Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVNIM SLUŽBENICIMA -Tekst propisa


Član 1.

U Zakonu o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05, 81/05 - ispravka, 83/05 - ispravka, 64/07, 67/07 - ispravka, 116/08, 104/09, 99/14, 94/17, 95/18, 157/20 i 142/22), u članu 56. st. 3-7. i st. 9. i 10. brišu se.

Posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

“Konkursna komisija može zahtevati dostavljanje dokaza o ispunjenosti uslova za zaposlenje koji se zahtevaju u konkursnom postupku istovremeno sa podnošenjem prijave kod prijema u radni odnos na određeno vreme, kao i u konkursnom postupku u kojem se provera kompetencija vrši na način koji zahteva izdvajanje dodatnih finansijskih sredstava za izborni postupak u državnom organu.”

Dosadašnji stav 8. postaje stav 4. posle koga se dodaje novi st. 5. i 6. koji glase:

“Prijave kandidata koji ne dostave zahtevane dokaze uz prijavu, konkursna komisija odbacuje rešenjem protiv koga se može izjaviti žalba žalbenoj komisiji u roku od osam dana od dana prijema rešenja.

Kandidati koji u toku izbornog postupka ne dostave potrebne dokaze, odnosno koji na osnovu dostavljenih ili pribavljenih dokaza ne ispunjavaju uslove za zaposlenje, pismeno se obaveštavaju da su isključeni iz daljeg izbornog postupka.”

Dosadašnji st. 11. i 12. postaju st. 7. i 8.

Član 2.

Član 63. menja se i glasi:

Član 63.

Radni odnos na određeno vreme može da se zasnuje:

1) radi zamene odsutnog državnog službenika, do njegovog povratka;

2) zbog privremeno povećanog obima posla koji postojeći broj državnih službenika ne može da izvrši, najduže na šest meseci;

3) na radnim mestima u kabinetu, dok traje dužnost funkcionera;

4) radi obuke pripravnika, dok traje pripravnički staž;

5) radi zamene državnog službenika koji je postavljen za vršioca dužnosti, dok traje njegova dužnost;

6) radi zamene državnog službenika kome miruje radni odnos zbog obavljanja pripravničkog staža.

Radni odnos na određeno vreme u slučaju iz stava 1. tač. 2) i 4) ovog člana zasniva se nakon sprovedenog javnog konkursa u skladu sa ovim zakonom i ako je potreba zapošljavanja prikazana u kadrovskom planu.

Radni odnos na određeno vreme u slučaju iz stava 1. tač. 1), 3), 5) i 6) ovog člana zasniva se bez obaveze sprovođenja internog ili javnog konkursa nakon provere najmanje jedne kompetencije koja je potrebna za rad na tom radnom mestu u postupku koji odredi rukovodilac, primenom načina provere kompetencija u izbornom postupku.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, državni organ može primiti u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla bez sprovođenja javnog konkursa lice koje je u prethodne četiri godine učestvovalo u javnom konkursu koji je sprovodio državni organ i ispunilo merila propisana za izbor u tom konkursnom postupku, ako ispunjava uslove za rad na tom radnom mestu i ima potrebne kompetencije.

Državni službenik koji je nakon sprovedenog javnog konkursa zasnovao radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, može u istom državnom organu, bez obaveze sprovođenja javnog konkursa, da zasnuje novi radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, ako ispunjava uslove za rad na tom radnom mestu i ima potrebne kompetencije.

Radni odnos na određeno vreme u slučaju iz st. 4. i 5. ovog člana, zasniva se nakon provere najmanje jedne od funkcionalnih kompetencija koje su potrebne za rad na radnom mestu, u postupku koji odredi rukovodilac primenom načina provere funkcionalnih kompetencija u izbornom postupku, ako te kompetencije nisu određene kao zahtev za obavljanje poslova radnog mesta koje je državni službenik prethodno obavljao.

Radni odnos na određeno vreme ne može da preraste u radni odnos na neodređeno vreme, izuzev pripravniku kad položi državni ili poseban stručni ispit.

Državni organ vodi evidenciju kandidata sa izbornih listi koji su učestvovali u javnom konkursu. “

Član 3.

Član 63a briše se.

Prelazne i završne odredbe

Član 4.

Državni organ može u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona da raspiše interni konkurs radi popunjavanja izvršilačkog radnog mesta na neodređeno vreme, na kojem, pored državnih službenika na neodređeno vreme u tom državnom organu, mogu učestvovati i državni službenici koji su na dan stupanja na snagu ovog zakona u radnom odnosu na određeno vreme u tom državnom organu, ako su u radnom odnosu na određeno vreme obavljali poslove u tom državnom organu zbog privremeno povećanog obima posla najmanje jednu godinu neprekidno pre oglašavanja internog konkursa ili najmanje jednu godinu sa prekidima u periodu od dve godine neprekidno pre oglašavanja internog konkursa.

Član 5.

Do početka primene ovog zakona u delu zasnivanja radnog odnosa na određeno vreme sprovođenjem javnog konkursa, licu koje prvi put zasniva radni odnos u državnom organu na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, vrši se provera kompetencija u skladu sa članom 63. stav 3. Zakona.

Nakon početka primene ovog zakona u delu koji se odnosi na obavezu zasnivanja radnog odnosa na određeno vreme sprovođenjem javnog konkursa, državni službenici koji su u radnom odnosu na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla na dan 1. januara 2026. godine, mogu bez javnog konkursa zasnovati novi radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla proverom kompetencija u skladu sa članom 63. stav 6. Zakona.

Član 6.

Konkursi za popunjavanje radnih mesta, koji su pokrenuti do početka primene ovog zakona, okončaće se primenom propisa prema kojima su započeti.

Član 7.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, osim člana 2. st. 2, 4. i 5. ovog zakona, koji se primenjuju od 1. januara 2026. godine.

IZ ORAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE

Problemi koje akt treba da reši, ciljeve koji se aktom postižu

Razlozi za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima proizilaze iz potrebe uspostavljanja adekvatnih procedura prilikom zapošljavanja lica na određeno vreme radi obezbeđivanja kvaliteta stručnih kadrova u državnim organima. Imajući u vidu potrebe za kadrovima koji moraju da budu angažovani u kratkom roku zbog obezbeđivanja procesa rada, zasnivanjem radnog odnosa na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, neophodno je da javni konkurs za prijem lica po ovom osnovu ne bude opterećen zahtevnim i dugotrajnim procedurama.

Naime, Zakon o državnim službenicima predviđa sprovođenje internog i javnog konkursa za prijem u radni odnos na neodređeno vreme, koji se zasniva na principima transparentnosti i objektivnosti, sa odgovarajućim formalnim procedurama prilagođeni potrebama provera kompetencija kandidata koje su uslov za rad na radnim mestima u državnim organima.U cilju daljeg unapređenja profesionalizacije uprave, Zakonom je uvedena obaveza sprovođenja javnog konkursa i za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla sa rokom za odloženu pripremu od 1. januara 2025. godine, radi potpunog uspostavljanja preduslova za njenu primenu.

U prethodnom periodu, usled uslova kontrolisanog zapošljavanja definisanih Zakonom o budžetskom sistemu, odnosno propisa kojima se ograničava prijem novozaposlenih u javnom sektoru i nepopunjenosti akata o sistematizaciji za oko 20% radnih mesta u proseku, nisu u potpunosti uspostavljeni preduslovi za primenu navedene odredbe. Takođe, u primeni se pokazalo da procedure sprovođenja konkursa na neodređeno vreme zahtevaju protok dužeg vremenskog perioda od oglašavanja konkursa do prijema u radni odnos (prosečno trajanje konkursa na neodređeno vreme iznosilo je 187 dana u 2022. godini, odnosno u 2023. godini trajnje konkursa od trenutka dobijanja saglasnosti za zapošljavanje do stupanja na rad iznosilo je od 50 do 230 dana, u zavisnosti od broja radnih mesta koja se istovremeno popunjavaju).

Kako su ove procedure određenjene i za zapošljavanje na određeno vreme, predlaže se njihovo prilagođavanje potrebama efikasnog angažovanja zaposlenih na određeno vreme. S tim u vezi, u konsultativnom procesu koji je prethodio predlogu ovih izmena Zakona, Ministarstvo pravde je posebno ukazalo da zbog ograničenja zapošljavanja na neodređeno vreme u pravosudnim organima preko 1930 lica radi na određeno vreme i čijim bi prestankom rada od 1. januara 2025. godine i sprovođenjem konkursa po pravilima konkursa za neodređeno vreme bilo otežano i onemogućeno obavljanje mnogih poslova, usled čega je pokrenulo inicijativu za odlaganje ove odredbe.

Imajući u vidu navedeno, predloženim izmenama zakona predlaže se izmena odredbi o izbornom postupku i njihovo prilagođavanje potrebama efikasnijeg angažovanja zaposlenih na određeno vreme. Uvažavajući značaj provere znanja i veština svih lica koji započinju rad u državnim organima, u cilju kvalitetnijeg odabira kadrova istovremeno se predlaže da se obavezna provera kompetencija sprovodi za sve vidove angažovanja na određeno vreme, čime se utiče na jačanje profesionalizacije i kvaliteta rada uprave.

S obzirom da efikasnost u zapošljavanju lica na određeno vreme, nakon izmena zakona zahteva preispitivanje podzakonskih akata kojima se detaljnije uređuje postupak i način provere kompetencija kandidata, predlaže se odlaganje primene odredbi za sprovođenje javnog konkursnog postupka za prijem u radni odnos na određeno vreme do 2026. godine, kako bi se razmotrili najcelishodniji načini provere znanja kandidata bez uticaja na kvalitet sprovođenja konkursnog postupka. Istovremeno se predlaže obaveza da i u tom periodu, svim novoangažovanim licima na određeno vreme bude izvršena provera znanja i veština pre zasnivanja radnog odnosa, što je u skladu sa principima javne uprave i preporukama SIGME, s kojima Republika Srbija ima obavezu usaglašavanja u procesu pristupanja Evropskoj uniji.

Pored toga, zbog broja lica koja se nalaze u radnom odnosu na određeno vreme duži vremenski period, prelaznim odredbama zakona predlaže se da se u naredne dve godine do početka primene zakona u delu obaveze sprovođenja konkursnog postupka, svim licima koja su radila najmanje godinu dana u organu na određeno vreme zbog povećanog obima posla, omogući da učestvuju na internom konkursu za popunjavanje upražnjenih radnih mesta na neodređeno vreme. Zbog potrebe da se održi optimalni broj zaposlenih koji obezbeđuju nesmetano obavljanje poslova u državnim organima, predlaže se da zatečenim licima na radu na određeno vreme, pri narednom radnom angažovanju na određeno vreme izvrši provera kompetencija bez obaveze sprovođenja javnog konkursa, naročito imajući u vidu da ova lica prolaze postupak vrednovanja u državnom organu ako su u radnom odnosu duže od šest meseci i da postoji ocena kompetencija u njihovom prethodnom radu.

Razmatrane mogućnosti da se problem reši i bez donošenja akta i zašto je donošenje akta najbolji način za rešavanje problema

Zakon o državnim službenicima propisuje način zasnivanja radnog odnosa u državnim organima i osnovne elementi konkursnog i izbornog postupka. S tim u vezi, ne postoji drugi način da se postignu ciljevi, vezani za unapređenje postupka prijema u radni odnos na određeno vreme. Donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima predstavlja najbolji i jedini način da se postignu ciljevi vezani za uređenje postupka prijema u radni odnos na određeno vreme.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. Nacrta zakona vrše se izmene u članu 56. Zakona o državnim službenicima. Novina je da se navedenim članom predlaže, da zbog efikasnosti i ekonomičnosti u sprovođenju konkursnog postupka kod prijema u radni odnos na određeno vreme, konkursna komisija može zahtevati dostavljanje dokaza o ispunjenosti uslova za zaposlenje istovremeno sa podnošenjem prijave. Takođe, uređuje se i pravo na žalbu kandidata žalbenoj komisiji, protiv rešenja konkursne komisije kojim su odbačene prijave uz koje nisu dostavljeni zahtevani dokazi i rok za žalbu od osam dana od dana prijema rešenja.

Članom 2. Nacrta zakona menja se član 63. Zakona, kojim se uređuje radni odnos na određeno vreme u državnim organima. Predloženim odredbama nisu menjani osnovi za zasnivanje radnog odnosa na određeno vreme, kao ni iziuzeci od ovog pravila. Izmena je izvršena zbog potrebe da se uvede obaveza provera kompetencija državnih službenika i u drugim vidovima angažovanja na određeno vreme (u slučajevima zamene odsutnog državnog službenika, na radnim mestima u kabinetu dok traje dužnost funkcionera, zamene državnog službenika koji je postavljen za vršioca dužnosti dok traje njegova dužnost i zamene državnog službenika kome miruje radni odnos zbog obavljanja pripravničkog staža). Navedenim licima vršiće se provera najmanje jedne kompetencije koja je potrebna za rad na tom radnom mestu u postupku i na način koji odredi rukovodilac, načinom provere kompetencija u izbornom postupku. Takođe, zbog potrebe da se dosledno sprovodi princip meritornosti u zapošljavanju na neodređeno vreme, predlaže se ukidanja prerastanja radnog odnosa na određeno vreme zbog povećanog obima posla u radni odnos na neodređeno vreme, čime sva lica koja se zapošljavaju na neodređeno vreme imaju obavezu da prođu konkursni postupak, interni ili javni, po pravilima konkursa na neodređeno vreme.

Članom 3. Nacrta zakona briše se član 63a Zakona, imajući u vidu izmene u članu 63. Zakona, u skladu sa kojima više ne postoji osnov da radni odnos na određeno vreme zbog povećanog obima posla može da preraste u radni odnos na neodređeno vreme.

Članom 4. Nacrta zakona, utvrđuje se kao jedna prelazna i oročena mera kojom bi se dodatno uticalo na obezbeđivanje potrebnog kadra u državnim organima, predlog da državni organi mogu u naredne dve godine da raspisuju interne konkurse za popunjavanje radnih mesta na kojima bi ovi državni službenici mogli da učestvuju, pod uslovom da su u organu radili najmanje jednu godinu neprekidno pre oglašavanja internog konkursa ili najmanje jednu godinu sa prekidima u periodu od dve godine neprekidno pre oglašavanja internog konkursa.

Članom 5. Nacrta zakona, predviđa se da do početka pune primene Zakona i sprovođenja konkursnog postupka za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, licima koja prvi put zasnivaju radni odnos u državnom organu na određeno vreme po ovom osnovu vrši provera najmanje jedne kompetencije u postupku i na način koji odredi rukovodilac primenom način provere kompetencija u izbornom postupku. Na ovaj način se po prvi put uspostavljaju obavezne procedure provera znanja licima prilikom zasnivanja radnog odnosa na određeno vreme. Pored toga, predlaže se mogućnost da državni službenici koji su na dan početka primene ovog zakona u delu obaveze sprovođenja javnog konkursa za određeno vreme, već u radnom odnosu u državnom organu zbog povećanog obima posla mogu da ponovo zasnuju novi radni odnos na određeno vreme zbog povećanog obima posla bez sprovođenja javnog konkursa uz proveru najmanje jedne funkcionalne kompetencije. Imajući u vidu da su ova lica već prošla postupak vrednovanja u državnom organu i da postoji ocena kompetencija u njihovom prethodnom radu, navedena ocena uz proveru nedostajućih kompetenija može se smatrati relevantnim dokazom o njihovim sposobnostima za nastavak rada u organu.

Članom 6. Nacrta zakona propisano je da će se konkursi za popunjavanje radnih mesta, koji su pokrenuti do početka primene ovog zakona, okončati primenom propisa prema kojima su započeti.

Članom 7. Nacrta zakona utvrđeno je da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se u delu koji se odnosi na zasnivanje radnog odnosa zbog privremeno povećanog obima posla počev od 1. januara 2026. godine. Razlozi za odlaganje ovih odredbi Nacrta zakona imaju za cilj da se u narednom periodu preispitaju odredbe podzakonskih kojima se detaljno uređuje način sprovođenja izbornog postupka u državnim organima i pristupi njihovoj izmeni u cilju potrebnog prilagođavanja načina sprovođenja konkursnog postupka za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog povećanog obima posla.


Izvor: Vebsajt Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, 25.12.2024.