PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UTVRĐIVANJU GARANTNE ŠEME I SUBVENCIONISANJU DELA KAMATE KAO MERA PODRŠKE MLADIMA U KUPOVINI PRVE STAMBENE NEPOKRETNOSTI - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti (“Službeni glasnik RS”, broj 19/25), u članu 2. tačka 8) posle reči: “- kuća” dodaju se reči: “(uključujući i pomoćne objekte)”.
Član 2.
U članu 5. dodaju se st. 2. i 3, koji glase:
“Izuzetno od stava 1. tač. 4) i 5) ovog člana, banka može, u zavisnosti od svakog konkretnog slučaja koji ceni u skladu sa propisima, prihvatiti jemstvo lica koje nije član porodice podnosioca zahteva za kredit, ukoliko joj to ponudi taj podnosilac zahteva. Korisnik kredita dužan je da banci, na njen zahtev, dostavi nova sredstva obezbeđenja, odnosno da na prvi poziv banke obezbedi ili pribavi dodatna sredstva obezbeđenja - ako do konačnog izmirenja svih svojih ugovornih obaveza prema banci, neko od datih sredstava obezbeđenja iz stava 1. tač. 4) i 5) i stava 2. ovog člana bude iskorišćeno, prestane da postoji ili da ispunjava uslove koje je ispunjavalo u vreme zaključenja ugovora o kreditu, kao i u slučaju promene propisa vezanih za sredstva obezbeđenja i sredstva naplate potraživanja.”.
Član 3.
U članu 6. stav 3. tačka 6) tačka na kraju zamenjuje se tačkom i zapetom.
Dodaje se tačka 7) koja glasi:
“7) stambena nepokretnost koju gradi podnosilac zahteva na zemljištu sa građevinskom dozvolom (individualna izgradnja ili izgradnja montažne kuće).”.
U stavu 5. posle reči: “za kredite iste vrste” dodaju se zapeta i reči: “u kom slučaju ostaje na snazi Pojedinačna garancija, pod uslovima utvrđenim ovim zakonom”.
Član 4.
U članu 9. st. 2. i 3. menjaju se i glase:
“Za kredite odobrene u skladu sa ovim zakonom ne plaćaju se takse za upis hipoteke, izdavanje lista nepokretnosti i promenu imaoca prava na nepokretnosti, odnosno druge takse u vezi sa radnjama iz oblasti katastra nepokretnosti, utvrđene zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse.
Za kredite odobrene u skladu sa ovim zakonom, javni beležnik ne naplaćuje korisniku kredita nagradu i naknadu troškova za sačinjavanje založne izjave, potvrđivanje predugovora i ugovora o kupoprodaji nepokretnosti, saglasnosti za uknjižbu i izdavanje lista nepokretnosti.”.
Član 5.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlozi za donošenje izmena i dopuna Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti (“Službeni glasnik RS”, broj 19/25 - u daljem tekstu: Zakon) ogledaju se u tome što su se u dosadašnjoj primeni Zakona pojavili određeni problemi u primeni i razumevanju pojedinih odredbi, koje na ovaj način jasnije uređuju odnose i podršku mladima, a sve u svrhu primene Zakona, u skladu sa programom podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti. Predložene izmene i dopune ne predstavljaju suštinske promene u zakonskim rešenjima, već se radi o unapređenju pravne regulative, čime se omogućava nastavak efikasnog sprovođenja preduzetih mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti.
III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. ovog zakona se u članu 2. tačka 8), u definiciji stambene nepokretnosti, pored reči “- kuća” dodaju reči: “(uključujući i pomoćne objekte)”, s obzirom da se u praksi pokazalo da se stambene kuće nude sa pomoćnim objektima, a banke odbijaju da kreditiraju takvu kupovinu.
Članom 2. ovog zakona, u članu 5. dodaju se dva stava. Prvi je da banka može prihvatiti jemstvo trećih lica u određenim slučajevima jer se na ovaj način rešava problem nedostatka kreditno sposobnih jemaca kod mladih koji ili nemaju članove porodičnog domaćinstva, ili banke svojom kreditnom politikom uslovljavaju postojanje nekog jemca koji bi im omogućio da dobiju odgovarajući kredit. Razlog za drugi stav je, nakon dosta odbijenih zahteva u praksi, da se banke ipak fokusiraju i na otplatni period posle isteka garantovanja od strane Republike Srbije, da sami korisnici kredita mogu ponuditi bolja i kvalitetnija sredstva obezbeđenja, nego što je jemstvo člana porodice ili zajedničkog domaćinstva, a usled proteka vremena - godina njihovog života.
Članom 3. ovog zakona, u članu 6. dodaje se tačka 7), imajući u vidu činjenicu da se javilo mnogo mladih koji bi mogli da izgrade kuću na zemljištu sa građevinskom dozvolom, ili imaju ponudu za izgradnju montažne kuće, a koje se uklapaju u visinu kredita koju mogu da dobiju. Stav 5. istog člana dopunjen je, s obzirom da sadašnjim rešenjem nije precizno uređeno pitanje opstanka garancije nakon prelaska na komercijalne uslove, a u roku važenja garancije.
Članom 4. ovog zakona, u članu 9. stav 2. menja se iz razloga što Republički geodetski zavod ne može izdavati fakturu, niti tražiti naplatu republičke administrativne takse po osnovu upisa hipoteke, izdavanja lista nepokretnosti ili promene imaoca prava na nepokretnosti. U istom članu, menja se i stav 3. kako bi se izbegao problem naplate troškova, s obzirom da se hipoteka upisuje na nepokretnosti koja je još uvek u vlasništvu prodavca, a kasnije se sprovodi promena imaoca prava po isplati kupoprodajne cene.
Članom 5. ovog zakona, određeno je da ovaj zakon stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IV. ANALIZA EFEKATA
1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši
Predložene izmene i dopune Zakona treba da povećaju mogućnost mladima u Republici Srbiji da na jednostavniji i lakši način dođu do svoje prve stambene nepokretnosti, i kao mera podsticaja za brže i lakše rešavanje jednog od najvažnijih životnih pitanja, a to je obezbeđenje stambenog prostora.
2. Ciljevi koji se donošenjem Zakon postižu
Predložene izmene i dopune Zakona omogućavaju kreditiranje mladih koji su zaposleni, mladih zaposlenih na određeno vreme, mladih koji su bez zaposlenja, kao i mladih koji se bave samostalnim delatnostima, a ne mogu da konkurišu za stambeni kredit kod poslovnih banaka, imajući u vidu njihovu kreditnu politiku.
3. Druge mogućnosti za rešavanje problema
Trenutno ne postoje druge mogućnosti za rešavanje problema.
4. Zašto je donošenje Zakona najbolje za rešenje problema?
S obzirom na postojeće tržišne uslove, kreditne politike poslovnih banaka, kao i sveukupna tržišna kretanja i tržišne zakonomernosti, donošenje ovog zakona je najbolje rešenje.
5. Na koga će i kako uticati predložena rešenja?
Predloženo zakonsko rešenje će uticati i na mlade Republike Srbije od 20 do 35 godina starosti, sa nižim primanjima, kao i na građevinsku industriju.
6. Troškovi koje će primena Zakona proizvesti kod građana i privrede, posebno kod malih i srednjih preduzeća?
Primena ovog zakona neće proizvesti troškove kod građana i privrede.
7. Da li pozitivni efekti opravdavaju troškove?
S obzirom da će se značajno povećati pozitivni efekti koji opravdavaju troškove, ne postoje elementi za precizne proračune tih efekata.
8. Da li akt stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju?
S obzirom da ovaj zakon rešava egzistencijalni problem mladih koji su zaposleni, mladih koji su zaposleni na određeno vreme, mladih koji su bez zaposlenja, kao i mladih koji se bave samostalnim delatnostima, a ne mogu da konkurišu za stambeni kredit kod poslovnih banaka ne stimuliše se pojava novih privrednih subjekata.
9. Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu?
Ministarstvo finansija organizovalo je sastanke, radi prikupljanja sugestija i komentara, sa bankama koje učestvuju u ovom programu, kao i sa Ministarstvom pravde. Razmotreni su svi komentari, kao i mogućnost njihove integracije u ovaj zakon, a integrisani su gde je to bilo opravdano i moguće.
V. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Za realizaciju ovog zakona, u budžetu Republike Srbije za odgovarajuću fiskalnu godinu, biće obezbeđena sredstva neophodna za izvršavanje obaveza preuzetih po osnovu ovog zakona.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 16.05.2025.
Naslov: Redakcija