Zastava Bosne i Hercegovine

PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA: Donacijama, poklonima ili reprezentacijom ne smatraju se kratkotrajno predstavljanje udžbenika u školi, reprezentacije male vrednosti do 1000 dinara po osobi, kao ni besplatni primerci udžbenika namenjeni za izbor udžbenika, pri čemu se ova ograničenja primenjuju trajno, bez obzira na fazu postupka odobravanja udžbenika


Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima, koji je utvrdila Vlada Republike Srbije i uputila ga u skupštinsku proceduru, predviđa unapređivanje primene pojedinih zakonskih rešenja u smislu podrške ostvarivanju propisanih ciljeva obrazovanja i vaspitanja i to razvijanja ličnog i nacionalnog identiteta, razvijanja svesti i osećanja pripadnosti Republici Srbiji, poštovanja i negovanja srpskog jezika i maternjeg jezika, tradicije i kulture srpskog naroda na prostoru Republike Srbije, razvijanja interkulturalnosti, poštovanje i očuvanje nacionalne i svetske kulturne baštine, kao i u delu obezbeđivanja udžbenika i drugih nastavnih sredstava za učenike, a u cilju obezbeđivanja i unapređivanja kvaliteta, dostupnosti i pravednosti sistema obrazovanja i vaspitanja.

Ministarstvo prosvete je na osnovu prikupljenih podataka i utvrđenog stanja u oblasti izdavanja udžbenika od značaja za razvoj ličnog i nacionalnog identiteta, razvoj svesti i osećanja pripadnosti Republici Srbiji, poštovanja i negovanja srpskog jezika, tradicije i kulture srpskog naroda na prostoru Republike Srbije i na osnovu utvrđenog stanja (urađenih analiza i istraživanja) i kritičkog vrednovanja predložilo uvođenje posebnog nacionalnog udžbeničkog paketa u osnovnom obrazovanju i vaspitanju u zavisnosti od plana i programa za određeni razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja za udžbenike za predmete: srpski jezik, srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura, a koje bi izdavao jedan, javni izdavač i štampalo javno preduzeće.

Uvođenje udžbenika od nacionalnog značaja u Zakon ima za cilj očuvanje nacionalnog identiteta, kulturne baštine i jezika. Ovi udžbenici obezbediće jedinstven pristup nastavnim sadržajima koji su od suštinskog značaja za razvoj nacionalne svesti učenika. Precizno određivanje predmeta od nacionalnog značaja omogućava doslednu i kvalitetnu nastavu u oblasti jezika, književnosti, društvenih i umetničkih nauka.

Obezbeđivanja potpune transparentnosti u postupku izbora udžbenika realizovano je tako što su ovim zakonom posebno utvrđena načela za izbor udžbenika, odnosno propisani jasni, transparentni i nediskriminatorni kriterijumi na osnovu kojih će se škole opredeljivati za udžbenike a propisan je i mehanizam za regulisanje tržišta udžbenika kroz određivanje najviše maloprodajne cene udžbenika.

Izmenama su korigovani i rokovi, koji su u praksi bili kratki i otežavali su određene faze procesa.

Novinu predstavlja i uspostavljanje zakonske licence u materiji autorskih prava na objavljenim delima koja su obavezna sadržina udžbenika, saglasno planu i programu nastave i učenja, kao i set novih antikoruptivnih mera kojima se sprečavaju zloupotrebe u procesu izbora udžbenika. Konačno, ovim zakonom utvrđuje se i dodatno najviša preporučena masa udžbenika.

Predlogom zakona izvršena je izmena tako da se obaveznost korišćenja nacionalne čitanke proširuje na sve učenike u osnovnom i srednjem obrazovanju u Srbiji i na učenike koji pohađaju nastavu u inostranstvu po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja na srpskom jeziku, čime se obezbeđuje očuvanje nacionalnog i kulturnog identiteta naših učenika u dijaspori. Ovim rešenjem uvodi se normativna osnova za ravnopravno i koherentno obrazovanje u zemlji i inostranstvu.

Izvršena je dopuna kojom se udžbenici za predmete: srpski jezik, srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura, za učenike osnovnog obrazovanja i vaspitanja koji nastavu pohađaju na srpskom jeziku, smatraju udžbenicima od nacionalnog značaja. Udžbenici od nacionalnog značaja prenose vrednosti, tradiciju, jezik i kulturu, zbog čega predstavljaju osnovno sredstvo izgradnje i očuvanja identiteta i nacionalne kohezije, stabilnosti i otpornosti Republike Srbije na spoljne uticaje i jedan od stubova nacionalne bezbednosti. Pored toga, definisani su i udžbenici od posebnog značaja za nacionalne manjine. Udžbenici za izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalne manjine i dodaci uz te udžbenike za predmete: maternji jezik, maternji jezik i književnost, srpski kao nematernji jezik, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura, za učenike osnovnog obrazovanja i vaspitanja koji nastavu pohađaju na jeziku i pismu nacionalne manjine, smatraju se udžbenicima od posebnog značaja za nacionalne manjine.

Propisano je da udžbenike za izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalne manjine čine udžbenici od posebnog značaja za nacionalne manjine i dodaci uz te udžbenike i ostali udžbenici za izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalne manjine. Takođe je propisano da udžbenik za izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalne manjine može biti: udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjine koji je izdat na teritoriji Republike Srbije; udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjine koji je prevod udžbenika odobrenog na srpskom jeziku; dodatak uz udžbenik; udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjine izdat u stranoj državi, koji je odobren u skladu sa ovim zakonom. Propisano je i da se odredbe ovog zakona koje se odnose na udžbenik shodno primenjuju i na dodatak za predmete od posebnog značaja za nacionalnu manjinu.

Precizira se ovlašćenje ministra da propiše način i rokove dodele udžbenika i nacionalne čitanke i korišćenje i vraćanje udžbenika koji se finansiraju iz budžeta, čime se obezbeđuje pravni osnov za planiranje, raspodelu i kontrolu javnih sredstava namenjenih za udžbenike i nacionalnu čitanku.

Ukida se pravo izdavača na finansijsku kompenzaciju za niskotiražne udžbenike kroz umanjenje obaveza, čime se menja režim javnog finansiranja i primena načela srazmernosti u korist restriktivnijeg tumačenja prava na nadoknadu.

Propisuje se autorska naknada za dela koja su obavezan deo sadržaja udžbenika. Propisano je da je bez dozvole autora, a uz obavezu plaćanja autorske naknade, dozvoljeno umnožavanje i stavljanje u promet tako umnoženih odlomaka objavljenog autorskog dela, odnosno objavljenih pojedinačnih autorskih dela, kada se ona, prema utvrđenom planu i programu nastave i učenja, pojavljuju kao deo sadržaja obaveznog nastavnog sredstva, udžbenika i udžbeničkog kompleta, odobrenog za upotrebu u osnovnom i srednjem obrazovanju u skladu sa ovim zakonom. Visinu autorske naknade propisuje Vlada.

Propisano je da nacionalnu čitanku i udžbenike od nacionalnog značaja izdaje javni izdavač u štampanom, a može ih izdavati i u digitalnom obliku. Štampu izdanja javnog izdavača obavlja pravno lice registrovano za delatnost izdavanja i štampanja naučne i stručne i udžbeničke literature čiji je osnivač Republika Srbija.

Uređeno je da javni izdavač bira autore i formira autorski tim za pripremu udžbenika od nacionalnog značaja i to pojedinačno za svaki udžbenik po razredu, kao i da javni izdavač raspisuje javni poziv za izbor članova autorskog tima za pripremu ovih udžbenika, a koji čine lica sa integritetom i autoritetom u oblasti za koju su izabrani. Osim toga, predviđeno je i da javni izdavač imenuje recenzentsku komisiju za udžbenike od nacionalnog značaja, vodeći računa o njihovoj stručnosti i relevantnom iskustvu u oblasti za koju se udžbenik priprema. Takođe, propisane su i posledice docnje u pripremi i dostavi rukopisa udžbenika od nacionalnog značaja.

Propisan je dodatni sadržaj plana udžbenika, u vidu najveće preporučene mase štampanog udžbenika u gramima (G).

Precizira se rok do kog se katalog udžbenika objavljuje (1. mart), propisuje se koje podatke sadrži katalog udžbenika, kao i to da se katalog udžbenika ne ažurira u periodu od 60 dana od objavljivanja. Takođe se propisuje pravo izdavača da sam inicira brisanje udžbenika iz kataloga udžbenika, koji više nisu u upotrebi.

Propisano je da udžbenik od nacionalnog značaja, izdat po programu nastave i učenja koji je prestao da važi nakon donošenja novog programa, može da se koristi do stavljanja u promet udžbenika pripremljenog po novom programu nastave i učenja.

Izvršena je izmena u pogledu roka u kojem postoji obaveza Ministarstva da Zavodu, u određenom broju primeraka, dostavi rukopis udžbenika i elaborat u odgovarajućoj formi.

Takođe, definisano je da su niskotiražni udžbenici oslobođeni od takse za stručnu ocenu, što predstavlja posebno pravno rešenje u okviru propisa o udžbenicima, kojim se podstiče dostupnost i kvalitet obrazovnog materijala u stručnom obrazovanju i u oblasti niskotiražnih udžbenika.

Propisano je da ukoliko Zavod, odnosno Pokrajinski zavod ne dostavi stručnu ocenu u propisanom roku, ministar, odnosno pokrajinski sekretar će u roku od osam dana od dana isteka roka obrazovati komisiju za pripremu stručne ocene iz reda odgovarajućih stručnjaka. Komisija dostavlja ministru, odnosno pokrajinskom sekretaru stručnu ocenu u roku od 20 dana od dana prijema rukopisa.

Propisano je da ukoliko je planom udžbenika za nastavni predmet u osnovnoj školi predviđen udžbenički komplet, izdavač obavezno istovremeno podnosi zahtev za odobravanje svih komponenti udžbeničkog kompleta.

Izmenjen je rok za dostavljanje zahteva nadležnom savetu i dopunjen je stav na način da nadležni savet obrazuje tročlanu stručnu komisiju sačinjenu od stručnjaka iz relevantne oblasti za ekspertizu rukopisa udžbenika koji je bio predmet razmatranja stručne komisije Zavoda za ocenu rukopisa, odnosno za koji je Zavod predložio da se ne prihvati zahtev za odobravanje rukopisa udžbenika, kao pojedinačnog procesnog koraka u postupku ocene i odobravanja nastavnih materijala.

Predlogom zakona uspostavlja se načelo u vezi sa izborom udžbenika gde se podrazumeva da škola bira udžbenike iz kataloga u skladu sa propisanim načelima, a odluku donosi nastavničko veće na predlog stručnih veća. Izbor udžbenika važi do četiri školske godine, ali je moguća i ranija promena uz saglasnost Ministarstva i dostavljanje odgovarajuće dokumentacije. Takođe, predviđeno je obezbeđivanja potpune transparentnosti u postupku izbora udžbenika.

Propisuje se postupak izbora udžbenika koji ne spadaju u udžbenike od nacionalnog značaja, izbor udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalne manjine i udžbenika koji koriste učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, zatim se uvodi određivanje najviše maloprodajne cene udžbenika, na predlog sedmočlane komisije sastavljene od stručnjaka i predstavnika relevantnih institucija, svake godine donosi odluku o najvišoj maloprodajnoj ceni udžbenika, koja obavezuje izdavače i obezbeđuje cenovnu kontrolu i dostupnost udžbenika za narednu školsku godinu. Ova odredba ima za cilj da se obezbedi transparentnost, kontrolisano formiranje cena i dostupnost udžbenika svim učenicima pod jednakim uslovima. Određivanjem najviše maloprodajne cene udžbenika na godišnjem nivou, na osnovu stručnog mišljenja predstavnika relevantnih institucija i sektora, sprečava se nekontrolisano povećanje cena i štiti značaj učenika, roditelja i potrošača. Ovakvim pristupom osigurava se i ravnopravnost učenika koji nastavu pohađaju na jeziku nacionalne manjine ili koriste prilagođene udžbenike.

Uvodi se mogućnost određivanja najveće mase udžbenika, gde se utvrđuje formula za izračunavanje najveće preporučene mase udžbenika po predmetu u osnovnoj školi, s ciljem zaštite i prevencije zdravlja učenika, pri čemu se maksimalna masa određuje u zavisnosti od razreda i nedeljnog fonda časova.

Predlog zakona precizira da se donacijama, poklonima ili reprezentacijom ne smatraju kratkotrajno predstavljanje udžbenika u školi, reprezentacije male vrednosti do 1000 dinara po osobi, kao ni besplatni primerci udžbenika namenjeni za izbor udžbenika, pri čemu se ova ograničenja primenjuju trajno, bez obzira na fazu postupka odobravanja udžbenika.

Predlogom zakona dodaje se posebna kaznena odredba, kojim propisuje se novčana kazna za prekršaj u slučaju prodaje udžbenike po ceni većoj od cene utvrđene odlukom Vlade.

Propisano je da udžbenici koji su odobreni na osnovu Zakona o udžbenicima ("Sl. glasnik RS", br. 27/2018 i 92/2023) za osnovnu školu za predmete srpski jezik, srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura koristiće se do stavljanja u promet udžbenika za te predmete u skladu sa ovim zakonom, nakon čega će biti obrisani iz kataloga udžbenika. Javni izdavač raspisaće javni poziv za izbor autora za pripremu udžbenika od nacionalnog značaja za prvi i peti razred osnovne škole u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, a za ostale razrede najkasnije 18 meseci pre početka školske godine u kojoj ti udžbenici počinju da se koriste. Javni izdavač je dužan da preda u štampu rukopise udžbenika od nacionalnog značaja najkasnije 30 dana pre početka školske godine u kojoj ti udžbenici počinju da se koriste.

Korišćenje udžbenika od nacionalnog značaja u osnovnoj školi za učenike prvog i petog razreda počeće od školske 2026/2027. godine, za učenike drugog i šestog razreda počeće od školske 2027/2028. godine, za učenike trećeg i sedmog razreda počeće od školske 2028/2029. godine i za učenike četvrtog i osmog razreda počeće od školske 2029/2030. godine.

Predlogom zakona propisano je da će propisi za sprovođenje ovog zakona biti doneti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.


Izvor: Izvor: Iz Obrazloženja Predloga zakona u udžbenicima, 20.07.2025.