Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKIM KOMUNIKACIJAMA: Davalac usluge elektronske komunikacije dužan da najmanje 30 dana unapred na jasan i razumljiv način na trajnom nosaču podataka obavesti o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, kao i o pravu krajnjeg korisnika na raskid ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, a bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom


Ovih dana mnogi korisnici Telekomovih usluga su ostali zapanjeni kada im je stigao januarski račun poprilično veći nego inače. Po reakcijama na društvenim mrežama, a i gužvama u poslovnicama nacionalnog telekomunikacionog operatera, izgleda da su mnogi propustili obaveštenje još od 1. decembra objavljeno na sajtu MTS-a, mada i oni koji nisu teško da su mogli shvatiti da se radi o poskupljenju.

“Od 9. januara 2025. aktuelna komercijalna ponuda važi za sve MTS korisnike” stoji u naslovu obaveštenja na zvaničnom sajtu MTS-a.

Ni u daljem tekstu obaveštenja se nigde ne pominje bilo kakva promena cena, niti koja prava potrošači imaju u tom slučaju, osim šturog “Ovim prelaskom korisnicima se garantuju prava u skladu sa članom 131. Zakona o elektronskim komunikacijama”, za čije dešifrovanje morate biti pravnik da biste znali koja su vam to prava zagarantovana.

U prvobitnom obaveštenju na sajtu je pisalo da se tarife menjaju od 5. januara, ali u međuvremenu je to izmenjeno i sada stoji 9. januar.

Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača kaže da član 131 Zakona o elektronskim komunikacijama ("Sl. glasnik RS", br. 35/2023) propisuje da, ukoliko dođe do promene cene, da je davalac usluge elektronske komunikacije dužan da najmanje 30 dana unapred na jasan i razumljiv način na trajnom nosaču podataka obavesti o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, kao i o pravu krajnjeg korisnika na raskid ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, a bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom.

“O pravu krajnjeg korisnika na raskid ugovora” je vrlo bitna informacija koja mora da se dostavi potrošaču, odnosno korisniku usluga, napominje sagovornica.

“Konkretno u ovom slučaju, MTS je objavio povećanje cene usluga 1. decembra i da promenjene cene počinju da se primenjuju od 9. januara. Potrošači su mogli da u tih 30 dana podnesu zahtev za jednostrani raskid ugovora i ne bi plaćali nikakve penale, ali postavlja se pitanje da li su oni bili obavešteni”, naglašava Perinčić.

Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021) u članu 88 propisuje da potrošač može da raskine ugovor ukoliko dođe do izmene bitnih elemenata ugovora, a to su cena ili promena televizijske programske šeme.

Ako je potrošač obavešten samo putem sajta, to se ne tretira kao obaveštenje. Mora biti obavešten lično, a to podrazumeva poleđinu računa, SMS poruku ili i-mejl, pojašnjava ona.

Konkretno, MTS je potrošačima koje su obaveštavali putem SMS poruka poslao obaveštenje na način da ih odobrovolje: “Poštovani korisnici, u cilju unapređenja naših korisničkih paketa, poboljšali smo uslugu… Za više informacija idite na link.”

“I kada odete na taj link onda dođete do detaljnijih informacija da taj novi paket podrazumeva i novu cenu i obaveštenje da možete da raskinete ugovor u roku od 30 dana bez plaćanja penala”, navodi Perinčić i potvrđuje da u poruci nije bilo eksplicitno navedeno da se radi o povećanju cena usluga.

Ukoliko nisu ni na koji način bili obavešteni, potrošači mogu ili da ostanu u ugovoru po starim ulovima ili da raskinu ugovor bez plaćanja penala, objašnjava Perinčić i smatra da će MTS u tom slučaju da izađe u susret “jer im je to svakako bolja varijanta nego da plaćaju prekršajne kazne.”

Zakonska obaveza je da operatori obaveste korisnike na jasan, razumljiv, lako uočljiv, nedvosmislen i čitljiv način na trajnom nosaču zapisa, što podrazumeva da potrošač može da pristupa toj poruci, da je ponovo čita i da je ima sačuvanu. Ako to nije urađeno, objava samo na sajtu ne smatra se ličnim obaveštavanjem i onda potrošač opet ima pravo da raskine jer nije bio lično obavešten.

“Oni su ispoštovali zakon, naravno na svoj način, ali ukoliko je neki potrošač oštećen da nije dobio poruku onda može da se javi MTS-u ili bilo kom udruženju za zaštitu potrošača i onda će da se ostvari njegovo pravo na raskid ugovora ili da zadrži staru cenu”, kaže Perinčić.

Kazne za ovaj prekršaj idu od 500.000 do dva miliona dinara ukoliko trgovac ne ispoštuje ono što je propisano u članu 131, stav 1, Zakona o elektronskim komunikacijama.

Perinčić savetuje potrošačima da budu obazrivi, jer je “mašta trgovaca izuzetno bogata”, te da sve dobro pročitaju, da ne klikću nesmotreno i da svaku poruku koja stigne od operatora ozbiljno shvate i posvete joj dužnu pažnju.

Podsećamo, pre samo godinu dana sva tri mobilna operatera u Srbiji - MTS, Jetel i A1, podigli su cene svojih usluga i to maltene u isto vreme.

Pored toga, problem je nastao, jer nisu svi na adekvatan način obavestili korisnike o tome.

Prema tvrdnjama korisnika MTS-a, oni su i tada za to mogli da saznaju samo preko saopštenja na zvaničnom sajtu kompanije.

U celu priču uključila se i Komisija za zaštitu konkurencije, ali je ocenjeno da na osnovu prikupljenih činjenica “ne može da se zaključi postojanje direktnog ili indirektnog tajnog dogovaranja”.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Danas, 06.02.2025.
Naslov: Redakcija