PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA: Izmene se odnose na odlaganje sprovođenja stručne, umetničke i opšte mature, kao i na regulisanje radno - pravnog statusa nastavnika verske nastave, kao i na izmenu termina “izborni program” u naziv “izborni predmet”
U cilju unapređivanja douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, a prema Strategiji razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, opšti cilj jeste povećan kvalitet nastave i učenja, pravednost i dostupnost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja, te je za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature) neophodno da se u potpunosti obezbede uslovi za njihovo sprovođenje.
Prema Strategiji razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, Opšti cilj jeste povećani kvalitet nastave i učenja, pravednost i dostupnost douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja i ojačana vaspitna funkcija obrazovno-vaspitnih ustanova.
Izmena koja je uneta je zamena naziva izborni programi u izborni predmeti (verska nastava, građansko vaspitanje i drugi strani jezik) kako bi se ukazalo na značaj i činjenicu da isti predstavljaju obavezne predmete, koji se razlikuju od drugih obaveznih predmeta u činjenici da kod njih postoji mogućnost izbora.
Izmenjene su odredbe koje se odnose na radno - pravni status nastavnika verske nastave, tako da je omogućeno da ova lica zasnuju radni odnos na neodređeno vreme.
Sve ostale izmene i dopune su predložene u cilju unapređivanja douniverzitetskog obrazovanja i vaspitanja - preciziranjem pojedinih odredaba, kao i novim rešenjima, u skladu sa zahtevima prakse.
S obzirom da navedena pitanja i probleme nije moguće rešiti donošenjem samo podzakonskih akata, to je donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja način za rešavanje problema i unapređivanje sistema obrazovanja na predloženi način.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ima cilj da obezbedi što kvalitetnije uslove za sprovođenje državne mature i uspešnu pripremu svih učesnika.
Promena naziva izborni programi u izborni predmeti (verska nastava, građansko vaspitanje i drugi strani jezik) predložena je kako bi se ukazalo na njihov značaj i činjenicu da isti predstavljaju obavezne predmete, koji se razlikuju od drugih obaveznih predmeta samo u činjenici da kod njih postoji mogućnost izbora. Predloženom promenom naziva izbornih programa u izborne predmete, status ovih predmeta ostaje nepromenjen. Rešenje je predloženo radi ujednačavanja naziva, budući da će ujednačavanjem naziva u planu i programu nastave i učenja, postojati samo predmeti (obavezni i izborni) i aktivnosti.
Predlogom zakona se propisuje da Komisija za versku nastavu između ostalog, obavlja i poslove usaglašavanja predloga programa stručnog usavršavanja nastavnika verske nastave. Članovi Komisije primaju naknadu za rad u visini utvrđenoj aktom Vlade.
Usled specifičnosti načina izbora, za prijem, odnosno izvođenje nastave nastavnika verske nastave kao dodatni uslov propisuje se i saglasnost nadležnog organa tradicionalne crkve ili verske zajednice kojoj pripada.
Propisuje se da nadležni organ tradicionalne crkve ili verske zajednice može da povuče saglasnost iz razloga što nastavnik verske nastave svojim aktivnostima, stavovima i ponašanjem podriva ugled tradicionalne crkve ili verske zajednice, odnosno uči i postupa suprotno učenju, stavovima, moralu i vrednostima koje zastupa tradicionalna crkva, odnosno verska zajednica kojoj pripada, te da stoga danom dostavljanja ustanovi obrazloženog akta o povlačenju saglasnosti nastavniku verske nastave prestaje radni odnos.
Propisuje se ovlašćenje ministra da na predlog organa nadležnog za poslove odnosa sa crkvama i verskim zajednicama, a po pribavljenom mišljenju tradicionalnih crkava i verskih zajednica i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja propisuje oblike stručnog usavršavanja, programe stalnog stručnog usavršavanja, sadržaj portfolija, način organizovanja i druga pitanja od značaja za stručno usavršavanje nastavnika verske nastave.
Propisuje se da se prijem u radni odnos u ustanovi čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave vrši na osnovu preuzimanja zaposlenog sa liste zaposlenih za čijim radom je u potpunosti ili delimično prestala potreba i zaposlenih koji su zasnovali radni odnos sa nepunim radnim vremenom kao i na osnovu preuzimanja zaposlenog koji nije na listi ili konkursa ako se nije moglo izvršiti preuzimanje.
Ovaj član dopunjen je i odredbom kojom je propisano da se isti primenjuje na nastavnike verske nastave uz saglasnost nadležnog organa tradicionalne crkve ili verske zajednice.
Predlogom zakona je omogućeno da nastavnici verske nastave zasnivaju radni odnos na neodređeno vreme, u kom smislu je propisano da na konkursu za prijem u radni odnos na neodređeno vreme za izvođenje verske nastave može da učestvuje lice koje se nalazi na listi nastavnika verske nastave i koje ispunjava uslove iz ovog zakona, a da listu nastavnika verske nastave, na predlog tradicionalnih crkava i verskih zajednica, utvrđuje ministar.
Nastavnik verske nastave sa školom u koju je upućen zaključuje ugovor o radu, do isteka tekuće školske godine, odnosno do povratka odsutnog nastavnika.
U pogledu radnog odnosa na određeno vreme izvršena je dopuna kojom je propisano da radni odnos na određeno vreme nastavnika verske nastave prestaje pre isteka vremena na koje je zasnovan ako nadležni organ tradicionalne crkve ili verske zajednice povuče saglasnost za izvođenje verske nastave.
Predlogom zakona utvrđen je režim polaganja maturskog ispita za učenike koji završavaju srednje obrazovanje u i vaspitanje u četvorogodišnjem trajanju, opšte, umetničke i stručne mature, koji će se realizovati u skladu sa odredbama ovog i posebnog zakona. Ističemo da je kao preduslov za kvalitetno sprovođenje ispita kojima se završava srednje obrazovanje i vaspitanje (državne mature) neophodno da se u potpunosti obezbede uslovi za njihovo sprovođenje. U prethodnom periodu obavljeni su mnogobrojni i različiti poslovi i aktivnosti u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje državne mature: izmenjeni su propisi iz oblasti obrazovanja radi definisanja poslova Centra za ispite pri Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, pripremljeni su zadaci iz predmeta koji se polažu na državnoj maturi, obavljeni razgovori sa rektorima i dekanima, sprovedene probe polaganja državne mature kroz koje su nastavnici i učenici svih srednjih škola upoznati sa načinom i procedurama sprovođenja državne mature, sa testovima, sve aktivnosti su predstavljene najširoj javnosti i svakodnevno se radi na ovim poslovima. Ipak, da bi državna matura bila sprovedena u punom kapacitetu i omogućila ostvarivanje prava kandidata koji pristupe polaganju i svih funkcija maturskog ispita (sertifikacioni, selekcioni i evaluativni), potrebno je realizovati dodatne aktivnosti u narednom periodu, a najpre ojačati kapacitete Centra za ispite (prostorne, kadrovske i materijalne), na čemu je dosad urađeno dosta, ali je potrebno uložiti i dodatne napore. Zatim, da bi se ostvarila prava iz Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju o upisu na visokoškolsku ustanovu bez polaganja prijemnog ispita posle položene državne mature, neophodno je da se po Zakonu o visokom obrazovanju visokoškolske ustanove izjasne koji se ispiti sa opšte, stručne i umetničke mature vrednuju prilikom upisa na studije i koji su kriterijumi na osnovu kojih se obavlja klasifikacija i izbor kandidata za upis na studije. Osim toga, softver čija je uloga da podrži sve poslove vezane za sprovođenje državne mature i upis učenika na visokoškolske ustanove, još uvek je u fazi razvoja i povezivanja sa registrima koji se vode u okviru JISP-a, gde se svakodnevno rešavaju situacije koje otežavaju rad softvera. Zbirke zadataka čiji je cilj vežba i pomoć učenicima u pripremi državne mature su još uvek u pripremi, a radi se i na odabiru zadataka koji bi postignuća učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju najrelevantnije proverili. Pripremaju se i podzakonski akti i uputstva za detaljno upoznavanje svih učesnika o ukupnim procedurama i aktivnostima u sprovođenju državne mature, kroz roditeljske sastanke, sastanke sa učenicima i obuku nastavnika za sprovođenje državne mature. Imajući u vidu sve navedene razloge, prelazni režim polaganja maturskog ispita u srednjem obrazovanju i vaspitanju izrađen je na osnovu analize ispunjenosti uslova za sprovođenje ovog ispita na kraju srednjeg obrazovanja i vaspitanja.
Do tog trenutka će se neprekidno obavljati svi poslovi pripreme polaganja državne mature i sprovešće se i dodatna probna testiranja za učenike koji će polagati državnu maturu, sa pripremljenim zbirkama zadataka i logistikom koja prati sprovođenje državne mature, u cilju što kvalitetnije pripreme svih učesnika.
Predlaže se da Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja bude donet po hitnom postupku, jer se izmene odnose na odlaganje sprovođenja stručne, umetničke i opšte mature, kao i na regulisanje radno - pravnog statusa nastavnika verske nastave, koji do sada nije bio uređen na adekvatan način, kao i na izmenu termina u Planovima nastave i učenja tako što se naziv “izborni program” menja u naziv “izborni predmet”.
Nedonošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja po hitnom postupku, moglo bi da prouzrokuje štetne posledice po rad organa i ustanova u srednjem obrazovanju i vaspitanju, koje ne bi blagovremeno uspele da obave sve pripreme za sprovođenje državne, stručne i umetničke mature.
Takođe, nedonošenje ovog zakona po hitnom postupku proizvelo bi štetne posledice po rad Ministarstva prosvete, jer je potrebno da donese odgovarajuće izmene i dopune podzakonskih akata koji su neophodni za rad ustanova srednjeg obrazovanja i vaspitanja, a koji se odnose na izmenu odredbi o državnoj, stručnoj i umetničkoj maturi, kao i da propiše oblike stručnog usavršavanja, programe stalnog stručnog usavršavanja, sadržaj portfolija, način organizovanja i druga pitanja od značaja za stručno usavršavanje nastavnika verske nastave.
Izvor: Iz Obrazloženja Predloga zakona, 24.02.2025.










