NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o udžbenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 27/18 i 92/23), u članu 3. stav 1. posle reči: “jeziku”, briše se tačka i dodaju se reči:
“i za sve učenike koji pohađaju osnovno obrazovanje i vaspitanje po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u inostranstvu na srpskom jeziku.”.
Posle stava 4. dodaje se novi stav 5. koji glasi:
“Dodatak uz udžbenik koji se koristi za realizaciju prilagođenog dela programa nastave i učenja u prvom ciklusu za predmete likovna kultura, muzička kultura, svet oko nas i priroda i društvo, kao i muzička kultura, likovna kultura, istorija i geografija u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja i srednjeg obrazovanja na jeziku i pismu nacionalne manjine je obavezno nastavno sredstvo za sve učenike osnovnog i srednjeg obrazovanja koji nastavu pohađaju na jeziku nacionalne manjine.”.
Dosadašnji stav 5. postaje stav 6.
Član 2.
Posle člana 4. dodaje se naziv člana i član 4a koji glasi:
,,Udžbenik od nacionalnog interesa i udžbenik od posebnog interesa za nacionalne manjine
Član 4a
Udžbenikom od nacionalnog interesa smatraju se udžbenici za sledeće predmete u osnovnoj školi: srpski jezik, srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura.
Udžbenikom od posebnog interesa za nacionalne manjine smatra se dodatak uz udžbenik za sledeće predmete u osnovnoj školi: maternji jezik, maternji jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura.
Udžbenik od nacionalnog interesa, u smislu ovog zakona, može biti propisan i za predmete u srednjem obrazovanju i vaspitanju, na osnovu odluke koju donosi Vlada.”.
Član 3.
U članu 10. stav 6. menja se i glasi:
“Način i rokove dodele udžbenika i nacionalne čitanke, kao i vraćanje udžbenika, koji se finansiraju sredstvima iz budžeta utvrđuje ministar.”.
Član 4.
U članu 11. stav 2. tačka 3) reči: “ogledne programe”, zamenjuju se rečima: “programe ogleda”.
U tački 5) reči: “koja pohađa isti program” brišu se. Stav 6. briše se.
Dosadašnji st. 7-10. postaju st. 6-9.
U dosadašnjem stavu 8. koji postaje stav 7. broj: “7.”, zamenjuje se brojem: “6.”.
Član 5.
U članu 14. stav 2. briše se.
Posle stava 1. dodaju se novi st. 2. i 3. koji glase:
“Udžbenik od nacionalnog interesa i udžbenik od posebnog interesa za nacionalne manjine, iz člana 4a ovog zakona, nacionalnu čitanku iz člana 3. ovog zakona, kao i dodatak uz udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjine iz člana 3. ovog zakona, izdaje javni izdavač.
Štampu izdanja javnog izdavača, obavlja pravno lice registrovano za delatnost štampanja naučne, stručne i udžbeničke literature čiji je osnivač Republika Srbija.”.
Dosadašnji st. 3-5. postaju st. 4-6.
Član 6.
Posle člana 14a dodaje se član 14b koji glasi:
“Član 14b
Javni izdavač obrazuje autorski tim za pripremu udžbenika od nacionalnog interesa i od posebnog interesa za nacionalne manjine i to pojedinačno za svaki predmet i razred.
Javni izdavač raspisuje javni poziv za izbor članova autorskog tima za pripremu udžbenika od nacionalnog interesa i od posebnog interesa za nacionalne manjine.
Autorski tim čine lica sa integritetom i autoritetom u oblasti za koju su izabrani.
Javni izdavač imenuje recenzentsku komisiju za udžbenike od nacionalnog interesa i udžbenike od posebnog interesa za nacionalne manjine, vodeći računa o njihovoj stručnosti i relevantnom iskustvu u oblasti za koju se udžbenik priprema.”.
Član 7.
U članu 16. stav 10. menja se i glasi:
“Predlog iz st. 5, 7. i 8. ovog člana, Zavod dostavlja Nacionalnom prosvetnom savetu, odnosno Savetu za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: nadležni savet) preko ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo).”.
Član 8.
U članu 17. stav 1. tačka 3) na kraju teksta tačka se zamenjuje tačkom i zapetom i dodaje se tačka 4) koja glasi:
“4) masu štampanog udžbenika u gramima (g).”.
Član 9.
Član 19. menja se i glasi:
“Član 19.
Udžbenik koji je odobren za upotrebu i koji škole biraju u skladu sa ovim zakonom uvršćuje se do 1. marta u katalog udžbenika i može se koristiti u narednoj školskoj godini.
Katalog udžbenika objavljuje se kao:
1) Katalog udžbenika za osnovnu školu;
2) Katalog udžbenika za srednje škole;
3) Katalog udžbenika na jezicima nacionalnih manjina za osnovnu i srednju školu;
4) Katalog prilagođenih udžbenika.
Katalog udžbenika se objavljuje najkasnije do 1. marta na zvaničnoj internet stranici Ministarstva.
Katalog udžbenika sadrži sledeće podatke:
1) naslov udžbenika;
2) naziv predmeta, razred i vrsta škole za koju je udžbenik namenjen;
3) ime/imena autora udžbenika;
4) broj i datum izdavanja rešenja o odobravanju rukopisa udžbenika;
5) jezik i pismo na kome se izdaje udžbenik;
6) pun naziv izdavača;
7) napomenu uz udžbenik da je prilagođen, kao i vid prilagođavanja.
Ako je novi program nastave i učenja stupio na snagu nakon 1. maja godine koja prethodi godini u kojoj će se on primenjivati, Katalog udžbenika, odnosno njegov deo koji se odnosi na udžbenike odobrene po novom programu nastave i učenja, objavljuje se nakon dobijanja stručne ocene svih rukopisa udžbenika, koji su u roku od 150 dana od dana stupanja na snagu novog programa nastave i učenja predati na ocenu.
U slučaju donošenja novog programa nastave i učenja, udžbenici koji se nalaze u Katalogu udžbenika po prethodnom programu mogu da se biraju i koriste do odobravanja i uvršćavanja u Katalog udžbenika odobrenog po novom programu nastave i učenja.
Ministarstvo se stara o ažuriranju Kataloga udžbenika tokom cele godine.
Katalog udžbenika se ne ažurira u periodu od 60 dana od dana
objavljivanja Kataloga udžbenika, osim za udžbenike koji su dobili odobrenje na ekspertizi i radi ispravke tehničkih grešaka.
Izdavač ima pravo da Ministarstvu podnese zahtev da se udžbenici koji više neće biti u upotrebi, brišu iz Kataloga udžbenika.
Zabranjeno je školi da koristi udžbenik koji nije uvršten u Katalog iz stava 1. ovog člana.”.
Član 11.
U članu 22. stav 10. broj: “deset”, zamenjuje se brojem: “20”. Stav 16. menja se i glasi:
“Udžbenici i priručnici za stručne predmete u srednjim stručnim školama i niskotiražni udžbenici oslobođeni su takse za stručnu ocenu.”.
Član 12.
U članu 23. stav 11. briše se.
Dosadašnji stav 12. postaje stav 11.
U dosadašnjim st. 13-16. koji postaju st. 12-15. broj: “12.”, zamenjuje se brojem: “11.”.
Član 13.
U članu 24. stav 4. posle reči: “predmet”, dodaju se reči: “u osnovnoj školi”.
Član 14.
U članu 26. stav 2. broj: “osam”, zamenjuje se brojem: “deset”.
U stavu 3. na kraju teksta tačka se zamenjuje zapetom i dodaju se reči: “koji je bio predmet razmatranja stručne komisije zavoda za ocenu rukopisa, odnosno za koji je Zavod predložio da se ne prihvati zahtev za odobravanje rukopisa udžbenika.”.
Član 15.
U članu 28. posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:
“Ministar odobrava rukopis udžbenika od nacionalnog interesa i udžbenika od posebnog interesa za nacionalne manjine, na predlog Zavoda, odnosno na osnovu ekspertskog mišljenja, ako je sproveden postupak ekspertize rukopisa udžbenika.”.
Dosadašnji st. 2-3. postaju st. 3-4.
Član 16.
U članu 31. stav 1. broj: “osam”, zamenjuje se brojem: “20”.
Član 17.
U članu 32. stav 1. broj: “15”, zamenjuje se brojem: “20”.
Član 18.
Član 34. menja se i glasi:
“Član 34.
Udžbenik od nacionalnog interesa i udžbenik od posebnog interesa za nacionalne manjine koriste sve škole na teritoriji Republike Srbije.
Ostale udžbenike škola bira iz kataloga udžbenika i o izboru udžbenika obaveštava savet roditelja.
Odluku o izboru udžbenika donosi nastavničko veće na obrazložen predlog stručnih veća za oblasti predmeta, odnosno stručnog veća za razrednu nastavu.
Odluku o izboru udžbenika na jeziku i pismu nacionalne manjine donosi nastavničko veće na obrazložen predlog stručnih veća za oblasti predmeta, odnosno stručnog veća za razrednu nastavu koji izvode nastavu na jeziku nacionalne manjine.
Ukoliko u Katalogu udžbenika nema odobrenih udžbenika za nastavu na jeziku i pismu nacionalne manjine, škole od odobrenih udžbenika na srpskom jeziku vrše izbor udžbenika koji će biti preveden na jezik i pismo nacionalne manjine.
Udžbenik iz stava 5. ovog člana, koji je izabran za korišćenje za najveći broj učenika koji pohađaju nastavu na jeziku i pismu nacionalne manjine u odnosu na ukupan broj učenika koji pohađaju nastavu na jeziku i pismu te nacionalne manjine, koristiće se u svim školama u kojima se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje na tom jeziku i pismu.
Ministar, na osnovu odluke koju škola dostavlja Ministarstvu,odnosno nadležnoj školskoj upravi, utvrđuje koji je udžbenik iz stava 6. ovog člana, izabran za korišćenje od strane najvećeg broja učenika koji pohađaju nastavu na jeziku i pismu nacionalne manjine, o čemu obaveštava izdavača.
Izdavač u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja iz stava 7. ovog člana, obaveštava Ministarstvo da li će sam prevesti i izdati izabrani udžbenik. Ukoliko izdavač ne izdaje izabrani udžbenik ministar obaveštava javnog izdavača, koji je u obavezi da ga prevede, odnosno da ga
pripremi i izda kao udžbenik koji je izvorno pisan na jeziku i pismu nacionalne manjine.
Učenici sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, po pravilu koriste udžbenike koje je izabrala škola u skladu sa odlukom iz st. 3. i 4. ovog člana.
U svim odeljenjima istog razreda iste škole, za isti predmet po pravilu se koristi isti udžbenik jednog izdavača.
Odluku iz st. 3. i 4. ovog člana škola dostavlja Ministarstvu, odnosno nadležnoj školskoj upravi, u roku od 30 dana od dana objavljivanja Kataloga udžbenika.
Ukoliko škola ne dostavi odluku o izboru udžbenika, Ministarstvo će u roku od pet radnih dana od dana isteka roka iz stava 11. ovog člana, doneti odluku da se u školi koriste udžbenici iz Kataloga udžbenika koji su najzastupljeniji na teritoriji nadležne školske uprave.
Izbor udžbenika vrši se na period od najviše četiri školske godine, s tim da škola, u izuzetnim slučajevima i uz obrazloženje i prethodnu saglasnost ministarstva, može izvršiti promenu udžbenika i pre isteka tog roka.
Za školsku godinu u kojoj se prvi put primenjuje novi program nastave i učenja, udžbenici se biraju na period od jedne školske godine.
Konačna odluka o udžbenicima koji će se koristiti u nastavi obavezujuća je i objavljuje se na vidnom mestu u školi i na zvaničnoj internet stranici škole.
Podatke o udžbenicima iz konačne odluke iz stava 16. ovog člana, škola unosi u elektronski registar udžbenika, koji vodi Ministarstvo.
Elektronski registar udžbenika javno je dostupan na zvaničnoj internet stranici Ministarstva i sadrži podatke iz člana 31. stav 2. tač. 1)-5) ovog zakona.
Spisak izabranih udžbenika, zajedno sa obrazloženim predlogom, škola čuva u papirnoj i elektronskoj formi, u skladu sa zakonom.
Odluka o izboru udžbenika donosi se na osnovu transparentnih, jasnih i nediskriminatornih kriterijuma, koje propisuje ministar.
Ministar propisuje i sistem redovne kontrole poštovanja propisanih kriterijuma.”.
Član 19.
Posle člana 34. dodaju se nazivi članova i članovi 34a i 34b koji glase:
“Određivanje najviše maloprodajne cene udžbenika Član 34a
Vlada, na zajednički predlog ministra nadležnog za poslove obrazovanja i ministra nadležnog za poslove trgovine, svake godine određuje najvišu maloprodajnu cenu udžbenika, najkasnije do 15. marta tekuće godine za narednu školsku godinu.
Radi razmatranja i predlaganja najviše maloprodajne cene udžbenika ministar nadležan za poslove obrazovanja i ministar nadležan za poslove trgovine zajednički obrazuju Komisiju, u koju se obavezno imenuju tri stručnjaka iz oblasti izdavaštva (predstavnik javnog i dva predstavnika drugih izdavača), po jedan predstavnik ministarstava nadležnih za poslove obrazovanja i trgovine, jedan predstavnik organa nadležnog za zaštitu potrošača i jedan stručnjak za ekonomske nauke kojeg predlaže socijalno- ekonomski savet.
Najviša maloprodajna cena udžbenika, koji se štampa na jeziku i pismu nacionalne manjine, odnosno sa prilagođenim sadržajem i/ili formatom za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, ne može biti veća od najviše maloprodajne cene udžbenika sa na srpskom jeziku koji je preveden, odnosno čiji se sadržaj i/ili format prilagođava.
Zabranjeno je izdavaču da udžbenik prodaje po ceni većoj od cene utvrđene odlukom iz stava 1. ovog člana.
Kriterijume za formiranje najviše maloprodajne cene udžbenika, utvrđuje Vlada na zajednički predlog ministra nadležnog za poslove obrazovanja i ministra nadležnog za poslove trgovine.
Određivanje najveće mase udžbenika
Član 34b
Najveća dozvoljena masa udžbenika u osnovnoj školi računa se prema sledećoj formuli:
(nedeljni fond predmeta / ukupan nedeljni fond obaveznih predmeta) * m pri čemu je:
m - najveća dopuštena masa udžbenika, koja za 1-4. razreda osnovne škole iznosi 3 kg, za 5. i 6. razred 4 kg, za 7. i 8. razred 5 kg.
Nedeljni fond predmeta i ukupan nedeljni fond u formuli iz stava 1. ovog člana odnosi se na ukupan nedeljni fond obaveznih predmeta u pojedinačnom razredu osnovne škole.
Najveća masa udžbenika iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na udžbenike prilagođene za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.”.
Član 20.
U članu 36. stav 3 menja se i glasi:
“Donacijom, poklonom ili reprezentacijom iz stava 2. ovog člana ne smatra se predstavljanje udžbenika u trajanju od najviše jednog radnog dana koje mora biti realizovano u prostorijama škole, reprezentacije male vrednosti, čija ukupna vrednost ne prelazi 1.000 dinara po osobi, kao i besplatni primerci udžbenika koje izdavač daje školi radi realizacije izbora udžbenika.”.
Posle stava 3. dodaje se stav 4. koji glasi:
“Ograničenja iz stava 3. ovoga člana primenjuju se trajno, odnosno i u vreme kada se ne sprovode postupci odobravanja udžbenika regulisani ovim zakonom.”.
Član 21.
U članu 40. u st. 5. i 8. broj: “osam”, zamenjuje se brojem: “20”.
Član 22.
U članu 43. stav 1. tačka 4) na kraju teksta tačka se zamenjuje tačkom i zapetom i dodaje se tačka 5) koja glasi:
“5) prodaje udžbenike po ceni većoj od cene utvrđene odlukom Vlade (član 34a stav 5.).”
U stavu 2. tačka 1) reči: “sa PDV-om” brišu se.
Član 23.
Posle člana 46. dodaje se član 46a koji glasi:
“Član 46a
Udžbenici koji su odobreni na osnovu Zakona o udžbenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 27/18 i 92/23) za osnovnu školu za predmete srpski jezik, srpski jezik i književnost, maternji jezik, maternji jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura i likovna kultura, ostaju u upotrebi do početka korišćenja udžbenika od nacionalnog interesa i udžbenika od posebnog interesa za nacionalne manjine, nakon čega će biti obrisani iz kataloga udžbenika.
Javni izdavač raspisaće javni poziv za izbor autorskog tima za pripremu udžbenika od posebnog nacionalnog interesa i udžbenika od posebnog interesa za nacionalne manjine iz člana 4a st. 1. i 2. ovog zakona u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Korišćenje udžbenika od nacionalnog interesa i udžbenika od posebnog interesa za nacionalne manjine u osnovnoj školi za učenike prvog i petog razreda počeće od školske 2026/2027. godine, za učenike drugog i šestog razreda počeće od školske 2027/2028. godine, za učenike trećeg i sedmog razreda počeće od školske 2028/2029. godine i za učenike četvrtog i osmog razreda počeće od školske 2029/2030. godine.”.
Član 24.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima (u daljem tekstu: Zakon), koji je pripremilo Ministarstvo prosvete, predviđa unapređivanje primene pojedinih zakonskih rešenja u smislu podrške ostvarivanju propisanih ciljeva obrazovanja i vaspitanja i to razvijanja ličnog i nacionalnog identiteta, razvijanja svesti i osećanja pripadnosti Republici Srbiji, poštovanja i negovanja srpskog jezika i maternjeg jezika, tradicije i kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina na prostoru Republike Srbije, razvijanja interkulturalnosti, poštovanje i očuvanje nacionalne i svetske kulturne baštine, kao i u delu obezbeđivanja udžbenika i drugih nastavnih sredstava za učenike, a u cilju obezbeđivanja i unapređivanja kvaliteta, dostupnosti i pravednosti sistema obrazovanja i vaspitanja.
Ministarstvo prosvete je na osnovu prikupljenih podataka i utvrđenog stanja u oblasti izdavanja udžbenika od značaja za razvoj ličnog i nacionalnog identiteta, razvoj svesti i osećanja pripadnosti Republici Srbiji, poštovanja i negovanja srpskog jezika, tradicije i kulture srpskog naroda i nacionalnih manjina na prostoru Republike Srbije i na osnovu utvrđenog stanja (urađenih analiza i istraživanja) i kritičkog vrednovanja predložilo uvođenje nacionalnog udžbeničkog paketa i udžbeničkog paketa od posebnog interesa za nacionalne manjine u osnovnom obrazovanju i vaspitanju u zavisnosti od plana i programa za određeni razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja za udžbenike za predmete: srpski jezik, srpski jezik i knjižnjvnost, maternji jezik, maternji jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička kultura, a koje bi izdavao jedan, javni izdavač i štampalo javno preduzeće.
Uvođenje udžbenika od nacionalnog interesa u Zakon ima za cilj očuvanje nacionalnog identiteta, kulturne baštine i jezika. Ovi udžbenici obezbediće jedinstven pristup nastavnim sadržajima koji su od suštinskog značaja za razvoj nacionalne svesti učenika. Precizno određivanje predmeta od nacionalnog interesa omogućava doslednu i kvalitetnu nastavu u oblasti jezika, književnosti, društvenih i umetničkih nauka. Posebna zaštita udžbenika za nacionalne manjine doprinosi očuvanju njihovog jezičkog i kulturnog identiteta u okviru obrazovnog sistema.
Obezbeđivanja potpune transparentnosti u postupku izbora udžbenika, tako što se pravi zakonski osnov da bi se propisali jasni, transparentni i nediskriminatorni kriterijumi na osnovu kojih bi se škole opredeljivale za udžbenike i uspostavio sistem redovne kontrole poštovanja propisanih kriterijuma, uvođenje mehanizama za regulisanje tržišta udžbenika i određivanja najviše maloprodajne cene udžbenika i određivanje najviše mase udžbenika, takođe su novine izmena Zakona.
Izmenama propisani su i rokovi, koji su u praksi bili kratki i otežavali određene faze procesa.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Član 1. Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima (u daljem tekstu: Nacrt zakona) izvršena je izmena i dopuna člana 3. kojom se obaveznost korišćenja nacionalne čitanke proširuje i na učenike koji pohađaju nastavu u inostranstvu po posebnom programu osnovnog obrazovanja i vaspitanja na srpskom jeziku, čime se obezbeđuje očuvanje nacionalnog i kulturnog identiteta srpskih učenika u dijaspori. Ovim rešenjem uvodi se normativna osnovu za ravnopravno i koherentno obrazovanje u zemlji i inostranstvu. Dopuna se odnosila odredbu kojom se utvrđuje obaveza korišćenja udžbenika, odnosno dodatka uz udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjine kao obaveznog nastavnog sredstva za učenike koji nastavu pohađaju na jeziku nacionalne manjine u osnovnom i srednjem obrazovanju, radi ostvarivanja prava na obrazovanje na maternjem jeziku i očuvanja kulturnog identiteta.
Članom 2. Nacrta zakona dodaje se naziv člana i član 4a, kojim se definiše udžbenik od nacionalnog interesa kojim se posebno ističu udžbenici za određene nastavne predmete kao sredstva od značaja za očuvanje nacionalnog identiteta, kulture, jezika i istorijskog pamćenja. Precizno se definiše obim ovog instituta, kroz navođenje predmeta u okviru osnovnog obrazovanja i vaspitanja, kao što su srpski jezik, srpski jezik i književnost, istorija, geografija i drugi društveno-humanistički i umetnički predmeti. Uvodi se i dopunski mehanizam, kojim se omogućava Vladi Republike Srbije (u daljem tekstu: Vlada) da, u skladu sa društvenim i obrazovnim prioritetima, odlukom proširi spisak udžbenika od nacionalnog interesa za srednje obrazovanje i vaspitanje, čime se obezbeđuje fleksibilnost i adaptivnost pravne norme. Takođe je ustanovljen udžbenik od posebnog interesa za nacionalne manjine, kao paralelan pravni mehanizam kojim se štiti i podstiče pravo pripadnika nacionalnih manjina na obrazovanje na maternjem jeziku. Ovim se obezbeđuje jednako pravno priznanje kulturne i jezičke raznovrsnosti i uspostavlja pravni okvir za zaštitu obrazovanja od nacionalnog i kulturnog značaja, uvažavajući pritom i princip ravnopravnosti pripadnika nacionalnih manjina, uz zadržavanje kontrolne uloge države kroz odluke Vlade.
Članom 3. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 10. Zakona, gde se ovim članom uređuje ovlašćenje ministra da propiše postupak, uslove, rokove dodele udžbenika i nacionalne čitanke i vraćanje udžbenika koji se finansiraju iz budžeta, čime se obezbeđuje pravna osnova za planiranje, raspodelu i kontrolu javnih sredstava namenjenih za udžbenike i nacionalnu čitanku.
Članom 4. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 11. Zakona, gde se menja formulacija naziva stava, preciznije definiše i brisanje stava ukida se pravo izdavača na finansijsku kompenzaciju za niskotiražne udžbenike kroz umanjenje obaveza, čime se menja režim javnog finansiranja i primena načela srazmernosti u korist restriktivnijeg tumačenja prava na nadoknadu.
Članom 5. Nacrta zakona izvršena je dopuna člana 14. Zakona, ovim članom uređuje se obavezna nadležnost javnog izdavača za izdavanje udžbenika od nacionalnog interesa i udžbenik od posebnog interesa za nacionalne manjine, nacionalne čitanke i dodatak za udžbenik na jeziku i pismu nacionalne manjeine i štampanje ovih izdanja poverava pravnom licu registrovanom za izdavanje i štampanje naučne i stručne i udžbeničke literature čiji je osnivač Republika Srbija, čime se obezbeđuje kontrolisana, stručna i institucionalno garantovana proizvodnja udžbeničke literature od posebnog značaja.
Članom 6. Nacrta zakona izvršena je dopuna članom 14b, kojim je uređeno da javni izdavač formira autorski tim za pripremu udžbenika od nacionalnog interesa i od posebnog interesa za nacionalne manjine i to pojedinačno za svaki udžbenik po razredu, kao i da javni izdavač raspisuje javni poziv za izbor članova autorskog tima za pripremu ovih udžbenika, a koji čine lica sa integritetom i autoritetom u oblasti za koju su izabrani. Osim toga, predviđeno je i da javni izdavač imenuje recenzentsku komisiju za udžbenike od nacionalnog interesa i udžbenike od posebnog interesa za nacionalne manjine, vodeći računa o njihovoj stručnosti i relevantnom iskustvu u oblasti za koju se udžbenik priprema.
Članom 7. Nacrta zakona izvršena je dopuna u članu 16. stav 10, koji se menja se radi jasnije formulisanja procedurea koju Zavod sprovodi.
Članom 8. Nacrta zakona izvršena je dopuna u članu 17. stav 1. tačka 3) gde se dodaje dodatni sadržaj plana udžbenika, u vidu mase štampamnog udžbenika u gramima (g).
Članom 9. Nacrta zakona izvršena je izmena i dopuna člana 19, izmenama uređuju se pravni instituti odobravanja i zvanične upotrebe udžbenika, preciziranjem roka do kog udžbenik mora biti odobren (1. mart) da bi se uvrstio u odgovarajući katalog udžbenika - zbirnu, normativnu evidenciju podeljenu po vrsti ustanove, nivou obrazovanja, jeziku nastave i prilagođenosti sadržaja - čime se obezbeđuje pravna sigurnost i planiranje u sistemu obrazovanja. Takođe, propisuje se da se katalog udžbenika se ne ažurira tokom postupka izbora udžbenika, kao i pravo izdavača da sam inicira brisanje udžbenika koji više nisu u upotrebi.
Članom 10. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 22, ova odredba predstavlja pravni institut dostavljanja, kao deo upravnog postupka, kojim se utvrđuje obaveza Ministarstva da u propisanom roku i u određenom broju primeraka dostavi Zavodu rukopis udžbenika i elaborat u odgovarajućoj formi, što predstavlja pojedinačno administrativno rešenje u okviru procedure odobravanja udžbenika. Takođe, definisano je da su niskotiražni udžbenici oslobođeni od takse za stručnu ocenu, što predstavlja posebno pravno rešenje u okviru propisa o udžbenicima, kojim se podstiče dostupnost i kvalitet obrazovnog materijala u stručnom obrazovanju i u oblasti niskotiražnih udžbenika.
Članom 11. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 23, brisanje stava 11. iz razloga što sve stručne ocene za odobrene udžbenike imaju isti sadržaj, propisan i njihovo objavljivanje nema informativnu vrednost, a podaci su uvek dostupni na zahtev, što objavu čini dodatnim nepotrebnim administrativnim opterećenjem.
Članom 12. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 24, definisanje nivoa obrazovanja, osnovog obrazovanja i vaspitanja.
Članom 13. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 26, definisanje rokova i nadležnosti Saveta, u postupku preispitivanja predloga Zavoda da se ne odobri rukopis udžbenika, koji obrazuje tročlanu stručnu komisiju sačinjenu od stručnjaka iz relevantne oblasti, što predstavlja primenu pravnog instituta stručne ekspertize, isključivo za rukopis koji je bio predmet razmatranja stručne komisije Zavoda za ocenu rukopisa, odnosno za koji je Zavod predložio da se ne prihvati zahtev za odobravanje rukopisa udžbenika, kao pojedinačnog procesnog koraka u postupku ocene i odobravanja nastavnih materijala.
Članom 14. Nacrta zakona izvršena je dopuna člana 28, u kome se definiše obaveznost ministra da odobri rukopis udžbenika od nacionalnog interesa i udžbenika posebnog interesa za nacionalne manjine, pod uslovom da je sproveden propisani postupak ekspertize.
Članom 15. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 31, definisanje novog roka. Članom 16. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 32, definisanje novog roka.
Članom 17. Nacrta zakona izvršena je izmena i dopuna člana 34, uspostavljanje osnova u vezi sa izborom udžbenika gde se podrazumeva da škola bira udžbenike iz kataloga u skladu sa propisanim kriterijumima, a odluku donosi nastavničko veće na predlog stručnih veća. Za sve škole u Republici Srbiji obavezna je upotreba udžbenika od nacionalnog interesa i posebnog interesa za nacionalne manjine koje izdaje javni izdavač. Izbor udžbenika važi do četiri školske godine, ali je moguća i ranija promena uz saglasnost Ministarstva i dostavljanje odgovarajuće dokumentacije. Takođe, predviđeno je obezbeđivanja potpune transparentnosti u postupku izbora udžbenika, tako što se pravi zakonski osnov kojim bi ministar propisao jasne, transparentne i nediskriminatorne kriterijume na osnovu kojih bi se škole opredeljivale za udžbenike i uspostaviljanje sistema redovne kontrole poštovanja propisanih kriterijuma.
Članom 18. Nacrta zakona izvršena je dopuna članom 34a, ovim članom uvodi se mogućnost određivanja najviše maloprodajne cene udžbenika. Vlada svake godine do 15. marta utvrđuje najvišu maloprodajnu cenu udžbenika za narednu školsku godinu, na zajednički predlog ministara nadležnih za obrazovanje i trgovinu. Radi pripreme tog predloga, obrazuje se komisija sastavljena od predstavnika ministarstava, stručnjaka izdavaštva, ekonomije i zaštite potrošača. Cena udžbenika na jeziku nacionalne manjine ili u prilagođenom formatu ne sme biti viša od cene udžbenika na srpskom jeziku iz kog je preveden ili prilagođen. Izdavačima je zabranjeno da prodaju udžbenike po ceni većoj od one koju Vlada utvrdi, a kriterijume za utvrđivanje cene donosi Vlada na predlog oba ministra.
Članom 19. Nacrta zakona izvršena je dopuna članom 34b, ovim članom uvodi se mogućnost određivanje najveće mase udžbenika, gde se utvrđuje formula za izračunavanje najveće dozvoljene mase udžbenika po predmetu u osnovnoj školi, s ciljem zaštite i prevencije zdravlja učenika, pri čemu se maksimalna masa određuje u zavisnosti od razreda i nedeljnog fonda časova.
Članom 20. Nacrta zakona izvršena je dopuna člana 36, u kome se precizira da se donacijama, poklonima ili reprezentacijom ne smatraju kratkotrajno predstavljanje udžbenika u školi, reprezentacije male vrednosti do 1000 dinara po osobi, kao ni besplatni primerci udžbenika namenjeni za izbor udžbenika, pri čemu se ova ograničenja primenjuju trajno, bez obzira na fazu postupka odobravanja udžbenika.
Članom 21. Nacrta zakona izvršena je izmena člana 40, definisanje novih rokova u dva stava.
Članom 22. Nacrta zakona u članu 43. stav 1. dodaje se posebna tačka koja propisuje kaznenu odredbu u slučaju prodaje udžbenike po ceni većoj od cene utvrđene odlukom Vlade. U ovom članu predviđeno je brisanje reči PDV, jer opšte poznato da je PDV sastavni deo maloprodajne cene.
Članom 23. Nacrta zakona izvršena je dopuna članom 46a, ovim odredbama definiše se postupan prelazak na upotrebu udžbenika koje priprema i izdaje javni izdavač, u skladu sa zakonom. Trenutno odobreni udžbenici za određene predmete u osnovnoj školi ostaju u upotrebi sve dok se ne izdaju novi udžbenici od nacionalnog interesa, nakon čega će biti uklonjeni iz kataloga. U cilju pravovremene pripreme, javni izdavač je obavezan da u roku od 15 dana, stupanja na snagu zakona, raspiše javni poziv za izbor autora novih udžbenika. Prelazak na nove udžbenike biće organizovan u fazama, po razredima, u periodu od školske 2026/2027. do 2029/2030. godine, čime se obezbeđuje postupnost, prilagođavanje i stabilnost obrazovnog sistema.
Članom 24. Nacrta zakona propisano je stupanje zakona na snagu.
Izvor: Vebsajt Ministarstvo prosvete, 15.05.2025.