POLAZNE OSNOVE ZA IZRADU NACRTA ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O REGISTRU ADMINISTRATIVNIH POSTUPAKA: Planirano je uvođenje jedinstvene Evidencije neporeskih prihoda, gde će se na jednom mestu unositi podaci o neporeskim prihodima koji se plaćaju za svaku od usluga koje pružaju organi javne uprave, na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou
Republički sekretarijat za javne politike objavljuje
POLAZNE OSNOVE
za izradu Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o Registru administrativnih postupaka
Republički sekretarijat za javne politike obaveštava javnost o otpočinjanju izrade izmena i dopuna Zakona o Registru administrativnih postupaka ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021- dalje: Zakon).
Zakonom je uspostavljena jedinstvena baza podataka o svim postupcima koji se sprovode na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou, na zahtev fizičkih i pravnih lica, kako bi ostvarili neko svoje pravo ili ispunili obavezu. Registar administrativnih postupaka (u daljem tekstu: RAP) sadrži podatke o više od 3500 postupaka namenjenim privredi i građanima, na republičkom i pokrajinskom nivou, kao i oko 2500 postupaka na nivou jedinica lokalne samouprave. U RAP se unose podaci o svakom postupku: podaci o pravnom osnovu za postupanje organa, potrebnoj dokumentaciji, rokovima, obrascu zahteva, kao i finansijskim izdacima u postupku. Ovi podaci su dostupni na nivou informacije. Ukoliko postoji elektronska usluga, RAP će korisnika preusmeriti na stranu na kojoj se možete pokrenuti digitalizovani postupak. Plaćanje usluga se vrši putem uplate preko pošte ili banke, ili pak elektronskim plaćanjem. U svom postupanju, nadležni organi još uvek zahtevaju dostavljanje naloga za uplatu kao dokaz o plaćenom iznosu ili dostavljanje izvoda iz banke, što nepotrebno uvećava administrativne troškove podnosicima zahteva. Sa druge strane, Ministarstvo unutrašnjih poslova koristi platformu Plati, preko koje je učinilo dostupnim svoje usluge i omogućilo onlajn generisanje naloga za uplatu i elektronsko plaćanje, bez donošenja dokaza o izvršenoj uplati.
Ministarstvo finansija je oformilo Radnu grupu za podršku razvoju arhitekture sistema za elektronsko plaćanje neporeskih prihoda, čiji je jedan od zadataka i kreiranje jedinstvene evidencije svih taksi i naknada do kraja marta 2026. godine (u daljem tekstu: Evidencija). Evidencija je neophodni deo buduće arhitekture sistema kojim će se omogućiti elektronsko plaćanje svih neporeskih prihoda u Republici Srbiji, do kraja 2026. godine. Kako bi se omogućilo uspostavljanje ove Evidencije, RAP će biti proširen za ovu funkcionalnost, odnosno Evidencija će postati sastavni deo RAP. Imajući u vidu da je RAP uspostavljen na osnovu Zakona, potrebno je da se izmenama Zakona uspostavi pravni osnov za uspostavljanje Evidencije. RAP će služiti kao izvorni registar i prosleđivati podatke o postupcima i neporeskim prihodima drugim sistemima.
Shodno navedenom, izmenama i dopunama Zakona planirano je uvođenje jedinstvene Evidencije neporeskih prihoda, gde će se na jednom mestu unositi podaci o neporeskim prihodima koji se plaćaju za svaku od usluga koje pružaju organi javne uprave, na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou. Evidencija će biti interoperabilna, odnosno biće omogućeno da razmenjuje podatke sa drugim sistemima koji čine deo elektronske uprave, pre svega sa platformom koja omogućava elektronsko plaćanje, a kojom upravlja Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu.
Napominjemo da je u oktobru 2024. godine Vlada usvojila je Reformsku agendu Republike Srbije, kao deo EU Plana rasta za Zapadni Balkan, u kome je reformu sistema neporeskih nameta stavila kao jednu od strateških reformi za naredne tri godine. Koncept reforme naplate neporeskih nameta predviđa uvođenje mogućnosti elektronskog plaćanja svih neporeskih nameta u Srbiji. U Reformskoj agendi, u okviru tačke “Reforma 6.2.1. Unapređenje investicionih i razvojnih mogućnosti za preduzetnike i privatni sektor - Parafiskalni nameti” navodi se sledeće “Reforma obuhvata različite pripremne aktivnosti, počev od analitičkih napora i izmena zakona do uspostavljanja elektronskog registra dažbina koje se odnose na poreske i neporeske javne prihode i, konačno, omogućavanje njihovog plaćanja elektronskim putem.” Kao izazov je prepoznato da ne postoji detaljan spisak naknada i drugih neporeskih prihoda koje naplaćuju jedinice lokalne samouprave. Kao indikator za merenje uspešnosti ove reforme, definisan je: omogućeno plaćanje svih javnih prihoda (poreskih i neporeskih) elektronskim putem.
Shodno Reformskoj agendi, Republika Srbija se obavezala da će do kraja 2026. godine obezbediti elektronsko plaćanje svih neporeskih prihoda. Ministarstvo finansija je oformilo Radnu grupu za podršku razvoju arhitekture sistema za elektronsko plaćanje neporeskih prihoda koja je usvojila Operativni plan kojim je predviđeno uspostavljanje jedinstvene evidencije neporeskih prihoda, koja će služiti kao osnovni registar sa podacima o potrebnim plaćanjima svih usluga na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou. Jedinstvena evidencija neporeskih prihoda biće uspostavljena kao deo RAP, koji već u sebi sadrži podatke o uslugama koje pružaju organi javne uprave na sva tri nivoa vlasti, kao i podatke o izdacima. Pored uspostavljanja Evidencije kao softverskog rešenja i koja će biti interoperabilna sa drugim sistemima elektronske uprave, potrebno je i zakonski urediti njeno postojanje, kao i podatke koji se razmenjuju.
Izvor: Vebsajt eKonsultacije, 18.09.2025.
Naslov: Redakcija










