PRAVILNIK O IZMENI PRAVILNIKA O NASTAVNOM PLANU ZA DRUGI CIKLUS OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA I NASTAVNOM PROGRAMU ZA PETI RAZRED OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2016)
Na osnovu člana 79. stav 1. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS”, br. 72/09, 52/11, 55/13, 35/15 – autentično tumačenje, 68/15 i 62/16 – US),
Nacionalni prosvetni savet donosi
o izmeni Pravilnika o nastavnom planu za drugi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za peti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja
Član 1.
U Pravilniku o nastavnom planu za drugi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za peti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik – Prosvetni glasnik”, br. 6/07, 2/10, 3/11, 1/13 i 4/13), nastavni program predmeta „Informatika i računarstvo”, zamenjuje se novim nastavnim programom predmeta „Informatika i računarstvo”, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije” i primenjuje se od školske 2016/2017. godine.
Naziv predmeta: | INFORMATIKA I RAČUNARSTVO |
Godišnji fond časova: | 36 ČASOVA |
Razred: | PETI |
Ciljevi predmeta na nivou drugog ciklusa osnovnog obrazovanja: |
• Osposobljavanje učenika za učenje, život i rad u društvu koje se, razvojem digitalnih tehnologija, brzo menja • Razvijanje informatičkih znanja, veština i stavova neophodnih za samostalnu, odgovornu i primerenu upotrebu računara u rešavanju svakodnevnih zadataka u procesu učenja, rada i komunikacije • Osposobljavanje učenika da odaberu i upotrebe odgovarajuću tehnologiju shodno zadatku, oblasti u kojoj je primenjuju ili problemu koji rešavaju • Razvijanje kreativnosti i osposobljavanje za kreativno izražavanje primenom računarske, informacione i komunikacione tehnologije • Osposobljavanje učenika da prepoznaju problem, reše i po potrebi raščlane problem na delove i rešenje predstave u vidu teksta, algoritamskog dijagrama ili programa • Osposobljavanje učenika da planiraju strategiju rešavanja problema (pretpostave rešenja, planiraju redosled aktivnosti, izaberu izvor informacija, sredstava/opremu koju će koristiti, sa kim će sarađivati, koga će se konsultovati) • Osposobljavanje učenika za odgovornu primenu preporuka zaštite zdravlja, bezbednosti, lične i privatnosti drugih u svakodnevnom radu u digitalnom okruženju |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANjA PROGRAMA |
RAČUNARSTVO |
- Razvijanje algoritamskog načina razmišljanja - Razvijanje logičkog mišljenja i kreativnosti - Osposobljavanje za kreiranje jednostavnih programa |
- kreira, korišćenjem vizuelnog programskog jezika (program se formira slaganjem grafički reprezentovanih elemenata), računarski program niske algoritamske složenosti koji komunicira sa korisnikom na nivou kretanja preddefinisanih grafičkih likova i u okviru koga se koriste osnovni konstruktivni elementi proceduralnog programiranja, kao što su promenljive sa numeričkim vrednostima, linijska struktura, grananja i ponavljanje - kreira računarski program tako što će na osnovu zadatog scenarija definisati ponašanja likova - u programu primeni matematičku formulu sa osnovnim aritmetičkim operacijama i da iz postavljenog zadatka zaključi kakvu formulu treba da primeni - ispravlja greške u sopstvenom programu |
- upoznavanje sa alatom za vizuelno programiranje koji će se koristiti - izrada i izvršavanje jednostavnih primera - razumevanje minimalnog skupa funkcionalnosti koje su potrebne za najjednostavnije primere - rešavanje zadataka koji odgovaraju minimalnom skupu funkcionalnosti - uvođenje jedne po jedne složenije funkcionalnosti tako što se prvo obradi u primeru, zatim objasni i na kraju daju zadaci koji se rešavaju samostalno ili uz asistenciju nastavnika - izrada jednog ili nekoliko završnih zadataka koji pretpostavljaju celokupno savladano gradivo iz teme Računarstvo |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: ● teorijske osnove u kratkim crtama, kroz uputstva za realizaciju zadataka, objašnjenja osnovnih pojmova, koncepata, strategija u cilju razvijanja postupnosti, prepoznavanja i ustanovljavanja ličnih strategija učenja kod učenika ● praktičan rad u grupama ili individualno, individualizacija je neophodna kod konkretnog zadatka za proveru ostvarenosti ishoda Podela na grupe Nastava se realizuje u grupama (okvirno 15 učenika u grupi). Godišnji fond časova je 36. Mesto realizacije nastave Časovi se realizuju u kabinetu za informatiku – digitalnoj učionici Preporuke za realizaciju nastave Uzeti u obzir predznanje sa kojim učenici dolaze u peti razred i pri tome birati: – za primere iz svakodnevnog života izabrati probleme koji simuliraju situacije i probleme iz predmeta koje izučavaju u školi ili realnih situacija iz života – edukativne igre za razvijanje algoritamskog načina mišljenja. |
IKT |
- Razvijanje kreativnosti i osposobljavanje za različite primene računarske, informacione i komunikacione tehnologije - Osposobljavanje učenika da odaberu i primene najprikladniju tehnologiju zavisno od zadatka, oblasti ili problema koji rešavaju |
- sačuvaju i organizuju podatke - vrše konverziju između različitih tipova podataka - kreiraju tekstualni dokument i primene osnovne akcije editovanja i formatiranja (samostalno i saradnički) - kreiraju digitalnu sliku i primene osnovne akcije editovanja i formatiranja (samostalno i saradnički) - snime video materijal - snime audio materijal - kreiraju multimedijalnu prezentaciju i primene osnovne akcije editovanja i formatiranja (samostalno i saradnički) - kombinuju rad u više aplikacija za realizaciju složenijih ideja |
- program za konverziju između različitih tipova podataka - tekst procesor (na računaru i u oblaku) - program za grafiku (na računaru i u oblaku) - program za MM prezentacije (na računaru i u oblaku) - mobilni telefon za snimanje audio i video materijala Editovanje i formatiranje: - teksta (unos teksta, izmene, poravnavanje, font, boja, veličina, ubacivanje slike, digitalni pravopis) - slike (kreiranje i/ili uvoz slika, jednostavna montaža) - mm prezentacije (odabir pozadina, ubacivanje slike, audio i video zapisa, slajd-šou) - čuvanje zapisa u različitim formatima |
– Rešenja logičkih zadataka analizirati, testirati i naglasiti značaj ispravljanja grešaka prilikom izrade zadatka. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: ● praćenje ostvarenosti ishoda u sticanju znanja (40%–50%) ● praćenje razvoja veština pri izradi praktičnog rada učenika i aktivnost na času (30–40%) ● projektni zadatak (20%–30%) Okvirni broj časova po temama izražen u % ● Računarstvo 50% ● IKT + Digitalna pismenost 50% |
DIGITALNA PISMENOST |
– Razvijanje stavova odgovorne komunikacije i saradnje u digitalnom okruženju – Razvijanje kritičkog mišljenja – Razvijanje svesti o opasnostima i rizicima pri korišćenju interneta – Osposobljavanje za odgovornu primenu preporuka zaštite zdravlja, bezbednosti, lične i privatnosti drugih u svakodnevnom radu u digitalnom okruženju |
– prepoznaju uobičajene načine korišćenja tehnologije i van škole – koriste tehnologiju odgovorno i na siguran način – vode brigu o privatnosti ličnih informacija – objasne pojam autorskih prava i razlikuju osnovne licence za deljenje sadržaja – samostalno pretražuju i pronalaze informacije u digitalnom okruženju – informacijama na internetu priđu kritički – razlikuju poželjno od nepoželjnog ponašanja na internetu – reaguju ispravno kada dođu u kontakt sa neprimerenim sadržajem ili sa nepoznatim osobama putem interneta – potraže pomoć i podršku od pravih osoba i na pravom mestu kada dođu u kontakt sa neprimerenim sadržajem ili sa nepoznatim osobama putem interneta – prepoznaju rizik zavisnosti od tehnologije – racionalno upravljaju vremenom koje provode na internetu |
– postupci i pravila za bezbedno ponašanje i predstavljanje na mreži – autorska prava i simboli koji predstavljaju licencu – netiketa |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:
- Obavezni predmeti
- Izborni predmeti
- Vannastavne aktivnosti
❮ Nazad na prethodnu stranicu