PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLANIRANJU I IZGRADNJI – Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o planiranju i izgradnji (“Službeni glasnik RSˮ, br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23) u članu 2. stav 1. tačka 78) posle reči: “dobraˮ dodaju se zapeta i reči: “za objekte u granicama nepokretnih kulturnih dobara od izuzetnog značaja i kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine, objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara od izuzetnog značaja sa određenim granicama katastarskih parcela i objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštineˮ.
Posle stava 2. dodaje se stav 3, koji glasi:
“Svi rokovi propisani ovim zakonom računaju se u radnim danima.ˮ.
Član 2.
U članu 46. posle stava 9. dodaje se stav 10, koji glasi:
“Izuzetno od stava 7. ovog člana, za objekte za koje je Vlada utvrdila da su projekti za izgradnju objekata od značaja, odnosno od posebnog značaja za Republiku Srbiju pribavljaju se samo uslovi organa nadležnog za poslove zaštite nepokretnih kulturnih dobara.ˮ.
Član 3.
U članu 99. stav 2. posle reči: “sprovodi Republička direkcija za imovinu Republike Srbijeˮ dodaju se zapeta i reči: “po prethodno pribavljenoj saglasnosti Vladeˮ.
Član 4.
U članu 134. stav 4. reči: “jedinici lokalne samoupraveˮ zamenjuju se rečima: “nadležnom organuˮ.
Stav 5. briše se.
Dosadašnji stav 6. postaje stav 5.
Dosadašnji stav 7, koji postaje stav 6, menja se i glasi:
“Kada organ iz st. 1. i 2. ovog člana, ne reši po zahtevu za izdavanje lokacijskih uslova, građevinske i/ili upotrebne dozvole u zakonom propisanom roku, odnosno u roku od najviše 30 dana od dana podnošenja urednog zahteva stranke za izgradnju objekata koji se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, nadležno ministarstvo će, po zahtevu stranke, preuzeti nadležnost za izdavanje tih akata.ˮ.
Dosadašnji stav 8. postaje stav 7.
Član 5.
U članu 134a stav 5. reči: “Izuzetno od stava 3. ovog članaˮ zamenjuju se rečima: “Izuzetno od stava 4. ovog članaˮ, a reči: “iz stava 2. ovog članaˮ zamenjuju se rečima: “iz stava 3. ovog članaˮ.
Član 6.
U članu 135. stav 1. posle reči: “i izvod iz projekta za građevinsku dozvolu izrađene u skladu sa propisom kojim se bliže uređuje sadržina tehničke dokumentacijeˮ dodaju se zapeta i reči: “rešenje o saglasnosti na Plan upravljanja otpadom od građenja i rušenjaˮ.
Član 7.
U članu 137. stav 5. reči: “odredbe člana 147. st. 5, 6, 7. i 8. ovog zakonaˮ zamenjuju se rečima: “odredbe člana 147. st. 7-11. ovog zakonaˮ.
Član 8.
U članu 147. posle stava 11. dodaje se novi stav 12, koji glasi:
“Izuzetno od stava 7. ovog člana, privremene naplatne stanice sa pratećim objektima, privremene saobraćajnice i priključci i priključci na komunalnu mrežu za potrebe građenja ili eksploatacije objekata, mogu postati trajni objekti, ukoliko investitor pre isteka roka važenja privremene građevinske dozvole pribavi upotrebnu dozvolu za ove objekte, u skladu sa uslovima i postupkom propisanim podzakonskim aktom iz člana 201. stav 7. tačka 19) ovog zakona.ˮ.
Dosadašnji stav 12. postaje stav 13.
Član 9.
U članu 153. stav 6. posle reči: “nadzorˮ dodaju se zapeta i reči: “dok se za objekte čiju izgradnju finansira Republika Srbija, obezbeđuje i projektantski nadzorˮ.
Član 10.
U članu 157. stav 1. posle reči: “može daˮ reč: “daˮ briše se.
Posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
“Ako se po završetku izgradnje linijskog infrastrukturnog objekta-državnog puta moraju vršiti prethodna ispitivanja i provera instalacija, uređaja, postrojenja, stabilnosti ili bezbednosti državnog puta, uređaja i postrojenja za zaštitu životne sredine, uređaja za zaštitu od požara ili druga ispitivanja ili ako je to predviđeno tehničkom dokumentacijom, komisija za tehnički pregled objekata, kojoj je povereno vršenje tehničkog pregleda podobnosti državnog puta za upotrebu, može da odobri puštanje državnog puta u probni rad, odnosno da odobri odvijanje drumskog saobraćaja na državnom putu u režimu probnog rada i o tome bez odlaganja obaveštava ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, ako su ispunjeni uslovi propisani podzakonskim aktom iz člana 201. stav 7. tačka 19) ovog zakona.ˮ.
Dosadašnji st. 2. i 3. postaju st. 3. i 4.
Član 11.
U članu 201. stav 7. tačka 19) posle reči: “formu i sadržinu predloga komisije za tehnički pregled o utvrđivanju podobnosti objekta ili dela objekta za upotrebuˮ dodaju se zapeta i reči: “uslove i postupak uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima, uslove i postupak pribavljanja upotrebne dozvole za privremene naplatne stanice sa pratećim objektima, privremene saobraćajnice i priključke na komunalnu mrežu za potrebe građenja ili eksploatacije objekataˮ.
Član 12.
U članu 209. stav 1. tačka 2) briše se.
U stavu 3. reči: “iz stava 1. tač. 2), 10) i 11)ˮ zamenjuju se rečima: “iz stava 1. tač. 10) i 11)ˮ.
Član 13.
Podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneće se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Do donošenja podzakonskih akata za sprovođenje ovog zakona primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji (“Službeni glasnik RS”, br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23), ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Član 14.
Započeti postupci za rešavanje zahteva za izdavanje odobrenja za izgradnju, lokacijskih uslova, građevinske dozvole, upotrebne dozvole i drugih zahteva za rešavanje o pojedinačnim pravima i obavezama podnetih do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po propisima po kojima su započeti.
Po okončanju postupaka iz stava 1. ovog člana, projekat za građevinsku dozvolu izrađuje se u skladu sa standardima primenjenim u izradi idejnog projekta i sadržanim u izveštaju revizione komisije, kao i projekti za građevinsku dozvolu za preostale faze započetog projekta.
Član 15.
Investitor iz člana 134. stav 4. Zakona o planiranju i izgradnji (“Službeni glasnik RS”, br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 - US, 98/13 - US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 - dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23) koji je, do dana stupanja na snagu ovog zakona, ishodovao lokacijske uslove pred nadležnim organom, može podneti zahtev za izdavanje građevinske dozvole ministarstvu nadležnom za poslove građevinarstva bez obaveze sprovođenja postupka revizije projekta.
Član 16.
Važeći planski dokumenti koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, prestaju da važe po isteku 12 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, a organi nadležni za njihovo donošenje dužni su da u tom roku donesu novi planski dokument.
Član 17.
Odredbe drugih zakona kojima se na drugačiji način uređuju pitanja koja su predmet uređivanja ovog zakona neće se primenjivati, osim zakona i propisa kojima se uređuju zaštita životne sredine i prava i slobode nacionalnih manjina.
Član 18.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Uredba o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima (“Službeni glasnik RSˮ, broj 101/24).
Član 19.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE
Pored potrebe da se treminološki usklade odredbe, isprave određene tehničke greške koje su uočene u postojećem Zakonu, te norme zakona usklade sa drugim važećim propisima, pokazalo se kao neophodno i da se precizira za koje tačno objekte se izrađuje studija zaštite nepokretnih kulturnih dobara, budući da je bilo različitih tumačenja u praksi.
Pored toga, pokazalo se kao neophodno da se pre oglašavanja za otuđenje neizgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini Republike Srbije, eksplicitno propiše obaveza Republičkoj direkciji za imovinu Republike Srbije da pribavi saglasnost Vlade, kako bi se ujednačila praksa u postupcima javnog oglašavanja prikupljanjem pisanih ponuda.
Takođe, polazeći od jednoipogodišnje prakse primene instituta “preuzimanja nadležnosti” za izdavanje akata za izgradnju objekata u slučaju kada nadležni organ ne izda u roku lokacijske uslove, građevinsku i/ili upotrebnu dozvolu, konstatovano je da institut “preuzimanja nadležnosti” svrsishodan isključivo u situacijama kada se izgradnja objekta finansira iz budžeta Republike Srbije, budući da su to najčešći objekti od strateškog značaja vezani za rokove i čija izgradnja značajno utiče na bruto domaći proizvod države.
Razlozi za izmenu Zakona ogledaju se i u činjenici da je celishodno i svrsishodno omogućiti probni rad na državnim putevima, čija je izgradnja u potpunosti završena i koju ispunjavaju tehničke i bezbednosne uslove za puštanje u saobraćaj, ali ne ispunjavaju druge uslove za dobijanje upotrebne dozvole. Ovi uslovi su najčešće sadržani u činjenici da je Zakon o planiranju i izgradnji, propisao mogućnost da se za izgradnju linijskih infrastrukturnih objekata, kao dokaz o rešenim imovinsko-pravnim odnosima na zemljištu, može umesto propisanih dokaza, dostaviti i popis katastarskih parcela sa priloženim saglasnostima vlasnika, odnosno korisnika zemljišta, odnosno izjave investitora da će pre izdavanja upotrebne dozvole rešiti imovinsko-pravne odnose na nepokretnosti. Takođe, uslov za izdavanje upotrebne dozvole je i da investitor, pre podnošenja zahteva za izdavanje upotrebne dozvole formira jednu katastarsku parcelu unutar katastarske opštine, odnosno unutar administrativnih granica jedne jedinice lokalne samouprave. Imajući u vidu da se izgradnja državnih puteva vrši na više stotina katastarskih parcela, a da se paralelno gradi više državnih puteva, investitor nije uvek u mogućnosti da blagovremeno reši imovinsko-pravne odnose, odnosno izvrši spajanje katastarskih parcela, te dolazimo u situaciju da potpuno izgrađeni putevi ne budu pušteni u režim saobraćaja i po nekoliko meseci nakon izgradnje, jer investitor nije rešio imovinsko-pravne odnose. Da bi se izbegla ova situacija, celishodno je da, pod striktno propisanim i taksativno ispunjenim uslovima, koji će detaljno biti regulisani i podzakonskim aktom, bude omogućeno odvijanje drumskog saobraćaja na državnim putevima u režimu probnog rada, čime će se smanjiti šteta koju država trpi zbog nekorišćenja puta, a čime će se dodatno rasteretiti i postojeći saobraćajni pravci u Republici Srbiji.
Potrebno je posebno istaći da se odvijanje saobraćaja u režim probnog rada omogućava isključivo za državne puteve koji ispunjavaju sve bezbednosne uslove, odnosno osnovne zahteve za objekat i koji, pored ostalog, sadrže i preliminarni ili konačni izveštaj o ispitivanju mostova, ukoliko na državnom putu postoje mostovske konstrukcije, odnosno izveštaj o primenjenim merama protivpožarne zaštite Sektora za vanredne situacije ako na državnom putu postoje tuneli, odnosno drugi objekti za koje su propisane posebne mere zaštite od požara, elaborat geodetskih radova, gradilišnu dokumentaciju, zapisnik građevinskog inspektora o završetku objekta u konstruktivnom smislu, a što će sve biti detaljno propisano podzakonskim aktom čije donošenje je predviđeno ovim zakonom.
Takođe, izvršeno je dodatno odlaganje roka za donošenje novih planskih dokumenata, umesto planskih dokumenata koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, budući da je trenutni rok 4. avgusta 2025. godine.
Imajući u vidu sve prethodno navedeno predlažu se navedene izmene i dopune Zakona.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Odredbama člana 1. Predloga zakona izvršeno je preciziranje u članu 2. stav 2. tačka 78) Zakona, na način da se obaveza izrade studije zaštite nepokretnih kulturnih dobara odnosi na objekte u granicama nepokretnih kulturnih dobara od izuzetnog značaja i kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine, objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara od izuzetnog značaja sa određenim granicama katastarskih parcela i objekata u zaštićenoj okolini kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne i prirodne baštine.
Članom 2. Predloga zakona je preciziran član 46. Zakona, kao posledica izmene tačke 78) u članu 2. Zakona.
Članom 3. Predloga zakona izvršeno je preciziranje odredbe člana 99. stav 2. Zakona, na način da je eksplicitno propisana obaveza Republičkoj direkciji za imovinu Republike Srbije da pre oglašavanja neizgrađenog građevinskog zemljišta za otuđenje pribavi saglasnost Vlade.
Članom 4. Predloga zakona precizirana je odredba člana 134. stav 4. Zakona i odredba istog člana u stavu 6., na način da se preuzimanje nadležnosti za izdavanje akta od strane ministarstva, u situacijama kada nadležni organ ne postupi u roku, odnosi isključivo na objekte koji se finansiraju iz budžeta Republike Srbije.
Članom 5. Predloga zakona je u članu 134a Zakona izvršeno ispravljanje tehničke greške u pozivanju na stavove.
Članom 6. Predloga zakona izvršeno je preciziranje odredbe člana 135. stav 1. Zakona, na način da se građevinska dozvola izdaje investitoru koji između ostalog dostavi i rešenje o saglasnosti na Plan upravljanja otpadom, čime se vrši dodatno usaglašavanje sa važećim propisima iz oblasti zaštite životne sredine.
Članom 7. Predloga zakona izvršeno je ispravljanje tehničke greške u pozivanju na stavove.
Članom 8. Predloga zakona, dodat je novi stav u članu 147. Zakona, kojim je propisan izuzetak kada privremeni objekti mogu postati trajni objekti, kao i propisani uslovi pod kojim isti mogu postati stalni objekti.
Članom 9. Predloga zakona izvršeno je preciziranja već postojeće odredbe člana 153. stav 6. Zakona, na način da se za objekte iz člana 133. tačka 9) ovog zakona pored stručnog nadzora, obezbeđuje i projektantski nadzor za objekte čiju izgradnju finansira Republika Srbija, čime se dodatno pojačava kontrola u fazi izvođenja radova..
Članom 10. Predloga zakona u članu 157. stav 1. Zakona se ispravlja tehnička greška i dodaje se stav 2. kojim je propisano da za linijske infrastrukture objekte-državne puteve pod uslovima propisanim Zakonom i podzakonskim aktom može odobri puštanje u probni rad, odnosno odobriti odvijanje drumskog saobraćaja na državnom putu u režimu probnog rada.
Članom 11. Predloga zakona u članu 201. stav 7. u tački 19) prošireno je ovlašćenje za donošenje podzakonskog akta, kao posledica izmene zakona.
Članom 12. Predloga zakona brisana je tačka 2) u stavu 1. član 209. Zakona i posledično zbog brisanja tačke 2) izvršena korekcija u stavu 3.
Članom 13. Predloga zakona propisano je da će se podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona. Takođe, članom 13. Predloga zakona propisano je da će se do donošenja podzakonskih akata iz ovog zakona primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji (“Službeni glasnik RS”, br. 72/09, 81/09 – ispravka, 64/10 – US, 24/11, 121/12, 42/13 – US, 50/13 – US, 98/13 – US, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 – dr. zakon, 9/20, 52/21 i 62/23), ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Članom 14. Predloga zakona propisano je da će započeti postupci za rešavanje zahteva za izdavanje odobrenja za izgradnju, lokacijske uslove, građevinske dozvole, upotrebne dozvole i drugih zahteva za rešavanje o pojedinačnim pravima i obavezama podnetih do dana stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po propisima po kojima su započeti.
Članom 15. Predloga zakona, određen je rok važenja lokacijskih uslova ishodovanih pred nadležnim organom JLS, koji se mogu priložiti u slučaju kada investitor gradi objekat preko 20.000m2, a dozvolu izdaje ministarstvo.
Članom 16. Predloga zakona propisano je da će važeći planski dokumenti koji su doneti pre 1. januara 1993. godine, prestati da važe po isteku 12 meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona, a organi nadležni za njihovo donošenje dužni su da u tom roku donesu novi planski dokument.
Članom 17. Predloga zakona propisano je da se odredbe drugih zakona kojima se na drugačiji način uređuju pitanja koja su predmet uređivanja ovog zakona neće se primenjivati, osim zakona i propisa kojima se uređuju zaštita životne sredine i prava i slobode nacionalnih manjina.
Članom 18. Predloga zakona propisano je da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Uredba o uslovima i postupku uspostavljanja režima probnog rada radi odvijanja drumskog saobraćaja na državnim putevima (“Službeni glasnik RS”, broj 101/24).
Članom 19. Predloga zakona propisano je da će ovaj zakon stupiti na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 17.01.2025.