PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNI ZAKONA O ELEKTRONSKIM MEDIJIMA – Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o elektronskim medijima (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23) u članu 6. stav 8. menja se i glasi:
“Ne dovodeći u pitanje institucionalnu nezavisnost i finansijsku samostalnost za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti Regulator je odgovoran Narodnoj skupštini, isključivo u skladu sa odredbama ovog zakona, a posebno čl. 10–15, 19, 28, 46 i 52, prilikom:
1) izbora i razrešenja članova Saveta;
2) davanja saglasnosti na Statut i finansijski plan Regulatora;
3) razmatranja godišnjeg izveštaja o radu Regulatora kao i izveštaja o radu za period kraći od godinu dana koji se dostavlja na zahtev Narodne skupštine.”.
Član 2.
U članu 12. tačka 1) menja se i glasi:
“1) Zaštitnik građana, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti;”.
Član 3.
U članu 46. dodaje se novi stav 1, koji glasi:
“Regulator ima potpunu autonomiju u upravljanju budžetom, koji ne može biti proizvoljno umanjen ili uvećan od strane drugih institucija.”.
Dosadašnji st. 1–10. postaju st. 2–11.
Član 4.
Član 71. menja se i glasi:
“Član 71.
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti programski sadržaj kojim se podstiče na otvoren ili prikriven način, diskriminacija, mržnja ili nasilje zbog rase, boje kože, porekla, državljanstva, nacionalne pripadnosti, jezika, verskih ili političkih ubeđenja, pola, rodnog identiteta, seksualne orijentacije, imovnog stanja, rođenja, genetskih osobenosti, zdravstvenog stanja, invaliditeta, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, starosne dobi, izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugih stvarnih, odnosno pretpostavljenih ličnih svojstava.”.
Član 5.
Član 72. menja se i glasi:
“Član 72.
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti programski sadržaj kojim se podstiče, na otvoren ili prikriven način, izvršenje terorističkog dela, u smislu zakona koji uređuje krivično delo terorizam.
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti programski sadržaj koji na senzacionalistički, pojednostavljeni i neetički način izveštava o nasilju (masovnom nasilju, nasilju u porodici, samoubistvu).
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti pornografski sadržaj nastao iskorišćavanjem maloletnog lica, niti programski sadržaj koji propagira ili reklamira prostituciju.
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti programski sadržaj koji podržava narkomaniju, nasilje, kriminalno ili drugo nedozvoljeno ponašanje, kao i sadržaj koji zloupotrebljava lakovernost gledalaca ili slušalaca.
Pružalac medijske usluge ne sme objaviti programski sadržaj radi čije proizvodnje je životinja ubijena, zlostavljana ili podsticana na agresivnost i protivprirodno ponašanje.
Regulator preduzima mere u cilju ispunjenja obaveza, odnosno poštovanja zabrana, iz ovog člana koje moraju da budu srazmerne i da se njima poštuju ljudska i manjinska prava propisana Ustavom Republike Srbije i međunarodnim standardima ljudskih i manjinskih prava, kao i praksa međunarodnih institucija koje nadziru njihovo sprovođenje.”.
Član 6.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. Razlozi za donošenje Zakona
Evropska komisija je u svom mišljenju, koje je dato nakon usvajanja Zakona o elektronskim medijima (“Službeni glasnik RS”, broj 92/23), ukazala da u navedenom zakonu treba jasno navesti slučajeve u kojima Narodna skupština ima određene nadležnosti prema Regulatornom telu za elektronske medije kako se ne bi narušila nezavisnost tog tela.
Takođe, Evropska komisija je u vezi sa članom 46. dala sugestiju da Regulator ima potpunu autonomiju u upravljanju budžetom, koji ne može biti proizvoljno umanjen ili uvećan od strane drugih institucija. Osim navedenog sugerisano da je u čl. 71. i 72. navedenog zakona potrebno izmeniti postojeću formulaciju koja pogrešno postavlja Regulatora kao adresata u pogledu obaveza o podsticanju na nasilje ili mržnju i javnoj provokaciji na izvršenje krivičnog dela terorizma, za razliku od pružalaca medijskih usluga.
III. Objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja
Članom 1. Predloga zakona o izmenama i dopuni Zakona o elektronskim medijima menja se član 6. stav 8. Zakona o elektronskim medijima. Izmenama ovog stava pomenutog člana bliže se određuje krug poslova za koje je Regulator odgovoran Narodnoj skupštini.
Članom 2. Predloga zakona izvršena je izmena člana 12. stava 1. tačke 1) Zakona o elektronskim medijima s ciljem usklađivanja naziva poverenika sa terminologijom koja je propisana Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (“Službeni glasnik RS”, br. 120/04, 54/07, 104/09, 36/10 i 105/21) i Zakonom o zabrani diskriminacije (“Službeni glasnik RS”, br. 22/09 i 52/21).
Članom 3. Predloga zakona dodaje se prvi stav u članu 46. Zakona o elektronskim medijima kako bi se bliže uredilo upravljanje budžetom od strane Regulatora.
Član 4. Predloga zakona menja član 71. Zakona o elektronskim medijima. Izmena je usmerena ka jasnijem definisanju i proširenju obaveze medijskih pružalaca usluga da spreče sve oblike diskriminacije na osnovu rase, boje kože, porekla, državljanstva, nacionalne pripadnosti, jezika, verskih ili političkih ubeđenja, pola, rodnog identiteta, seksualne orijentacije, imovnog stanja, rođenja, genetskih osobenosti, zdravstvenog stanja, invaliditeta, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, starosne dobi, izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugih stvarnih, odnosno pretpostavljenih ličnih svojstava, kao i sve oblike mržnje i nasilja kroz svoj programski sadržaj.
Članom 5. Predloga zakona menja se član 72. Zakona i bliže se definišu konkretne zabrane za pružaoce medijskih usluga u vezi sa vrstama sadržaja koje oni ne smeju objavljivati, kao i načine na koje je regulisano postupanje u slučaju povrede tih zabrana.
Član 6. Predloga zakona predviđa da zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Vlade, 16.05.2025.