PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLANIRANJU I IZGRADNJI
Član 1.
U Zakonu o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23), u članu 2. stav 1. posle tačke 17) dodaju se tač. 17a) - 17v), koje glase:
"17a) skladište električne energije je energetski objekat namenjen prijemu, čuvanju i isporuci električne energije u elektroenergetski sistem;
17b) postrojenja za elektrolizu vode je postrojenje za proizvodnju vodonika elektrolizom vode upotrebom električne energije;
17v) postrojenje za biometan je energetski objekat za preradu biogasa u biometan pogodan za ubrizgavanje u gasnu mrežu, direktnu upotrebu kao goriva ili za proizvodnju električne i toplotne energije;".
U tački 54) posle reči: "odnosno građevinskog otpada na" dodaje se reč: "ovlašćenu".
U tački 78) posle reči: "status nepokretnog kulturnog dobra" dodaju se zapeta i reči: "za objekte u granicama nepokretnih kulturnih dobara od izuzetnog značaja i kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine, objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara od izuzetnog značaja sa određenim granicama katastarskih parcela i objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine".
U tački 82) reč: "građevinskog" briše se.
Posle stava 2. dodaje se stav 3, koji glasi:
"Svi rokovi propisani ovim zakonom računaju se u radnim danima, osim ukoliko su rokovi propisani u mesecima ili godinama.".
Član 2.
U članu 8. stav 1. posle reči: "za: izdavanje lokacijskih uslova;" dodaju se reči: "stručnu kontrolu; izdavanje rešenja o uklanjanju objekta;".
Član 3.
U članu 8a stav 8. reči: "iz stava 6." zamenjuju se rečima: "iz stava 7.".
Član 4.
U članu 46. posle stava 9. dodaje se stav 10. koji glasi:
"Izuzetno od stava 7. ovog člana, za objekte za koje je Vlada utvrdila da su projekti za izgradnju objekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju, pribavljaju se samo uslovi organa nadležnog za poslove zaštite nepokretnih kulturnih dobara.".
Član 5.
U članu 53a stav 2. menja se i glasi:
"Izuzetno od stava 1. ovog člana, lokacijski uslovi se mogu izdati i za deo katastarske parcele, uz obavezu investitora da do podnošenja zahteva za izdavanje građevinske dozvole izvrši parcelaciju, kao i za više katastarskih parcela, uz obavezu investitora da pre izdavanja upotrebne dozvole izvrši spajanje tih parcela u skladu sa ovim zakonom.".
Član 6.
U članu 55. posle stava 1. dodaje se stav 2, koji glasi:
"Izuzetno od stava 1. tačka 1) ovog člana, za linijske infrastrukturne objekte ne dostavljaju se podaci o površini katastarske parcele.".
Član 7.
U članu 57. stav 12. posle reči: "izdaje bez naknade" dodaju se reči: "u postupku izdavanja lokacijskih uslova".
Član 8.
U članu 69. stav 9. posle reči: "umesto propisanih dokaza iz ovog člana i drugih dokaza propisanih ovim zakonom dostaviti i" dodaju se reči: "uverenje jedinice lokalne samouprave sa spiskom katastarskih parcela za koje su doneta konačna rešenja o eksproprijaciji,", a posle reči: "imovinsko-pravne odnose na nepokretnosti" dodaju se zapeta i reči: "odnosno ugovor o korišćenju krova za postavljanje solarnih panela".
U stavu 12. posle reči: "u roku od 30 dana od dana podnošenja urednog zahteva." dodaju se reči: "Saglasnost Republičke direkcije za imovinu Republike Srbije, ili zaključen ugovor o uspostavljanju prava službenosti, smatraju se dokazom o rešenim imovinsko-pravnim odnosima na zemljištu iz stava 9. ovog člana.".
U stavu 21. reči: "iz stava 16. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 19. ovog člana", a reči: "iz stava 17. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 20. ovog člana".
Član 9.
U članu 70. stav 8. reči: "iz stava 6. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 7. ovog člana".
U stavu 9. reči: "iz stava 7. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 8. ovog člana", a reči: "iz stava 6. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 7. ovog člana".
U stavu 12. reči: "iz stava 9. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 10. ovog čana".
U stavu 13. reči: "iz stava 11. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 12. ovog člana".
U stavu 14. reči: "iz stava 11. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 12. ovog člana".
U stavu 15. reči: "iz stava 11. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 12. ovog člana".
U stavu 18. reči: "iz stava 16. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 17. ovog člana".
U stavu 19. reči: "iz stava 16. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 17. ovog člana".
U stavu 20. reči: "iz stava 16. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 17. ovog člana".
U stavu 21. reči: "iz stava 16. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 17. ovog člana".
Član 10.
U članu 99. stav 2. posle reči: "sprovodi Republička direkcija za imovinu Republike Srbije," dodaju se reči: "po prethodno pribavljenoj saglasnosti Vlade,".
Član 11.
U članu 106. stav 6. reči: "za potrebe razvrgnuća suvlasničke zajednice u sudskom postupku" zamenjuju se rečima: "iz st. 2 - 5. ovog člana".
Član 12.
U članu 133. stav 2. posle tačke 20) dodaje se tačka 20a), koja glasi:
"20a) objekata za skladištenje električne energije 10 MW i više, postrojenja za elektrolizu vode instalisane snage 10 MW i više, kao i postrojenja za biometan kapaciteta 2500 Nm3/h;".
Član 13.
U članu 134. stav 5. posle reči: "bez obaveze sprovođenja postupka revizije projekta" dodaju se reči: "i bez obaveze izrade tehničke dokumentacije i izvođenja radova u skladu sa odredbama čl. 126. i 150. ovog zakona".
Stav 7. menja i glasi:
"Kada organ iz st. 1. i 2. ovog člana u zakonom propisanom roku, ne reši o zahtevu koji je stranka uredno podnela, za izdavanje lokacijskih uslova, građevinske i/ili upotrebne dozvole, nadležno ministarstvo će, po zahtevu stranke, preuzeti nadležnost za izdavanje svih akata. Po preuzimanju nadležnosti, svi dalji postupci o istom zahtevu, vode se pred nadležnim ministarstvom.".
Posle stava 8. dodaje se stav 9. koji glasi:
"U slučaju kada organ od koga je nadležno ministarstvo preuzelo nadležnost ne dostavi spise predmeta u roku iz stava 8. ovog člana, ministarstvo će samostalno, preko centralne evidencije, preuzeti spise predmeta.".
Član 14.
U članu 134a stav 2. posle reči: "izgradnje" dodaje se reč: "objekta".
U stavu 5. reči: "Izuzetno od stava 3. ovog člana" zamenjuju se rečima: "Izuzetno od stava 4. ovog člana", a reči: "iz stava 2. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 3. ovog člana".
U stavu 7. reči: "iz stava 5. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 6. ovog člana".
U stavu 9. posle reči: "iz člana 2." dodaju se reči: "stav 1. tačka 37)".
U stavu 10. reči: "u skladu sa članom 2. stav 1. tačka 32) ovog zakona" brišu se.
Član 15.
U članu 135. stav 1. posle reči: "i izvod iz projekta za građevinsku dozvolu izrađene u skladu sa propisom kojim se bliže uređuje sadržina tehničke dokumentacije" dodaju se zapeta i reči: "rešenje o saglasnosti na Plan upravljanja otpadom od građenja i rušenja".
Stav 17. briše se.
Dosadašnji st. 18 - 20. postaju st. 17 - 19.
Član 16.
U članu 137. stav 5. reči: "odredbe člana 147. st. 5, 6, 7. i 8. ovog zakona" zamenjuju se rečima: "odredbe člana 147. ovog zakona".
Član 17.
U članu 140. stav 1. posle reči: "odnosno" dodaju se reči: "ne izvrši prijava radova".
U stavu 2. reči: "člana 148. stav 5. ovog zakona" zamenjuju se rečima: "člana 148. stav 6. ovog zakona".
U stavu 4. zapeta i reči: "a u kom roku je investitor dužan da pribavi upotrebnu dozvolu" brišu se.
U stavu 7. reči: "odnosno stava 4." brišu se.
U članu 8. reči: "st. 3, 4, 5. i 6." brišu se.
Član 18.
U članu 145. stav 2. reči: "Nadležni organ za izdavanje građevinske dozvole" zamenjuju se rečima: "Nadležni organ za izdavanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova".
U stavu 5. zapeta i reči: "naročito u slučaju promene namene objekta" brišu se.
Član 19.
U članu 147. posle stava 11. dodaje se novi stav 12, koji glasi:
"Izuzetno od stava 7. ovog člana, privremene naplatne stanice sa pratećim objektima, privremene saobraćajnice i priključci i priključci na komunalnu mrežu za potrebe građenja ili eksploatacije objekata, mogu postati trajni objekti, ukoliko investitor pre isteka roka važenja privremene građevinske dozvole, pribavi upotrebnu dozvolu za ove objekte, u skladu sa odredbama ovog zakona i podzakonskih akata.".
Dosadašnji stav 12. postaje stav 13.
Član 20.
U članu 148. stav 2. menja se i glasi:
"Uz prijavu radova podnosi se dokaz o regulisanju obaveza u pogledu doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u skladu sa ovim zakonom, dokaz o plaćenoj administrativnoj taksi, polisa osiguranja od štete prema trećim licima koja može nastati izvođenjem radova, kao i drugi dokazi određeni propisom kojim se bliže uređuje postupak sprovođenja objedinjene procedure.".
U stavu 5. posle reči: "u skladu sa ovim zakonom" dodaju se zapeta i reči: "kao i izjava investitora o prihvatanju rizika drugačijeg rešavanja u postupku eksproprijacije nepokretnosti, ako nije dostavljeno pravnosnažno rešenje o eksproprijaciji".
Stav 9. menja se i glasi:
"Investitor ima obavezu ponovne prijave radova ako je nadležni organ doneo rešenje o izmeni građevinske dozvole.".
U stavu 10. zapeta i reči: "odnosno za delove katastarskih parcela" brišu se.
Član 21.
U članu 152. stav 4. posle reči: "ne dostavlja se izjava o završetku izrade temelja" dodaju se zapeta i reči: "osim za objekte koji imaju temelje i elektroenergetske vodove prenosivog sistema".
Član 22.
U članu 153. stav 6. posle reči: "i konzervatorski nadzor" dodaju se zapeta i reči: "dok se za objekte čiju izgradnju finansira Republika Srbija, obezbeđuje i projektantski nadzor".
Član 23.
U članu 157. stav 1. posle reči: "može da" reč: "da" briše se.
Posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
"Ako se po završetku izgradnje linijskog infrastrukturnog objekta - državnog puta moraju vršiti prethodna ispitivanja i provera instalacija, uređaja, postrojenja, stabilnosti ili bezbednosti državnog puta, uređaja i postrojenja za zaštitu životne sredine, uređaja za zaštitu od požara ili druga ispitivanja ili ako je to predviđeno tehničkom dokumentacijom, komisija za tehnički pregled objekata, kojoj je povereno vršenje tehničkog pregleda podobnosti državnog puta za upotrebu, može da odobri puštanje državnog puta u probni rad, odnosno da odobri odvijanje drumskog saobraćaja na državnom putu u režimu probnog rada isključivo za državne puteve IA i IM reda i o tome bez odlaganja obaveštava ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, ako su ispunjeni uslovi propisani podzakonskim aktom iz člana 201. stav 7. tačka 19) ovog zakona.".
Dosadašnji st. 2. i 3. postaju st. 3. i 4.
Član 24.
U članu 158. stav 11. reči: "iz člana 81. stav 5. ovog zakona" zamenjuju se rečima: "iz člana 154. stav 6. ovog zakona".
Stav 15. menja se i glasi:
"Ako je u postupku izdavanja građevinske dozvole investitor priložio ugovor o izgradnji nedostajuće infrastrukture, pre izdavanja upotrebne dozvole za glavni objekat, komisija za tehnički pregled objekta utvrđuje na osnovu upotrebne dozvole za konkretnu infrastrukturu, ili drugog odgovarajućeg dokaza, da je nedostajuća infrastruktura izgrađena u skladu sa izdatom građevinskom dozvolom i pratećom tehničkom dokumentacijom za tu vrstu objekta.".
U stavu 22. reči: "iz stava 18. ovog člana" zamenjuju se rečima: "iz stava 19. ovog člana".
Član 25.
U članu 158a stav 1. reči: "koji po službenoj dužnosti pokreće postupak i vrši usaglašavanje podataka na osnovu činjenice iz elaborata geodetskih radova, koji dostavlja investitor i izdaje novo rešenje o upotrebnoj dozvoli" zamenjuju se rečima: "koji po službenoj dužnosti obaveštava investitora i obavezuje ga da u roku od 30 dana od dana prijema obaveštenja podnese zahtev za izmenu upotrebne dozvole i dostavi potrebnu dokumentaciju kako bi se izvršilo usaglašavanje podataka na osnovu činjenica iz dostavljene dokumentacije i izdaje novo odnosno izmenjeno rešenje o upotrebnoj dozvoli".
Član 26.
U članu 167. posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
"Nadležni organ iz stava 1. ovog člana doneće rešenje o uklanjanju objekta i u svim slučajevima kada vlasnik objekta izgrađenog u skladu sa zakonom podnese zahtev za uklanjanje objekta nadležnom organu.".
Dosadašnji st. 2 - 7. postaju st. 3 - 8.
Član 27.
U članu 168. stav 1. posle reči: "odnosno njegovog dela" dodaju se reči: "iz člana 167. ovog zakona".
U stavu 2. tačka 3) posle reči: "(zaštita postojeće komunalne i druge infrastrukture, zaštita kulturnog dobra, zaštita životne sredine i sl.)" dodaju se zapeta i reči: "kao i Plan upravljanja građevinskim otpadom, ako se radi o objektu za koji je posebnim propisom utvrđena ova obaveza".
Posle stava 6. dodaje se stav 7, koji glasi:
"Dokaz o skladištenju građevinskog otpada za objekte za koje se izrađuje Plan upravljanja građevinskim otpadom, dostavlja se organu koji je izdao rešenje iz stava 3. ovog člana.".
Član 28.
Posle člana 168. dodaje se novi član 168a, koji glasi:
"Član 168a
Investitor izvođenja radova na uklanjanju objekta odnosno njegovog dela, podnosi prijavu radova u skladu sa članom 148. ovog zakona.".
Član 29.
U članu 170. stav 3. posle reči: "uređenje zemljišta" dodaju se zapeta i reč: "skladištenje".
Član 30.
U članu 171. stav 1. posle reči: "odnosno njegovog dela" dodaju se reči: "iz člana 167. ovog zakona".
Član 31.
U članu 176. stav 1. posle tačke 6) dodaje se tačka 6a), koja glasi:
"6a) vrši kontinuirano praćenje promena stanja u prostoru i o tome sedmično obaveštava Republičku građevinsku inspekciju;".
Posle stava 2. dodaju se novi st. 3 - 5, koji glase:
"Za objekte koji se grade bez izdatog rešenja o građevinskoj dozvoli, rešenja o odobrenju za izvođenje radova ili drugog akta u skladu sa ovim zakonom, nadležni građevinski inspektor donosi rešenje o obustavi radova i uklanjanju objekta, koje bez odlaganja dostavlja republičkom građevinskom inspektoru, a objekat se uklanja ili sa zemljištem ispod objekta, deo objekta, odnosno posebni deo objekta, postaje javna svojina Republike Srbije.
Rešenje iz stava 3. ovog člana izvršiće se na teret lica koje je izgradilo objekat.
Rešenje iz stava 3. ovog člana, republički građevinski inspektor dostavlja Agenciji, koja upoređuje rešenje sa ID brojem objekta iz evidencije o utvrđenim promenama na objektima koji nisu upisani u katastar nepokretnosti i prosleđuje potvrdu Zavodu, radi upisa prava svojine u korist Republike Srbije.".
Dosadašnji st. 3 - 7. postaju st. 6 - 10.
Dosadašnji stav 8. koji postaje stav 11. menja se i glasi:
"U registar objedinjene procedure evidentiraju se: rešenja građevinskog inspektora iz stava 3. ovog člana, obaveštenje iz stava 6. ovog člana, prijava iz stava 7. ovog člana i konačna odluka iz stava 8. ovog člana.".
Član 32.
Član 184. menja se i glasi:
"Član 184.
Na rešenje nadležnog građevinskog inspektora može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba na rešenje iz stava 1. ovog člana se izjavljuje ministarstvu nadležnom za poslove urbanizma i građevinarstva.
Rešenja republičkog građevinskog inspektora su konačna i protiv njih se ne može izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Na rešenje urbanističkog inspektora može se izjaviti prigovor u roku od osam dana od dana dostavljanja.
Na rešenje urbanističkog inspektora prigovor se izjavljuje nadležnom izvršnom organu grada Beograda, autonomne pokrajine, odnosno Vladi, preko organa nadležnog za poslove urbanizma autonomne pokrajine.
Autonomnoj pokrajini poverava se rešavanje po žalbi protiv prvostepenog rešenja donetog u postupku inspekcijskog nadzora u oblasti izgradnje objekata koji se grade na teritoriji autonomne pokrajine.
Žalba izjavljena na rešenja iz ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.".
Član 33.
U članu 201. stav 7. tačka 1) posle reči: "Centralnog registra energetskih pasoša" dodaju se zapeta i reči: "detaljni energetski pregled, kontrolu energetskih pasoša, obuku za inženjere i tehničku dokumentaciju za unapređenje energetskih svojstava".
U tački 12) posle reči: "izrade tehničke dokumentacije i građenja" dodaju se zapeta i reči: "kao i formu i maksimalni iznos polise osiguranja".
U tački 19) posle reči: "formu i sadržinu predloga komisije za tehnički pregled o utvrđivanju podobnosti objekta ili dela objekta za upotrebu," dodaju se reči: "uslove i postupak uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima, uslove i postupak pribavljanja upotrebne dozvole za privremene naplatne stanice sa pratećim objektima, privremene saobraćajnice i priključke i priključke na komunalnu mrežu za potrebe građenja ili eksploatacije objekata,".
Član 34.
U članu 209. stav 1. tačka 2) briše se.
U stavu 3. reči: "iz stava 1. tač. 2), 10) i 11)" zamenjuju se rečima: "iz stava 1. tač. 10) i 11)".
Član 35.
U članu 215. stav 5. reči: "lokacijska dozvola" zamenjuju se rečima: "lokacijski uslovi".
Član 36.
U članu 217. reči: "lokacijska dozvola se izdaje" zamenjuju se rečima: "lokacijski uslovi se izdaju".
Član 37.
Podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneće se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Do donošenja podzakonskih akata iz stava 1. ovog člana primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23), ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Član 38.
Započeti postupci za rešavanje zahteva za izdavanje: lokacijskih uslova, rešenja o odobrenju za izvođenje radova, građevinske dozvole, upotrebne dozvole i drugih zahteva za rešavanje o pojedinačnim pravima i obavezama podnetih do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po propisima po kojima su započeti.
Po okončanju postupka iz stava 1. ovog člana, projekat za građevinsku dozvolu izrađuje se u skladu sa standardima primenjenim u izradi idejnog projekta i sadržanim u izveštaju Revizione komisije, kao i projekti za građevinsku dozvolu za preostale faze započetog projekta.
Član 39.
Važeći planski dokumenti koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, prestaju da važe po isteku 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, a organi nadležni za njihovo donošenje dužni su da u tom roku donesu novi planski dokument.
Član 40.
Investitor iz člana 134. stav 4. Zakona nema obavezu ishodovanja novih lokacijskih uslova pred nadležnim ministarstvom, ukoliko su važeći lokacijski uslovi izdati od strane organa jedinice lokalne samouprave do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 41.
Za sve objekte za koje nije izdata upotrebna dozvola, a protekao je rok za njeno pribavljanje, nadležni organ može izdati upotrebnu dozvolu u dodatnom roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 42.
Do uspostavljanja novih funkcionalnosti Centralne evidencije sistema objedinjene procedure iz člana 8. stav 1. Zakona, dokumentacija za podnošenje zahteva za uklanjanje objekta i stručnu kontrolu dostavljaće se u papirnoj formi.
Član 43.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE
Pored potrebe da se terminološki usklade odredbe, isprave određene tehničke greške koje su uočene u postojećem Zakonu, te norme zakona usklade sa drugim važećim propisima, pokazalo se kao neophodno i da se precizira za koje tačno objekte se izrađuje studija zaštite nepokretnih kulturnih dobara, budući da je bilo različitih tumačenja u praksi.
Pored toga, pokazalo se kao neophodno da se pre oglašavanja za otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini Republike Srbije, eksplicitno propiše obaveza Republičkoj direkciji za imovinu Republike Srbije da pribavi saglasnost Vlade, kako bi se ujednačila praksa u postupcima javnog oglašavanja prikupljanjem pisanih ponuda.
Razlozi za izmenu Zakona ogledaju se i u činjenici da je celishodno i svrsishodno omogućiti probni rad na državnim putevima, čija je izgradnja u potpunosti završena i koju ispunjavaju tehničke i bezbednosne uslove za puštanje u saobraćaj, ali ne ispunjavaju druge uslove za dobijanje upotrebne dozvole. Ovi uslovi su najčešće sadržani u činjenici da je Zakon o planiranju i izgradnji, propisao mogućnost da se za izgradnju linijskih infrastrukturnih objekata, kao dokaz o rešenim imovinsko-pravnim odnosima na zemljištu, može umesto propisanih dokaza, dostaviti i popis katastarskih parcela sa priloženim saglasnostima vlasnika, odnosno korisnika zemljišta, odnosno izjave investitora da će pre izdavanja upotrebne dozvole rešiti imovinsko-pravne odnose na nepokretnosti. Takođe, uslov za izdavanje upotrebne dozvole je i da investitor, pre podnošenja zahteva za izdavanje upotrebne dozvole formira jednu katastarsku parcelu unutar katastarske opštine, odnosno unutar administrativnih granica jedne jedinice lokalne samouprave. Imajući u vidu da se izgradnja državnih puteva vrši na više stotina katastarskih parcela, a da se paralelno gradi više državnih puteva, investitor nije uvek u mogućnosti da blagovremeno reši imovinsko-pravne odnose, odnosno izvrši spajanje katastarskih parcela, te dolazimo u situaciju da potpuno izgrađeni putevi ne budu pušteni u režim saobraćaja i po nekoliko meseci nakon izgradnje, jer investitor nije rešio imovinsko-pravne odnose. Da bi se izbegla ova situacija, celishodno je da, pod striktno propisanim i taksativno ispunjenim uslovima, koji će detaljno biti regulisani i podzakonskim aktom, bude omogućeno odvijanje drumskog saobraćaja na državnim putevima u režimu probnog rada, čime će se smanjiti šteta koju država trpi zbog nekorišćenja puta, a čime će se dodatno rasteretiti i postojeći saobraćajni pravci u Republici Srbiji.
Potrebno je posebno istaći da se odvijanje saobraćaja u režim probnog rada omogućava isključivo za državne puteve koji ispunjavaju sve bezbednosne uslove, odnosno osnovne zahteve za objekat i koji, pored ostalog, sadrže i preliminarni ili konačni izveštaj o ispitivanju mostova, ukoliko na državnom putu postoje mostovske konstrukcije, odnosno izveštaj o primenjenim merama protivpožarne zaštite Sektora za vanredne situacije ako na državnom putu postoje tuneli, odnosno drugi objekti za koje su propisane posebne mere zaštite od požara, elaborat geodetskih radova, gradilišnu dokumentaciju, zapisnik građevinskog inspektora o završetku objekta u konstruktivnom smislu, a što će sve biti detaljno propisano podzakonskim aktom čije donošenje je predviđeno ovim zakonom.
Takođe, izvršeno je dodatno odlaganje roka za donošenje novih planskih dokumenata, umesto planskih dokumenata koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, budući da je trenutni rok 4. avgust 2025. godine.
Pored prethodno navedenog, a imajući u vidu buduća unapređenja sistema Centralne evidencije objedinjene procedure propisano je da će se i dokumentacija u vezi sa uklanjanjem objekta kao i stručna kontrola tehničke dokumentacije ubuduće podnositi i kontrolisati elektronskim putem u cilju ujednačavanja prakse i postupanja nadležnih organa.
Takođe, odredbe zakona koje se odnose na inspekcijski nadzor i uklanjanje nezakonito izgrađenih objekata su izmenjene na način da se vrši jača prevencija nezakonite gradnje, te strože posledice po investitore koji izvode radova bez građevinske dozvole odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova.
Imajući u vidu sve prethodno navedeno predlažu se navedene izmene i dopune Zakona.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Odredbama člana 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Predlog zakona) izvršeno je preciziranje u članu 2. stav 2. tač. 78) Zakona, na način da se obaveza izrade studije zaštite nepokretnih kulturnih dobara odnosi na objekte u granicama nepokretnih kulturnih dobara od izuzetnog značaja i kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine, objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara od izuzetnog značaja sa određenim granicama katastarskih parcela i objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine. Takođe, precizirano je gde se vrši deponovanje građevinskog otpada. Pored toga, na inicijativu Ministarstva rudarstva i energetike, dodate su tač. 17a) - 17v), kao posledica izmene člana 133. zakona, budući da pozitivni zakonski propisi do sada nisu prepoznavali ove vrste objekata.
Članom 2. Predloga zakona, a imajući u vidu buduća unapređenja sistema Centralne evidencije objedinjene procedure propisano je da će se i dokumentacija u vezi sa uklanjanjem objekta kao i stručna kontrola tehničke dokumentacije ubuduće podnositi i kontrolisati elektronskim putem u cilju ujednačavanja prakse i postupanja nadležnih organa.
Članom 3. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničke greške.
Članom 4. Predloga zakona propisan je izuzetak koji se odnosi isključivo na projekte za izgradnju objekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju. Imajući u vidu da su to uglavnom projekti čija realizacija je hitna i povezana sa korišćenjem sredstava budžeta Republike Srbije smatramo da je opravdano da budu izuzeti od obaveze izrade studije, jer se u praksi početak realizacije, ukoliko se studija izrađuje, odlaže za 12 meseci. Ovom izmenom neće se ugoržavati zaštita nepokretnih kulturnih dobara budući da se ovo odnosi na situacije i postupke koji prethode donošenju planskog dokumenta. Dakle, nije se diralo u mere zaštite nepokretnih kulturnih dobara budući da će se prilikom izdavanja lokacijskih uslova i dalje pribavljati uslovi imalaca javnih ovlašćenja koji sadrže i tehničke mere zaštite i uslove zaštite nepokretnog kulturnog dobra.
Članom 5. Predloga zakona propisuje se izmena člana 53a Zakona, imajući u vidu da je u skladu sa trenutnim zakonskim rešenjem, u praksi u više slučajeva došlo do situacije da je nakon sprovedene parcelacije, i dobijenih lokacijskih uslova, razradom projekta utvrđeno, da je potrebno sprovesti novu parcelaciju, s obzirom na to da je izdvojeni deo parcele bio nedovoljne površine za potrebe izgradnje objekta (a što investitor na nivou Idejnog rešenja nije mogao da predvidi), te su u tim situacijama investitori bili obavezni da ponovo sprovedu parcelaciju, te da ponovo ishoduju lokacijske uslove. Izmenom člana otklanja se mogućnost da investitori budu podvrgnuti dvostrukom vođenju postupka, a u svakom slučaju se do izdavanja rešenja o građevinskoj dozvoli formira parcela objekta.
Članom 6. Predloga zakona otklonjena je nedoumica u pogledu toga da je i za linijske infrastrukturne objekte potrebno dostavljati podatke o broju katastarske parcele.
Članom 7. Predloga zakona pojašnjeno je da se samo u postupku izdavanja lokacijskih uslova za objekte kategorije "A" i "B" ne plaća naknada imaocima javnih ovlašćenja za izdavanje uslova.
Članom 8. Predloga zakona propisano je da se kao dokaz o rešenim imovinsko-pravnim odnosima priznaje i uverenje jedinice lokalne samouprave sa spiskom katastarskih parcela za koje su doneta rešenja o eksproprijaciji, a što se u praksi, kod izgradnje linijskih infrastrukturnih objekata, već priznaje. Takođe, propisano je da se Saglasnost Republičke direkcije za imovinu Republike Srbije, kao i zaključen ugovor o uspostavljanju prava službenosti, smatraju dokazom o rešenim imovinsko-pravnim odnosima na zemljištu iz stava 9. ovog člana i izvršeno ispravljanje tehničke greške.
Članom 9. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničke greške.
Članom 10. Predloga zakona izvršeno je preciziranje odredbe člana 99. stav 2. Zakona, na način da je eksplicitno propisana obaveza Republičkoj direkciji za imovinu Republike Srbije da pre oglašavanja neizgrađenog građevinskog zemljišta za otuđenje pribavi saglasnost Vlade.
Članom 11. Predloga zakona preciziran je član 106. Zakona na način da se odredba člana 106. stav 6. odnosi na sve navedene slučajeve formiranja katastarske parcele iz ovog člana, a ne samo na slučajeve kada se elaborat geodetskih radova izrađuje za potrebe razvrgnuća suvlasničke zajednice u sudskom postupku.
Članom 12. Predloga zakona na inicijativu Ministarstva rudarstva i energetike dodata je nova tačka 20a) za skladištenje električne energije budući da su baterije i elektrolizeri nove tehnologije koje se moraju prepoznati u zakonu kao novi objekti te se mora ustanoviti izdavanje građevinske dozvole i za te objekte.
Članom 13. Predloga zakona precizirano da prilikom preuzimanja nadležnosti od strane ministarstva investitor nema obavezu podnošenja dokumentacije izrađene od strane lica koje poseduje tzv. "veliku licencu", što se je u praksi do sada i bio slučaj. Pored toga, izvršeno je ispravljanje tehničke greške u pozivanju na stavove, te precizirano da se jednom preuzeta nadležnost od strane ministarstva podrazumeva i na sve ostale postupke koji slede po istom zahtevu. Osim toga, propisano je i da će, u slučaju kada organ od koga je nadležno ministarstvo preuzelo nadležnost ne dostavi spise predmeta u roku iz stava 8. ovog člana, ministarstvo samostalno, preko centralne evidencije, preuzeti spise predmeta.
Članom 14. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničkih grešaka i terminološko usklađivanje.
Članom 15. Predloga zakona izvršeno je preciziranje odredbe člana 135. stav 1. Zakona, na način da se građevinska dozvola izdaje investitoru koji između ostalog dostavi i rešenje o saglasnosti na Plan upravljanja otpadom, čime se vrši dodatno usaglašavanje sa važećim propisima iz oblasti zaštite životne sredine, kao i ispravljanje tehničke greške u stavu 17.
Članom 16. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničke greške u članu 137. Zakona.
Članom 17. Predloga zakona izvršena je ispravka tehničkih grešaka u članu 140. Zakona.
Članom 18. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničkih grešaka i preciziranje u stavu 5. člana 145. Zakona.
Članom 19. Predloga zakona dodat je novi stav u članu 147. Zakona, kojim je propisan izuzetak kada privremeni objekti mogu postati trajni objekti, kao i propisani uslovi pod kojim isti mogu postati stalni objekti.
Članom 20. Predloga zakona u članu 148. stav 2. brisana je obaveza dostavljanja rešenja o kućnom broju uz prijavu radova, budući da se isto dostavlja i uz zahtev za upotrebnu dozvolu. Takođe, brisana je obaveza dostavljanja Odluke o saglasnosti na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, jer se ista od 2023. godine, dostavlja uz zahtev za građevinsku dozvolu. Pored toga, u stavu 9. je propisano da investitor ima obavezu ponovne prijave radova ako je nadležni organ doneo rešenje o izmeni građevinske dozvole. U stavu 10. je izvršeno usklađivanje sa izmenom člana 53a zakona.
Članom 21. Predloga zakona precizirano je u članu 152. Zakona da za objekte koji imaju temelje, investitor ima obavezu prijave temelja.
Članom 22. Predloga zakona izvršeno je preciziranja već postojeće odredbe člana 153. stav 6. Zakona, na način da se za objekte iz člana 133. tačka 9) ovog zakona pored stručnog nadzora, obezbeđuje i projektantski nadzor za objekte čiju izgradnju finansira Republika Srbija, čime se dodatno pojačava kontrola u fazi izvođenja radova.
Članom 23. Predloga zakona u članu 157. stav 1. Zakona se ispravlja tehnička greška i dodaje se stav 2. kojim je propisano da za linijske infrastrukture objekte-državne puteve pod uslovima propisanim Zakonom i podzakonskim aktom može odobri puštanje u probni rad, odnosno odobriti odvijanje drumskog saobraćaja na državnom putu u režimu probnog rada.
Članom 24. Predloga zakona je u članu 158. stav 11. Zakona izvršeno preciziranje u pozivanju, dok je u stavu 22. izvršeno ispravljanje tehničke greške. Izmena stava 15. se predlaže u duhu člana 8đ stav 1. Zakona, gde je propisano da nadležni organ isključivo vrši proveru ispunjenosti formalnih uslova za izgradnju i ne upušta se u ocenu tehničke dokumentacije, niti ispituje verodostojnost dokumenata koje pribavlja u toj proceduri, a na proveru se obavezuje komisija za tehnički pregled objekta.
Članom 25. Predloga zakona izmenjen je član 158a Zakona, kako bi se otklonile nedoumice u sprovođenju postupka kod nadležnih organa.
Članom 26. Predloga zakona usklađen je član 167. Zakona sa praksom dosadašnje primene.
Članom 27. Predloga zakona propisana je obaveza dostavljanja Plana upravljanja građevinskim otpadom, ako se radi o objektu za koje je posebnim propisom utvrđena ova obaveza, čime je izvršeno usklađivanje sa izmenama zakona iz 2023. godine.
Članom 28. Predloga zakona dodat je novi član 168a, kojim je propisano da investitor izvođenja radova na uklanjanju objekta odnosno njegovog dela, podnosi prijavu radova u skladu sa članom 148. ovog zakona, čime je ujednačena praksa pribavljanja akata za građenje i uklanjanje objekata iz zakona.
Članom 29. Predloga zakona izvršeno je preciziranje u članu 170. Zakona.
Članom 30. Predloga zakona izvršeno je preciziranje i upućivanje na odgovarajući član zakona.
Članom 31. Predloga zakona izvršena je izmena u članu 176. Zakona u cilju prevencije i strožeg kažnjavanja nezakonite gradnje.
Članom 32. Predloga zakona izmenjen je član 184. Zakona na način da je uređeno postupanje Republičkog građevinskog inspektora u slučajevima nove bespravne gradnje, kao i mogućnost izjavljivanja pravnog leka na akte Republičkog građevinskog inspektora i urbanističkog inspektora.
Članom 33. Predloga zakona propisana su nova ovlašćenja za donošenje podzakonskih akata zbog potrebe usklađivanja sa evropskim direktivama, odnosno kao posledica izmena materijalnih odredbi zakona.
Članom 34. Predloga zakona brisana je tačka 2) u članu 209. Zakona i posledično zbog brisanja tačke 2) izvršena korekcija u stavu 3.
Članom 35. Predloga zakona izvršeno je terminološko usklađivanje u članu 215. stav 5. Zakona.
Članom 36. Predloga zakona izvršeno je terminološko usklađivanje u članu 217. Zakona.
Članom 37. Predloga zakona propisano je da će se podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, takođe propisano je i da će se do donošenja podzakonskih akata iz ovog zakona primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23), ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Članom 38. Predloga zakona propisano je da će započeti postupci za rešavanje zahteva za izdavanje odobrenja za izgradnju, lokacijske uslove, građevinske dozvole, upotrebne dozvole i drugih zahteva za rešavanje o pojedinačnim pravima i obavezama podnetih do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po propisima po kojima su započeti.
Članom 39. Predloga zakona propisano je da će važeći planski dokumenti koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, prestati da važe po isteku 12 meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona, a organi nadležni za njihovo donošenje dužni su da u tom roku donesu novi planski dokument.
Članom 40. Predloga zakona određen je rok važenja lokacijskih uslova ishodovanih pred nadležnim organom JLS, koji se mogu priložiti u slučaju kada investitor gradi objekat preko 20.000m2, a dozvolu izdaje ministarstvo.
Članom 41. Predloga zakona produžen je rok za pribavljanje upotrebnih dozvola.
Članom 42. Predloga zakona propisano je da će se do uspostavljanja novih funkcionalnosti CEOP-a iz člana 8. stav 1. Zakona dokumentacija za podnošenje zahteva za uklanjanje objekta i stručnu kontrolu dostavljati u papirnoj formi.
Članom 43. Predloga zakona propisano je da će ovaj zakon stupiti na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
V. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DA OVAJ ZAKON STUPI NA SNAGU NAREDNOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U "SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE"
Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", budući da za to postoje naročito opravdani razlozi koji se ogledaju u neophodnosti sprečavanja nove nezakonite gradnje i primene svih drugih predloženih odredbi kojima se unapređuje izdavanje akata za izgradnju objekata.
VI. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine ("Službeni glasnik RS", broj 20/12 - prečišćen tekst), s obzirom na to da je neophodna što hitnija primena ovog zakona, i postupaka koji su predviđeni ovim zakonom. Takođe, izmene i dopune zakona će bitno doprineti olakšavanju postojećih procedura, što doprinosi boljem položaju stranaka i pozitivnom efektima na privredu.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 29.09.2025.










