Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Kazne do 800.000 dinara za vožnju bez zimskih guma


Zakonska obaveza za sve vozače je da od 1. novembra do 1. aprila imaju montirane zimske pneumatike ukoliko se na kolovozu nalazi sneg, led i poledica. Miloš Milekić iz Agencije za bezbednost saobraćaja rekao je da je savet stručnjaka da vozači zamene gume i kad je temperatura ispod sedam stepeni.

"To je temperatura na kojoj letnji pneumatici gube svoju najvažniju karakteristiku, a to je dobro prijanjanje. Samim tim može da dođe do proklizavanja vozila i nastanka saobraćajne nezgode. S tim u vezi preporučujemo da kada temperature padnu ispod sedam stepeni, iako su kolovozi suvi, automobili imaju montirane zimske pneumatike", naveo je.

Objasnio je da zimski pneumatici ne smeju da imaju dubinu šare ispod četiri milimetra, da je njen oblik koncipiran da sprečava zadržavanje snega, da sprečava pojavu akvaplaninga i samim tim sprečava proklizavanje i gubitak kontrole nad vozilom.

"Najjeftiniji zimski pneumatici imaju do čak četiri puta bolje prijanjanje nego letnji pneumatici u zimskim uslovima. Da ne pričamo o zaustavnom putu koji je u zimskim uslovima za letnje pneumatike čak dva i po puta duži od zaustavnog puta", istakao je.

Milekić je govorio i o visinama kazni u slučaju da vozači nemaju adekvatne pneumatike.

"Kazne za fizička lica idu od 6.000 do 20.000 dinara, a za preduzetnike ili pravna lica one mogu ići i do 800.000 dinara", rekao je.

Naveo je i koju još opremu treba vozači da imaju ukoliko se kreću van naselja.

"Obavezno je da u prtljažniku imaju lance ili druge elemente za povećanje trakcije samih pneumatika, odnosno samog vozila. Kada se kreću u naselju, to nije obavezno. U autobusima ili kamionima, kad se kreće van naselja, obavezna je i lopata za sneg", zaključio je Miloš Milekić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Zimske gume moraju imati šare duboke najmanje četiri milimetara, a tako su dizajnirane kako bi imale optimalne performanse na niskim temperaturama. Pri temperaturama nižim od sedam stepeni letnje gume postaju tvrđe i gube svoju efikasnost, dok zimske zadržavaju elastičnost i omogućavaju bolji kontakt sa podlogom.

Zato zimski pneumatici obezbeđuju veću stabilnost što smanjuje rizik od proklizavanja i gubitka kontrole nad vozilom. Imaju i kraći zaustavni put, pa na klizavim i mokrim putevima omogućavaju brže kočenje, što može biti presudno u kritičnim situacijama.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Euronews Srbija, 07.11.2025.
Naslov: Redakcija