Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI KORISNIKA FINANSIJSKIH USLUGA KOD UGOVARANJA NA DALJINU: U prvoj polovini godine zabeležen rast broja ugovora na daljinu


U prvom delu 2025. godine broj zaključenih ugovora na daljinu porastao je za 69,4% u odnosu na prvu polovinu 2024. godine - sa 134 hiljade na 227 hiljada ugovora. Pored banaka, uslugu zaključivanja ugovora na daljinu uz primenu video-identifikacije korisnika pružaju i nebankarski pružaoci platnih usluga koji su prethodno ispunili neophodne uslove za sprovođenje postupka video-identifikacije korisnika.

Primenu video-identifikacije pružalac platnih usluga koristi prilikom uspostavljanja poslovnog odnosa s korisnikom, a u prvoj polovini 2025. godine od ukupnog broja ugovora na daljinu njih 29,6% zaključeno je uz primenu video-identifikacije, odnosno preko 67 hiljada ugovora. Ako se posmatra isti period prethodne godine, broj video-identifikacija povećan je za 94,8%. S druge strane, korisnici mogu zaključivati ugovore na drugi elektronski način po osnovu prethodno uspostavljenog poslovnog odnosa s pružaocem platnih usluga. U prvoj polovini 2025. godine na ovaj način zaključeno je preostalih 70,4% ugovora, odnosno više od 160 hiljada ugovora. U poređenju sa istim periodom prethodne godine, broj ugovora zaključenih na drugi elektronski način povećan je za 60,6%.

Posmatrano na nivou tromesečja, u drugom tromesečju 2025. godine ukupno su zaključene 134 hiljade finansijskih ugovora na daljinu, od čega je 31,1% zaključeno uz primenu video-identifikacije korisnika (42 hiljade), a 68,9% na drugi elektronski način (92 hiljade). Ukupan broj ugovora zaključenih na daljinu veći je za 77,9% u odnosu na drugo tromesečje 2024. godine, kada je zaključeno 75 hiljada ugovora.

Posmatrano po vrsti finansijskog proizvoda koji su dostupni u ponudi bankarskih pružalaca platnih usluga, građani su u drugom tromesečju 2025. godine u većoj meri koristili mogućnost ugovaranja na daljinu u odnosu na isto tromesečje 2024. godine prilikom ugovaranja štednje po viđenju/oročene za 300,3% (20.897 u odnosu na 5.220), zatim otvaranja platnog računa za 124,0% (37.749 u odnosu na 16.850), kao i ugovaranja ostalih usluga za 98,0% (11.573 u odnosu na 5.846), usluge gotovinskog kredita za 40,5% (42.552 u odnosu na 30.283) i usluge dozvoljenog prekoračenja računa za 20,5% (20.610 u odnosu na 17.109).

Grafički pregled podataka u vezi s pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca za drugo tromesečje 2025. godine dostupan je na internet prezentaciji Narodne banke Srbije u delu za statistiku platnog sistema.


Izvor: Vebsajt NBS, 15.09.2025.
Naslov: Redakcija