Na osnovu čl. 11, 12. i 141. Zakona o privrednim društvima („Službeni glasnik RS”, br. 36/11, 99/11, 83/14 – dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19, 109/21 i 19/25) i člana 43. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – US, 72/12, 7/14 – US, 44/14 i 30/18 – dr. zakon), a u vezi sa članom 46. stav 3. Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 76/23),
Vlada donosi
|
ODLUKU o izmenama i dopunama osnivačkog akta Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću Zrenjanin |
Uvodne odredbe
Član 1.
Ovom odlukom vrši se usklađivanje osnivačkog akta Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću Zrenjanin (u daljem tekstu: Društvo), sa odredbama Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije.
Član 2.
Vodoprivredno društveno preduzeće „Srednji Banatˮ, Zrenjanin upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem BD broj 19071/2005 od 13. juna 2005. godine, matični broj 08041245.
Vlada je donela Rešenje o preuzimanju vlasničkih prava na društvenom kapitalu („Službeni glasnik RSˮ, broj 122/14), kojim je Republika Srbija preuzela vlasnička prava u Vodoprivrednom društvenom preduzeću „Srednji Banatˮ, Zrenjanin i postala vlasnik 100% kapitala Vodoprivrednog društvenog preduzeća „Srednji Banatˮ, Zrenjanin.
Odluka o izmenama i dopunama osnivačkog akta Vodoprivrednog društvenog preduzeća „Srednji Banatˮ, Zrenjanin („Službeni glasnik RSˮ, broj 74/15) registrovana je u Registru privrednih subjekata Rešenjem Agencije za privredne registre BD broj 78745/2015 od 17. septembra 2015. godine.
Vlada je donela Odluku o izmeni osnivačkog akta Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću Zrenjanin („Službeni glasnik RSˮ, br. 78/18 i 80/22), usled statusne promene pripajanja Vodoprivrednog privrednog društva „Gornji Banat” d.o.o, Kikinda, matični broj 08041253, Vodoprivrednom privrednom društvu „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću Zrenjanin, matični broj 08041245.
Trajanje Društva
Član 3.
Društvo je osnovano na neodređeno vreme.
Podaci o osnivaču/članu
Član 4.
Osnivač i jedini član Društva sa 100% udela je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Poslovno ime i sedište
Član 5.
Društvo posluje pod poslovnim imenom: Vodoprivredno privredno društvo „Srednji Banat” društvo s ograničenom odgovornošću, Zrenjanin.
Skraćeno poslovno ime Društva je: VPD „Srednji Banat” d.o.o. Zrenjanin.
Sedište Društva je u Zrenjaninu, Slobodana Bursaća 1a.
Adresa za prijem elektronske pošte je: srednjibanat@vodoprivredazr.rs
Upravljanje Društvom
Član 6.
Centralizovano vlasničko upravljanje nad Društvom sprovodi se preko ministarstva nadležnog za poslove privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije.
Sprovođenje važećih propisa iz oblasti kojoj pripada delatnost Društva vrši se preko organa državne uprave nadležnog za tu oblast.
Pečat i štambilj
Član 7.
Društvo može da ima pečat i štambilj, u skladu sa zakonom.
Tekst, izgled, kao i način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja određuje se posebnim aktom koji donosi direktor Društva.
Delatnost i ciljevi
Član 8.
Pretežna delatnost Društva je:
– Šifra delatnosti: 42.91,
– Naziv delatnosti: Izgradnja hidrotehničkih objekata.
Društvo obavlja vodnu delatnost uređenja vodotoka i zaštitu od štetnog dejstva voda, kao delatnost od opšteg interesa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju vode.
Delatnost iz stava 2. ovog člana obuhvata sledeće poslove:
1) sprovođenje odbrane od poplava i drugih oblika zaštite od štetnog dejstva voda;
2) staranje o funkcionisanju vodnih objekata i sistema;
3) održavanje regulacionih i zaštitnih objekata i pratećih uređaja na njima;
4) održavanje hidromelioracionih sistema za odvodnjavanje i navodnjavanje;
5) izvođenje sanacionih radova i hitnih intervencija na zaštitnim i regulacionim objektima;
6) praćenje stanja vodnih objekata.
Društvo može obavljati i sve druge zakonom dozvoljene delatnosti, uključujući spoljnotrgovinsku delatnost, ukoliko za to ispunjava uslove propisane zakonom.
Obavljanjem poslova od opšteg interesa, Društvo ostvaruje ciljeve od nacionalnog i strateškog interesa, i to naročito:
1) zaštita života, zdravlja i imovine građana kroz sprečavanje štetnog dejstva voda, uključujući poplave, bujične tokove i eroziju;
2) obezbeđivanje stabilnog i bezbednog funkcionisanja vodne infrastrukture od javnog značaja putem izgradnje i održavanja vodnih objekata i sistema;
3) očuvanje i održivo korišćenje prirodnih resursa, naročito voda, zemljišta i biološke raznovrsnosti, u skladu sa načelima zaštite životne sredine;
4) obavljanje delatnosti od javnog značaja koje tržište ne može efikasno da obezbedi, kao što su hitne intervencije u slučaju poplava i sanacija oštećenih vodnih objekata;
5) unapređenje javne bezbednosti i otpornosti zajednice na rizike izazvane ekstremnim hidrološkim i klimatskim događajima.
Osnovni kapital
Član 9.
Ukupan osnovni kapital Društva iznosi 281.772.283,29 dinara, koji čini:
– upisan novčani kapital, u iznosu od 281.772.283,29 dinara,
– uplaćeni novčani kapital, u iznosu od 281.772.283,29 dinara, i to:
1) iznos od 152.956.226,75 dinara, uplaćen 8. septembra 1998. godine;
2) iznos od 128.816.056,54, uplaćen 31. decembra 2004. godine.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Društva.
Prirodna bogatstva, dobra u opštoj upotrebi, mreže, kao i druge nepokretnosti koje u skladu sa zakonom mogu biti isključivo u javnoj svojini, isključivo su u javnoj svojini i ne ulaze u osnovni kapital Društva.
Imovina Društva i raspolaganje imovinom Društva
Član 10.
Imovinu Društva čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Društva u skladu sa zakonom, odnosno koje je Društvo steklo poslovanjem, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Društvo upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Društvo ne može da otuđi sredstva koja se nalaze u njegovoj imovini, a na kojima ne može da stekne svojinu.
Društvo je dužno da, u skladu sa zakonom kojim se uređuju vode, pravnim poslom prenese u javnu svojinu Republike Srbije vodno zemljište u javnoj svojini Republike Srbije i vodne objekte u javnoj svojini Republike Srbije iz člana 23. st. 2. i 3. tog zakona, koji su u javnim knjigama o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima upisani kao zemljište i objekti u društvenoj, odnosno državnoj svojini sa pravom korišćenja Društva i koji su, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina, u javnoj svojini Republike Srbije i na kojima Društvo ne može steći svojinu i pravo korišćenja.
Istupanje i odgovornost Društva u prometu
Član 11.
Društvo ima svojstvo pravnog lica.
U pravnom prometu sa trećim licima Društvo istupa u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju Društva, Društvo odgovara svojom celokupnom imovinom.
Sredstva za rad
Član 12.
Društvo, u okviru obavljanja svoje delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;
2) finansijskih kredita i zajmova;
3) ulaganja domaćih i stranih lica;
4) budžeta Republike Srbije;
5) donacija, subvencija i sredstava finansijske pomoći;
6) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva za investiciona ulaganja mogu da se obezbeđuju iz:
1) budžeta Republike Srbije – sredstva koja su utvrđena posebno za ovu namenu;
2) kredita i zajmova;
3) prihoda koje Društvo ostvari svojim poslovanjem;
4) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Organi Društva
Član 13.
Upravljanje Društvom je organizovano kao dvodomno.
Organi Društva su Skupština, Nadzorni odbor i direktor.
Ovlašćenja i delokrug rada organa Društva utvrđuju se u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava, propisima kojima se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije i ovom odlukom.
Skupština
Član 14.
Funkciju Skupštine Društva vrši Osnivač, preko jednog ovlašćenog predstavnika (u daljem tekstu: predstavnik Osnivača) koji u ime Osnivača učestvuje u radu Skupštine, uključujući pravo da u ime Osnivača glasa i koji je i predsednik Skupštine Društva.
Predstavnik Osnivača imenuje se na četiri godine i razrešava aktom ministra nadležnog za poslove privrede, nakon prethodne saglasnosti Vlade, u skladu sa zakonom.
Predstavnik Osnivača mora da ispunjava uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Društvo je u obavezi da obavesti Ministarstvo o isteku mandata predstavnika Osnivača najmanje šest meseci pre isteka mandata.
Član 15.
Predstavnik Osnivača zastupa interese Republike Srbije u Društvu i dužan je da izvršava svoje poslove stručno i savesno, sa pažnjom dobrog privrednika.
U ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, predstavnik Osnivača je dužan da odgovorno postupa u korišćenju imovine i resursa; unapređuje etičko ponašanje; postupa u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i aktima Društva, kao i da redovno vrši konsultacije sa Ministarstvom i drugim nadležnim organima za poslove od značaja za Društvo, a pre izbora Nadzornog odbora konsultacije sa Ministarstvom su obavezne.
Član 16.
Predstavnik Osnivača se razrešava pre isteka mandata ukoliko prestane da ispunjava propisane uslove za obavljanje te funkcije, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani zakonom.
Predstavnik Osnivača može, u svako doba, dati obrazloženu pisanu ostavku Ministarstvu.
U slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana, odnosno ukoliko usled drugih nepredviđenih okolnosti koje utiču na kontinuitet poslovanja Društvo ostane bez predstavnika Republike Srbije, Ministarstvo po hitnom postupku predlaže akt o imenovanju, radi davanja prethodne saglasnosti Vlade.
Predstavnik Osnivača ima pravo na naknadu za obavljanje funkcije koju određuje Osnivač, u skladu sa važećim propisima.
Član 17.
Sednice Skupštine su redovne i vanredne.
Redovna sednica Skupštine se saziva jednom godišnje, u skladu sa zakonom.
Pored redovne sednice Skupštine, Društvo može, u skladu sa zakonom, da saziva i vanredne sednice uvek kada postoje razlozi i potreba odlučivanja o pitanjima iz nadležnosti Skupštine.
Poslovnikom o radu Skupštine se bliže utvrđuje sazivanje, održavanje, način rada i odlučivanja Skupštine, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Član 18.
Skupština Društva:
1) donosi izmene i dopune osnivačkog akta;
2) odlučuje o sticanju, prodaji, davanju u zakup, zalaganju ili drugom raspolaganju imovinom velike vrednosti Društva;
3) odlučuje o ulaganju kapitala;
4) odlučuje o povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala;
5) odlučuje o statusnim promenama i promenama pravne forme;
6) odlučuje o raspodeli dobiti i pokriću gubitaka;
7) usvaja utvrđeni opšti godišnji cilj Društva;
8) bira i razrešava Nadzorni odbor i utvrđuje naknadu za njihov rad, u skladu sa važećim propisima;
9) obrazuje Komisiju za imenovanje Nadzornog odbora i utvrđuje sprovođenje postupka izbora članova Nadzornog odbora;
10) usvaja izveštaje Nadzornog odbora;
11) usvaja izveštaje o poslovanju Društva, finansijske izveštaje i izveštaje revizora;
12) usvaja akt o cenovniku proizvoda i usluga Društva;
13) odlučuje o pokretanju postupka likvidacije, odnosno podnošenju predloga za stečaj Društva;
14) imenuje revizora i utvrđuje naknadu za njegov rad;
15) odlučuje o proceni vrednosti kapitala Društva;
16) odlučuje o promeni delatnosti, sedišta i poslovnog imena Društva;
17) odlučuje o pokretanju postupka i davanju punomoćja za zastupanje Društva u sporu sa članom Nadzornog odbora ili prokuristom;
18) odlučuje o osnivanju i gašenju ogranaka Društva;
19) vrši i druge poslove i odlučuje o drugim pitanjima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Imovinom velike vrednosti iz stava 1. tačka 2) ovog člana, smatra se imovina čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu donošenja akta predstavlja 10% ili više od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Društva iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
Ulaganjem kapitala iz stava 1. tačka 3) ovog člana, smatra se osnivanje drugog pravnog lica, kao i sticanje udela i akcija u drugim pravnim licima.
Na akte iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 12), 13) i 15) ovog člana, saglasnost daje Vlada.
Akti na koje saglasnost daje Vlada smatraju se donetim danom davanja te saglasnosti.
Akt iz stava 1. tačka 8) ovog člana donosi se nakon izvršenih konsultacija sa Ministarstvom.
Nadzorni odbor
Član 19.
Nadzorni odbor Društva ima tri člana, od kojih je jedan član predsednik, a jedan član Nadzornog odbora je nezavisan od Društva.
Članovi Nadzornog odbora ne mogu biti zaposleni u Društvu i moraju da ispunjavaju uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Član 20.
Nadzorni odbor bira i razrešava Skupština Društva, nakon izvršenih konsultacija sa Ministarstvom.
Mandat članova Nadzornog odbora je četiri godine.
Za izbor člana Nadzornog odbora, Skupština Društva obrazuje Komisiju za imenovanje Nadzornog odbora, koja prikuplja svu dokumentaciju i potrebne dokaze o ispunjenju propisanih uslova.
Nadležnost i sastav Komisije za imenovanje članova Nadzornog odbora, kao i sprovođenje postupka izbora članova Nadzornog odbora utvrđuje Skupština Društva.
Član Nadzornog odbora ima pravo na naknadu koju određuje Skupština, u skladu sa važećim propisima.
Član 21.
Članu Nadzornog odbora mandat prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem, u skladu sa zakonom.
Društvo je obavezno da obavesti Ministarstvo o isteku mandata članova Nadzornog odbora, najmanje šest meseci pre isteka mandata, a tu informaciju objavljuje i na svojoj internet stranici.
Ako član Nadzornog odbora u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za tu funkciju, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani Zakonom, smatra se da mu je prestao mandat danom prestanka ispunjenosti tih uslova.
Član Nadzornog odbora može u svako doba dati obrazloženu pisanu ostavku Skupštini, odnosno ostalim članovima Nadzornog odbora.
Ostavka proizvodi dejstvo danom donošenja, osim ako u njoj nije naveden neki kasniji datum.
U slučaju iz st. 3. i 4. ovog člana, Skupština Društva obavlja hitne konsultacije sa Ministarstvom, nakon čega sprovodi propisanu proceduru za imenovanje člana Nadzornog odbora.
Član 22.
Nadzorni odbor odlučuje većinom od ukupnog broja članova.
Poslovnikom o radu Nadzornog odbora bliže se utvrđuje sazivanje, održavanje, način rada i odlučivanja Nadzornog odbora, u skladu sa zakonom.
Član 23.
Nadzorni odbor:
1) određuje poslovnu strategiju Društva i nadzire njeno sprovođenje;
2) utvrđuje opšti godišnji cilj Društva i nadzire njegovo ostvarivanje;
3) utvrđuje posebne ciljeve Društva sa ključnim pokazateljima učinka, u skladu sa opštim ciljem;
4) usvaja srednjoročni i godišnji plan poslovanja i nadzire njihovo ostvarivanje;
5) usvaja srednjoročni izveštaj i periodični izveštaj o poslovanju;
6) predlaže izveštaje o poslovanju Društva, kao i finansijske izveštaje i podnosi Skupštini na usvajanje;
7) odlučuje o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora, imenuje Komisiju za sprovođenje tog javnog konkursa, donosi odluku o izboru direktora nakon sprovedenog javnog konkursa;
8) zaključuje ugovor o radu, odnosno ugovor o angažovanju sa direktorom, u skladu sa važećim propisima;
9) nadzire rad direktora i usvaja izveštaje direktora;
10) imenuje članove Komisije za reviziju;
11) uspostavlja funkciju kontrole usklađenosti i odgovoran je za njenu efikasnost;
12) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Društva;
13) vrši nadzor nad zakonitošću poslovanja Društva;
14) donosi Etički kodeks i Plan integriteta Društva;
15) usvaja izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
16) ustanovljava računovodstvene politike Društva i politike upravljanja rizicima;
17) daje nalog revizoru za ispitivanje godišnjih finansijskih izveštaja Društva;
18) predlaže Skupštini izbor revizora i naknadu za njegov rad;
19) predlaže Skupštini raspodelu dobiti i pokriće gubitka;
20) predlaže Skupštini donošenje odluke o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata, promeni sedišta i poslovnog imena;
21) predlaže Skupštini odluku o ulaganju kapitala;
22) predlaže Skupštini akt o proceni vrednosti kapitala Društva;
23) odlučuje o pokretanju postupka i davanju punomoćja za zastupanje Društva u sporu sa direktorom;
24) donosi odluku kojom se saglašava sa davanjem ili oduzimanjem prokure;
25) donosi politiku objavljivanja informacija Društva i nadzire njenu primenu;
26) odlučuje o davanju odobrenja u slučajevima postojanja ličnog interesa direktora;
27) usvaja godišnju izjavu o nezavisnosti koju daje nezavisni član Nadzornog odbora;
28) vrši druge poslove i odlučuje o drugim pitanjima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Nadzorni odbor daje prethodnu saglasnost za zaključenje sledećih poslova:
1) sticanje, otuđenje i opterećenje udela i akcija koje Društvo poseduje u drugim pravnim licima;
2) sticanje, otuđenje i opterećenje nepokretnosti, ukoliko to ne spada u redovno poslovanje Društva i ukoliko nije reč o imovini velike vrednosti;
3) uzimanje kredita, odnosno uzimanje i davanje zajmova, davanje jemstava, garancija i obezbeđenja za obaveze trećih lica.
Na akte iz stava 2. tač. 1), 2) i 3) ovog člana saglasnost daje Skupština Društva.
Nadzorni odbor je dužan da najmanje jednom godišnje podnese Skupštini u pisanoj formi izveštaj o poslovanju Društva i sprovedenom nadzoru nad radom direktora.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugo lice.
U ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, Nadzorni odbor redovno izveštava i obavlja konsultacije sa Ministarstvom i drugim nadležnim organima za poslove od značaja za Društvo.
Direktor
Član 24.
Društvo ima jednog direktora, koji je zakonski zastupnik Društva.
Direktora imenuje Nadzorni odbor na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Za direktora se imenuje lice koje ispunjava uslove utvrđene zakonom i podzakonskim aktom.
Za izbor direktora Nadzorni odbor Društva obrazuje Komisiju za sprovođenje konkursa i imenovanje direktora, koja prikuplja svu dokumentaciju i potrebne dokaze.
Nadležnost i sastav Komisije za sprovođenje konkursa i imenovanje direktora utvrđuje Nadzorni odbor Društva.
Funkciju direktora može obavljati samo fizičko lice.
Direktor ima pravo na zaradu, odnosno naknadu, koju određuje Nadzorni odbor, u skladu sa važećim propisima.
Član 25.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je izabran.
Ako direktor u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za tu funkciju, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani zakonom, smatra se da mu je prestao mandat danom prestanka ispunjenosti tih uslova.
Direktor može u svako doba dati obrazloženu pisanu ostavku Nadzornom odboru, prilikom čega ostavka proizvodi pravno dejstvo danom podnošenja, osim ako nije naveden neki kasniji datum.
Postupak za imenovanje direktora po javnom konkursu pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana, a do imenovanja direktora po javnom konkursu, Nadzorni odbor imenuje vršioca dužnosti direktora, shodnom primenom zakona, bez sprovođenja javnog konkursa, a najduže na period do godinu dana.
Da bi obavljao svoju dužnost, vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Vršilac dužnosti direktora ima sva ovlašćenja, prava, obaveze i dužnosti kao direktor Društva.
Član 26.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Društvo;
2) organizuje rad Društva i rukovodi procesom rada;
3) odgovara za zakonitost rada Društva;
4) predlaže srednjoročni plan i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
5) predlaže godišnji plan poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
6) predlaže opšti godišnji cilj i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) razrađuje posebne ciljeve Društva sa ključnim pokazateljima učinka i identifikuje rizike za ostvarenje tih ciljeva;
8) predlaže srednjoročne, periodične i finansijske izveštaje i odgovoran je za njihovu tačnost;
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) obaveštava Nadzorni odbor o poslovanju i podnosi izveštaje o poslovanju;
11) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova Društva;
12) daje i opoziva prokuru, uz saglasnost Nadzornog odbora;
13) obavlja druge poslove predviđene zakonom i ovom odlukom, koji nisu u nadležnosti Skupštine i Nadzornog odbora.
Direktor je dužan da obavesti Nadzorni odbor o postojanju ličnog interesa (ili interesa sa njim povezanog lica) u pravnom poslu koji Društvo zaključuje, odnosno pravnoj radnji koju Društvo preduzima, u skladu sa zakonom.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, Nadzorni odbor može odobriti zaključivanje pravnog posla, odnosno preduzimanje pravne radnje.
Vođenje poslova i zastupanje Društva
Član 27.
Direktor vodi poslovanje Društva u skladu sa zakonom, ovom odlukom, odlukama Skupštine, kao i sa uputstvima Nadzornog odbora.
Društvo zastupa direktor, bez ograničenja ovlašćenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Društva.
Obaveza stručnog usavršavanja
Član 28.
Predstavnik Osnivača, član Nadzornog odbora i direktor su dužni da se stručno usavršavaju iz oblasti korporativnog upravljanja, u skladu zakonom i podzakonskim aktima.
Unutrašnji nadzor
Član 29.
Poslovi unutrašnjeg nadzora naročito obuhvataju:
1) kontrolu usklađenosti poslovanja Društva sa zakonom, drugim propisima i internim aktima Društva;
2) praćenje usklađenosti organizacije i usklađenosti Društva sa Kodeksom korporativnog upravljanja;
3) nadzor nad sprovođenjem računovodstvenih politika i finansijskim izveštavanjem;
4) proveru sprovođenja politika upravljanja rizicima;
5) vrednovanje politika i procesa u Društvu, kao i predlaganje njihovog unapređenja.
Način sprovođenja i organizacija poslova unutrašnjeg nadzora Društva uređuje se opštim i drugim aktima Društva, u skladu sa zakonom.
Kontrola usklađenosti poslovanja
Član 30.
Društvo, radi uspostavljanja i vršenja kontrole usklađenosti poslovanja obrazuje organizacionu jedinicu – funkciju kontrole usklađenosti poslovanja, u čijem delokrugu je identifikovanje, procena, praćenje i upravljanje rizicima usklađenosti poslovanja sa zakonom, drugim propisima i internim aktima Društva.
Veličinu, organizacionu i kvalifikacionu strukturu funkcije kontrole usklađenosti poslovanja određuje Društvo u skladu sa svojim potrebama, veličinom, odnosno obimom i vrstom poslova koje obavlja.
Funkcija kontrole usklađenosti poslovanja:
1) prati regulatorni okvir i donošenje novih propisa sa efektima koje oni mogu imati na poslovanje Društva;
2) vrši kontrolu usklađenosti poslovanja Društva sa propisima i internim aktima Društva;
3) identifikuje i procenjuje glavne rizike neusklađenosti poslovanja;
4) prati usklađenost organizacije i poslovanja Društva sa Kodeksom korporativnog upravljanja;
5) priprema izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
6) redovno izveštava Nadzorni odbor, a najmanje jednom godišnje podnosi izveštaj organima upravljanja Društva o efektima koje propisi mogu imati na poslovanje Društva;
7) obavlja i druge poslove praćenja i upravljanja rizicima usklađenosti poslovanja.
Nadzorni odbor nadležan je i odgovoran za uspostavljanje funkcije kontrole usklađenosti poslovanja i odgovoran je za njeno efikasno sprovođenje.
Interna revizija
Član 31.
Društvo je dužno da uspostavi internu reviziju u skladu i na način propisan važećim propisima kojima se uređuje interna finansijska kontrola u javnom sektoru.
Komisija za reviziju
Član 32.
Društvo ima komisiju za reviziju.
Komisija za reviziju ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.
Najmanje jedan član komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva, a koje je nezavisno od Društva u smislu zakona.
Lice koje je zaposleno ili na drugi način angažovano u Društvu koje vrši reviziju finansijskih izveštaja Društva ne može biti član komisije za reviziju.
Član 33.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) daje predlog Nadzornom odboru za imenovanje i razrešenje lica nadležnih za obavljanje funkcije unutrašnjeg nadzora u Društvu;
3) vrši nadzor nad radom unutrašnjeg nadzora u Društvu;
4) ispituje primenu računovodstvenih standarda u pripremi finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu tih izveštaja;
5) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
6) sprovodi postupak izbora revizora i predlaže kandidata za revizora Društva koji se sprovodi u skladu sa zakonom;
7) daje mišljenje o predlogu ugovora sa revizorom i u slučaju potrebe daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom;
8) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije, kao i proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
9) vrši procenu rizika poslovanja;
10) vrši druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana najmanje jednom godišnje.
Komisija za reviziju je obavezna da direktoru blagovremeno dostavi izveštaje koji se odnose na predloge za primenu računovodstvenih standarda i standarda finansijskog izveštavanja i druge predloge vezane za izradu finansijskih izveštaja, odnosno konsolidovanih finansijskih izveštaja.
Radna tela organa Društva
Član 34.
Društvo može formirati i druge stalne ili povremene komisije i radna tela, za pitanja od značaja za rad Društva.
Lica koja imaju posebne dužnosti prema Društvu
Član 35.
Lica koja su dužna da rade u interesu Društva i imaju posebne dužnosti prema Društvu, u skladu sa zakonom, su:
1) predstavnik Osnivača, koji u ime Osnivača učestvuje u radu Skupštine i koji je i predsednik Skupštine Društva;
2) direktor i članovi Nadzornog odbora;
3) zastupnici i prokuristi Društva.
Posebne dužnosti lica iz stava 1. ovog člana su: dužnost pažnje, dužnost prijavljivanja poslova i radnji u kojima postoji lični interes, dužnost izbegavanja sukoba interesa, dužnost čuvanja poslovne tajne i dužnost poštovanja zabrane konkurencije.
Zabrana upotrebe Društva u političke svrhe
Član 36.
Zabranjeno je korišćenje imovine, aktivnosti, imena i vizuelnog identiteta Društva u svim aktivnostima vezanim za političke stranke i izborne kampanje, kao i svaka druga upotreba Društva u političke svrhe.
Pravo na štrajk
Član 37.
U Društvu pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima Društva.
U slučaju štrajka, Društvo je dužno da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada radi nesmetanog obavljanja delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Društvu.
U slučaju da u Društvu nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, organ državne uprave nadležan za oblast kojoj pripada delatnost Društva od opšteg interesa, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.
Poslovna tajna
Član 38.
Poslovna tajna je podatak koji je kao poslovna tajna određen opštim ili pojedinačnim aktom Društva, a čije saopštavanje trećem licu može naneti štetu Društvu, kao i podatak koji ima ili može imati komercijalnu vrednost zato što nije opštepoznat niti lako dostupan trećim licima, ako bi treća lica njegovim korišćenjem ili saopštavanjem mogla ostvariti ekonomsku korist i koji je Društvo zaštitilo odgovarajućim merama kojima se čuva njegova tajnost.
Poslovna tajna jeste i podatak koji je zakonom ili drugim propisom određen kao poslovna tajna.
Član 39.
Dužnost čuvanja poslovne tajne obavezuje organe Društva i sve zaposlene koji na bilo koji način saznaju za podatak koji se štiti poslovnom tajnom.
Dužnost čuvanja poslovne tajne traje i dve godine po prestanku svojstva zbog koga je lice bilo dužno da čuva poslovnu tajnu.
Društvo može, u skladu sa zakonom, podneti tužbu za naknadu štete protiv lica koje povredi dužnost čuvanja poslovne tajne.
Član 40.
Ne smatra se povredom dužnosti čuvanja poslovne tajne ako je saopštavanje podatka koji je zaštićen poslovnom tajnom predviđeno kao zakonska obaveza, ako je ono neophodno radi obavljanja poslova ili zaštite interesa Društva ili ako je učinjeno nadležnim organima ili javnosti isključivo radi ukazivanja na postojanje dela kažnjivog zakonom.
Raspodela dobiti, odnosno pokriće gubitaka
Član 41.
Raspodela dobiti i pokriće gubitka Društva, utvrđuju se u skladu sa zakonom, aktom Osnivača i drugim aktima kojima se uređuje raspodela dobiti i pokriće gubitaka.
Deo dobiti koja ostane na raspolaganju Društvu, može se raspodeliti na deo za pokriće gubitaka, investiciona ulaganja, povećanje osnovnog kapitala Društva, kao i za druge namene u skladu sa zakonom.
Zaštita životne sredine i bezbednost i zdravlje na radu
Član 42.
Društvo je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
Društvo je dužno da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje bezbednost i zdravlje na radu.
Javnost u radu
Član 43.
Društvo je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) godišnje opšte i posebne ciljeve sa ključnim pokazateljima uspeha i izveštaj o njihovoj realizaciji;
2) osnivački akt;
3) radne biografije članova organa Društva;
4) organizacionu strukturu;
5) srednjoročni plan poslovanja, odnosno izvod iz tog plana ako Društvo ima konkurenciju na tržištu;
6) godišnji plan poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog plana ako Društvo ima konkurenciju na tržištu;
7) izveštaje o poslovanju;
8) izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
9) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
10) druge informacije od značaja za javnost.
Opšti akti Društva
Član 44.
Opšti akti Društva su osnivački akt, pravilnici, odluke i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Prelazne i završne odredbe
Član 45.
Predstavnik Osnivača u Skupštini imenovaće se najkasnije 30 dana od donošenja ove odluke.
Predstavnik Osnivača u Skupštini Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću, Zrenjanin, imenovan Zaključkom Vlade 24 broj 119-7377/2021 od 5. avgusta 2021. godine, obavljaće poslove Nadzornog odbora Društva, do imenovanja novog Nadzornog odbora Društva, u skladu sa ovom odlukom.
Vršilac dužnosti direktora Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću, Zrenjanin, imenovan Rešenjem o imenovanju vršioca dužnosti direktora Vodoprivrednog privrednog društva „Srednji Banatˮ društvo s ograničenom odgovornošću, Zrenjanin („Službeni glasnik RSˮ, broj 70/25), vršiće funkciju direktora Društva, do imenovanja direktora Društva u skladu sa ovom odlukom.
Član 46.
Društvo nastavlja sa radom u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije, zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, zakonom kojim se uređuju vode i ovom odlukom.
Društvo će usaglasiti svoje opšte akte sa ovom odlukom u roku od 90 dana.
Član 47.
Ovu odluku objaviti u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 broj 023-14117/2025
U Beogradu, 18. decembra 2025. godine
Vlada
Predsednik,
prof. dr Đuro Macut, s.r.