara vrednosti - 53.000 dinara uvećano za 0,5% od vrednosti spora, a najviše 105.000 dinara.
(2) Za tužbu i protivtužbu podnetu pred privrednim sudom plaća se prema vrednosti spora:
- do 10.000 dinara vrednosti - 5.000 dinara;
- od 10.000 do 100.000 dinara vrednosti - 5.000 dinara uvećano za 6% od vrednosti predmeta spora;
- od 100.000 do 1.000.000 dinara vrednosti - 17.000 dinara uvećano za 2% od vrednosti predmeta spora;
- od 1.000.000 do 10.000.000 dinara vrednosti - 60.000 dinara uvećano za 1% od vrednosti predmeta spora;
- preko 10.000.000 dinara vrednosti - 275.000 dinara uvećano za 0,5% od vrednosti predmeta spora, a najviše 420.000 dinara.
(3) Za predlog da se odredi izvršenje na osnovu izvršne ili verodostojne isprave, za predlog za obezbeđenje, za prigovor i žalbu podnete u postupku pobijanja rešenja o izvršenju na osnovu izvršne ili verodostojne isprave ili rešenja o obezbeđenju, za predlog za obezbeđenje dokaza, za odgovor na tužbu i za odgovor na žalbu ili reviziju, plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja. Ako je za sprovođenje izvršenja nadležan izvršitelj, za predlog da se odredi izvršenje na osnovu izvršne ili verodostojne isprave ili obezbeđenje i za prigovor i žalbu, plaća se trećina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se trećina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(4) Za žalbu protiv presude ili rešenja i za žalbu protiv rešenja u sporovima zbog smetanja poseda, plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(5) Za reviziju protiv presude ili rešenja i za predlog za ponavljanje postupka plaća se dvostruka taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja, a ako se revizijom, odnosno predlogom za ponavljanje postupka pobija odluka privrednog suda - plaća se dvostruka taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(6) Za predlog da se prizna odluka stranog suda i za žalbu protiv rešenja po predlogu plaća se taksa u iznosu od 2.800 dinara pred sudom opšte nadležnosti, a u postupku pred privrednim sudom u iznosu od 27.000 dinara.
(7) Za žalbu protiv rešenja kojim se odbija ili odbacuje predlog za povraćaj u pređašnje stanje plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja, ali ne više od 2.800 dinara, odnosno ne više od 27.000 dinara u postupku pred privrednim sudom.
(8) Kada je u postupku pred privrednim sudom jedna od stranaka fizičko lice koje nije preduzetnik, plaća se taksa kao pred sudom opšte nadležnosti.
Napomena:
1. Kad bračni drugovi sporazumno traže razvod braka plaća se jedna taksa za tužbu.
2. Za tužbu u kojoj je stavljen predlog za izdavanje platnog naloga plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
3. Ako je podnesak primljen na zapisnik kod suda, uključujući i podneske koji su primljeni na zapisnik u toku rasprave, plaća se taksa predviđena za odnosni podnesak; neće se naplaćivati posebna taksa za prepisivanje iz tarifnog broja 26, ako je zapisnik trebalo sačiniti u više primeraka.
4. Kad je već u tužbi stavljen predlog za određivanje privremene mere obezbeđenja plaća se pored takse za tužbu i taksa za predlog, izuzev ako je predloženo određivanje privremene mere obezbeđenja u sporovima za razvod braka ili u sporovima za izdržavanje dece.
5. Za predlog da se odredi izvršenje ili obezbeđenje plaća se jedna taksa i kada se predlaže više sredstava izvršenja, odnosno obezbeđenja, bez obzira da li istovremeno ili naknadno.
6. Za žalbu protiv rešenja prvostepenog suda plaća se taksa samo onda ako se žalbom pobija rešenje koje podleže plaćanju takse po tarifnom broju 2.
7. Otkaz poslovne prostorije smatra se tužbom u pogledu naplate takse i za taj otkaz plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a u postupku pred privrednim sudom plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
8. U sporovima iz radnog odnosa, kao i u sporovima koje zaposleni pokrenu protiv stečajnog ili likvidacionog dužnika, zaposleni ili bivši zaposleni plaća taksu po ovom tarifnom broju samo ako se zahtev odnosi na novčano potraživanje.
9. Za podneske koji nisu navedeni u ovom tarifnom broju, kao i za predloge uz podneske, ne plaća se taksa.
2. Odluke
Tarifni broj 2.
(1) Za prvostepenu presudu i za rešenje u sporovima zbog smetanja poseda plaća se prema vrednosti predmeta spora taksa iz stava (1) tarifnog broja 1, a u postupku pred privrednim sudom plaća se taksa iz stava (2) tarifnog broja 1.
(2) Za presudu zbog propuštanja i za presudu na osnovu priznanja, odnosno odricanja, plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(3) Za rešenje o odbacivanju tužbe plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, ali ne više od 15.000 dinara, odnosno ne više od 27.000 dinara u postupku pred privrednim sudom.
(4) Za rešenje o izdavanju platnog naloga plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(5) Za rešenje doneto po predlogu za obezbeđenje i za rešenje doneto po prigovoru protiv rešenja koje je doneto po predlogu za izvršenje na osnovu verodostojne isprave plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a za rešenje o izvršenju koje je doneto na osnovu inostranih izvršnih isprava plaća se puna taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja. Ako je za sprovođenje izvršenja nadležan izvršitelj, za rešenje doneto po predlogu za obezbeđenje i za rešenje doneto po prigovoru protiv rešenja koje je doneto po predlogu za izvršenje na osnovu verodostojne isprave plaća se trećina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, a za rešenje o izvršenju koje je doneto na osnovu inostranih izvršnih isprava plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(6) Za rešenje kojim se usvaja, odbija ili odbacuje predlog za povraćaj u pređašnje stanje plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja, ali ne više od 2.800 dinara, odnosno ne više od 27.000 dinara u postupku pred privrednim sudom.
(7) Za rešenje o predlogu za priznanje i izvršenje odluke inostranog suda ili arbitraže plaća se taksa od 2.800 dinara pred sudom opšte nadležnosti, a u postupku pred privrednim sudom plaća se 27.000 dinara.
(8) Za rešenje o troškovima postupka, kad se o njima odvojeno odlučuje, plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(9) Za odluke drugostepenog suda po žalbama na prvostepene odluke navedene u st. (1) - (8) ovog tarifnog broja plaća se taksa kao za prvostepenu odluku, izuzev ako se odlukom drugostepenog suda žalba odbacuje ili ako se prvostepena odluka ukida, u kom slučaju se ne plaća taksa.
(10) Za odluku suda po vanrednim pravnim sredstvima plaća se trostruka taksa iz ovog tarifnog broja, izuzev ako je tom odlukom odbačeno vanredno pravno sredstvo ili ako je odluka suda nižeg stepena ukinuta, u kom slučaju se taksa ne plaća.
(11) Kada je u postupku pred privrednim sudom jedna od stranaka fizičko lice koje nije preduzetnik, plaća se taksa kao pred sudom opšte nadležnosti.
Napomena:
1. Obaveza plaćanja takse za prvostepenu odluku ne zavisi od toga da li je odluka postala pravosnažna.
2. Za odluke koje nisu navedene u ovom tarifnom broju ne plaća se taksa.
3. Ako viši sud ukine odluku i predmet uputi na novo raspravljanje, plaćena taksa za ukinutu odluku uračunava se u taksu za novu odluku ili za poravnanje. Isto tako, uračunaće se taksa plaćena za prvostepenu odluku koja je ukinuta povodom usvajanja predloga za povraćaj u pređašnje stanje ili predloga za ponavljanje postupka u taksu za novu odluku koja bude doneta posle povraćaja u pređašnje stanje, odnosno ponavljanja postupka. U slučaju uračunavanja, ako je taksa plaćena za prvu odluku veća od takse koju treba platiti za drugu odluku ili za poravnanje neće se vraćati razlika između ovih taksa.
4. Za dopunsku presudu ili rešenje neće se plaćati taksa ako je za odluku koja je dopunjena plaćena taksa prema punoj vrednosti spora. Takođe se neće plaćati taksa za donošenje odluke kojom se vrši naknadna ispravka ranije donete odluke.
5. Ako je u toku parnice doneta međupresuda, plaća se taksa na puni iznos vrednosti predmeta spora. U takvom slučaju neće se plaćati taksa za konačnu odluku koja bude doneta posle međupresude.
6. Ako je u toku parnice doneta delimična presuda, plaća se taksa prema vrednosti zahteva o kome je odlučeno. Za konačnu odluku plaća se taksa prema vrednosti ostatka spornog predmeta koji nije obuhvaćen delimičnom presudom.
7. Taksa za platni nalog uračunava se u taksu za odluku suda koja bude doneta povodom prigovora protiv platnog naloga i u taksu za poravnanje, srazmerno vrednosti prigovorenog dela.
Ako je taksa za odluku doneta povodom prigovora protiv platnog naloga veća od takse plaćene za odluku po predlogu za izdavanje platnog naloga, odnosno naloga za iseljenje iz poslovnih prostorija, naplatiće se razlika, a ako je manja, razlika se neće vraćati.
8. Taksa za odluku po predlogu za obezbeđenje, kao i taksa za odluku povodom tužbe u kojoj je stavljen predlog za izdavanje platnog naloga, plaća se prilikom podnošenja predloga, odnosno tužbe.
9. Za rešenje o obezbeđenju, plaća se jedna taksa, bez obzira da li je odlučeno o više sredstava izvršenja, odnosno obezbeđenja i bez obzira da li istovremeno ili naknadno.
10. Za prvostepenu presudu koja je doneta u vezi sa protivtužbom plaća se taksa kao da je o protivtužbi posebno raspravljano.
11. Ako je više parnica spojeno radi zajedničkog raspravljanja, taksa za presudu plaća se posebno za svaku parnicu, kao da ne postoji spajanje više parnica.
12. U sporovima iz radnog odnosa, kao i u sporovima koje zaposleni pokrenu protiv stečajnog ili likvidacionog dužnika, zaposleni ili bivši zaposleni plaća taksu po ovom tarifnom broju samo ako se zahtev odnosio na novčano potraživanje.
3. Poravnanja
Tarifni broj 3.
(1) Za sudsko poravnanje u toku prvostepenog postupka plaća se, prema vrednosti na koju su se stranke poravnale, polovina takse iz stava (1) tarifnog broja 1, a u postupku pred privrednim sudom plaća se polovina takse iz stava (2) tarifnog broja 1.
(2) Kada je u postupku pred privrednim sudom jedna od stranaka fizičko lice koje nije preduzetnik, plaća se taksa kao pred sudom opšte nadležnosti.
II. VANPARNIČNI POSTUPAK
A. Opšte odredbe
Tarifni broj 4.
(1) Za predlog da se pokrene postupak u vanparničnim stvarima koje nisu obuhvaćene posebnim odredbama kojim se propisuje plaćanje taksi u pojedinim vrstama vanparničnog postupka, plaća se taksa u iznosu od 700 dinara.
(2) Za žalbu protiv odluke prvostepenog suda, plaća se taksa u iznosu od 700 dinara.
Napomena:
1. U svim vanparničnim postupcima shodno se primenjuju odredbe iz napomenu broj 9. uz tarifni broj 1.
Tarifni broj 5.
Za konačnu odluku prvostepenog suda u vanparničnim stvarima iz tarifnog broja 4. plaća se taksa u iznosu od 700 dinara.
Napomena:
1. U svim vanparničnim stvarima primenjivaće se shodno odredbe iz napomene br. 1, 2. i 3. uz tarifni broj 2.
2. Ako se odluka odnosi na lice nestalo u ratu, ne plaća se taksa za odluku suda, kao ni taksa iz tarifnog broja 4.
Tarifni broj 6.
Za sudska poravnanja u svim vanparničnim stvarima, plaća se taksa predviđena u tarifnom broju 3, ali ona ne može biti veća nego što je propisano za odluku u tarifnom broju 5.
B. Posebne odredbe za pojedine vrste vanparničnog postupka
1. Postupak za raspravljanje zaostavštine
Tarifni broj 7.
Za raspravljanje zaostavštine u prvostepenom postupku plaća se paušalna taksa u iznosu od 2.000 do 75.000 dinara.
Napomena:
1. Paušalna taksa plaća se samo ako je ostavinski postupak završen donošenjem rešenja o nasleđivanju.
2. Paušalna taksa plaća se kada rešenje o nasleđivanju postane pravosnažno, odnosno u roku od 15 dana od dana dostave naloga za plaćanje takse po članu 37. ovog zakona.
3. Sud utvrđuje vrednost merodavnu za odmeravanje paušalne takse po slobodnoj oceni, na osnovu izjava naslednika i podataka koje su podneli.
4. Paušalnu taksu plaćaju naslednici u srazmeri nasleđenih delova.
5. Plaća se taksa kao za poravnanje (tarifni broj 6) umesto posebne takse za deobu, ako naslednici sporazumno predlože deobu i sporazum o deobi bude unet u rešenje o nasleđivanju.
6. Za predlog da se sprovede rasprava zaostavštine i za druge podneske u toku ostavinskog postupka, ne plaća se taksa.
Tarifni broj 8.
Za žalbu protiv rešenja o nasleđu ili o isporuci plaća se taksa iz tarifnog broja 7.
2. Postupak sastavljanja i čuvanja testamenta
Tarifni broj 9.
Za sastavljanje sudskog testamenta i međunarodnog testamenta, kao i za čuvanje ili opoziv testamenta u sudu, plaća se po 2.000 dinara.
Napomena:
1. Taksa iz ovog tarifnog broja plaća se bez obzira da li je testament sastavljen, odnosno opozvan u sudskoj zgradi ili van nje.
2. Za čuvanje testamenta plaća se taksa bez obzira gde je testament sačinjen. Ako se u istom trenutku stari testament zamenjuje novim, neće se plaćati ni taksa za vraćanje testamenta.
3. Ne plaća se taksa za čuvanje isprava o usmenom testamentu, niti za davanje izjave svedoka usmenog testamenta o zaveštaočevoj poslednjoj volji.
4. Ne plaća se taksa za opozivanje, ako se docnijim testamentom opoziva raniji i ujedno sastavlja novi testament.
5. Ne plaća se taksa za predlog da se preduzmu radnje iz ovog tarifnog broja.
3. Postupak za deobu
Tarifni broj 10.
Za predlog da se sprovede deoba zajedničke stvari ili imovine, za odluku po predlogu za deobu, za žalbu protiv odluke po predlogu, plaća se po 2.800 dinara.
Napomena:
Za deobu u ostavinskom postupku ne plaća se taksa iz ovog tarifnog broja pod uslovom navedenim u napomeni pod brojem 5. uz tarifni broj 7.
4. Postupak za uređenje međa (granica)
Tarifni broj 11.
Za predlog za uređenje međa, za odluku po predlogu, za žalbu protiv odluke po predlogu, plaća se po 2.800 dinara.
5. Postupak za sudski poništaj isprava (amortizacija)
Tarifni broj 12.
(1) Za predlog da se sprovede postupak za poništaj isprave i za žalbu protiv odluke o predlogu, plaća se po 2.000 dinara.
(2) Za odluku po predlogu plaća se taksa prema vrednosti isprave, i to:
- do 5.000 dinara vrednosti - 2.000 dinara;
- preko 5.000 do 20.000 dinara vrednosti - 2.000 dinara uvećano za 4% vrednosti isprave;
- preko 20.000 do 50.000 dinara vrednosti - 3.500 dinara uvećano za 2% vrednosti isprave;
- preko 50.000 dinara vrednosti - 6.000 dinara uvećano za 1% vrednosti isprave, a najviše 15.000 dinara.
(3) Ako na ispravi nije označena vrednost, plaća se 2.000 dinara.
Napomena:
Vrednost isprave određuje se prema njenoj nominalnoj vrednosti.
6. Postupak overe potpisa, rukopisa, prepisa i prevoda
Tarifni broj 13.
(1) Plaća se 300 dinara za:
1. overu potpisa, odnosno rukopisa,
2. overu potpisa sudskog prevodioca na prevodima radi njihove upotrebe u zemlji,
3. overu rukopisa, za svaki list rukopisa formata A4,
4. overu prepisa ili fotokopije, za svaki list formata A4.
(2) Plaća se 600 dinara za:
1. overu potpisa sudskog prevodioca na prevodima radi njihove upotrebe u inostranstvu,
2. overu potpisa na punomoćju.
(3) 1. Za molbu, usmenu ili pismenu, kojom se traži overa potpisa, prepisa ili rukopisa za upotrebu u inostranstvu, plaća se 300 dinara,
2. Za overu potpisa, prepisa ili rukopisa za upotrebu u inostranstvu plaća se 2.800 dinara.
Napomena:
1. Potpisi na ispravi koju izdaju pravna lica smatraju se kao jedan potpis, ako su propisima ili pravilima za potpisivanje ovlašćena dva ili više lica.
2. Za molbu kojom se traži overa potpisa ili otiska prsta na ispravi, plaća se jedna taksa bez obzira koliko se potpisa na ispravi overava.
3. Kad stranka preda sudu u toku postupka prost prepis na kome radnik suda svojim potpisom potvrdi da je video izvornik, za takvu potvrdu plaća se 50% iz stava (1) ovog tarifnog broja.
4. Taksu za overu potpisa, rukopisa ili prepisa plaća lice koje traži overu. Pre nego što taksa bude plaćena, ne sme se izvršiti overa.
5. U potvrdi o overi prepisa treba označiti sa koliko je takse taksiran izvornik isprave čiji se prepis overava.
6. Taksa za overu potpisa, rukopisa i prepisa lepi se na samoj molbi kojom je overa tražena, a u slučaju usmene molbe na samoj ispravi, odnosno primerku prepisa koji ostaje kod suda. Na isti se način postupa i u pogledu lepljenja takse za samu molbu.
7. Za overu potpisa i pečata plaća se jedna taksa.
8. Ako se jednom molbom traži overa potpisa na više isprava ili overa više rukopisa ili prepisa, plaća se taksa za molbu onoliko puta koliko ima isprava, odnosno prepisa ili rukopisa.
9. Taksa iz stava (3) tačka 1. ovog tarifnog broja plaća se na vrednost označenu u ugovoru. Ako je vrednost ugovora procenjiva ali nije označena, za overu potpisa na ugovoru plaća se dvostruka taksa iz stava (3) tačka 2. ovog tarifnog broja.
10. Ako se overava prepis isprave pisane na stranom jeziku, plaća se dvostruka taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
11. Za overu potpisa na punomoćjima iz stava (2) tačka 2. ovog tarifnog broja, i za overu potpisa na ugovorima iz stava (3) ovog tarifnog broja plaća se jedna taksa, bez obzira da li se overava jedan ili više potpisa na punomoćju, odnosno ugovoru i bez obzira koliko se primeraka ugovora overava.
7. Postupak sačinjavanja pravnih poslova koji imaju oblik javnobeležničkog zapisa
Tarifni broj 14.
(1) Za sačinjavanje pravnih poslova koji imaju oblik javnobeležničkog zapisa plaća se taksa prema vrednosti imovine koja je predmet pravnog posla, i to:
- do 600.000 dinara vrednosti - 9.000 dinara;
- preko 600.000 do 2.500.000 dinara vrednosti - 15.000 dinara;
- preko 2.500.000 do 5.000.000 dinara vrednosti - 21.000 dinara;
- preko 5.000.000 do 7.000.000 dinara vrednosti - 30.000 dinara;
- preko 7.000.000 do 10.000.000 dinara vrednosti - 36.000 dinara;
- preko 10.000.000 do 14.000.000 dinara vrednosti - 42.000 dinara;
- preko 14.000.000 dinara vrednosti - 42.000 dinara uvećano za 1.500 dinara za svakih započetih 1.000.000 dinara vrednosti, a najviše do 600.000 dinara.
(2) Za sačinjavanje javnobeležničkog zapisa ugovora o poklonu između roditelja, kao poklonodavca i deteta, kao poklonoprimca, kada je predmet poklona nepokretnost, plaća se 50% od takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(3) Ako se pravni posao u obliku javnobeležničkog zapisa sačinjava za više stranaka, taksa se uvećava 1.500 dinara za treću i svaku narednu stranku, ali najviše do 50% od takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
Napomena:
1. Za sačinjavanje pravnih poslova koji imaju oblik javnobeležničkog zapisa kada je predmet pravnog posla raspolaganje nepokretnostima, deoba zajedničke imovine supružnika ili vanbračnih partnera, ugovora o imovinskim odnosima između supružnika ili vanbračnih partnera, ustupanja ili raspodele imovine za života, obećanje poklona ili ugovora o poklonu za slučaj smrti i ugovora o doživotnom izdržavanju, kao osnov za određivanje takse uzima se ukupna vrednost imovine koja je predmet pravnog posla.
2. Za zahtev kojim se traži sačinjavanje pravnog posla u obliku javnobeležničkog zapisa iz ovog tarifnog broja ne plaća se posebna taksa.
3. Za overu sačinjenog javnobeležničkog zapisa, kao i za izdavanje otpravaka i prepisa ako se oni izdaju neposredno po sačinjavanju javnobeležničkog zapisa ne plaća se posebna taksa.
4. Za sačinjavanje predugovora, dopune ili raskida postojećeg ugovora u obliku javnobeležničkog zapisa plaća se 50% od takse iz ovog tarifnog broja.
5. Taksu iz ovog tarifnog broja, ako ima više stranaka, plaćaju stranke solidarno.
III. TAKSE U STEČAJNOM POSTUPKU I POSTUPKU REORGANIZACIJE
1. Podnesci
Tarifni broj 15.
(1) Za predlog za pokretanje stečajnog postupka, za podnošenje plana reorganizacije i za prijavu poverilaca u stečajnom postupku plaća se prema vrednosti potraživanja:
- do 250.000 dinara vrednosti - 2.000 dinara;
- preko 250.000 dinara vrednosti - 2.000 dinara, uvećano za 1% vrednosti potraživanja, a najviše 7.000 dinara;
(2) Za žalbu protiv odluke stečajnog veća plaća se 2.000 dinara.
Napomena:
1. Kao osnov za plaćanje takse za prijave poverilaca uzima se iznos tražbine koju poverilac prijavljuje, pri čemu će se uzeti da uslovljena tražbina nije uslovljena, a ako jedan poverilac prijavi više tražbina, taksa se plaća na ukupni iznos tih tražbina.
2. Taksa se ne plaća:
1) za podneske stečajnog upravnika,
2) za podneske koji nisu označeni u ovom tarifnom broju i za priloge uz podneske.
2. Paušalna taksa
Tarifni broj 16.
Paušalna taksa se plaća:
(1) u stečajnom postupku od zbira iznosa koji su upotrebljeni ili su na raspolaganju za podmirenje dugova stečajne mase, od 2.800 do 30.000 dinara
(2) za reorganizaciju od iznosa za koji je usvojen plan reorganizacije, od 2.800 do 30.000 dinara.
Napomena:
1. Paušalna taksa se smatra troškovima stečajnog postupka i određuje je sud po okončanju postupka, a dužan je platiti stečajni upravnik po pravosnažnosti rešenja o glavnoj deobi.
2. Paušalnu taksu za reorganizaciju plaća pravno lice čiji je plan reorganizacije usvojen.
3. Paušalna taksa po ovom tarifnom broju plaća se u roku od osam dana od dostave naloga za plaćanje takse po članu 37. ovog zakona.
IV UPIS U SUDSKI REGISTAR
1. Prijave
Tarifni broj 17.
Za svaku prijavu za upis u sudski registar, plaća se 1.000 dinara.
Napomena:
Ako se jednom prijavom traži više upisa za isti subjekat upisa plaća se samo jedna taksa iz ovog tarifnog broja.
2. Upis u sudski registar
Tarifni broj 18.
(1) Za rešenje doneto po prijavi za upis osnivanja subjekta upisa plaća se 2.800 dinara.
(2) Za rešenja doneta po prijavama za ostale vrste upisa koji nisu navedeni u stavu (1) ovog tarifnog broja plaća se 1.000 dinara.
(3) Za žalbu na rešenje doneto u postupku upisa iz st. (1) i (2) ovog tarifnog broja plaća se 1.000 dinara.
(4) Za zahtev za brisanje upisa iz sudskog registra plaća se 1.000 dinara.
(5) Za rešenje po zahtevu za brisanje upisa plaća se 1.000 dinara.
Napomena:
Ako se jednim podneskom traži više upisa, plaća se taksa za svaki upis posebno.
3. Objavljivanje
Tarifni broj 19.
Za dostavljanje upisanih podataka radi objavljivanja u službenom glasilu plaća se 1.000 dinara.
Napomena:
Za objavljivanje podataka čije je upisivanje traženo jednim podneskom, plaća se samo jedna taksa iz ovog tarifnog broja.
V. KRIVIČNI POSTUPAK PO PRIVATNOJ TUŽBI
1. Podnesci
Tarifni broj 20.
(1) Za privatnu tužbu i protivtužbu, plaća se po 2.000 dinara.
(2) Za zahtev za ponavljanje krivičnog postupka, plaća se 1.000 dinara.
(3) Za žalbu protiv presude i za žalbu protiv rešenja kojim se izriče sudska opomena, plaća se po 1.000 dinara.
Napomena:
1. Ako se krivični postupak vodi zajednički po više predmeta nema uticaja na taksu što se jedan podnesak odnosi na više privatnih tužilaca ili na više okrivljenih, ili što podnesak podnosi više privatnih tužilaca ili više okrivljenih, ili što podnesak obuhvata više krivičnih dela jednog okrivljenog.
2. Za podnesak kojim se krivični postupak proširuje na druga krivična dela, istog okrivljenog, za koja se goni po privatnoj tužbi, plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
3. Za podneske koji nisu navedeni u ovom tarifnom broju, kao i za priloge uz podneske, ne plaća se taksa.
2. Odluke
Tarifni broj 21.
Za presudu i za rešenje kojim se izriče sudska opomena plaća se 2.000 dinara, a za ostala rešenja kojima se okončava postupak plaća se 1.000 dinara.
Napomena:
1. Taksa za presudu plaća se samo jednom, bez obzira na broj privatnih tužilaca i broj krivičnih dela koja su obuhvaćena jednom presudom.
2. Ako su za više krivičnih dela jednog istog učinioca usled razdvajanja postupka donete posebne presude od strane istog suda, plaća se taksa za presudu samo jedanput.
3. Ako je presudom odbijena tužba zbog nenadležnosti suda, uračunaće se plaćena taksa za ovu presudu u taksu za presudu nadležnog suda, ali ako je taksa koja se uračunava veća, višak se neće vraćati. Ako se presuda usled žalbe, predloga za povraćaj u pređašnje stanje ili ponavljanje krivičnog postupka ukine, uračunaće se taksa plaćena za ukinutu odluku u taksu za novu odluku.
VI PREKRŠAJNI POSTUPAK
Tarifni broj 22.
(1) Za žalbu protiv presude i rešenja prekršajnog suda plaća se 2.000 dinara.
(2) Za zahtev za ponavljanje prekršajnog postupka i zahtev za vanredno preispitivanje pravnosnažne presude plaća se 3.000 dinara.
VII UPRAVNI SPOROVI
1. Podnesci
Tarifni broj 23.
(1) Za tužbu kojom se pokreće upravni spor u predmetima neprocenjive vrednosti spora plaća se najniži iznos takse za tužbu propisan tarifnim brojem 1.
(2) Za tužbu u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se 1% od procenjene vrednosti spora, odnosno vrednosti javne nabavke.
(3) Za tužbu u predmetima zaštite konkurencije plaća se 50.000 dinara.
(4) Za zahtev za odlaganje izvršenja u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(5) Za zahtev za odlaganje izvršenja u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(6) Za zahtev za odlaganje izvršenja u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(7) Za prigovor na odluku sudije pojedinca u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(8) Za prigovor na odluku sudije pojedinca u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(9) Za prigovor na odluku sudije pojedinca u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(10) Za zahtev za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(11) Za zahtev za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(12) Za zahtev za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(13) Za tužbu za ponavljanje postupka u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(14) Za tužbu za ponavljanje postupka u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(15) Za tužbu za ponavljanje postupka u predmetima zaštite konkurencije plaća se taksa iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(16) Za zahtev za preispitivanje sudske odluke u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se dvostruka taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(17) Za zahtev za preispitivanje sudske odluke u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se dvostruka taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(18) Za zahtev za preispitivanje sudske odluke u predmetima zaštite konkurencije plaća se dvostruka taksa iz stava (3) ovog tarifnog broja.
Napomena:
1. Kada je u tužbi kojom se pokreće upravni spor stavljen i zahtev za odlaganje, plaća se pored takse za tužbu i taksa za zahtev za odlaganje.
2. Ako je podnesak primljen na zapisnik kod suda, uključujući i podneske koji su primljeni na zapisnik u toku rasprave, plaća se taksa predviđena za odnosni podnesak.
3. U predmetima koji su formirani razdvajanjem tužbe, taksa za tužbu se plaća u osnovnom predmetu i predmetu koji je nastao razdvajanjem tužbe.
4. Za podneske koji nisu navedeni u ovom tarifnom broju, kao i za predloge uz podneske, ne plaća se taksa.
2. Odluke
Tarifni broj 24.
(1) Za presudu u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se taksa iz stava (1) tarifnog broja 23.
(2) Za presudu u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se taksa iz stava (2) tarifnog broja 23.
(3) Za presudu u predmetima zaštite konkurencije plaća se taksa iz stava (3) tarifnog broja 23.
(4) Za rešenje o odbacivanju tužbe u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(5) Za rešenje o odbacivanju tužbe u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(6) Za rešenje o odbacivanju tužbe u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(7) Za rešenje po zahtevu za odlaganje izvršenja u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(8) Za rešenje po zahtevu za odlaganje izvršenja u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(9) Za rešenje po zahtevu za odlaganje izvršenja u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(10) Za rešenje po prigovoru na odluku sudije pojedinca u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(11) Za rešenje po prigovoru na odluku sudije pojedinca u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(12) Za rešenje po prigovoru na odluku sudije pojedinca u predmetima zaštite konkurencije plaća se taksa iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(13) Za odluku po zahtevu za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(14) Za odluku po zahtevu za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se polovina takse iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(15) Za odluku po zahtevu za donošenje odluke u izvršenju presude u predmetima zaštite konkurencije plaća se polovina takse iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(16) Za odluku po tužbi za ponavljanje postupka u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(17) Za odluku po tužbi za ponavljanje postupka u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(18) Za odluku po tužbi za ponavljanje postupka u predmetima zaštite konkurencije plaća se taksa iz stava (3) ovog tarifnog broja.
(19) Za odluku po zahtevu za preispitivanje sudske odluke u predmetima neprocenjive vrednosti plaća se dvostruka taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.
(20) Za odluku po zahtevu za preispitivanje sudske odluke u predmetima procenjive vrednosti spora i predmetima javnih nabavki plaća se dvostruka taksa iz stava (2) ovog tarifnog broja.
(21) Za odluku po zahtevu za preispitivanje sudske odluke u predmetima zaštite konkurencije plaća se dvostruka taksa iz stava (3) ovog tarifnog broja.
Napomena:
1. Taksa za odluku se plaća samo za odbijajuću i odbacujuću odluku.
2. Ako je više upravnih sporova spojeno radi zajedničkog raspravljanja, taksa za presudu plaća se posebno za svaki upravni spor, kao da ne postoji spajanje više upravnih sporova.
3. Za odluke koje nisu navedene u ovom tarifnom broju, ne plaća se taksa.
VIII POSEBNI SLUČAJEVI
1. Sudska uverenja i potvrde
Tarifni broj 25.
Za uverenja, plaća se 300 dinara.
Napomena:
1. Ako se jednim uverenjem posvedočava više činjenica, osobina, odnosa ili okolnosti, plaća se jedna taksa.
2. Za potvrdu da je taksa plaćena, izdatu u obliku uverenja, plaća se taksa po ovom tarifnom broju. Ne plaća se taksa, ako se izdaje samo priznanica o plaćenoj taksi.
3. Ne plaća se taksa iz ovog tarifnog broja za potvrde koje sud izdaje stranci, svedoku, veštaku, prevodiocu ili tumaču da su prisustvovali ročištu, odnosno pretresu, ako su oni bili obavezni da prisustvuju i ako im ta potvrda služi isključivo radi pravdanja izostanka sa rada.
4. Za potvrdu o pravosnažnosti ili izvršnosti koja se stavlja na prepis sudske odluke, ne plaća se taksa.
5. Taksa za uverenje lepi se na samom podnesku kojim se traži izdavanje uverenja.
6. Ako se uverenje izdaje u dva ili više primeraka za drugi i svaki dalji primerak plaća se polovina takse iz ovog tarifnog broja.
7. Taksu po ovom tarifnom broju plaća lice koje traži izdavanje uverenja, a uverenje se ne sme izdati dok taksa ne bude plaćena.
2. Prepisi
Tarifni broj 26.
(1) Za prepisivanje sudskih akata, akata iz zbirke isprava, kao i javnotužilačkih akata, koje je sud, odnosno javno tužilaštvo izvršilo na zahtev stranke, plaća se 40 dinara po stranici teksta izvornika.
(2) Pod prepisom u smislu stava (1) ovog tarifnog broja podrazumeva se i fotokopiranje ili štampanje iz memorije računara ili pisaće mašine.
Napomena:
1. Taksa za prepis lepi se na samoj molbi kojom je traženo prepisivanje, a u slučaju usmene molbe, na spisu. Taksa za zahtev za prepis lepi se takođe na samom zahtevu (molbi), odnosno na spisu, ako je molba usmena.
2. Ako se prepisivanje vrši na stranom jeziku plaća se taksa u trostrukom iznosu od propisane u ovom tarifnom broju.
3. Za prepis raspravnog zapisnika koji je izrađen istovremeno sa sastavljanjem samog izvornika, plaća se polovina takse iz stava (1) ovog tarifnog broja.
3. Sudski depoziti
Tarifni broj 27.
Za čuvanje (depozit) novca, stvari i vrednosnih papira na zahtev stranke, plaća se godišnje 2% od vrednosti deponovanih stvari.
Napomena:
1. Ova taksa ne plaća se na depozit koji se polaže na zahtev državnih organa, ako se podigne u roku.
2. Taksa se plaća za prvu godinu unapred, a za ostale godine prilikom podizanja depozita. Započeta godina računa se kao cela. U slučaju prenosa depozita iz jednog u drugi sud, a na zahtev deponenta, za prenos se plaća iznos jednogodišnje takse.
3. Ako se vrednost stvari ne može proceniti po njihovoj prirodi, izvršiće se procena od strane veštaka na trošak deponenta.
4. Za pismeni ili usmeni zahtev da se prime na čuvanje novac, stvari ili vrednosni papiri, ne plaća se taksa.
4. Protesti
Tarifni broj 28.
(1) Za usmenu ili pismenu molbu za protest menice, čeka (i drugih isprava ili ugovora) zbog neakceptiranja, neisplate ili neispunjenja, plaća se 200 dinara.
(2) Za protest se plaća prema vrednosti:
- do 5.000 dinara vrednosti - 400 dinara;
- preko 5.000 do 20.000 dinara vrednosti - 400 dinara uvećano za 2% vrednosti;
- preko 20.000 dinara vrednosti - 2.000 dinara uvećano za 1% vrednosti, a najviše 7.000 dinara.
Napomena:
1. Taksa iz ovog tarifnog broja plaća se na proteste koji se podnose po propisima o menici i čeku, kao i na zamene protesta. Taksa za protest lepi se na samoj molbi kojom je tražen protest, a u slučaju usmene molbe, na prepis protesta koji ostaje kod suda. Na isti način se postupa i u pogledu lepljenja takse za samu molbu.
2. Ako se jednom molbom traži više protesta odnosno zamena protesta, plaća se jedna taksa za molbu, ali se i u tom slučaju plaća posebna taksa za svaki protest, odnosno zamenu protesta.
5. Ostali predmeti
Tarifni broj 29.
(1) Za predlog stranke da sud postavi sudiju ili predsednika izbranog suda, plaća se 1.000 dinara.
(2) Za predlog o izuzeću sudije izbranog suda, plaća se 1.000 dinara.
(3) Za izdavanje potvrde o pravnosnažnosti ili izvršnosti presude izbranog suda, plaća se 2.000 dinara.
Napomena:
Ne plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja ako je predlog za postavljanje predsednika izbranog suda podneo izbrani sudija.
Tarifni broj 30.
Za odluku kojom se odbacuje ili odbija zahtev za izuzeće sudije, sudije porotnika, predsednika suda, glavnog javnog tužioca, javnog tužioca i drugih službenih lica, plaća se taksa u iznosu od 1.000 dinara.
Tarifni broj 31.
(1) Za molbu kojom se traži odlaganje izvršenja krivične sankcije, plaća se 1.500 dinara.
(2) Za odluku prvostepenog suda, po molbi plaća se 3.000 dinara.
(3) Za žalbu na odluku prvostepenog suda plaća se taksa iz stava (1) ovog tarifnog broja.ˮ.
Član 27.
Za podneske, radnje i isprave po kojima je taksena obaveza nastala do dana stupanja na snagu ovog zakona, a taksa nije plaćena, plaćaće se taksa u skladu sa propisima i tarifom koji su važili do njegovog stupanja na snagu.
Ako je do stupanja na snagu ovog zakona plaćena taksa za radnju koja će se izvršiti posle njegovog stupanja na snagu neće se plaćati nova taksa po ovom zakonu, niti će se vraćati više naplaćena taksa.
Ukoliko po stupanju na snagu ovog zakona viši sud ukine odluku nižeg suda koja je doneta pre stupanja na snagu ovog zakona, neće se plaćati taksa za novu odluku nižeg suda.
Ako je u postupku koji do stupanja na snagu ovog zakona nije okončan takseni obveznik oslobođen plaćanja takse, dato oslobođenje važi i posle stupanja na snagu ovog zakona.
Član 28.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Od poslednjih većih izmena Zakona o sudskim taksama 2009. godine, ekonomska situacija u Republici Srbiji značajno se promenila. Već dugi niz godina, zemlja se suočava sa različitim ekonomskim izazovima, ali i sa pozitivnim trendovima koji su doveli do rasta plata, povećanja cena osnovnih životnih namirnica i usluga, kao i promena na tržištu rada. Svi ovi faktori uticali su na svakodnevni život građana, ali i na način funkcionisanja državnih institucija, uključujući pravosudni sistem.
Osnovni razlog za donošenje ovog zakona je činjenica da su sudske takse ostale nepromenjene od 2009. godine, iako su se u međuvremenu promenili ekonomski uslovi. Povećanje cena i rast opštih troškova života doveli su do potrebe da se prilagodi visina sudskih taksi, a istovremeno izvršene su intervencije u određenim odredbama kao rezultat uočenih nedostataka u dosadašnjoj primeni zakona, a radi razjašnjenja i njegovog jednostavnijeg tumačenja.
Dakle, izmene ovog zakona imaju za cilj da se adekvatno odgovori na promene koje su se desile na tržištu, kao i da se osigura da pravosudni sistem nastavi da se efikasno i uspešno razvija.
Zakon o sudskim taksama bio je predmet detaljne analize. Izmene i dopune ovog zakona usmerene su na način da se ne ugrozi dostupnost pravde, ali uz istovremeno omogućavanje pravosudnim organima da nastave svoj rad. Za građane koji su u teškoj materijalnoj situaciji, kao i za one koji imaju socijalnu potrebu, precizirane su mere koje omogućavaju oslobađanje od plaćanja sudskih taksi ili njihovo smanjenje, kako bi se obezbedila pravednost i ravnopravan pristup pravdi za sve.
Izmene i dopune Zakona o sudskim taksama odraz su potrebe da se pravosudni sistem prilagodi novim ekonomskim uslovima i da se obezbedi stabilno i održivo finansiranje budžeta Republike Srbije.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o sudskim taksama (u daljem tekstu: Nacrt zakona), izvršeno je preciziranje u članu 2. stav 3. Zakona o sudskim taksama koja se odnosi na obavezu plaćanja sudske takse za sudsko poravnanje, koju plaćaju obe strane u jednakim delovima, osim ako nije drugačije ugovoreno u samom poravnanju, što ima za cilj pravičniju raspodelu troškova kada su obe strane zainteresovane za ishod postupka, čime se postiže ravnoteža i smanjuje mogućnost jednostranog opterećenja.
Članom 2. Nacrta zakona precizira se član 3. stav 2. Zakona o sudskim taksama odnosno trenutak kada nastaje taksena obaveza za tužbu. Ovom izmenom taksa za tužbu nastaje ranije danom zaključenja pripremnog ročišta ili prvog ročišta za glavnu raspravu, ali samo ako postupak nije okončan pre održavanja ročišta posredovanjem, mirnim rešavanjem radnog spora, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva. Ova izmena omogućava da se taksena obaveza predvidi već u fazi kada su pripremne radnje već završene, ali postupak još nije okončan, čime se obezbeđuje pravovremeno plaćanje takse. Pored toga, jasnije je utvrđeno kako i kada nastaje taksena obaveza za odgovor na tužbu, tako što se precizira da taksena obaveza za odgovor na tužbu nastaje srazmerno uspehu u sporu, i to danom dostavljanja pravnosnažne odluke koja okončava postupak, što znači da će strana koja nije uspela u sporu snositi veći deo troškova, čime se izbegava da jedna strana bude neopravdano opterećena.
Član 3. Nacrta zakona precizirano je u članu 5. stav 2. Zakona o sudskim taksama da taksena obaveza za podneske i odluke u upravnim sporovima u stvarima penzijskog, invalidskog i zdravstvenog osiguranja, dečijeg dodatka, starateljstva, usvojenja i socijalne pomoći, nastaje danom dostavljanja pravnosnažne odluke kojom je tužba odbijena ili odbačena. Ova izmena ima za cilj da osigura da stranke imaju jasan i konkretan trenutak kada će nastupiti njihova finansijska obaveza.
Članom 4. Nacrta zakona izvršena je intervencija u članu 8. Zakona o sudskim taksama kojom je sada propisano da naplata sudske takse zastareva u roku od pet godina po isteku kalendarske godine u kojoj je nastala taksena obaveza, umesto dosadašnje tri godine. Produžavanjem ovog roka zastarelosti produžava se period u kome može biti sprovedena naplata sudskih taksi i daje se više vremena organima koji se bave naplatom da izvrše svoj posao, ali i strankama da izmire svoje obaveze u skladu sa zakonom. Rok od pet godina takođe odgovara opštim pravnim principima u odnosu na zastarevanje obaveza i usklađuje ovaj proces sa rokovima koji su uobičajeni za druga finansijska potraživanja.
U članu 5. Nacrta zakona preciziran je član 9. stav 1. Zakona o sudskim taksama tako što su oslobođenjem od plaćanja takse obuhvaćena i lica koja su oslobođena plaćanja sudske takse u skladu sa drugim propisima. Stav 6. istog člana preciziran je na način da se stranke oslobađaju od plaćanja sudske takse ako se parnični postupak okonča do dana zaključenja prvog ročišta za glavnu raspravu posredovanjem, mirnim rešavanjem radnog spora, sudskim poravnanjem, priznanjem tužbenog zahteva ili odricanjem od tužbenog zahteva.
Članom 6. Nacrta zakona, pored tehničkih korekcija člana 10. Zakona o sudskim taksama, predviđen je rok u kome takseni obveznik može podneti predlog za oslobođenje od taks, pa je propisano da takseni obveznik to može uraditi do zaključenja rasprave.
Član 7. Nacrta zakona precizira član 13. Zakona o sudskim taksama, tako što se važenje oslobođenja od plaćanja takse u rokovima određenim u ovom članu, dato u parničnom, vanparničnom i krivičnom, proširuje i na prekršajni postupak.
Članom 8. Nacrta zakona izvršena je izmena u članu 14. stav 2. Zakona o sudskim taksama, tako što je predviđeno da se ne vrši povraćaj takse koja je bila naplaćena ako je pokrenut postupak za naplatu takse za podneske, radnje i isprave za koje je taksena obaveza nastala pre donošenja rešenja o oslobađanju od plaćanja takse.
Članom 9. Nacrta zakona izvršena je tehnička korekcija člana 17. Zakona o sudskim taksama.
Članom 10. Nacrta zakona izvršena je intervencija dodavanjem stava 2. u članu 19. zakona o sudskim taksama, čime je izvršeno preciziranje nastanka taksene obaveze za stranku koja ne koja ne uživa oslobođenje od plaćanja sudske takse u postupku po privatnoj tužbi, koja sada nastaje danom dostavljanja pravnosnažne odluke.
Član 11. Nacrta zakona sadrži tehničku izmenu u članu 21. stav 2. Zakona o sudskim taksama, tako što se precizira da se radi o zakonu kojim se uređuje parnični postupak na osnovu kojih se utvrđuje vrednost spora radi određivanja stvarne nadležnosti i sastava suda te se njegove odredbe, ako Zakonom o sudskim taksama nije drugačije određeno, primenjuju se i prilikom određivanja vrednosti spora radi naplate takse. Druga izmena u stavu 3. istog člana sastoji se u tome da se vrednost predmeta radi naplate sudske takse utvrđuje prema vrednosti koju predmet spora ima u vreme nastanka taksene obaveze, umesto u vreme podnošenja tužbe, a radi jasnijeg utvrđivanja taksene obaveze, otklanjanja nedoumica u praksi i usklađivanja sa izmenama člana 3. Zakona o sudskim taksama.
Članom 12. Nacrta zakona menja se član 27. Zakona o sudskim taksama, radi preciziranja vrste sporova u kojima se utvrđuje vrednost predmeta spora radi naplate takse, kao i povećanja minimalnih iznosa vrednosti spora, koji odražava potrebu za usaglašavanjem taksi sa trenutnim ekonomskim uslovima, što za efekat takođe ima i potencijalno smanjenje broja sporova, što bi moglo smanjiti opterećenje sudova.
U članu 13. Nacrta zakona vrši se dopuna člana 28. Zakona o sudskim taksama, na način što se dodaje iznos od 30.000 dinara u privrednim sporovima, kada ne može da se utvrdi vrednost predmeta spora.
U članu 14. Nacrta zakona poveća se iznos od 7.500 na 10.000 dinara, kao vrednost koja se uzima kao merodavna za naplatu takse, kada je poverilac ne naznači, radi usklađivanja sa trenutnim ekonomskim uslovima
U članu 15. Nacrta zakona, povećava se iznos sa 3.000 na 10.000 dinara, koji se uzima kao vrednost predmeta spora u kojima se plaća sudska taksa u upravnim sporovima, u slučaju predmet spora nije procenjiv.
Članom 16. Nacrta zakona vrši se usklađivanje sa važećim propisima.
Član 17. Nacrta zakona, briše se stav 1. u članu 36. Zakona o sudskim taksama, čime se otklanjaju primećene zloupotrebe u primeni ove zakonske norme od strane taksenih obveznika.
Članom 18. Nacrta zakona menja se član 37. Zakona o sudskim taksama na način da sud više ne upozorava taksenog obveznika da je dužan da plati sudskz taksu u roku od osam dana, čime se sprečava odugovlačenje postupka naplate takse i takseni obveznik oslobađa plaćanja opomene za plaćanje sudske takse. Nove odredbe su jasnije i preciznije.
Članom 19. Nacrta zakona povećan je iznos mesečnih rata sa tri na šest u kome takseni obveznik može da izmiri svoju taksenu obavezu.
Članom 20. Nacrta zakona menja se član 39. Zakona o sudskim taksama, kojima se utvrđuju rokovi za naplatu sudske takse, u zavisnosti od vrste podnesaka, odnosno odluka suda.
Članom 21. Nacrta zakona vrše se izmene u članu 40. Zakona o sudskim taksama, radi usklađivanja sa izmenama koje se odnose na brisanje opomene za plaćanje sudske takse. Takođe, briše se stav 5. istog člana, čime se izostavlja ograničenje koje postoji za kaznenu taksu kada takseni obveznik ne plati sudsku taksu u određenom roku.
Članom 22. Nacrta zakona vrši se usklađivanje sa Zakonom o privrednim društvima i sa amandmanima na Ustav Republike Srbije i pravosudnim zakonima, u pogledu novog naziva Vrhovnog suda.
Članom 23. Nacrta zakona briše se član 42. Zakona o sudskim taksama, pa sada sud može da pokrene postupak za prinudnu naplatu sudske takse, ako iznos neplaćene takse u jednom predmetu, po izvršenju svih radnji, odnosno po pravosnažnosti predmeta ne prelazi iznos najniže takse koja se plaća za tužbu u parničnom postupku.
Članom 24. Nacrta zakona briše se član 46. Zakona o sudskim taksama. Ovom izmenom se briše mogućnost povraćaja takse stranci na njen zahtev u upravnim sporovima ako upravni akt po tužbi bude poništen ili ako u istom postupku odluka prvostepenog suda po žalbi bude preinačena ili ukinuta, ili ako se dozvoli obnova postupka.
Član 25. Nacrta zakona menja član 51. Zakona o sudskim taksama, tako što se povećava procenat za poboljšanje materijalnog položaja zaposlenih u sudovima i javnim tužilaštvima. Takođe, ove kategorije osoblja se proširuju i na zaposlene u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija bez beneficiranog radnog staža sa srednjom stručnom spremom.
Član 26. Nacrta zakona sadrži izmene taksene tarife. U ovim odredbama povećani su iznosi sudskih taksi, u skladu sa promenjenim ekonomskim uslovima (povećanje cena i rast opštih troškova života) u odnosu na 2009. godinu, kada se u bile poslednje veće izmene ovog zakona.
Takođe, izvršeno je i normativno-tehničko usklađivanje, imajući u vidu da su u prethodnim izmenama, kao i izmenama iz ovog nacrta, brisane pojedine odredbe ili napomene, kao što je pozivanje na odredbe koje su brisane u ovom nacrtu ili brisanje zemljišno-knjižnog postupka i postupka za upis u druge javne knjige o nepokretnostima.
Izvršene intervencije u određenim odredbama su rezultat uočenih nedostataka u dosadašnjoj primeni zakona, tako da su predložene odredbe primerenije, kao što je na primer ukidanje sudske takse za molbu kojom se traži overavanje potpisa, rukopisa ili prepisa, ili ukidanje takse za overu potpisa na ugovorima. Takođe, brisane su odredbe koje se odnose na sudske takse u zemljišno-knjižnom postupku i postupku za upis u druge javne knjige o nepokretnostima, budući da ove evidencije više ne vode sudovi, već katastar nepokretnosti. Pored navedenog, izmenjene su i odredbe taksene tarife koje se odnose na upravne sporove, pa pored povećanja iznosa sudskih taksi, precizirane su odredbe dodavanjem različitih sudskih taksi u zavisnosti od vrste postupka koji nisu bili sadržani u ovim odredbama, imajući u vidu predlog Upravnog suda da se ove odredbe preformulišu.
Čl. 27. i 28. Nacrta zakona propisane prelazne odredbe koje uređuju naplatu taksi u odnosu na započete postupke i stupanje na snagu ovog zakona.
IV. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije za 2025. godinu.
Izvor: Vebsajt Ministarstvo pravde, 08.05.2025.
Naslov: Redakcija