Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O ZVANIČNOJ STATISTICI - Tekst propisa


Glava I

OSNOVNE ODREDBE

Sadržina Zakona

Član 1

Ovim zakonom uređuju se organizacija i koordinacija Sistema zvanične statistike Republike Srbije (u daljem tekstu: Sistem zvanične statistike); delokrug i upravljanje Republičkim zavodom za statistiku; aktivnosti neophodne za prikupljanje, obradu, čuvanje i zaštitu poverljivosti podataka prikupljenih za proizvodnju zvanične statistike; uspostavljanje i razvoj zvanične statistike; diseminacija i korišćenje rezultata zvanične statistike; pružanje statističkih usluga; međunarodna saradnja i ostala pitanja od značaja za zvaničnu statistiku.

Definicije osnovnih pojmova

Član 2

Pojedini izrazi, u smislu ovog zakona, imaju sledeće značenje:

1) Zvanična statistika predstavlja kvantitativne i kvalitativne, agregirane i reprezentativne podatke i informacije koje opisuju ekonomske, demografske i društvene pojave i pojave iz oblasti životne sredine, u skladu sa propisima kojima se uređuje zvanična statistika i međunarodnim statističkim standardima;

2) Javni interes zvanične statistike je obezbeđivanje objektivnih i kvalitetnih podataka o društvenim i ekonomskim kretanjima u zemlji, koji su građanima, privrednim subjektima i drugim korisnicima neophodni za donošenje odluka zasnovanih na pouzdanim podacima;

3) Sistem zvanične statistike čine Republički zavod za statistiku, Narodna banka Srbije i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike;

4) Svrha sistema zvanične statistike je kontinuirana proizvodnja i diseminacija rezultata zvanične statistike i razvoj Sistema zvanične statistike u skladu sa principima zvanične statistike utvrđenim ovim zakonom, Osnovnim principima zvanične statistike Ujedinjenih nacija i Kodeksom prakse evropske statistike;

5) Aktivnost zvanične statistike jeste svaka aktivnost koja se zasniva na ovom zakonu i na posebnim zakonima kojima se uređuje zvanična statistika;

6) Razvoj zvanične statistike podrazumeva aktivnosti kojima se uvode i unapređuju statistički standardi koji se koriste za proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike;

7) Proizvodnja rezultata zvanične statistike podrazumeva sve aktivnosti koje su u vezi sa prikupljanjem, obradom, čuvanjem i analizom podataka, a kojima se izrađuju rezultati zvanične statistike;

8) Prikupljanje podataka predstavlja svaku aktivnost odgovornih proizvođača zvanične statistike koja se odnosi na neposredno pribavljanje podataka od izveštajnih jedinica ili posredno pribavljanje, odnosno preuzimanje podataka od davaoca administrativnih i drugih podataka;

9) Statistički upitnik podrazumeva strukturiran skup pitanja na osnovu kojih se od izveštajne jedinice prikupljaju podaci o statističkoj jedinici;

10) Statističko istraživanje je skup aktivnosti kojima odgovorni proizvođači zvanične statistike, isključivo u statističke svrhe, vrše prikupljanje podataka, njihovu obradu, proizvodnju rezultata zvanične statistike i njihovu diseminaciju, sistematičnom primenom statističkih standarda;

11) Popis je sveobuhvatno statističko istraživanje kojim se u redovnim intervalima prikupljaju podaci o teritorijalnoj distribuciji i karakteristikama jedinica popisa (stanovnik, domaćinstvo, stan, poljoprivredno gazdinstvo i dr.);

12) Pilot-istraživanje je probno istraživanje koje podrazumeva prikupljanje i analizu podataka radi testiranja i izbora metodologije istraživanja;

13) Odgovorni proizvođači zvanične statistike su organi ili organizacije Republike Srbije, autonomnih pokrajina i jedinica lokalnih samouprava, kao i druga pravna lica koja obavljaju aktivnosti zvanične statistike i koja su odgovorna za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike;

14) Davaoci podataka su izveštajne jedinice, organi javne vlasti i druga pravna lica;

15) Izveštajne jedinice su privredna društva, preduzetnici, organi javne vlasti, druga pravna lica i njihovi delovi, domaćinstva i fizička lica, koja se nalaze na teritoriji Republike Srbije i od kojih se, u okviru statističkih istraživanja, neposredno prikupljaju podaci;

16) Organi javne vlasti su organ ili organizacija Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave i gradske opštine, ustanova, organizacija, javno preduzeće i drugo pravno lice čiji je osnivač ili član Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili gradska opština, pravno ili fizičko lice koje obavlja delatnost od opšteg interesa ili ima javna ovlašćenja;

17) Davaoci administrativnih i drugih podataka su organi javne vlasti i druga pravna lica;

18) Statistička jedinica je osnovna jedinica posmatranja, odnosno metodološki definisana celina u prikupljanju podataka, određena na takav način da omogućava prikupljanje podataka od izveštajnih jedinica i davaoca administrativnih i drugih podataka, kao i agregiranje podataka prilikom njihove obrade;

19) Izvori administrativnih i drugih podataka su evidencije, baze, registri i drugi skupovi podataka koje, na osnovu posebnih zakona, uspostavljaju i održavaju organi javne vlasti i druga pravna lica;

20) Diseminacija predstavlja aktivnosti koje preduzimaju odgovorni proizvođači zvanične statistike kako bi predstavili rezultate zvanične statistike, uključujući metapodatke, i učinili ih dostupnim korisnicima;

21) Rezultat zvanične statistike je agregirana i reprezentativna informacija koju odgovorni proizvođač zvanične statistike proizvede i diseminira u skladu sa ovim zakonom;

22) Metapodaci su podaci i druga dokumentacija kojima se na standardizovan način opisuju statistički procesi i rezultati zvanične statistike, obezbeđivanjem informacija o izvorima podataka, metodama, definicijama, klasifikacijama i kvalitetu podataka, s ciljem boljeg tumačenja i korišćenja rezultata zvanične statistike;

23) Korisnik zvanične statistike je svako pravno i fizičko lice, organ javne vlasti, naučna i međunarodna organizacija koja koristi rezultate zvanične statistike;

24) Individualni podatak je podatak koji se odnosi na statističku jedinicu u skladu sa ovim zakonom;

25) Poverljivi podaci su podaci koji omogućuju direktnu ili indirektnu identifikaciju izveštajnih ili statističkih jedinica;

26) Identifikator je svako jednoznačno određeno obeležje po kome se može direktno ili indirektno prepoznati pojedinačna izveštajna ili statistička jedinica;

27) Direktna identifikacija je identifikacija statističke jedinice, fizičkog lica, na osnovu njenog imena, prezimena, prebivališta, jedinstvenog matičnog broja i identifikacija statističke jedinice, pravnog lica, na osnovu naziva, sedišta i poreskog identifikacionog broja;

28) Indirektna identifikacija je identifikacija statističke jedinice na bilo koji drugi način osim direktne identifikacije;

29) Agregati su skupovi statističkih jedinica;

30) Agregirani podaci su zbirni podaci o brojnosti agregata i njihovim obeležjima;

31) Korišćenje u statističke svrhe znači isključivo korišćenje podataka za razvoj i proizvodnju rezultata zvanične statistike i njihovu diseminaciju;

32) Proces akreditacije je provera usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse zvanične statistike Republike Srbije;

33) Statistički standardi su statističke klasifikacije, koncepti, definicije, metodologije, procedure, modeli koji se primenjuju u zvaničnoj statistici radi obezbeđivanja uporedivosti rezultata zvanične statistike.

Termini izraženi u ovom zakonu u gramatičkom obliku muškog roda podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koje se odnose.

Osnovni principi zvanične statistike

Član 3

Odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju Sistem zvanične statistike, proizvode i diseminiraju rezultate zvanične statistike, u okviru svojih nadležnosti, u skladu sa sledećim osnovnim principima zvanične statistike:

1)         Princip profesionalne nezavisnosti podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike odlučuju, nezavisno i slobodno od političkih ili drugih spoljnih uticaja, o razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike, uključujući izbor izvora podataka, pojmova, definicija, metodologije i klasifikacija koje se koriste, kao i o rokovima i sadržaju svih oblika diseminacije;

2) Princip ovlašćenja za prikupljanje podataka podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, u okviru svojih nadležnosti i svog delokruga, prikupljaju podatke iz različitih izvora za potrebe zvanične statistike.

Privredna društva, preduzetnici, organi javne vlasti, druga pravna lica, domaćinstva i fizička lica, kao i najšira javnost, imaju obavezu da odgovornim proizvođačima zvanične statistike omoguće prikupljanje podataka;

3) Princip adekvatnosti resursa podrazumeva da odgovornim proizvođačima zvanične statistike na raspolaganju moraju biti dostupni odgovarajući resursi: finansijski, kadrovski i infrastrukturni, radi nesmetanog obavljanja aktivnosti zvanične statistike i ispunjenja međunarodnih obaveza;

4) Princip posvećenosti kvalitetu podrazumeva da su odgovorni proizvođači zvanične statistike posvećeni unapređenju kvaliteta procesa i proizvoda;

5) Princip statističke poverljivosti i zaštite podataka podrazumeva da privatnost davalaca podataka, poverljivost podataka koje oni daju, upotreba podataka isključivo u statističke svrhe i bezbednost podataka, u potpunosti moraju biti garantovani;

6) Princip nepristrasnosti i objektivnosti podrazumeva da odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju, proizvode i diseminiraju zvaničnu statistiku na objektivan, profesionalan, nepristrasan i transparentan način, uz poštovanje naučne nezavisnosti, tako da svi korisnici imaju jednak tretman;

7) Princip dobre metodologije podrazumeva da se odgovorni proizvođači zvanične statistike obavezuju da razvijaju i primenjuju odgovarajuće metodologije kako bi proizveli rezultate zvanične statistike najvišeg kvaliteta, primenom odgovarajućih alata, procedura i ekspertskih znanja;

8) Princip odgovarajuće statističke procedure podrazumeva da odgovarajuće statističke procedure primenjene u svim statističkim procesima čine osnov za izradu kvalitetnih rezultata zvanične statistike;

9) Princip umerenog opterećenja davalaca podataka podrazumeva da je opterećenost davalaca podataka proporcionalna potrebama korisnika i nije suviše velika za davaoce podataka. Odgovorni proizvođači zvanične statistike prate opterećenost davalaca podataka i postavljaju ciljeve za njeno postupno smanjenje;

10) Princip racionalnosti troškova podrazumeva da resursi moraju biti efikasno korišćeni;

11) Princip relevantnosti podrazumeva da zvanična statistika zadovoljava potrebe korisnika;

12) Princip tačnosti i pouzdanosti podrazumeva da zvanična statistika tačno i pouzdano prikazuje stvarnost;

13) Princip pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja podrazumeva da se rezultati zvanične statistike objavljuju pravovremeno i uz poštovanje najavljenih datuma objavljivanja;

14) Princip koherentnosti i uporedivosti podrazumeva da zvanična statistika mora biti interno i vremenski konzistentna, kao i regionalno i međunarodno uporediva. Srodni podaci iz različitih izvora mogu da se kombinuju i zajednički koriste;

15) Princip dostupnosti i razumljivosti podrazumeva da se rezultati zvanične statistike prikazuju u jednostavnom i razumljivom obliku, objavljuju na odgovarajući i pogodan način i raspoloživi su i dostupni na nepristrasnoj osnovi zajedno sa priloženim metapodacima i uputstvima.

16) Princip koordinacije i saradnje znači da je Republički zavod za statistiku glavni koordinator svih aktivnosti na razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike, a odgovorni proizvođači zvanične statistike aktivno sarađuju s ciljem da obezbede razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike.

Statistički principi iz ovog člana dodatno se razrađuju u Kodeksu prakse zvanične statistike Republike Srbije (u daljem tekstu: Kodeks prakse).

Glava II

ORGANIZACIJA SISTEMA ZVANIČNE STATISTIKE REPUBLIKE SRBIJE

Sistem zvanične statistike Republike Srbije

Član 4

Sistem zvanične statistike čine odgovorni proizvođači zvanične statistike u Republici Srbiji i obuhvata:   

1) Republički zavod za statistiku, koji je glavni proizvođač, diseminator i koordinator Sistema zvanične statistike,

2) Narodnu banku Srbije,

3) Ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike koji proizvode i vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.

Republički zavod za statistiku

Član 5

Republički zavod za statistiku (u daljem tekstu: Zavod) jeste posebna organizacija koja profesionalno nezavisno obavlja poslove u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu ovog zakona.

Zavod je glavni proizvođač zvanične statistike u Republici Srbiji i glavni koordinator svih aktivnosti u vezi sa razvojem, proizvodnjom i diseminacijom zvanične statistike u okviru Sistema zvanične statistike.

Zavod predstavlja Sistem zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu.       

Delokrug Zavoda

Član 6

1) priprema i sprovođenje aktivnosti zvanične statistike, uključujući razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti;

2) predlaganje unapređenja Sistema zvanične statistike i izrada nacrta zakonskih i drugih propisa radi unapređenja Sistema zvanične statistike;

3) koordinacija i izrada Nacrta Petogodišnjeg programa zvanične statistike (u daljem tekstu: Program), uključujući Strategiju razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji;

4) koordinacija i izrada Predloga Godišnjeg plana zvanične statistike (u daljem tekstu: Plan);

5) koordinacija i izrada Nacrta izveštaja o izvršenju Programa i Plana;

6) koordinacija i razvoj Sistema zvanične statistike i praćenje sprovođenja principa zvanične statistike;

7) zaštita i jačanje profesionalne nezavisnosti Sistema zvanične statistike;

8) razvoj statističkih metoda i tehnika, izrada smernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike, statističke analize;

9) donošenje i održavanje statističkih standarda koji se koriste za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda i praćenje njihove primene u Sistemu zvanične statistike, u skladu s međunarodnim statističkim standardima i propisima;

10) ispunjavanje međunarodnih obaveza zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda, učestvovanje u programima međunarodne saradnje i predstavljanje Sistema zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu;

11) praćenje i sprovođenje kontrole kvaliteta rezultata zvanične statistike i analize i službena tumačenja rezultata zvanične statistike iz delokruga Zavoda;

12) nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog zakona;

13) drugi stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.

Finansijska sredstva Zavoda

Član 7

Sredstva za finansiranje aktivnosti Zavoda obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije, u skladu sa Programom i Planom i preuzetim međunarodnim obavezama.

Obezbeđena sredstva iz stava 1 ovog člana, u skladu sa principom adekvatnosti resursa i principom racionalnosti troškova, moraju biti, uz efikasno trošenje, dovoljna za nesmetano obavljanje aktivnosti zvanične statistike i ispunjenje međunarodnih obaveza.

Izvor finansiranja aktivnosti Zavoda mogu biti i donacije.

Sredstva iz donacija su namenski prihod i koriste se u skladu sa ugovorom potpisanim sa donatorom.

Rukovođenje Zavodom

Član 8

Radom Zavoda rukovodi direktor, koga postavlja Vlada, na osnovu sprovedenog konkursa zasnovanog na relevantnim stručnim kompetencijama, na period od pet godina (u daljem tekstu: direktor).

Prava i dužnosti direktora

Član 9

Direktor ima sledeća prava i dužnosti:

1)         odlučuje o pravima i dužnostima zaposlenih, u skladu sa važećim propisima;

2)         zastupa i predstavlja Zavod i zaključuje sporazume u vezi sa obavljanjem poslova iz delokruga Zavoda;

3)         stara se o zakonitom i blagovremenom izvršavanju poslova iz delokruga Zavoda;

4)         štiti profesionalnu nezavisnost Sistema zvanične statistike naročito od političkih, komercijalnih i drugih neprofesionalnih uticaja;

5)         koordinira statističke aktivnosti odgovornih proizvođača zvanične statistike;

6)         utvrđuje principe i smernice za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike;

7)         odlučuje o sadržaju Programa i Plana, kao i nacrta izveštaja o njihovom sprovođenju, u skladu sa ovim zakonom;

8)         odlučuje o statističkim standardima koji su obavezujući za ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike;

9) donosi Kodeks prakse na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike;

10) donosi Pravilnik o procesu akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike;

11) odlučuje o statusu ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike na osnovu izveštaja o usaglašenosti odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse;

12) obavlja i druge poslove u skladu sa važećim propisima.

Na pitanja koja nisu uređena ovim zakonom, a odnose se na postavljenja na položaj, prava i dužnosti direktora, primenjuju se propisi kojima se uređuju organizacija i rad državne uprave, položaj državnih službenika, kao i propisi kojima se uređuju plate državnih službenika.

Profesionalna nezavisnost direktora

Član 10

U obavljanju svojih dužnosti direktor deluje u skladu sa principom profesionalne nezavisnosti.

Direktor ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike.

Uslovi za postavljenje direktora

Član 11

Za direktora može biti postavljeno lice koje ispunjava sledeće uslove:

1)         da je punoletni državljanin Republike Srbije sa prebivalištem na teritoriji Republike Srbije;

2)         da mu ranije nije prestajao radni odnos u državnom organu zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa i nije osuđivan na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

3)         da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu;

4)         da ima najmanje devet godina radnog iskustva u struci ili sedam godina radnog iskustva u struci, od kojih najmanje dve godine na rukovodećim radnim mestima ili pet godina radnog iskustva na rukovodećim radnim mestima;

5)         da poseduje profesionalne kompetencije;

6)         da ima položen državni stručni ispit;

7)         da poseduje aktivno znanje engleskog jezika;

8)         da poseduje znanje rada na računaru.

Prestanak mandata direktora

Član 12

Mandat direktora se ne može okončati pre njegovog isteka ako bi prestanak njegovog mandata, iz bilo kog razloga, ugrozio primenu osnovnih principa zvanične statistike.

Vlada razrešava direktora pre isteka mandata, na predlog predsednika Vlade, samo u sledećim slučajevima:

1)         ako podnese pismenu ostavku;

2)         ako postane trajno nesposoban za obavljanje dužnosti;

3)         ako bude pravosnažno osuđen na kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili mu je izrečena uslovna osuda na kaznu zatvora od najmanje šest meseci, bez obzira na period proveravanja za krivično delo koje ga čini nedostojnim za vršenje dužnosti.

Zamenik direktora

Član 13

Direktor može imati zamenika.

Zamenik direktora zamenjuje direktora u slučaju njegovog odsustva ili sprečenosti i obavlja i druge poslove koje mu poveri direktor.

Zamenika direktora postavlja Vlada na predlog direktora.

Za svoj rad zamenik direktora odgovara direktoru.

Na pitanja koja nisu uređena ovim zakonom, a odnose se na postavljenja na položaj, prava i dužnosti zamenika direktora, primenjuju se propisi kojima se uređuju organizacija i rad državne uprave, položaj državnih službenika, kao i propisi kojima se uređuju plate državnih službenika.

Narodna banka Srbije

Član 14

Narodna banka Srbije odgovorna je za obavljanje poslova zvanične statistike određenih Programom i Planom, u skladu sa odredbama ovog zakona, zakona kojim se uređuju položaj, organizacija, ovlašćenja i funkcije Narodne banke Srbije i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike i poslovi koje Narodna banka Srbije obavlja, kao i principima zvanične statistike i međunarodnim statističkim standardima.

Narodna banka Srbije utvrđuje standarde za zvaničnu statistiku u okviru svoje nadležnosti.

U razvoju, proizvodnji i diseminaciji zvanične statistike iz stava 1 ovog člana Narodna banka Srbije sarađuje sa Zavodom.

Način saradnje iz stava 3 ovog člana uređuje se sporazumom između Narodne banke Srbije i Zavoda.

Narodna banka Srbije ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti.

Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike

Član 15

Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike odgovorni su za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom, Programom i Planom.

Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike obavezni su da aktivnosti zvanične statistike obavljaju u skladu sa odredbama ovog zakona i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike, principima zvanične statistike i standardima i smernicama koje određuje direktor Zavoda.

Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike u okviru svojih nadležnosti.

Lica angažovana za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike

Član 16

Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike zaključivati ugovore sa fizičkim licima (anketar, procenitelj, popisivač, kontrolor, instruktor i dr.) ili pravnim licima registrovanim za obavljanje tih poslova.

Lica iz stava 1 ovog člana dužna su da prilikom obavljanja poslova blagovremeno postupaju, u skladu sa instrukcijama dobijenim od odgovornih proizvođača zvanične statistike, na način kojim se neće narušavati ugled i poverenje javnosti u Sistem zvanične statistike.

Kvalitet zvanične statistike

Član 17

Odgovorni proizvođači zvanične statistike kontinuirano rade na ocenjivanju i poboljšanju kvaliteta zvanične statistike u smislu njene relevantnosti, tačnosti i pouzdanosti, pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, koherentnosti i uporedivosti, dostupnosti i razumljivosti.

Razvoj zvanične statistike, proizvodnja i diseminacija rezultata zvanične statistike sprovode se na osnovu statističkih standarda, u skladu sa potrebama korisnika, principima određenim u članu 3 ovog zakona, kao i međunarodnim statističkim standardima i preporukama, s ciljem ostvarivanja kvaliteta.

Glava III

PROGRAM I PLAN ZVANIČNE STATISTIKE

Svrha Programa i Plana

Član 18

Programom se utvrđuju redovne aktivnosti zvanične statistike za period od pet godina, a Planom za period od godinu dana.

Program i Plan su ključni instrumenti za efektivno i efikasno strateško i operativno rukovođenje i koordinaciju aktivnosti Sistema zvanične statistike.

Priprema Programa i Plana

Član19

Zavod priprema Nacrt Programa i Predlog Plana u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, uvažavajući mišljenje Statističkog saveta i Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, a u skladu sa principima zvanične statistike.

Sadržaj Programa

Član 20

Program sadrži:

1) Strategiju razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji;

2) pregled očekivanih rezultata zvanične statistike;

3) pregled najznačajnijih infrastrukturnih i razvojnih aktivnosti;

4) podatke o odgovornim proizvođačima zvanične statistike;

5) informacije o očekivanim problemima i uslovima za realizaciju Programa.

Sadržaj Plana

Član 21

Plan sadrži bližu razradu Programa, odnosno detaljniji prikaz sledećih podataka u vezi sa planiranim statističkim istraživanjima i ostalim aktivnostima:

1) nadležnost odgovornih proizvođača zvanične statistike za pojedina statistička istraživanja ili aktivnosti;

2) identifikacione podatke o statističkim istraživanjima ili aktivnostima i njihov kratak sadržaj;

3) pravni osnov za prikupljanje podataka;

4) periodiku i referentni period ili datum;

5) izvore podataka i metode njihovog prikupljanja;

6) teritorijalni nivo objavljivanja i rokove za prve rezultate zvanične statistike.

Usvajanje Programa i Plana

Član 22

Program usvaja Narodna skupština, a Plan Vlada.

Dokumenti iz stava 1 ovog člana objavljuju se u “Službenom glasniku RS”.

Izveštaj o izvršenju Programa i Plana

Član 23

Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, priprema Izveštaj o realizaciji Programa, koji dostavlja Narodnoj skupštini na razmatranje i odlučivanje.

Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, priprema Izveštaj o realizaciji Plana, koji se dostavlja Vladi na razmatranje i odlučivanje.

Sprovođenje aktivnosti zvanične statistike koje nisu utvrđene Programom ili Planom

Član 24

Postupak sprovođenja aktivnosti zvanične statistike koje nisu utvrđene Programom ili Planom može inicirati Vlada.

Sredstva za sprovođenje statističkih aktivnosti iz stava 1 ovog člana obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.

Glava IV

STATISTIČKI SAVET I DRUGA SAVETODAVNA TELA

Statistički savet

Član 25

Statistički savet je savetodavno i stručno telo za strateška pitanja zvanične statistike.

Statistički savet se sastoji od najmanje sedam, a najviše jedanaest imenovanih članova koji predstavljaju različite kategorije korisnika zvanične statistike.

Članovi iz stava 2 ovog člana ne mogu biti lica uključena u rad organizacionih jedinica u čijem se delokrugu nalaze aktivnosti zvanične statistike.

Direktor je član Statističkog saveta po položaju.

Direktor pokreće postupak za imenovanje članova Statističkog saveta.

Članove Statističkog saveta imenuje Vlada na pet godina.

Stručne i administrativne poslove za potrebe Statističkog saveta obavlja Zavod.

Finansijska sredstva neophodna za rad Statističkog saveta obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, u okviru sredstava namenjenih za rad Zavoda.

Statistički savet među svojim članovima bira predsednika saveta. Direktor ne može biti predsednik Statističkog saveta.

            Statistički savet daje stručna mišljenja i predloge o sledećem:

1)         nacrtima zakona i drugih propisa koji se odnose na aktivnosti zvanične statistike;

2)         sadržaju Programa i Plana;

3)         sprovođenju Programa i Plana;

4)         usaglašenosti Sistema zvanične statistike sa principima zvanične statistike;

5)         ostalim pitanjima od značaja za funkcionisanje zvanične statistike.

            Statistički savet usvaja Poslovnik o radu, kojim se detaljno regulišu njegovi zadaci, organizacija, metodi rada i donošenje odluka.

Druga savetodavna tela

Član 26

Direktor može da osniva i druga savetodavna tela kao podršku strateškim i metodološkim aktivnostima zvanične statistike.

Glava V

KOORDINACIJA SISTEMA ZVANIČNE STATISTIKE

Koordinacija Sistema zvanične statistike

Član 27

Zavod je glavni koordinator Sistema zvanične statistike.

Zavod se stara o primeni principa zvanične statistike i promoviše dobru praksu u okviru Sistema zvanične statistike.

Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike

Član 28

Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike (u daljem tekstu: Koordinacioni odbor) jeste koordinaciono telo Sistema zvanične statistike, koje čine odgovorni proizvođači zvanične statistike.

Koordinacionom odboru predsedava direktor Zavoda.

Članovi i zamenici članova Koordinacionog odbora su predstavnici odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Koordinacioni odbor usvaja Poslovnik o radu Koordinacionog odbora.

Finansijska sredstva neophodna za rad Koordinacionog odbora obezbeđuju se budžetom Republike Srbije u okviru sredstava namenjenih za rad Zavoda.

Koordinacioni odbor obavlja sledeće poslove:

1)         učestvuje u određivanju prioriteta i definisanju Strategije razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike;

2)         daje mišljenja i predloge u vezi sa koordinacijom razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike;

3)         daje mišljenja i predloge direktoru Zavoda u vezi sa smernicama za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike;

4)         daje mišljenje i predloge direktoru Zavoda u vezi sa statističkim standardima koji su obavezujući za odgovorne proizvođače zvanične statistike;  

5)         učestvuje u izradi i utvrđuje predlog Kodeksa prakse;

6)         učestvuje u izradi i utvrđuje predlog Pravilnika o procesu akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike i drugih akata;

7)         daje mišljenje na predloženi Program, Plan i izveštaje o realizaciji Programa i Plana;

8)         učestvuje u uspostavljanju sistema za utvrđivanje usaglašenosti odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse;

9)         na zahtev direktora Zavoda, daje mišljenja i o drugim pitanjima od značaja za efikasno funkcionisanje Sistema zvanične statistike.

Akreditacija proizvođača zvanične statistike

Član 29

Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da prođu kroz proces akreditacije radi utvrđivanja usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse i radi formulisanja preporuka za unapređenje proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike, s ciljem standardizacije sistema zvanične statistike.

Zavod i Narodna banka Srbije ne prolaze kroz proces akreditacije.

Status odgovornog proizvođača zvanične statistike utvrđuje se za period od pet godina.

Proces akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike, postupak i indikatori na osnovu kojih se vrši utvrđivanje usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse, uređuje se Pravilnikom o procesu akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Pravo pristupa individualnim podacima odgovornih proizvođača zvanične statistike

Član 30

Zavod ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolažu ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike, ukoliko su ti podaci neophodni za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike ili za procenu kvaliteta rezultata zvanične statistike, u skladu sa zakonom.

Pravo pristupa Zavoda individualnim podacima kojima raspolaže Narodna banka Srbije obezbeđuje se uz prethodnu saglasnost guvernera Narodne banke Srbije, u skladu sa zakonom.

Narodna banka Srbije za potrebe obavljanja poslova iz čl. 14 stav 1 ovog zakona ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolaže Zavod, uz prethodnu saglasnost direktora Zavoda, u skladu sa zakonom.

Glava VI

PRIKUPLjANjE PODATAKA

Ovlašćenje odgovornih proizvođača zvanične statistike za prikupljanje podataka

Član 31

Izbor izvora podataka vrši se na osnovu stručnih razmatranja, s obzirom na kvalitet podataka, ažurnost, troškove prikupljanja podataka i opterećenost davalaca podataka.

Ukoliko postoje izvori administrativnih i drugih podataka odgovarajućeg sadržaja i kvaliteta, ne prikupljaju se podaci od izveštajnih jedinica.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da pribave isključivo podatke koji su neophodni i srazmerni svrsi nameravane obrade u skladu sa Programom i Planom zvanične statistike, kao i u skladu sa članom 33 stav 2 ovog zakona i članom 35 stav 1 ovog zakona.

Obaveza obaveštavanja o prikupljanju podataka

Član 32

Pre početka prikupljanja podataka, odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da obavesti davaoce podataka o sledećem:

1)         pravnom osnovu za sprovođenje statističkog istraživanja;

2)         cilju sprovođenja statističkog istraživanja;

3)         roku za dostavljanje podataka;

4)         obavezi da prikupljene podatke koristi isključivo u statističke svrhe;

5)         merama za obezbeđenje statističke poverljivosti i zaštite prikupljenih podataka.

 Odgovorni proizvođač zvanične statistike daje davaocu podataka, fizičkom licu, potrebna obaveštenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju na svom portalu informaciju o podacima preuzetim iz administrativnih i drugih izvora.

 Odgovorni proizvođači zvanične statistike, prilikom korišćenja podataka preuzetih iz administrativnih i drugih izvora u statističkoj proizvodnji, navode izvor podataka u metodologijama i publikacijama.

Obaveze davaoca podataka

Član 33

Davaoci podataka dužni su da, bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu, daju tačne, kompletne i ažurne podatke, koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike.

Davaoci podataka dužni su da odgovornim proizvođačima zvanične statistike, na obrazložen zahtev, dostave podatke koji nisu predviđeni Programom i Planom zvanične statistike, a s ciljem procene mogućnosti korišćenja administrativnih i drugih podataka za izradu rezultata zvanične statistike.

Izveštajne jedinice dužne su da omoguće proveru datih podataka.

Ukoliko podaci izveštajnih jedinica nisu kompletni ili ažurni, izveštajne jedinice obavezne su da ih isprave odnosno upotpune u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima.

Pilot-istraživanja

Član 34

Pilot-istraživanja mogu da se sprovode u slučajevima kada se ukaže potreba za procenom kvaliteta metodologije, izvora ili kvaliteta podataka koje treba prikupiti statističkim istraživanjima. Zavod, Narodna banka Srbije i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da sprovode pilot-istraživanja i kada nisu predviđena Programom i Planom zvanične statistike.

Podaci prikupljeni sprovođenjem pilot-istraživanja nisu rezultati zvanične statistike i na njih se ne odnose odredbe ovog zakona o diseminaciji podataka, ali se na njih primenjuju sve odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost.

Kada izveštajne jedinice daju podatke za potrebe sprovođenja pilot-istraživanja dužne su da daju tačne, potpune i ažurne podatke bez naknade, u sadržaju, obliku i u rokovima koje odredi odgovorni proizvođač zvanične statistike.

Pravo preuzimanja administrativnih podataka

Član 35

Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, u okviru svoje nadležnosti i delokruga, bez naknade pristupaju i preuzimaju podatke iz administrativnih i drugih izvora podataka, uključujući identifikatore, metapodatke i tehničke opise, u meri neophodnoj za proizvodnju, razvoj i unapređenje zvanične statistike.

Podaci se preuzimaju na način koji omogućava procenu kvaliteta, doslednost i uporedivost sa drugim izvorima podataka, u skladu sa principima statističke poverljivosti, minimalne obrade i zaštite podataka o ličnosti.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu davaocima administrativnih podataka predložiti unapređenje postojećih ili uvođenje novih izvora podataka, kao i razvoj metodologija, struktura i sistema za vođenje podataka, s ciljem smanjenja opterećenja izveštajnih jedinica i obezbeđivanja podataka od značaja za zvaničnu statistiku.

Uslovi, obim, način preuzimanja, obrada identifikatora, mere zaštite podataka o ličnosti i zaštite poverljivosti uređuju se pisanim sporazumom zaključenim između odgovornog proizvođača zvanične statistike i davaoca podataka. O zaključenju i izmenama sporazuma obaveštava se Zavod kao koordinator sistema zvanične statistike.

Zasnivanje novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka

Član 36

Organi javne vlasti i druga pravna lica koji vode administrativne i druge izvore podataka prilikom uvođenja novih ili izmene postojećih izvora podataka koji mogu biti od značaja za zvaničnu statistiku, o tome blagovremeno obaveštavaju Zavod i sprovode prethodne konsultacije radi usklađivanja sa potrebama zvanične statistike.

Pre ukidanja, smanjenja obima, promene metodologije ili prestanka prikupljanja podataka u izvorima koji se koriste u zvaničnoj statistici, organi javne vlasti i druga pravna lica o tome blagovremeno obaveštavaju Zavod i odgovorne proizvođače zvanične statistike koji te izvore koriste, radi obezbeđivanja kontinuiteta, kvaliteta i uporedivosti podataka.

Zavod i drugi odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu inicirati tehničke i metodološke predloge s ciljem unapređenja administrativnih izvora, sa posebnim osvrtom na potrebu za uvođenjem jedinstvenih identifikatora, metapodataka i struktuiranih formata pogodnih za statističku obradu.

Pravo preuzimanja podataka od drugih pravnih lica

Član 37

Odgovorni proizvođači zvanične statistike, u okviru svoje nadležnosti i delokruga, imaju pravo preuzimanja podataka od drugih pravnih lica, na način i u obimu neophodnom za statističku proizvodnju, a u svrhu unapređenja sistema zvanične statistike.

Uslovi, opseg, način preuzimanja, mere zaštite podataka o ličnosti i zaštite poverljivosti podataka iz stava 1 ovoga člana uređuju se pisanim sporazumom između odgovornih proizvođača zvanične statistike i davaoca podataka, o čemu se obavezno obaveštava Zavod.

Prilagođavanje prikupljenih podataka statističkim standardima

Član 38

Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da prilagode prikupljene podatke kako bi se uskladili sa statističkim standardima koji se primenjuju u Sistemu zvanične statistike.

Popisi

Član 39

Popisi se regulišu posebnim zakonima i finansiraju se sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

Aktivnosti propisane u vezi s popisima uključuju se u Program i Plan.

Odredbe ovog zakona primenjuju se prilikom sprovođenja svih popisnih aktivnosti ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama posebnog zakona kojim se uređuje sprovođenje određenog popisa.

Statistički registri

Član 40

Statistički registar je skup organizovanih podataka koji se formira, ažurira i održava na osnovu podataka prikupljenih u statističkim istraživanjima, popisima, izvorima administrativnih podataka i drugim relevantnim izvorima.

Statistički registri sadrže podatke o statističkim jedinicama i njihovim karakteristikama, uključujući identifikatore neophodne za sprovođenje statističkih aktivnosti.

Statistički registri se koriste za uspostavljanje statističkih okvira, dizajn i planiranje statističkih istraživanja, praćenje promena u statističkoj populaciji, integraciju i povezivanje podataka iz više izvora, poboljšanje kvaliteta i konzistentnosti zvanične statistike.

Formiranje i korišćenje statističkih registara podleže principima statističke poverljivosti i zaštite podataka o ličnosti u skladu sa ovim zakonom i zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.

Zavod je nadležan za formiranje, razvoj, održavanje i korišćenje statističkih registara.

S ciljem uspostavljanja i održavanja statističkih registara, Zavod ima pravo da bez naknade preuzima individualne podatke sa identifikatorima od davalaca administrativnih podataka, u obimu neophodnom za statističke svrhe.

Glava VII

OBRADA I ČUVANjE PODATAKA

Bezbedna obrada i čuvanje podataka

Član 41

Svaki odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da zaštiti poverljive podatke tokom procesa proizvodnje i diseminacije zvanične statistike i da preduzme sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima.

Obrada podataka koji sadrže identifikatore fizičkih lica dozvoljena je samo u meri neophodnoj za proizvodnju, razvoj i obezbeđivanje kvaliteta zvanične statistike, uspostavljanje, ažuriranje i održavanje statističkih registara, i povezivanje podataka iz različitih izvora u skladu sa zakonom.

Podaci koji sadrže identifikatore čuvaju se u zaštićenim tehničkim okruženjima, uz kontrolisan pristup, u skladu sa principima poverljivosti, integriteta i minimalizacije, kako je propisano zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Način, rokovi i uslovi čuvanja podataka i odstranjivanja identifikatora uređuju se internim aktima odgovornih proizvođača zvanične statistike, uz prethodno mišljenje Zavoda, u skladu sa ovim zakonom i propisima kojima se uređuje postupanje sa arhivskom građom i zaštitom podataka o ličnosti.

Odstranjivanje identifikatora

Član 42

Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obrađuju i čuvaju individualne podatke sa identifikatorima, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka prikupljenih u statističkim istraživanjima, osim ako zakonom nije drugačije propisano.

Po isteku navedenog roka ili nakon prestanka potrebe za obradom, odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da odstrane identifikatore fizičkih lica ili primene metode anonimizacije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Za podatke preuzete iz administrativnih i drugih izvora, identifikatori se mogu čuvati duže od deset godina, ako je to neophodno radi povezivanja podataka, uspostavljanja i održavanja statističkih registara ili razvoja dugoročnih serija, pod uslovom da su primenom tehničkih i organizacionih mera obezbeđeni poverljivost, ograničen pristup i zaštita podataka.

Statistički upitnici i drugi dokumenti koji sadrže poverljive podatke prikupljene u statističkim istraživanjima uništavaju se nakon prestanka potrebe za njihovom upotrebom u statističke svrhe, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita arhivske građe i registraturskog materijala i na osnovu Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja.

Zaštita arhivske građe i registraturskog materijala koji sadrži poverljive podatke sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupanje sa arhivskom građom i zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Način i rok čuvanja podataka bez identifikatora

Član 43

Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da podatke bez identifikatora koji su šifrirani do nivoa statističke jedinice čuvaju u elektronskoj formi, na period od najmanje deset godina, ukoliko posebnim zakonom ili drugim propisima nije drugačije određeno.

Akti o čuvanju i načinu korišćenja podataka

Član 44

Direktor, odnosno ovlašćeni predstavnik drugog odgovornog proizvođača zvanične statistike, donosi, u skladu sa standardima, akt kojim se bliže reguliše čuvanje i organizovanje podataka s ciljem sprečavanja uništavanja, zloupotrebe, krađe ili nelegalnog pristupa podacima kojima raspolaže odgovorni proizvođač zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.

Direktor, odnosno ovlašćeni predstavnik drugog odgovornog proizvođača zvanične statistike, donosi, u skladu sa standardima, poseban akt kojim se bliže reguliše način korišćenja podataka kojima raspolaže odgovorni proizvođač zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.

Obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike

Član 45

Obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike sprovodi se u skladu sa zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti, a u svrhu obrade podataka kojom se, u javnom interesu, obezbeđuju rezultati zvanične statistike.

Lice na koje se podaci o ličnosti odnose ima pravo na pristup podacima o ličnosti do odstranjivanja identifikatora.

Lice na koje se podaci o ličnosti odnose ima pravo na ispravku i dopunu podataka o ličnosti, pravo na ograničenje obrade podataka o ličnosti, pravo na brisanje podatka o ličnosti i pravo na prigovor na obradu podataka o ličnosti do početka statističke obrade podataka.

Glava VIII

STATISTIČKA POVERLjIVOST

Podaci koji podležu statističkoj poverljivosti

Član 46

Individualni podaci koji omogućavaju identifikaciju fizičkih ili pravnih lica, na direktan ili indirektan način, podležu statističkoj poverljivosti.

Pored podataka iz stava 1 ovog člana, sledeći agregirani podaci, osim rezultata zvanične statistike predviđenih Programom i Planom, podležu statističkoj poverljivosti:

1) Agregirani podaci koji se odnose na jednu do tri statističke jedinice, kada su te jedinice fizička ili pravna lica, ukoliko se jedna od tih jedinica može identifikovati direktno ili indirektno, čime se otkrivaju podaci o toj jedinici.

2) Agregirani podaci koji se odnose na više od tri statističke jedinice, ukoliko ih je direktor Zavoda označio kao poverljive radi obezbeđenja primene principa statističke poverljivosti.

3) Podaci koji su označeni kao tajna u skladu sa propisima kojima se uređuje tajnost podataka.

Prikupljanje i obrada podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike

Član 47

Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, prilikom obavljanja poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, a radi proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike, prikupljaju i obrađuju podatke o ličnosti s ciljem obavljanja poslova u javnom interesu bez prethodne saglasnosti izveštajnih i statističkih jedinica, u skladu sa ovim zakonom.

Svi prikupljeni podaci o ličnosti podležu statističkoj poverljivosti.

Početak primene statističke poverljivosti

Član 48

Odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost primenjuju se od trenutka kada davaoci podataka stave na raspolaganje ili dostave podatke odgovornom proizvođaču zvanične statistike.

Korišćenje podataka koji podležu statističkoj poverljivosti

Član 49

Podaci koji se prikupljaju isključivo u statističke svrhe, kao i ostali podaci koji podležu statističkoj poverljivosti, koriste se isključivo u statističke svrhe i ne mogu se koristiti u druge svrhe.

Zabrana otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti

Član 50.

Podatke koji podležu statističkoj poverljivosti, u skladu sa ovim zakonom, zabranjeno je bilo kome dostavljati ili na drugi način otkrivati, kao i koristiti za vlastite potrebe ili potrebe trećih lica, izuzev upotrebe u skladu sa članom 30 ovog zakona.

Pristup individualnim podacima bez identifikatora za potrebe naučnih istraživanja

Član 51

Zavod i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obezbede naučnoistraživačkoj instituciji individualne podatke bez identifikatora, na osnovu pisanog zahteva.

Naučnoistraživačka institucija, iz stava 1 ovog člana, dužna je da u zahtevu precizno naznači svrhu korišćenja individualnih statističkih podataka bez identifikatora.

Korišćenje podataka iz stava 1 ovog člana reguliše se posebnim ugovorom.

Naučnoistraživačka institucija iz stava 1 ovog člana dužna je da podatke koristi isključivo u svrhe koje je naznačila u zahtevu, da neovlašćenim licima ne dozvoli pristup ovim podacima i da nakon upotrebe uništi te podatke.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike vode evidenciju o naučnoistraživačkim institucijama iz stava 3 ovog člana i o nameni za koju se podaci obezbeđuju.

Obaveze lica ovlašćenih za obavljanje poslova zvanične statistike

Član 52

Fizička lica ovlašćena za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, na osnovu radnog odnosa zasnovanog sa odgovornim proizvođačem zvanične statistike ili radnog angažovanja u skladu sa članom 16 ovog zakona, dužna su da pri obavljanju poslova postupaju u skladu sa odredbama o statističkoj poverljivosti i zabranom iz člana 50 ovog zakona.

Obaveza lica iz stava 1 ovog člana traje i nakon prestanka obavljanja poslova.

Izjava o poverljivosti

Član 53

Lica iz člana 52 ovog zakona dužna su da potpišu izjavu o poverljivosti kojom se garantuje ispunjenje svih obaveza iz člana 52 ovog zakona.

Glava IX

DISEMINACIJA

Diseminacija rezultata zvanične statistike

Član 54

Odgovorni proizvođači zvanične statistike vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike.

Uz rezultate zvanične statistike, korisnicima zvanične statistike moraju biti dostupni podaci o odgovornom proizvođaču zvanične statistike i metapodaci, odnosno metodološka objašnjenja u vidu komentara, kako bi im se olakšalo tumačenje i pružila stručna pomoć.

Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno i na isti način svim korisnicima bez nadoknade.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju i održavaju javno dostupne baze podataka i objavljuju saopštenja i publikacije kao proizvod zvanične statistike.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da prilikom diseminacije rezultate zvanične statistike jasno razgraniče od drugih podataka.

Kalendar objavljivanja

Član 55

Diseminacija rezultata zvanične statistike vrši se u rokovima određenim Kalendarom objavljivanja (u daljem tekstu: Kalendar).

Rezultati zvanične statistike ne otkrivaju se pre roka utvrđenog Kalendarom.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da izrade i objave Kalendar, u kome su navedeni planirani datumi i tačno vreme objavljivanja rezultata zvanične statistike, najkasnije dva meseca nakon usvajanja Plana.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju Kalendar na svojim internet prezentacijama, a po potrebi i na drugi odgovarajući način.

Svako odstupanje od rokova navedenih u Kalendaru mora biti najavljeno najmanje dva radna dana pre dana objavljivanja utvrđenog Kalendarom, sa obaveznim obrazloženjem i novim datumom objavljivanja.

Tumačenje rezultata zvanične statistike

Član 56

Odgovorni proizvođači zvanične statistike daju stručna tumačenja i podatke o kvalitetu rezultata zvanične statistike.

Obaveza navođenja izvora rezultata zvanične statistike

Član 57

Korisnici zvanične statistike prilikom korišćenja rezultata zvanične statistike navode njihov izvor.

Usluga zvanične statistike po zahtevu korisnika

Član 58

Direktor ili ovlašćeno lice odgovornog proizvođača zvanične statistike može dati saglasnost za pružanje usluge koja se odnosi na posebne statističke analize, prikupljanje ili obradu podataka po zahtevu korisnika (u daljem tekstu: usluga). Pružanje usluge ne sme ugroziti proizvodnju i kvalitet zvanične statistike ili kredibilitet odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Korisnik snosi troškove za pruženu uslugu.

Prihodi od usluga iz stava 1 ovog člana, koje pružaju proizvođači zvanične statistike, a koji su korisnici budžetskih sredstava u smislu zakona kojim se uređuje budžetski sistem, pripadaju budžetu odgovarajućeg nivoa vlasti.

Odgovorni proizvođači zvanične statistike formiraju cenu usluge, u skladu sa kriterijumima i na način utvrđen internim aktima odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Rezultati usluge iz stava 1 ovog člana ne smatraju se rezultatima zvanične statistike i mogu se objaviti na internet prezentaciji odgovornih proizvođača zvanične statistike, uz obaveznu napomenu da ne predstavljaju rezultate zvanične statistike.

Učestvovanje u statističkim istraživanjima koja se sprovode s ciljem da se pruže usluge prikupljanja podataka po zahtevu korisnika nije obavezujuće za davaoce podataka.

Odredbe ovog zakona o statističkoj poverljivosti u potpunosti se primenjuju na pružanje usluga.

Glava X

MEĐUNARODNA SARADNjA

Saradnja sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama

Član 59

Zavod sarađuje sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama.

Koordinaciona uloga Zavoda u međunarodnoj statističkoj saradnji

Član 60

U Sistemu zvanične statistike Zavod ima koordinacionu ulogu u okviru međunarodne statističke saradnje.

U izvršavanju međunarodnih obaveza, Zavod i drugi odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da obezbede uporedivost statističkih podataka sa drugim državama i sprovode saradnju sa međunarodnim organizacijama i proizvođačima zvanične statistike iz drugih država, zaključenjem ugovora i sporazuma o međunarodnoj saradnji, uz obavezu poštovanja i primene međunarodnih standarda.

Glava XI

KAZNENE ODREDBE

Član 61

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni proizvođači zvanične statistike - pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije:

1)         ukoliko ne obaveste davaoce podataka o statističkom istraživanju u skladu sa članom 32 stav 1 ovog zakona;

2) ukoliko, u skladu sa članom 41 ovog zakona, ne zaštite poverljive podatke tokom procesa proizvodnje i diseminacije zvanične statistike i ne preduzmu sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 tač. 1) i 2) ovog člana i odgovorno lice u odgovornom proizvođaču zvanične statistike - pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Član 62

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj davaoci podataka - pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije, jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, ukoliko ne izvrše obavezu davanja tačnih, kompletnih i ažurnih podataka, bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu, koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike, u skladu sa članom 33 stav 1 ovog zakona.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i davalac podataka fizičko lice i preduzetnik.

Član 63

Novčanom kaznom u iznosu 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj izveštajne jedinice - pravna lica osim organa i organiazcije Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije:

1)         ukoliko ne omoguće proveru datih podataka, odnosno ne isprave ili ne upotpune podatke u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima, shodno članu 34 st. 3 i 4 ovog zakona;

2)         ukoliko za potrebe sprovođenja pilot-istraživanja ne izvrše obavezu davanja tačnih, potpunih i ažurnih podataka bez naknade, u sadržaju, obliku i u rokovima koje odredi proizvođač zvanične statistike podataka, u skladu sa članom 34 stav 3 ovog zakona.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i izveštajna jedinica - fizičko lice i preduzetnik.

Član 64

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj davaoci administrativnih podataka - pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije:

1) ukoliko, u skladu sa članom 34 stav 2 ovog zakona, odgovornim proizvođačima zvanične statistike ne dostave podatke koji nisu predviđeni Programom i Planom zvanične statistike, a s ciljem procene mogućnosti korišćenja administrativnih i drugih podataka za izradu rezultata zvanične statistike;

2) ukoliko odgovornim proizvođačima zvanične statistike, u skladu sa članom 36 stav 1 ovog zakona, ne omoguće preuzimanje administrativnih podataka, bez naknade, na nivou koji je neophodan za proizvodnju zvanične statistike, uključujući identifikatore i metapodatke koji omogućavaju ocenu kvaliteta podataka.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Član 65.

Novčanom kaznom u iznosu 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorni proizvođači zvanične statistike - pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, koji podatke koji se prikupljaju isključivo u statističke svrhe, kao i ostale podatke koji podležu statističkoj poverljivosti, koriste protivno odredbama člana 49 ovog zakona.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u odgovornom proizvođaču zvanične statistike, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Član 66

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije, koja postupaju suprotno zabrani otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti iz člana 50 ovog zakona.

Novčanom kaznom u iznosu od 20.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana odgovorno lice u pravnom licu, kao i odgovorno lice u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodne banke Srbije.

Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana fizičko lice.

Član 67

Novčanom kaznom u iznosu od 100.000 do 450.000 dinara kazniće se za prekršaj naučnoistraživačka institucija - pravno lice, koja koristi individualne podatke bez identifikatora, protivno odredbama člana 51 ovog zakona.

Novčanom kaznom u iznosu od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj iz stava 1 ovog člana i odgovorno lice u naučnoistraživačkoj instituciji.

Član 68

Novčanom kaznom u iznosu od 15.000 do 120.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ovlašćeno za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, ukoliko u obavljanju navedenih poslova postupa protivno odredbama člana 52 ovog zakona.

Glava XII

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Obim primene

Član 69

Ovaj zakon odnosi se samo na statističku poverljivost i ne utiče na odredbe posebnih zakona i drugih propisa kojima se uređuje zaštita poverljivosti i tajnosti podataka, kao i zaštita podataka o ličnosti.

 Ovaj zakon ne primenjuje se na pripremu, prikupljanje, proizvodnju, čuvanje i korišćenje podataka u administrativne ili u druge svrhe, osim u svrhu proizvodnje rezultata zvanične statistike.

Ovaj zakon primenjuje se i na podatke iz stava 2 ovog člana od trenutka kada ih preuzmu odgovorni proizvođači zvanične statistike.

Rok za donošenje podzakonskih akata

Član 70

Podzakonski akti za sprovođenje ovog zakona doneće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Važenje Programa i Plana

Član 71

Program zvanične statistike u periodu od 2021. do 2025. godine, usvojen Odlukom o Programu zvanične statistike u periodu od 2021. do 2025. godine (“Službeni glasnik RS”, broj 4/21), ostaje na snazi do isteka perioda za koji je donet.

Plan zvanične statistike za 2025. godinu, usvojen Uredbom o utvrđivanju Plana zvanične statistike za 2025. godinu (“Službeni glasnik RS”, broj 3/25), ostaje na snazi do isteka perioda za koji je donet.

Status odgovornih proizvođača zvanične statistike

Član 72

Odgovorni proizvođači zvanične statistike, utvrđeni važećim Programom zvanične statistike, zadržavaju svoj status do utvrđenja njihovog statusa u skladu sa odredbom člana 9 stav 1 tačka 11 ovog zakona.

Važenje Sporazuma o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike

Član 73

Sporazum o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike 06 broj: 021-390, zaključen dana 21. juna 2021. godine, na snazi do formiranja Koordinacionog odbora u skladu sa ovim zakonom.

Formiranje Koordinacionog odbora

Član 74

Koordinacioni odbor u prvom sazivu, u skladu sa članom 28 ovog zakona, sastoji se od odgovornih proizvođača zvanične statistike iz člana 72 ovog zakona.

Koordinacioni odbor smatra se formiranim usvajanjem Poslovnika o radu Koordinacionog odbora, na prvoj sednici, koja se saziva aktom direktora u roku od tri meseca, od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Rok za donošenje odluke o obrazovanju Saveta

Član 75

Članovi Saveta imenovani u skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09) nastavljaju sa radom do isteka mandata.

Mandat direktora utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona

Član 76

Mandat direktora, utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona, ostaje na snazi do isteka perioda za koji je utvrđen aktom Vlade o postavljenju.

Prestanak važenja Zakona o zvaničnoj statistici

Član 77

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09).

Podzakonski akti doneseni na osnovu zakona iz stava 1 ovog člana primenjivaće se do donošenja podzakonskih akata na osnovu ovog zakona ako nisu u suprotnosti sa ovim zakonom.

Stupanje na snagu zakona

Član 78

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku RS”.

IZ OBRAZLOŽENJA

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

U svim savremenim društvima zvanična statistika predstavlja ključni element informacionog sistema države na taj način što, poštujući princip profesionalne nezavisnosti, korisnicima (državnim organima, privrednim subjektima, javnosti) obezbeđuje nepristrasne i kvalitetne podatke o ekonomskim, demografskim, socijalnim i drugim društvenim pojavama, kao i o pojavama iz oblasti zaštite životne sredine. U demokratskom društvu i u uslovima tržišno orijentisane privrede, od statistike se očekuje da bude transparentan, efikasan, profesionalno nezavisan sistem, koji treba da omogući sledeće: da obezbedi građanima, privrednim subjektima i drugim korisnicima objektivne podatke o društvu i ekonomskim kretanjima u državi; da obezbedi kvalitetne i blagovremene podatke Vladi, ministarstvima, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave kako bi efikasno i efektivno obavljali funkciju, odnosno kako bi njihove odluke bile zasnovane na pouzdanim podacima. Da bi u narednom periodu zvanična statistika mogla uspešno da ostvaruje navedene zadatke, neophodno je obezbediti adekvatan pravni okvir na osnovu kojeg će se razvijati efikasan, profesionalno nezavisan i održiv statistički sistem.

Prioritet u narednom periodu je potpuno usaglašavanje statističkog sistema Republike Srbije sa Evropskim statističkim sistemom kako bi se uspešno i što pre okončao proces pristupnih pregovora radi ulaska u Evropsku uniju. U skladu sa navedenim, cilj donošenja Zakona o zvaničnoj statistici je usaglašavanje sa Uredbom 223/2009 o evropskoj statistici (Regulation (EC) No 223/2009 of the European Parliament and of the Council of 11 March 2009 on European statistics), koju je doneo Evropski parlament 11. marta 2009. godine, kao i sa Uredbom 2015/759 Evropskog parlamenta iz aprila 2015. godine (Regulation (EU) 2015/759 of the European Parliament and of the Council of 29 April 2015 amending Regulation (EC) No 223/2009 on European statistics), koja se odnosi na izmenu Uredbe 223/2009 o evropskoj statistici.

Cilj zakona je i usklađivanje sa Kodeksom prakse evropske statistike (u daljem tekstu: Kodeks prakse), koji je usvojen 16. novembra 2017. godine od strane Odbora za evropski statistički sistem. U Nacrtu Zakona poseban akcent je stavljen na novi princip Kodeksa prakse koji se odnosi na koordinacionu ulogu statističkih institucija, a sve s ciljem jačanja uloge Zavoda kao glavnog proizvođača, diseminatora i koordinatora sistema zvanične statistike.

Ovome treba dodati i zaključke Peer Review misije koju je angažovao Evrostat u decembru 2017. godine s ciljem da oceni stepen primene Kodeksa prakse evropske statistike u statističkom sistemu Republike Srbije. U zaključku se navodi da “Pravni okvir statističkog sistema Srbije pokazuje izvesne slabosti, a izmene Zakona o zvaničnoj statistici su neophodne”. Preporuke Peer Review misije koje se odnose na izmenu postojećeg Zakona o zvaničnoj statistici su sledeće: proces izbora i postavljanja direktora Zavoda (u daljem tekstu: direktor) treba da bude transparentniji, i da razlozi zbog kojih njegova funkcija prestaje treba da budu jasno predviđeni zakonom, a da pri tome nikada ne bude ugrožena profesionalna nezavisnost; direktor i, po potrebi, rukovodioci sektora statistike ostalih proizvođača zvanične statistike, na osnovu jasnih zakonskih odredaba, treba da budu isključivo odgovorni za donošenje odluka u vezi sa statističkim standardima, kao i o vremenskom rasporedu i sadržaju statističkih saopštenja; statistički Savet treba da bude relativno mala savetodavna grupa koja deluje na strateškom nivou sa predstavnicima korisnika i davalaca podataka. Direktor treba da bude član ex officio, dok sednicama Saveta treba da predsedava spoljni član; potrebno je, u Zakonu o zvaničnoj statistici, predvideti kazne za kršenje odredaba poverljivosti; potrebno je dodati odredbe Zakona o zvaničnoj statistici tako da one obavezuju davaoce administrativnih podataka da se konsultuju sa Zavodom pre izrade novih ili izmene postojećih izvora i predvideti obavezu za davaoce administrativnih podataka da pre konačnog donošenja odluka uzimaju u obzir stavove Zavoda, koliko god je to u praksi izvodljivo; potrebno je uključivanje prava proizvođača zvanične statistike, utemeljeno u Zakonu o zvaničnoj statistici, da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike.

Takođe, u Pregovaračkoj Poziciji Evropske unije za Pregovaračko poglavlje 18 za statistiku naglašeno je da je potrebno izmeniti postojeći Zakon o zvaničnoj statistici kako bi se garantovala profesionalna nezavisnost Zavoda, u skladu s pravnim tekovinama, a posebno s odredbama Uredbe 223/2009 o evropskoj statistici i preporukama Kodeksa prakse. U Poziciji Evropske unije se navodi da zakon takođe treba da sadrži odredbe o kalendaru objavljivanja za proizvođače zvanične statistike i vremenskom rasporedu objavljivanja statistike, kao i odredbe o imenovanju, mandatu i zaštiti od neprimerenog otpuštanja direktora. Pravo Zavoda da javno interveniše u slučajevima pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe statističkih podataka takođe treba da bude eksplicitno utvrđeno Zakonom o zvaničnoj statistici.

Sve navedene preporuke Evrostata i Evropske komisije su implementirane u Nacrt Zakona o zvaničnoj statistici.

Cilj donošenja ovog zakona je potpuno usaglašavanje statističkog sistema Republike Srbije sa evropskim statističkim sistemom. U prilog tome govori i činjenica da je donošenje novog Zakona o zvaničnoj statistici i jedan od uslova za zatvaranje Pregovaračkog poglavlja 18 za statistiku, što je naglašeno i u izveštajima Evropske komisije o napretku Republike Srbije u procesu evropskih integracija.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Glava I. Osnovne odredbe

Članom 1 definisana je sadržina Zakona. Ovim zakonom uređuju se: organizacija i koordinacija Sistema zvanične statistike Republike Srbije; delokrug i upravljanje Zavodom; prikupljanje, obrada, čuvanje i zaštita poverljivosti podataka prikupljenih za proizvodnju zvanične statistike; uspostavljanje i razvoj kvaliteta zvanične statistike; diseminacija i korišćenje rezultata zvanične statistike; pružanje statističkih usluga; međunarodna saradnja i ostala pitanja od značaja za zvaničnu statistiku.

Članom 2 definiše se terminologija koja je od značaja za razumevanje i primenu ovog zakona, odnosno definicije osnovnih pojmova, kao što su: zvanična statistika, aktivnost zvanične statistike, razvoj zvanične statistike, proizvodnja rezultata zvanične statistike i dr.

Članom 3 su definisani svi osnovni principi zvanične statistike. Svi odgovorni proizvođači zvanične statistike razvijaju, proizvode i vrše diseminaciju zvanične statistike Republike Srbije u skladu sa sledećim osnovnim principima zvanične statistike: princip profesionalne nezavisnosti, princip ovlašćenja za prikupljanje podataka, princip adekvatnosti resursa, princip posvećenosti kvalitetu, princip statističke poverljivosti i zaštite podataka, princip nepristrasnosti i objektivnosti, princip dobre metodologije, princip odgovarajuće statističke procedure, princip umerenog opterećenja davalaca podataka, princip racionalnosti troškova, princip relevantnosti, princip tačnosti i pouzdanosti, princip pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, princip koherentnosti i uporedivosti, princip dostupnosti i razumljivosti i princip koordinacije i saradnje.

Glava II. Organizacija sistema zvanične statistike Republike Srbije

Članom 4 definisan je sistem zvanične statistike Republike Srbije. Sistem zvanične statistike čine odgovorni proizvođači zvanične statistike u Republici Srbiji i obuhvata: Zavod, koji je glavni proizvođač, diseminator i koordinator sistema zvanične statistike, Narodnu banku Srbije i ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike koji proizvode i vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.

Članom 5 definisan je Zavod kao posebna organizacija koja profesionalno nezavisno obavlja poslove u skladu sa ovim zakonom i propisima donetim na osnovu ovog zakona.

Članom 6 definisan je delokrug Zavoda koji čine sledeći poslovi: priprema i sprovođenje aktivnosti zvanične statistike, uključujući razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike iz svoje nadležnosti; predlaganje unapređenja Sistema zvanične statistike i izrada nacrta zakonskih i drugih propisa radi unapređenja Sistema zvanične statistike; koordinacija i izrada Nacrta Petogodišnjeg programa zvanične statistike (u daljem tekstu: Program), uključujući Strategiju razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji; koordinacija i izrada predloga Godišnjeg plana zvanične statistike (u daljem tekstu: Plan); koordinacija i izrada nacrta izveštaja o izvršenju Programa i Plana; koordinacija i razvoj Sistema zvanične statistike i praćenje sprovođenja principa zvanične statistike; zaštita i jačanje profesionalne nezavisnosti Sistema zvanične statistike; razvoj statističkih metoda i tehnika, izrada smernica za razvoj, proizvodnju i diseminaciju rezultata zvanične statistike, statističke analize; donošenje i održavanje statističkih standarda koji se koriste za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda i praćenje njihove primene u Sistemu zvanične statistike, u skladu s međunarodnim statističkim standardima i propisima; ispunjavanje međunarodnih obaveza zvanične statistike iz nadležnosti Zavoda, učestvovanje u programima međunarodne saradnje i predstavljanje Sistema zvanične statistike u međunarodnom statističkom sistemu; praćenje i sprovođenje kontrole kvaliteta rezultata zvanične statistike i analize i službena tumačenja rezultata zvanične statistike iz delokruga Zavoda; nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog zakona; drugi stručni poslovi utvrđeni zakonom i drugim propisima.

 

Članom 7 predviđeno je da se sredstva za finansiranje aktivnosti Zavoda obezbeđuju u budžetu Republike Srbije, u skladu sa Programom i Planom i preuzetim međunarodnim obavezama Zavoda.

Članom 8 uređuje se način upravljanja Zavodom. Radom Zavoda rukovodi direktor, koga postavlja Vlada, na osnovu sprovedenog konkursa zasnovanog na relevantnim stručnim kompetencijama, na period od pet godina.

Članovima 9-12 definišu se: prava i dužnosti direktora, profesionalna nezavisnost direktora, uslovi za postavljenje direktora i prestanak mandata direktora.

Članom 9 definisana su prava i dužnosti direktora. Kao rukovodilac Zavoda direktor: odlučuje o pravima i dužnostima zaposlenih, u skladu sa važećim propisima; zastupa i predstavlja Zavod i zaključuje sporazume u vezi sa obavljanjem poslova iz delokruga Zavoda; stara se o zakonitom i blagovremenom izvršavanju poslova iz delokruga Zavoda; štiti profesionalnu nezavisnost Sistema zvanične statistike naročito od političkih, komercijalnih i drugih neprofesionalnih uticaja; koordinira statističke aktivnosti odgovornih proizvođača zvanične statistike; utvrđuje principe i smernice za izradu strateških dokumenata i politika Sistema zvanične statistike; odlučuje o sadržaju Programa i Plana, kao i nacrta izveštaja o njihovom sprovođenju, u skladu sa ovim zakonom; odlučuje o statističkim standardima koji su obavezujući za ostale odgovorne proizvođače zvanične statistike; donosi Kodeks prakse na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike; donosi Pravilnik o procesu akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike na predlog Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike; odlučuje o statusu ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike na osnovu izveštaja o usaglašenosti odgovornog proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse obavlja i druge poslove u skladu sa važećim propisima.

U vršenju svojih dužnosti u vezi sa aktivnostima zvanične statistike direktor deluje u skladu sa principom profesionalne nezavisnosti. Direktor ima pravo da javno reaguje u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike. Ovo je u skladu sa preporukom Evropske komisije da u Zakon o zvaničnoj statistici treba uključiti pravo Zavoda i drugih proizvođača zvanične statistike da javno reaguju u slučaju pogrešnog tumačenja ili zloupotrebe rezultata zvanične statistike (član 10). U skladu sa preporukama Evrostata, proces uslova za postavljanje direktora je u Nacrtu ovog zakona transparentniji (član 11), a razlozi zbog kojih njegov mandat prestaje jasno su predviđeni zakonom (član 12). Uslovi za prestanak mandata direktora treba da obezbede profesionalnu nezavisnost, u skladu sa preporukama Peer Review tima i usklađivanja sa Kodeksom prakse zvanične statistike i evropskom regulativom.

Članom 13 definisana je uloga zamenika direktora koji zamenjuje Direktora u slučaju njegovog odsustva ili sprečenosti i obavlja i druge poslove koje mu poveri Direktor.

Članom 14 definisana je odgovornost Narodne banke Srbije kao odgovornog proizvođača zvanične statistike. Narodna banka Srbije odgovorna je za obavljanje poslova zvanične statistike određenih Programom i Planom, u skladu sa odredbama ovog zakona, zakona kojim se uređuju položaj, organizacija, ovlašćenja i funkcije Narodne banke Srbije i drugim propisima kojima se uređuje oblast zvanične statistike, principima zvanične statistike i međunarodnim statističkim standardima.

Članom 15 definisani su ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike koji su odgovorni za razvoj, proizvodnju i diseminaciju zvanične statistike, u skladu sa Zakonom o zvaničnoj statistici, Programom i Planom.

Članom 16 definisana su lica angažovana za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu za obavljanje pojedinih poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike zaključivati ugovore sa fizičkim licima (anketar, procenitelj, popisivač, kontrolor, instruktor i dr.) ili pravnim licima registrovanim za obavljanje tih poslova.

Članom 17 je definisan kvalitet zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike kontinuirano rade na ocenjivanju i poboljšanju kvaliteta zvanične statistike u smislu njene relevantnosti, tačnosti i pouzdanosti, pravovremenosti i poštovanja najavljenih datuma objavljivanja, koherentnosti i uporedivosti, dostupnosti i razumljivosti.

Glava III. Program i Plan zvanične statistike

Članovima 18-23 definišu se svrha Programa i Plana, način pripreme Programa i Plana, sadržaj Programa i Plana, usvajanje Programa i Plana, kao i Izveštaj o izvršenju Programa i Plana.

Programom se utvrđuju redovne aktivnosti zvanične statistike za period od pet godina, a Planom za period od godinu dana (član 18). Zavod priprema nacrt Programa i predlog Plana u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima zvanične statistike, uvažavajući mišljenje Statističkog saveta i Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, a u skladu sa principima zvanične statistike (član 19).

Članovima 20 i 21 definisani su sadržaj Programa i Plana. Program sadrži: Strategiju razvoja zvanične statistike u Republici Srbiji; pregled očekivanih rezultata zvanične statistike; pregled najznačajnijih infrastrukturnih i razvojnih aktivnosti; podatke o odgovornim proizvođačima zvanične statistike i informacije o očekivanim problemima i uslovima za realizaciju Programa (član 20). Plan sadrži bližu razradu Programa, odnosno detaljniji prikaz sledećih podataka u vezi sa planiranim statističkim istraživanjima i ostalim aktivnostima: nadležnost odgovornih proizvođača zvanične statistike za pojedina statistička istraživanja ili aktivnosti, identifikacione podatke o statističkim istraživanjima ili aktivnostima i njihov kratak sadržaj, pravni osnov za prikupljanje podataka, podatke o periodici i referentnom periodu ili datumu, prikaz korišćenih izvora podataka i metoda njihovog prikupljanja, podatke o teritorijalnom nivou objavljivanja i rokovima za prve rezultate zvanične statistike (član 21).

Program usvaja Narodna skupština, a Plan Vlada (član 22). Zavod, u saradnji sa Narodnom bankom Srbije i ostalim odgovornim proizvođačima, priprema Izveštaj o realizaciji Programa, koji dostavlja Narodnoj skupštini na razmatranje i odlučivanje, kao i Izveštaj o realizaciji Plana, koji se dostavlja Vladi na razmatranje i odlučivanje (član 23).

Član 24 se odnosi na sprovođenje aktivnosti zvanične statistike koje nisu utvrđene Programom ili Planom, koje može inicirati Vlada, i za čije se sprovođenje sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.

Glava IV. Statistički savet i druga savetodavna tela

Članom 25 uređuju se položaj i uloga Statističkog saveta, sastav i imenovanje Saveta, kao i delokrug Saveta. U skladu sa preporukom Evrostata, u Nacrtu ovog zakona Savet ima manji broj članova radi efikasnijeg rada, i to najmanje sedam, a najviše 11imenovanih članova, a direktor ne može biti predsednik Saveta.

Članom 26 određuje se da direktor može da osniva i druga savetodavna tela kao podršku strateškim i metodološkim aktivnostima zvanične statistike.

Glava V. Koordinacija sistema zvanične statistike

Članom 27 definisana je koordinacija Sistema zvanične statistike. Zavod se stara o primeni principa zvanične statistike i promoviše dobru praksu u okviru Sistema zvanične statistike.

Članom 28 definisan je Nacionalni koordinacioni odbor zvanične statistike (u daljem tekstu: Koordinacioni odbor), kao i njegove dužnosti. Definisanje Koordinacionog odbora je u skladu sa preporukom Evrostata koja se odnosi na jačanje koordinacione uloge Zavoda u statističkom sistemu Republike Srbije. Koordinacioni odbor je koordinaciono telo Sistema zvanične statistike, koje čine odgovorni proizvođači zvanične statistike. Koordinacionom odboru predsedava direktor Zavoda, a članovi i zamenici članova su predstavnici odgovornih proizvođača zvanične statistike. Koordinacioni odbor obavlja sledeće poslove: učestvuje u određivanju prioriteta i definisanju strategije razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike; daje mišljenja i predloge u vezi sa koordinacijom razvoja, proizvodnje i diseminacije zvanične statistike; daje mišljenja i predloge direktoru Zavoda u vezi sa smernicama za izradu strateških dokumenata i politikama Sistema zvanične statistike i dr.

Članom 29 predviđena je dužnost proizvođača zvanične statistike da prođu kroz proces akreditacije radi utvrđivanja usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike sa principima ovog zakona, Kodeksom prakse i formulisanja preporuka za unapređenje proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike, a u cilju standardizacije sistema zvanične statistike. Zavod i Narodna banka Srbije ne prolaze kroz proces akreditacije. Proces akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike, postupak i indikatori na osnovu kojih se vrši utvrđivanje usaglašenosti proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike odgovornih proizvođača zvanične statistike sa principima ovog zakona i Kodeksom prakse, uređuje se Pravilnikom o procesu akreditacije odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Članom 30 definisano je pravo pristupa individualnim podacima ostalih odgovornih proizvođača zvanične statistike. Zavod ima pravo pristupa individualnim podacima kojima raspolažu Ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike ukoliko su ti podaci neophodni za sprovođenje aktivnosti zvanične statistike ili za procenu kvaliteta rezultata zvanične statistike, u skladu sa zakonom. Uređeno je i pravo pristupa Zavoda individualnim podacima kojima raspolaže Narodna banka Srbije, kao i pravo Narodne banke Srbije na pristup individualnim podacima kojima raspolaže Zavod.

Glava VI. Prikupljanje podataka

Članom 31 uređeno je ovlašćenje odgovornih proizvođača zvanične statistike za prikupljanje podataka.

Članovi 32 i 33 definišu obaveze obaveštavanja o prikupljanju podataka, kao i obaveze davaoca podataka. Pre početka prikupljanja podataka, odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da obavesti davaoce podataka o: pravnom osnovu za sprovođenje statističkog istraživanja; cilju sprovođenja statističkog istraživanja; roku za dostavljanje podataka; obavezi da dobijene podatke koristi isključivo u statističke svrhe, merama za obezbeđenje statističke poverljivosti i zaštite prikupljenih podataka. Stavom 2 člana 32 utvrđeno je da odgovorni proizvođač zvanične statistike daje davaocu podataka, fizičkom licu, potrebna obaveštenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti. Stavom 3 i 4 člana 32 utvrđeno je da odgovorni proizvođači zvanične statistike objavljuju informaciju o preuzimanju podataka iz administrativnih i drugih izvora na svom portalu i da prilikom korišćenja tih podataka u statističkoj proizvodnji navode izvor podataka u metodologijama i publikacijama (član 32). Davaoci podataka dužni su da bez naknade i uz poštovanje rokova navedenih u Planu daju tačne, kompletne i ažurne podatke, koji po sadržini i obliku odgovaraju zahtevima odgovornog proizvođača zvanične statistike. Davaoci podataka dužni su da odgovornim proizvođačima zvanične statistike, na obrazložen zahtev, dostave podatke koji nisu predviđeni Programom i Planom zvanične statistike, a u cilju procene mogućnosti korišćenja administrativnih i drugih podataka za izradu rezultata zvanične statistike. Izveštajne jedinice dužne su da omoguće proveru datih podataka. Ukoliko podaci izveštajnih jedinica nisu kompletni ili ažurni, izveštajne jedinice obavezne su da ih isprave odnosno upotpune u skladu sa datim smernicama i definisanim rokovima (član 33).

Članom 34 su definisana pilot-istraživanja koja mogu da se sprovode u slučajevima kada se ukaže potreba za procenom kvaliteta metodologije, izvora ili kvaliteta podataka koje treba prikupiti statističkim istraživanjima.

Članom 35 definisano je pravo preuzimanja podataka iz izvora administrativnih podataka. Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, u okviru svoje nadležnosti i delokruga, bez naknade pristupaju i preuzimaju podatke iz administrativnih i drugih izvora podataka, uključujući identifikatore, metapodatke i tehničke opise, u meri neophodnoj za proizvodnju, razvoj i unapređenje zvanične statistike. Podaci se preuzimaju na način koji omogućava procenu kvaliteta, doslednost i uporedivost sa drugim izvorima podataka, u skladu sa principima statističke poverljivosti, minimalne obrade i zaštite podataka o ličnosti. Uređeno je da odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu davaocima administrativnih podataka predlagati unapređenje postojećih ili uvođenje novih izvora podataka, kao i razvoj metodologija, struktura i sistema za vođenje podataka, u cilju smanjenja opterećenja izveštajnih jedinica i obezbeđivanja podataka od značaja za zvaničnu statistiku. Predviđeno je da se uslovi, obim, način preuzimanja, obrada identifikatora, mere zaštite podataka o ličnosti i zaštite poverljivosti uređuju pisanim sporazumom zaključenim između odgovornog proizvođača zvanične statistike i davaoca podataka, o čemu se obaveštava Zavod kao koordinator sistema zvanične statistike.

Član 36 uređuje zasnivanje novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka. Jedna od preporuka Evrostata se upravo odnosi na to da Zavod treba da održava bliske kontakte sa davaocima administrativnih podataka kako bi bio upoznat sa eventualnom izradom novih izvora ili sa izmenama postojećih izvora administrativnih podataka. U skladu sa preporukom, ovaj član predviđa da organi javne vlasti i druga pravna lica pre zasnivanja novih ili promene postojećih izvora administrativnih podataka blagovremeno obaveštavaju Zavod i konsultuju se sa Zavodom.

Članom 37 definisano je da odgovorni proizvođači zvanične statistike, u okviru svoje nadležnosti i delokruga, imaju pravo preuzimanja podataka od drugih pravnih lica, na način i u obimu neophodnom za statističku proizvodnju, a u svrhu unapređenja sistema zvanične statistike.

Članom 38 definisano je prilagođavanje prikupljenih podataka statističkim standardima koje odgovornim proizvođačima zvanične statistike daje pravo da prilagode prikupljene podatke kako bi se uskladili sa statističkim standardima koji se primenjuju u Sistemu zvanične statistike.

Član 39 se odnosi na popise koji se regulišu posebnim zakonima i finansiraju se sredstvima iz budžeta Republike Srbije. Aktivnosti propisane u vezi s popisima uključuju se u Program i Plan.

Član 40 definiše statistički registar kao skup organizovanih podataka koji se formira, ažurira i održava na osnovu podataka prikupljenih u statističkim istraživanjima, popisima, izvorima administrativnih podataka i drugim relevantnim izvorima. Statistički registri sadrže podatke o statističkim jedinicama i njihovim karakteristikama, uključujući identifikatore neophodne za sprovođenje statističkih aktivnosti. Statistički registri se koriste za uspostavljanje statističkih okvira, dizajn i planiranje statističkih istraživanja, praćenje promena u statističkoj populaciji, integraciju i povezivanje podataka iz više izvora, poboljšanje kvaliteta i konzistentnosti zvanične statistike. Formiranje i korišćenje statističkih registara podležu principima statističke poverljivosti i zaštite podataka o ličnosti u skladu sa ovim zakonom i zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti. Zavod je nadležan za formiranje, razvoj, održavanje i korišćenje statističkih registara. U cilju uspostavljanja i održavanja statističkih registara, Zavod ima pravo da bez naknade preuzima individualne podatke sa identifikatorima od davalaca administrativnih podataka, u obimu neophodnom za statističke svrhe.

Glava VII. Obrada i čuvanje podataka

Članom 41 definiše se bezbedna obrada i čuvanje podataka. Svaki odgovorni proizvođač zvanične statistike dužan je da zaštiti poverljive podatke tokom procesa proizvodnje i diseminacije zvanične statistike i da preduzme sve potrebne regulatorne, administrativne, tehničke i organizacione mere da bi se sprečio pristup neovlašćenim licima.

Član 42 definiše odstranjivanje identifikatora. Odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obrađuju i čuvaju individualne podatke sa identifikatorima deset godina. Nakon završetka obrade prikupljenih podataka, dužni su da odstrane identifikatore fizičkih lica.

Član 43 definiše način i rok čuvanja podataka bez identifikatora. Ovim članom je definisano da odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obrađuju i čuvaju individualne podatke sa identifikatorima, isključivo u obimu i trajanju neophodnom za proizvodnju, kontrolu kvaliteta i razvoj zvanične statistike, najduže deset godina od dana završetka obrade podataka prikupljenih u statističkim istraživanjima, osim ako zakonom nije drugačije propisano. Definisana je dužnost odgovornih proizvođača zvanične statistike da po isteku navedenog roka ili nakon prestanka potrebe za obradom, odstrane identifikatore fizičkih lica ili primene metode anonimizacije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti. Za podatke preuzete iz administrativnih i drugih izvora, identifikatori se mogu čuvati duže od deset godina, ako je to neophodno radi povezivanja podataka, uspostavljanja i održavanja statističkih registara ili razvoja dugoročnih serija, pod uslovom da su primenom tehničkih i organizacionih mera obezbeđeni poverljivost, ograničen pristup i zaštita podataka. Statistički upitnici i drugi dokumenti koji sadrže poverljive podatke prikupljene u statističkim istraživanjima uništavaju se nakon prestanka potrebe za njihovom upotrebom u statističke svrhe, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita arhivske građe i registraturskog materijala i na osnovu Liste kategorija registraturskog materijala sa rokovima čuvanja.

Zaštita arhivske građe i registraturskog materijala koji sadrži poverljive podatke sprovodi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupanje sa arhivskom građom i zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Član 44 definiše akte o čuvanju i načinu korišćenja podataka. Direktor, odnosno ovlašćeni predstavnik drugog odgovornog proizvođača zvanične statistike, donosi, u skladu sa standardima, akt kojim se bliže reguliše čuvanje i organizovanje podataka u cilju sprečavanja uništavanja, zloupotrebe, krađe ili nelegalnog pristupa podacima kojima raspolaže odgovorni proizvođač zvanične statistike, u skladu sa ovim zakonom.

Član 45 definiše obradu podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike.

Glava VIII. Statistička poverljivost

Članom 46 definisani su podaci koji podležu statističkoj poverljivosti. Individualni podaci koji omogućavaju identifikaciju fizičkih ili pravnih lica, na direktan ili indirektan način, podležu statističkoj poverljivosti.

Član 47 definiše prikupljanje i obradu podataka o ličnosti za potrebe zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike imaju pravo da, prilikom obavljanja poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike, a radi proizvodnje i diseminacije rezultata zvanične statistike, prikupljaju i obrađuju podatke o ličnosti u cilju obavljanja poslova u javnom interesu bez prethodne saglasnosti izveštajnih i statističkih jedinica, u skladu sa ovim zakonom.

Član 48 definiše početak primene statističke poverljivosti. Odredbe ovog zakona koje se odnose na statističku poverljivost primenjuju se od trenutka kada davaoci podataka stave na raspolaganje ili dostave podatke odgovornom proizvođaču zvanične statistike.

Član 49 definiše korišćenje podataka koji podležu statističkoj poverljivosti isključivo u statističke svrhe.

Član 50 definiše zabranu otkrivanja podataka koji podležu statističkoj poverljivosti.

Član 51 definiše pristup individualnim podacima bez identifikatora za potrebe naučnih istraživanja u kome je navedeno da Zavod i ostali odgovorni proizvođači zvanične statistike mogu da obezbede naučnoistraživačkim institucijama, na njihov pisani zahtev, individualne podatke bez identifikatora.

Član 52 definiše obaveze lica ovlašćenih za obavljanje poslova zvanične statistike. Lica ovlašćena za obavljanje poslova u vezi sa aktivnostima zvanične statistike na osnovu radnog odnosa zasnovanog sa odgovornim proizvođačem zvanične statistike ili radnog angažovanja u skladu sa članom 16 ovog zakona dužna su da pri obavljanju navedenih poslova postupaju u skladu sa odredbama ovog zakona, a posebno u skladu sa odredbama o statističkoj poverljivosti i zabranom iz člana 50 ovog zakona. Lica iz člana 52 ovog zakona dužna su da potpišu izjavu o poverljivosti kojom se garantuje ispunjenje svih obaveza iz člana 52 ovog zakona (član 53).

Glava IX. Diseminacija

Članom 54 definisana je diseminacija rezultata zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike vrše diseminaciju rezultata zvanične statistike. Uz rezultate zvanične statistike, korisnicima zvanične statistike moraju biti dostupni podaci o odgovornom proizvođaču zvanične statistike i metapodaci, odnosno metodološka objašnjenja u vidu komentara, kako bi im se olakšalo tumačenje i pružila stručna pomoć. Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno i na isti način svim korisnicima bez nadoknade.

Član 55 definiše Kalendar objavljivanja. Diseminacija rezultata zvanične statistike vrši se u rokovima određenim Kalendarom objavljivanja (u daljem tekstu: Kalendar). Rezultati zvanične statistike ne otkrivaju se pre roka utvrđenog Kalendarom. Odgovorni proizvođači zvanične statistike dužni su da izrade i objave Kalendar, u kome su navedeni planirani datumi i tačno vreme objavljivanja rezultata zvanične statistike, najkasnije dva meseca nakon usvajanja Plana. Ovo je ujedno i jedna od preporuka Evropske komisije.

Član 56 definiše tumačenje rezultata zvanične statistike. Odgovorni proizvođači zvanične statistike daju stručna tumačenja i podatke o kvalitetu rezultata zvanične statistike

Član 57 definiše da korisnici zvanične statistike prilikom korišćenja rezultata zvanične statistike navode njihov izvor.

Član 58 definiše usluge zvanične statistike po zahtevu korisnika. Direktor ili ovlašćeno lice odgovornog proizvođača zvanične statistike može dati saglasnost za pružanje usluga po zahtevu korisnika koje se odnose na posebne statističke analize, prikupljanje ili obradu podataka. Pružanje usluga ne sme ugroziti proizvodnju i kvalitet zvanične statistike ili kredibilitet odgovornih proizvođača zvanične statistike.

Glava X. Međunarodna saradnja

Članom 59 definisana je saradnja sa međunarodnim statističkim i drugim organizacijama.

Članom 60 utvrđena je koordinaciona uloga Zavoda u Sistemu zvanične statistike Zu okviru međunarodne statističke saradnje.

Glava XI. Kaznene odredbe

Članovima zakona 61-68 definisane su kaznene odredbe za odgovorne proizvođače statistike − pravna lica, osim organa i organizacija Republike Srbije, teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave i Narodne banke Srbije; odgovorna lica u odgovornom proizvođaču zvanične statistike - pravnom licu, kao i odgovorna lica u državnom organu, organu teritorijalne autonomije ili organu jedinice lokalne samouprave i Narodnoj banci Srbije; davaoce podataka - pravna lica i njihova odgovorna lica; izveštajne jedinice - pravna lice i izveštajne jedinice - fizička lica i preduzetnike; davaoce administrativnih podataka - pravna lica i njihova odgovorna lica, ukoliko ne postupaju u skladu sa odredbama ovog zakona

Glava XII. Prelazne i završne odredbe

Članovima 69-78 određen je obim primene ovog zakona, propisan je rok za donošenje podzakonskih akata za sprovođenje ovog zakona; utvrđeno je važenje Programa i Plana do isteka roka na koji su doneti; utvrđeno je da svi odgovorni proizvođači zvanične statistike utvrđeni Programom zvanične statistike u periodu od 2021. do 2025. godine zadržavaju svoj status do isteka perioda važenja ovog akta ili do utvrđenja njihovog statusa u skladu sa odredbama zakona; utvrđeno je važenje Sporazuma o osnivanju Nacionalnog koordinacionog odbora zvanične statistike, 06 Broj: 021-390, zaključenog dana 21. juna 2021. godine; definisan je način formiranja i sastav prvog saziva Koordinacionog odbora, utvrđen je rok za donošenje odluke o obrazovanju Saveta, potvrđeno je važenje mandata direktora koji je utvrđen pre stupanja na snagu ovog zakona; utvrđen je prestanak važenja Zakona o zvaničnoj statistici (“Službeni glasnik RS”, broj 104/09), produženo je važenje podzakonskih akata donetih na osnovu istog do donošenja novih i utvrđen je rok za stupanje na snagu zakona.


Izvor: Vebsajt Republički zavod za statistiku, 30.07.2025.