PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O DRŽAVNIM SLUŽBENICIMA - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05, 81/05 - ispravka, 83/05 - ispravka, 64/07, 67/07 - ispravka, 116/08, 104/09, 99/14, 94/17, 95/18, 157/20, 142/22, 13/25 - US, 19/25 i 109/25) - u članu 5. stav 2. i članu 7. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, broj 19/25), reči: “2026. godine” zamenjuju se rečima: “2027. godine”.
Član 2.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
IZ OBRAZLOŽENJA
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlozi za donošenje Zakona o izmeni Zakona o državnim službenicima proizilaze iz potrebe odlaganja primene člana 63. Zakona o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05, 81/05 - ispravka, 83/05 - ispravka, 64/07, 67/07 - ispravka, 116/08, 104/09, 99/14, 94/17, 95/18, 157/20, 142/22, 13/25 - US, 19/25 i 109/25) koji propisuje obavezu sprovođenja javnog konkursa za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla. Ovim zakonom se predlaže odlaganje obaveze sprovođenja javnog konkursa za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla do 2027. godine.
Predloženi rok za početak primene navedene odredbe Zakona o državnim službenicima utvrđen je, između ostalog, kako bi se u periodu predloženog odlaganja izvršila optimizacija procesa zapošljavanja u državnim organima. Imajući u vidu da, prema Izveštaju Službe za upravljanje kadrovima za 2024. godinu, prosečno trajanje javnog konkursa za prijem u radni odnos u organima državne uprave iznosi 189 dana, primena postojećeg normativnog okvira na postupak zapošljavanja lica na određeno vreme stvara značajan rizik u pogledu blagovremenog i efikasnog obezbeđivanja privremenih kadrovskih potreba organa. Uvođenje obaveze da lica koja zasnivaju radni odnos na određeno vreme moraju proći konkursnu proceduru, bez istovremenog unapređenja propisanog postupka, prvenstveno bez njegove digitalizacije i automatizacije pojedinih delova procesa, dovelo bi do dodatnog opterećenja sistema i potencijalno ugrožavalo kontinuitet u obavljanju poslova u organima. Naime, planirano je da Služba za upravljanje kadrovima u toku 2026. godine pristupi uspostavljanju operabilnosti informacionog sistema za upravljanje ljudskim resursima u delu konkursnog postupka, kako bi se konkursne procedure ubrzale i konkurs sprovodio elektronskim putem, čime će stvoriti uslovi za njegovu veću efikasnost.
Takođe, kontrola zapošljavanja koja je u određenom obimu još uvek na snazi i za koju je budžetskim propisima planirano da se održi i u toku 2026. godine, u određenoj meri usporava uspostavljanje stalne, optimalne kadrovske strukture. Stoga se kao efikasani mehanizam za obezbeđivanje nesmetanog rada, koristi i privremeno angažovanje nedostajućeg kadra u procedurama koje nisu opterećene formalizovanim i dugotrajnim konkursnim postupcima i koje omogućavaju očekivanu efikasnost u obavljanju poslova organa.
Dodatno, Strategijom reforme javne uprave za period 2021-2030. godina i Akcionim planom za implementaciju Strategije reforme javne uprave za period 2021-2025. godine predviđena je, u okviru Posebnog cilja 2: Unapređen proces regrutacije u javnoj upravi, Mere 2.2 Unapređenje procesa selekcije i uvođenje novozaposlenih u posao aktivnost, izrada Ex post analiza zakona i podzakonskih akata o postupku i načinu sprovođenja konkursnih postupaka u organima državne uprave, kao i izrada predloga za unapređenje konkursnog postupka. Kako je sprovođenje navedene analize u toku, njene preporuke koje će se implementirati tokom 2026. i narednih godina, odnosiće se i na unapređenje angažovanja lica na određeno vreme zbog privremenog povećanja posla. Ovaj pristup osigurava da se implementacija pojedinih mera, utvrdi nakon analitički zasnovanog sagledavanja njihovih efekata, a da se istovremeno ne ugrozi funkcionalnost i potreba za blagovremenim obavljanjem poslova u organima državne uprave.
S obzirom na napred navedeno, predlaže se da se za prelazak na konkursni vid zapošljavanja za rad na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla odredi novi rok, i to 1. januar 2027. godine.
III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona predlaže se odlaganje početka primene člana 63. Zakona o državnim službenicima (“Službeni glasnik RS”, br. 79/05, 81/05 - ispravka, 83/05 - ispravka, 64/07, 67/07 - ispravka, 116/08, 104/09, 99/14, 94/17, 95/18, 157/20, 142/22, 13/25 - US, 19/25 i 109/25), u delu sprovođenja konkursnog postupka za prijem u radni odnos na određeno vreme zbog privremeno povećanog obima posla, do 1. januara 2027. godine, kao i mogućnost da državni službenici koji su na taj dan zatečeni u radnom odnosu na određeno vreme, nastave rad u organu bez konkursnog postupka, ali nakon provere njihovih kompetencija.
Članom 2. Predloga zakona utvrđeno je da ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog zakona po hitnom postupku predlaže se u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine (“Službeni glasnik RS”, broj 20/12 - prečišćen tekst), budući da bi nedonošenje ovog zakona po hitnom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po rad organa i organizacija. Donošenje po hitnom postupku neophodno je zbog potrebe efikasnog rada državnih organa i nesmetanog obavljanja poslova uz dovoljne administrativne kapacitete.
VI. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE STUPANJE NA SNAGU ZAKONA PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U “SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”
Predlaže se da zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, budući da postoji naročito opravdani razlog za stupanje na snagu zakona pre osmog dana od dana objavljivanja, u skladu sa članom 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, a to je da se odloži početak primene Zakona predviđen za 1. januar 2026. godine, jer nisu stvoreni uslovi za njegovu primenu i tako izbegnu štetne posledice za rad državnih organa i posledično građana.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 11.12.2025.










