Zastava Bosne i Hercegovine

USKLAĐIVANJE AKTA O PROCENI RIZIKA I OSIGURANJE OD POVREDE NA RADU PREDUZETNIKA


Povodom početka primene odredaba Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu ("Sl. glasnik RS", br. 35/2023 -dalje: Zakon) među preduzetnicima se pojavila dilema koje su njihove obaveze kada je u pitanju usklađivanje poslovanja iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, posebno u pogledu izrade, odnosno usklađivanja akta o proceni rizika i osiguranja od povreda na radu i profesionalnih bolesti.

Zakon je stupio na snagu 7. maja 2023. godine uključujući odredbu člana 111. stav 6. kojom je poslodavcima bio ostavljen rok od dve godine da usklade svoje poslovanje sa ovim zakonom, a koji je nastupio 7. maja 2025. godine.

Međutim, podzakonskim aktima produžen je rok za usklađivanje evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu, akta o proceni rizika, pregleda i provere opreme za rad i pregleda i ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija i ispitivanja uslova radne sredine, preventivnih mera za bezbedan i zdrav rad na visini do 1. januara 2026. godine.

Obaveze preduzetnika razlikuju se od činjenice da li ima zaposlene ili radno angažovane ili ne, odnosno da li se pojavljuje u ulozi poslodavca ili ne.

Pre svega, prema odredbama Zakona zaposleni jeste fizičko lice koje je u radnom odnosu kod poslodavca, kao i lice koje po bilo kom osnovu obavlja rad ili se osposobljava za rad kod poslodavca, osim lica koje obavlja poslove kućnog pomoćnog osoblja kod poslodavca, dok je preduzetnik određeno lice koje se samozapošljava - fizičko lice koje obavlja privrednu ili drugu delatnost, a poslodavac je pojmovno određen kao pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje zapošljava, odnosno radno angažuje jedno ili više lica, osim fizičkih lica koja posao obezbeđuju u domaćinstvu i nosioca porodičnog poljoprivrednog gazdinstva koji obavlja posao sa članovima porodičnog poljoprivrednog domaćinstva u skladu sa propisima o poljoprivredi.

Odredbama člana 16. Zakona poslodavac je dužan da donese akt o proceni rizika u pisanoj formi za sva radna mesta u radnoj sredini i da utvrdi način, mere i rokove za otklanjanje ili smanjenje rizika na najmanju moguću meru. Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj sredini ("Sl. glasnik RS", br. 76/2024 i 38/2025 -dalje: Pravilnik) propisuje način i postupak procene rizika od nastanka povrede na radu, profesionalne bolesti i bolesti u vezi sa radom zaposlenog na radnom mestu i u radnoj sredini, kao i način, mere i rokove za njihovo otklanjanje, sprečavanje ili smanjenje na najmanju moguću meru, koje poslodavac uređuje aktom o proceni rizika.

Bez obzira na činjenicu da li preduzetnik svoje poreske obaveze izmiruje po rešenju Poreske uprave kao paušalno oporezovan ili je na ličnoj zaradi ili oporezivoj dobiti, svaki preduzetnik koji se nađe u ulozi poslodavca, makar imao jednog zaposlenog ili radno angažovanog ima obavezu da ima, odnosno da donese akt o proceni rizika i takođe je u obavezi da isti uskladi sa odredbama Pravilnika do 1. januara 2026. godine. Preduzetnik koji nema zaposlene ili radno angažovane, nema obavezu donošenja akta o proceni rizika, takođe bez razlike da li se radi o paušalcu ili o preduzetniku na ličnoj zaradi ili oporezivoj dobiti. Stoga, bez obzira na rok za usklađivanje poslovanja u skladu sa Zakonom, koji je nastupio 7. maja 2025. godine, rok za usklađivanje akta o proceni rizika poslodavaca koji imaju zaposlene, pa samim tim i preduzetnika koji imaju zaposlene, normiran je odredbama Pravilnika i pomeren je na 1. januar 2026. godine.

Sa druge strane, prema odredbama člana 67. Zakona poslodavac je dužan da zaposlene osigura za slučaj povreda na radu i profesionalnih bolesti, radi obezbeđivanja naknade štete, a finansijska sredstva padaju na njegov teret dok se uslovi i postupci osiguranja od povreda na radu i profesionalnih bolesti zaposlenih uređuju zakonom. I ova obaveza, stupila je na snagu 7. maja 2023. godine, te poslodavci svakako nisu morali da čekaju navedeni rok od dve godine kako bi osigurali svoje zaposlene, s tim da nakon isteka roka za usklađivanje poslovanja sa odredbama Zakona, odnosno nakon 7. maja 2025. godine postoji osnov za prekršajno i novčano kažnjavanje. Važno je navesti da se ova obaveza odnosi na poslodavca, odnosno preduzetnika koji ima zaposlene ili radno angažovane. Preduzetnik koji nema zaposlene nema obavezu ni da sam sebe osigura od povrede na radu i profesionalnih oboljenja.

Dodatno napominjemo da je preduzetnik koji nema zaposlene dužan da poznaje propise iz bezbednosti i zdravlja na radu i da ih primenjuje, kao i da primenjuje mere za bezbedan i zdrav rad da ne bi ugrozio sebe kao ni druga lica.


Izvor: Redakcija Paragraf Lex, Ivana Đinović, 13.05.2025.