ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Privrednike očekuju dodatne promene u sistemu elektronskih faktura
Ministarstvo finansija održalo je do sada 13 konferencija za privrednike koji koriste sistem elektronskih faktura, kako bi na pravilan način upotrebili sve izmene koje su stupile na snagu u drugoj polovini prošle godine.
Iako ministarstvo u postupcima provere pravilnosti elektronskog evidentiranja poreza na dodatu vrednost neće uzimati u obzir greške koje nastanu prilikom iskazivanja podataka u evidencijama PDV-a za poreske periode do 30. juna, mnogi korisnici se ipak još uvek prilagođavaju novim pravilima.
Poreski savetnik Aleksandar Trifunović kaže da su se svi privrednici u većoj meri privikli na primarno funkcionisanje sistema, odnosno slanje i prijem e-faktura.
“Međutim, što se tiče evidentiranja PDV-a, posla koji primarno rade računovođe, zbog čestih izmena i novih evidencija mi još uvek “lutamo”. Takođe, nadamo se da će do 30. juna ove godine, do kada traje period kada se eventualne greške neće uzimati u obzir, biti jasno definisan način rada i evidentiranja”, ocenjuje Trifunović.
Kada je reč o problemima primene novih propisa, sagovornik ističe da su najveće prepreke na koje su do sada nailazili pre svega česte izmene u evidencijama i veliki pritisak na programere i računovođe da isprate sve promene u kratkom roku, kao i da se te promene interpretiraju privrednicima.
“To se prvenstveno odnosi na račune, unos određenih evidencija iz drugih sistema, kao što je na primer e-fiskalizacija. Takođe, probleme stvaraju i privremeni zastoji u radu, mada se ova pojava dešava u manjoj meri nego u ranijem periodu”, navodi Trifunović.
Na pitanje da li očekuje još promena u sistemu elektronskih faktura, sagovornik odgovara potvrdno.
“Svakako očekujemo promene i dodatna prilagođavanja, pre svega kada su u pitanju PDV evidencije i podnošenje PDV prijava, što je već i najavljeno određenim zakonskim rešenjima. Što se tiče izmena, smatram da svi privredni subjekti treba da budu korisnici sistema e-faktura (bez obzira na to da li su u sistemu PDV-a ili ne), čime bi se uklonile dodatne evidencije na portalu SEF-a”, ističe Trifunović.
On dalje navodi da izjave za smanjenje PDV-a treba da budu omogućene na portalu SEF-a bez dodatnih dokumenata koji potvrđuju smanjenje izlaznog PDV-a.
“Trebalo bi omogućiti povezivanje svih fiskalnih računa sa sistema e-fiskalizacije i sistema e-faktura preko PIB-a, kao i automatsko upunjavanje evidencija ovim podacima”, kaže poreski savetnik.
Sagovornik ističe da svi privredni subjekti insistiraju na tome da ovaj sistem, koji je obavezan za većinu privrednika, treba da donese stabilnost u radu i smanjenje administrativnih troškova, a ne nešto što bi ih uvelo u pravnu nesigurnost i ostavilo prostora za eventualna pogrešna tumačenja, greške i kazne za privrednike.
Podsetimo, u septembru 2024. godine Ministarstvo finansija predstavilo je nove funkcionalnosti sistema elektronskih faktura (SEF), kao i planirane izmene propisa da u SEF-u bude omogućeno evidentiranje prethodnog poreza. Korisnicima Sistema elektronskih faktura (SEF) predstavljena je verzija sistema SEF 3.9 na kojoj su izmenjene evidencije obračuna poreza na dodatu vrednost, odnosno pojedinačna evidencija PDV-a i zbirna evidencija PDV-a.
Uvedene su i nove poreske kategorije: S10, S20, AE10 i AE20, uz odgovarajuće šifre za primenu poreskih kategorija za sve elektronske fakture (faktura, avansna faktura, dokument o povećanju i dokument o smanjenju), i to kako za korisnike koji SEF-u pristupaju putem korisničkog, tako i za one koji pristupaju putem aplikativnog interfejsa.
Takođe, uređena je mogućnost da korisnici sistema opredele svoj status u smislu Zakona o porezu na dodatu vrednost – da li su obveznici PDV-a ili nisu, kao i da odrede poreski period, ukoliko su obveznici PDV-a.
Među najznačajnijim unapređenjima verzije SEF-a 3.9 su i izmene koje se odnose na integraciju sa sistemom Uprave carina, kao i omogućavanje unosa više bankarskih računa na profilu subjekta, te prikazivanje NBS IPS QR koda na generisanom spoljnom prikazu fakture (PDF).
Jedna od važnijih izmena odnosi se na član 1 Pravilnika, kojim je uvedena nova tačka o automatskom unosu carinskih deklaracija u sistem elektronskog fakturisanja. Omogućeno je i ponovno registrovanje subjekata koji su ranije uklonjeni iz sistema elektronskog fakturisanja.
Nova pravila zahtevaju da elektronsko evidentiranje PDV-a bude završeno do 12. dana u mesecu, sa mogućnošću ranijeg unosa u posebnim slučajevima.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 08.04.2025.
Naslov: Redakcija