Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O LIČNOJ KARTI: U slučaju promene imena, prezimena ili adrese prebivališta građani su dužni da u roku od 15 dana podnesu zahtev za izdavanje nove lične karte


Građani koji promene lične podatke, kao što su ime, prezime ili adresa prebivališta, dužni su da u roku od 15 dana podnesu zahtev za izdavanje nove lične karte.

Prema važećem Zakonu o ličnoj karti ("Sl. glasnik RS", br. 62/2006, 36/2011 i 53/2021), imalac lične karte je dužan da u slučaju promene svojih ličnih podataka podnese zahtev za izdavanje nove lične karte u roku od 15 od dana nastanka promene. Ovaj zakon se primenjuje kako na biometrijske lične karte sa čipom, tako i na lične karte bez čipa.

Prijava promene adrese prebivališta

Ukoliko se podaci na ličnoj karti promene, građanin je obavezan da podnese zahtev za izdavanje nove lične karte. Uz zahtev se prilaže prethodna lična karta, kao i dokaz o iznosu naknada za izdavanje nove lične karte.

Nadležni organ će po službenoj dužnosti, uz saglasnost stranaka, pribaviti potrebne podatke koji su upisani u matične knjige rođenih i evidenciju državljana Republike Srbije. Ako građanin to želi, može sam da pribavi potrebnu dokumentaciju.

Ukoliko imalac biometrijske lične karte sa čipom promeni adresu prebivališta, on je dužan da se zahteva za prijavu nove adrese obrati organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova u mestu svog novog prebivališta. U tom slučaju, obrazac lične karte ne menja se, jer podaci o adresi nisu direktno povezani sa izradom nove karte.

Međutim, ukoliko je imalac lične karte bez čipa promenio adresu prebivališta, pored zahteva za prijavu nove adrese, on je dužan da podnese i zahtev za izdavanje nove lične karte. Dakle, za ličnu kartu bez čipa, promena adrese podrazumeva izradu nove kartice.

Zahtev za izmenu putne isprave

Za putne isprave, ukoliko građanin poseduje putnu ispravu koja nije istekao rok važenja, ali je došlo do promene podataka koji su upisani u putnu ispravu, on mora podneti zahtev za izdavanje nove putne isprave ukoliko planira putovanje u inostranstvo ili prelazak državne granice. Isto važi ako je putna isprava oštećena, popunjena ili dotrajala, tako da ne može da obavlja svoju funkciju. Takođe, ukoliko fotografija na putnoj ispravi više ne odgovara stvarnom izgledu lica nosioca, potrebno je podneti zahtev za novu putnu ispravu.

Pored toga, podaci o imenu, prezimenu i adresi prebivališta u biometrijskoj putnoj ispravi su vidljivi podaci. Nakon što su ti podaci ažurirani u ličnoj karti, građani treba da se obrate nadležnoj organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova kako bi zamenili svoju putnu ispravu. Ukoliko su podaci na putnoj ispravi zastareli ili netačni, mora se podneti zahtev za izmenjenu putnu ispravu.

Vredno je napomenuti da putna isprava nije obavezni dokument za sve građane, ali ako planiraju putovanje u inostranstvo i prelazak državne granice, ona mora sadržavati tačne i ažurirane podatke. Putna isprava, u tom smislu, služi kao zvaničan dokument za dokazivanje identiteta i putovanje.

Građani koji imaju putnu ispravu sa važećim rokom, a žele da je zamene zbog gore navedenih razloga, mogu podneti zahtev za izmenu dokumenata na isti način kao što to rade za lične karte.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Srbija Danas, Tamara Birešić, 02.05.2025.
Naslov: Redakcija