Na osnovu čl. 11, 12. i 141. Zakona o privrednim društvima („Službeni glasnik RS”, br. 36/11, 99/11, 83/14, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19, 109/21 i 19/25), a u vezi sa čl. 19. i 46. Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 76/23) i člana 43. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – US, 72/12, 7/14 – US, 44/14 i 30/18 – dr. zakon),
Vlada donosi
|
ODLUKU o izmenama i dopunama osnivačkog akta Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd |
Uvodne odredbe
Član 1.
Javno preduzeće „Pošta Srbije”, Beograd, MB 07461429, organizuje se kao društvo s ograničenom odgovornošću koje posluje u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije.
Saglasno Odluci o promeni pravne forme Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd Javno preduzeće „Pošta Srbije”, Beograd, MB 07461429, menja pravnu formu iz pravne forme javnog preduzeća u pravnu formu društva s ograničenom odgovornošću i nastavlja da posluje pod punim poslovnim imenom „POŠTA SRBIJE” DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU, BEOGRAD (u daljem tekstu: Društvo).
Član 2.
Javno preduzeće PTT saobraćaja „Srbija” (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Zakonom o sistemima veza („Službeni glasnik RS”, br. 38/91, 41/91 – ispravka, 53/93 – dr. zakon, 67/93 – dr. zakon, 48/94 – dr. zakon, 20/97 i 44/03 – dr. zakon) i posluje pod poslovnim imenom Javno preduzeće „Pošta Srbije”, Beograd.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u registar Trgovinskog suda u Beogradu, broj reg. ul.: 1-23306-00, matični broj: 07461429, a Rešenjem Agencije za privredne registre broj 10217/2005 od 14. aprila 2005. godine, registrovano je prevođenje Javnog preduzeća u Registar privrednih subjekata.
Odlukom o usklađivanju poslovanja Javnog preduzeća PTT saobraćaja „Srbija” sa Zakonom o javnim preduzećima („Službeni glasnik RS”, br. 70/13 i 63/15) usklađeno je poslovanje Javnog preduzeća PTT saobraćaja „Srbija” sa odredbama Zakona o javnim preduzećima („Službeni glasnik RS”, br. 119/12, 116/13 – autentično tumačenje i 44/14 – dr. zakon) i određeno je da Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom Javno preduzeće „Pošta Srbije”, Beograd.
Rešenjem Agencije za privredne registre BD 125500/2013 od 25. novembra 2013. godine, u Registru privrednih subjekata registrovano je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Odlukom o usklađivanju poslovanja Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd, sa Zakonom o javnim preduzećima, 05 broj 023-9580/2016 od 11. oktobra 2016. godine („Službeni glasnik RS”, broj 84/16), usklađeno je poslovanje Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd sa odredbama Zakona o javnim preduzećima („Službeni glasnik RS”, broj 15/16).
Rešenjem Agencije za privredne registre BD 82952/2016 od 19. oktobra 2016. godine, u Registru privrednih subjekata registrovano je usklađivanje poslovanja Javnog preduzeća sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Trajanje Društva
Član 3.
Društvo je osnovano na neodređeno vreme.
Podaci o osnivaču/članu
Član 4.
Osnivač i jedini član Društva sa 100% udela je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj: 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Upravljanje Društvom
Član 5.
Centralizovano vlasničko upravljanje nad Društvom sprovodi se preko ministarstva nadležnog za poslove privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije.
Sprovođenje važećih propisa iz oblasti kojoj pripada delatnost društva vrši se preko organa nadležnog za tu oblast.
Poslovno ime i sedište
Član 6.
Puno poslovno ime Društva glasi: „POŠTA SRBIJE” DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU, BEOGRAD.
Skraćeno poslovno ime Društva je: „Pošta Srbije” d.o.o.
Puno poslovno ime Društva na engleskom jeziku glasi: „POŠTA SRBIJE” LIMITED LIABILITY COMPANY, BELGRADE.
Skraćeno poslovno ime na engleskom jeziku glasi: „Pošta Srbije” L.L.C.
Sedište društva je u Beogradu, Takovska 2.
Adresa za prijem elektronske pošte je posta.rs@posta.rs.
Pečat i štambilj
Član 7.
Društvo može da ima pečat i štambilj, u skladu sa zakonom.
Tekst, izgled, kao i način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja određuje se internim aktom Društva.
Delatnost i ciljevi
Član 8.
Pretežna delatnost Društva je: poštanske aktivnosti javnog servisa.
Šifra delatnosti: 5310.
Društvo je javni poštanski operator i u okviru delatnosti Društvo obavlja poslove od opšteg interesa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga.
Pored pretežne delatnosti, Društvo može obavljati sve zakonom dozvoljene delatnosti.
Obavljanjem poslova od opšteg interesa, društvo ostvaruje ciljeve od nacionalnog i strateškog interesa, u skladu sa zakonom.
Osnovni kapital
Član 9.
Ukupan osnovni kapital Društva iznosi 34.214.120.225,22 dinara.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Društva.
Prirodna bogatstva, dobra u opštoj upotrebi, mreže, kao i druge nepokretnosti koje u skladu sa zakonom mogu biti isključivo u javnoj svojini, isključivo su u javnoj svojini i ne ulaze u kapital Društva.
Imovina
Član 10.
Imovinu Društva čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Društva u skladu sa zakonom, odnosno koje je Društvo steklo poslovanjem, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Društvo upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Društvo ne može da otuđi sredstva koja se nalaze u njegovoj imovini, a na kojima ne može da stekne svojinu.
Član 11.
U pravnom prometu sa trećim licima Društvo istupa u svoje ime i za svoj račun.
Za obaveze prema trećim licima, nastale u poslovanju Društva, Društvo odgovara svojom celokupnom imovinom.
Sredstva za rad
Član 12.
Društvo, u okviru obavljanja svoje delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) prihoda iz delatnosti za koju je registrovano,
2) naknada,
3) budžeta Republike Srbije,
4) finansijskih kredita,
5) ulaganja,
6) drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Organi društva
Član 13.
Upravljanje Društvom je organizovano kao dvodomno.
Organi Društva su: Skupština, Nadzorni odbor i Direktor.
Ovlašćenja i delokrug rada organa Društva utvrđuju se u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava i propisima kojima se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije i ovom odlukom.
Skupština
Član 14.
Funkciju Skupštine vrši Osnivač, preko jednog ovlašćenog predstavnika Republike Srbije (u daljem tekstu: predstavnik Osnivača) koji u ime Osnivača učestvuje u radu Skupštine, uključujući pravo da u ime Osnivača glasa i koji ujedno vrši funkciju predsednika Skupštine.
Predstavnik Osnivača imenuje se i razrešava aktom ministra nadležnog za poslove privrede, nakon prethodne saglasnosti Osnivača, u skladu sa zakonom.
Da bi obavljali svoju dužnost, predstavnici Osnivača moraju da ispunjavaju uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Mandat predstavnika Osnivača je četiri godine od imenovanja na funkciju.
Društvo je u obavezi da obavesti Ministarstvo o isteku mandata predstavnika Osnivača najmanje šest meseci pre isteka mandata.
Član 15.
Predstavnik Osnivača zastupa interese Republike Srbije u Društvu i dužan je da izvršava svoje poslove stručno i savesno, sa pažnjom dobrog privrednika.
U ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, predstavnik Osnivača je, pored ostalog, dužan da odgovorno postupa u korišćenju imovine i resursa; unapređuje etičko ponašanje, postupa u skladu sa zakonima, podzakonskim aktima i aktima Društva, kao i da redovno vrši konsultacije sa Ministarstvom i drugim nadležnim organima za poslove od značaja za Društvo, a pre izbora Nadzornog odbora konsultacije sa Ministarstvom su obavezne.
Član 16.
Predstavnik Osnivača se razrešava pre isteka mandata ukoliko prestane da ispunjava propisane uslove za obavljanje te funkcije, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije.
Predstavnik Osnivača može, u svako doba, dati obrazloženu pisanu ostavku Ministarstvu.
U slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana, odnosno ukoliko usled drugih nepredviđenih okolnosti koje utiču na kontinuitet poslovanja Društvo ostane bez predstavnika Osnivača, Ministarstvo predlaže Osnivaču akt o imenovanju po hitnom postupku, u skladu sa zakonom i podzakonskim aktom.
Predstavnik Osnivača ima pravo na naknadu za obavljanje funkcije koju određuje Osnivač, u skladu sa važećim propisima.
Sednice Skupštine
Član 17.
Sednice Skupštine su redovne i vanredne.
Redovna sednica Skupštine se saziva jednom godišnje, u skladu sa zakonom.
Redovna sednica Skupštine održava se jednom godišnje, najkasnije u roku od šest meseci od završetka poslovne godine.
Neodržavanje redovne sednice Skupštine nema uticaja na pravnu valjanost pravnih poslova, radnji i odluka Društva.
Pored redovne sednice Skupštine, Društvo može, u skladu sa zakonom, da saziva i vanredne sednice, koje se održavaju po potrebi uvek kada postoje razlozi i potreba odlučivanja o pitanjima iz nadležnosti Skupštine.
U slučaju da se prilikom izrade godišnjih ili drugih finansijskih izveštaja koje Društvo izrađuje u skladu sa zakonom utvrdi da Društvo posluje sa gubitkom usled kojeg je vrednost neto imovine Društva postala manja od 50% osnovnog kapitala Društva, vanredna sednica Skupštine se obavezno saziva, a u pozivu za tu sednicu mora biti naveden razlog sazivanja te sednice, kao i predlog dnevnog reda koji mora da sadrži predlog odluke o likvidaciji Društva, odnosno predlog odluke o drugim merama koje je potrebno preduzeti kada nastupi situacija zbog koje je sednica Skupštine i sazvana.
Poslovnikom o radu Skupštine se bliže utvrđuje sazivanje, održavanje, način rada i odlučivanja Skupštine, u skladu sa zakonom.
Delokrug Skupštine
Član 18.
Skupština:
1) donosi izmene i dopune osnivačkog akta;
2) odlučuje o sticanju, prodaji, davanju u zakup, zalaganju ili drugom raspolaganju imovinom velike vrednosti Društva;
3) odlučuje o ulaganju kapitala;
4) odlučuje o povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala;
5) odlučuje o statusnim promenama i promenama pravne forme;
6) odlučuje o raspodeli dobiti i pokriću gubitaka;
7) bira i razrešava članove Nadzornog odbora i utvrđuje naknadu za njihov rad, u skladu sa važećim propisima;
8) usvaja izveštaje o poslovanju Društva, finansijske izveštaje i izveštaje revizora, ako su finansijski izveštaji bili predmet revizije;
9) usvaja izveštaje Nadzornog odbora;
10) utvrđuje Komisiju za imenovanje Nadzornog odbora i utvrđuje sprovođenje postupka izbora članova Nadzornog odbora;
11) usvaja akt o cenovniku proizvoda i usluga Društva u skladu sa zakonom;
12) odlučuje o pokretanju postupka likvidacije, odnosno podnošenju predloga za pokretanje stečajnog postupka od strane Društva;
13) imenuje revizora i utvrđuje naknadu za njegov rad;
14) odlučuje o proceni vrednosti kapitala Društva;
15) usvaja utvrđeni opšti godišnji cilj Društva;
16) odlučuje o osnivanju i gašenju ogranaka Društva;
17) imenuje likvidacionog upravnika i usvaja likvidacione bilanse i izveštaje likvidacionog upravnika;
18) odlučuje o pokretanju postupka i davanju punomoćja za zastupanje Društva u sporu sa članom Nadzornog odbora ili prokuristom;
19) odobrava zaključivanje međunarodnih finansijskih sporazuma/ugovora i aneksa međunarodnih finansijskih sporazuma/ugovora;
20) vrši i druge poslove i odlučuje o drugim pitanjima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Imovinom velike vrednosti iz stava 1. tačka 2) ovog člana, smatra se imovina čija nabavna i/ili prodajna i/ili tržišna vrednost u momentu donošenja akta predstavlja 10% ili više od knjigovodstvene vrednosti ukupne imovine Društva iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.
Ulaganjem kapitala iz stava 1. tačka 3) ovog člana, smatra se osnivanje drugog pravnog lica, kao i sticanje udela i akcija u drugim pravnim licima.
Na akte iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 11), 12) i 14) ovog člana, saglasnost daje Osnivač.
Akta na koje saglasnost daje Osnivač smatraju se donetim danom davanja te saglasnosti.
Akt iz stava 1. tačka 7) ovog člana donosi se nakon izvršenih konsultacija sa Ministarstvom.
Nadzorni odbor
Član 19.
Nadzorni odbor ima pet članova, od kojih je jedan predsednik, a jedan član Nadzornog odbora je nezavisan od Društva.
Članovi Nadzornog odbora ne mogu biti zaposleni u Društvu i moraju da ispunjavaju uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Član 20.
Nadzorni odbor imenuje i razrešava Skupština, nakon izvršenih konsultacija sa Ministarstvom.
Mandat člana Nadzornog odbora traje četiri godine od imenovanja na funkciju.
Skupština obrazuje Komisiju za imenovanje za izbor lica u Nadzornom odboru, koja prikuplja dokumentaciju i potrebne dokaze o ispunjenju propisanih uslova.
Nadležnosti i sastav komisije iz stava 3. ovog člana, kao i sprovođenje postupka izbora članova Nadzornog odbora utvrđuje Skupština.
Član Nadzornog odbora ima pravo na naknadu koju utvrđuje Skupština, u skladu sa važećim propisima.
Član 21.
Mandat članova Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem, u skladu sa zakonom.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora registruju se u skladu sa zakonom o registraciji.
Društvo je u obavezi da obavesti Ministarstvo o isteku mandata članova Nadzornog odbora, najmanje šest meseci pre isteka mandata, a tu informaciju objavljuje i na svojoj internet stranici.
Ako član Nadzornog odbora u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za tu funkciju, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije, smatra se da mu je prestao mandat danom prestanka ispunjenosti tih uslova.
Član Nadzornog odbora može u svako doba dati obrazloženu pisanu ostavku Skupštini, odnosno ostalim članovima Nadzornog odbora.
Ostavka proizvodi dejstvo u odnosu na Društvo danom podnošenja, osim ako u njoj nije naveden neki kasniji datum.
Ostavka i brisanje iz registra registruje se u skladu sa zakonom o registraciji.
U slučaju iz st. 4. i 5. ovog člana, Skupština obavlja hitne konsultacije sa Ministarstvom, nakon čega sprovodi propisanu proceduru za imenovanje člana Nadzornog odbora.
Sednice Nadzornog odbora
Član 22.
Nadzorni odbor odlučuje većinom od ukupnog broja članova.
Poslovnikom o radu Nadzornog odbora se bliže utvrđuje sazivanje, održavanje, način rada i odlučivanja Nadzornog odbora, u skladu sa zakonom.
Delokrug Nadzornog odbora
Član 23.
Nadzorni odbor:
1) određuje poslovnu strategiju Društva i nadzire njeno ostvarivanje;
2) usvaja srednjoročni i godišnji plan poslovanja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
3) usvaja periodični izveštaj o poslovanju;
4) utvrđuje predlog opšteg godišnjeg cilja Društva;
5) utvrđuje konačan predlog izveštaja o poslovanju Društva, kao i finansijskih izveštaja i podnosi Skupštini na usvajanje;
6) utvrđuje konačan predlog cenovnika proizvoda i usluga Društva;
7) saziva sednice Skupštine i utvrđuje predlog dnevnog reda;
8) donosi Etički kodeks i Plan integriteta Društva;
9) usvaja izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
10) imenuje i razrešava direktora i ostale zastupnike i utvrđuje naknadu za njihov rad, u skladu sa važećim propisima;
11) zaključuje ugovor o radu, odnosno ugovor o angažovanju sa direktorom, u skladu sa zakonom;
12) nadzire rad Direktora i usvaja izveštaje Direktora;
13) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Društva;
14) vrši nadzor nad zakonitošću poslovanja Društva;
15) ustanovljava računovodstvene politike društva i politike upravljanja rizicima;
16) daje nalog revizoru za ispitivanje godišnjih finansijskih izveštaja Društva;
17) predlaže Skupštini izbor revizora i naknadu za njegov rad;
18) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju, utvrđuje visinu naknade za njen rad;
19) kontroliše predlog raspodele dobiti i pokrića gubitka i upućuje Skupštini na usvajanje;
20) odlučuje o pokretanju postupka i davanju punomoćja za zastupanje Društva u sporu sa Direktorom;
21) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa, uz saglasnost Skupštine;
22) usvaja godišnji izveštaj o popisu imovine, potraživanja i obaveza Društva;
23) donosi godišnji plan nabavki;
24) odlučuje o rashodu osnovnih i drugih sredstava kada je nabavna vrednost tih sredstava veća od 500.000,00 dinara, pojedinačno, po sredstvu;
25) donosi poslovnik o svom radu;
26) odlučuje o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora, imenuje Komisiju za sprovođenje tog javnog konkursa i donosi odluku o izboru direktora nakon sprovedenog javnog konkursa;
27) podnosi Skupštini konačan predlog o raspodelu dobiti i pokriću gubitka;
28) predlaže Skupštini donošenje odluke o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata, promeni sedišta i poslovnog imena;
29) predlaže Skupštini donošenje odluke o ulaganju kapitala;
30) predlaže Skupštini akt o proceni vrednosti kapitala Društva;
31) donosi odluku o davanju ili opozivu prokure;
32) usvaja godišnju izjavu o nezavisnosti koju daje nezavisni član Nadzornog odbora;
33) vrši i druge poslove i odlučuje o drugim pitanjima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Nadzorni odbor daje prethodnu saglasnost za zaključenje sledećih poslova:
1) sticanje, otuđenje i opterećenje udela i akcija koje Društvo poseduje u drugim pravnim licima;
2) sticanje, otuđenje i opterećenje nepokretnosti, ukoliko to ne spada u redovno poslovanje Društva;
3) uzimanje kredita, odnosno uzimanje i davanje zajmova, davanje jemstava, garancija i obezbeđenja za obaveze trećih lica.
Pitanja iz nadležnosti Nadzornog odbora ne mogu se preneti na Direktora.
Nadzorni odbor odlučuje o davanju odobrenja u slučajevima postojanja ličnog interesa direktora u skladu sa članom 66. Zakona o privrednim društvima.
Srednjoročni i godišnji plan poslovanja, periodični izveštaji, kao i izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja usvajaju se u formi i rokovima koje utvrdi Osnivač.
Na akta iz stava 1. tačka 2) ovog člana saglasnost daje Ministarstvo.
Na akta iz stava 2. ovog člana saglasnost daje Skupština.
Nadzorni odbor je dužan da najmanje jednom godišnje podnese Skupštini u pisanoj formi izveštaj o poslovanju Društva i sprovedenom nadzoru nad radom Direktora.
U ispunjavanju svojih obaveza i odgovornosti, Nadzorni odbor je, pored ostalog, redovno izveštava i obavlja konsultacije sa Ministarstvom i drugim nadležnim organima za poslove od značaja za društva kapitala.
Direktor
Član 24.
Društvo ima jednog direktora, koji je zakonski zastupnik društva.
Da bi obavljao svoju dužnost, Direktor mora da ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije i podzakonskim aktima.
Za izbor Direktora, Nadzorni odbor obrazuje Komisiju za sprovođenje konkursa i imenovanje direktora, koja prikuplja dokumentaciju i potrebne dokaze o ispunjenju propisanih uslova.
Nadležnosti i sastav komisije iz stava 3. ovog člana utvrđuje Nadzorni odbor.
Funkciju direktora može obavljati samo fizičko lice.
Direktor ima pravo na zaradu, odnosno naknadu, koju određuje Nadzorni odbor, u skladu sa važećim propisima.
Član 25.
Direktora imenuje Nadzorni odbor na period od četiri godine, nakon sprovedenog javnog konkursa.
Nadzorni odbor obrazuje Komisiju za sprovođenje javnog konkursa i imenovanje direktora, u skladu sa procedurom koja je propisana zakonom i podzakonskim aktom.
Vođenje poslova i zastupanje Društva
Član 26.
Direktor vodi poslovanje Društva u skladu sa zakonom, ovom odlukom, odlukama Skupštine, kao i sa uputstvima Nadzornog odbora.
Društvo zastupa Direktor, bez ograničenja ovlašćenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Društva.
Delokrug rada Direktora
Član 27.
U okviru vođenja poslovanja Društva, Direktor:
1) predstavlja i zastupa Društvo;
2) organizuje rad Društva i rukovodi procesom rada;
3) odgovara za zakonitost rada Društva;
4) predlaže srednjoročni plan i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
5) predlaže godišnji plan poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
6) predlaže opšte godišnje ciljeve i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
7) predlaže Nadzornom odboru izveštaje o poslovanju Društva, kao i finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;
10) predlaže cenovnik proizvoda i usluga;
11) odlučuje o izmeni znaka Društva;
12) utvrđuje uslove i način izdavanja poštanskih maraka, uz saglasnost Osnivača;
13) donosi Opšti plan poštanske mreže Društva;
14) donosi godišnji program izdavanja prigodnih poštanskih maraka;
15) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i ovom odlukom;
16) predlaže računovodstvene politike i politike upravljanja rizicima;
17) predlaže Etički kodeks i Plan integriteta Društva;
18) predlaže Nadzornom odboru usvajanje periodičnih izveštaja o poslovanju;
19) donosi opšta i pojedinačna akta Društva, u skladu sa zakonom, za čije donošenje nije nadležan drugi organ;
20) donosi plan odbrane Društva, rukovodilac je odbrambenih priprema, odgovoran je za planiranje, organizovanje, pripremanje i osposobljavanje Društva za rad, u slučaju ratnog i vanrednog stanja;
21) priprema sednice Nadzornog odbora i utvrđuje dnevni red sednica Nadzornog odbora;
22) podnosi Nadzornom odboru predlog odluke o raspodeli dobiti i pokriću gubitaka;
23) predlaže Nadzornom odboru odluku o davanju ili opozivu prokure;
24) odlučuje o rashodu osnovnih i drugih sredstava kada je nabavna vrednost tih sredstava niža od 500.000,00 dinara, pojedinačno, po sredstvu;
25) donosi odluku o otvaranju i zatvaranju jedinica poštanske mreže, obezbeđujući obavljanje univerzalne poštanske usluge;
26) donosi odluke o davanju i uzimanju nepokretnosti u zakup, odnosno na korišćenje, osim u slučaju iz člana 18. stav 1. tačka 2) ove odluke;
27) odobrava donacije i sponzorstva;
28) vrši i druge poslove određene zakonom i ovom odlukom.
Direktor je dužan da obavesti Nadzorni odbor o postojanju ličnog interesa (ili interesa sa njim povezanog lica) u pravnom poslu koji Društvo zaključuje, odnosno pravnoj radnji koju Društvo preduzima, u skladu sa zakonom.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, Nadzorni odbor može odobriti zaključivanje pravnog posla, odnosno preduzimanje pravnih radnji.
Član 28.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je izabran.
Ako direktor u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za tu funkciju, kao i u ostalim slučajevima za razrešenje koji su propisani zakonom kojim se uređuje upravljanje privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije, smatra se da mu je prestao mandat danom prestanka ispunjenosti tih uslova.
Direktor može u svako doba dati obrazloženu pisanu ostavku Nadzornom odboru, prilikom čega ostavka proizvodi pravno dejstvo danom podnošenja, osim ako nije naveden neki kasniji datum.
U slučaju iz st. 2. i 3. ovog člana, a do imenovanja direktora po sprovedenom javnom konkursu, Nadzorni odbor imenuje vršioca dužnosti direktora, shodnom primenom zakona, bez sprovođenja javnog konkursa, a najduže na period do godinu dana.
Da bi obavljao svoju dužnost, vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove propisane zakonom i podzakonskim aktom.
Vršilac dužnosti direktora ima sva ovlašćenja, prava, obaveze i dužnosti kao Direktor.
Obaveza stručnog usavršavanja
Član 29.
Predstavnik Osnivača, član Nadzornog odbora i Direktor su dužni da se stručno usavršavaju iz oblasti korporativnog upravljanja, u skladu zakonom i Programom stručnog usavršavanja.
Unutrašnji nadzor
Član 30.
Poslovi unutrašnjeg nadzora naročito obuhvataju:
1) kontrolu usklađenosti poslovanja društva sa zakonom, drugim propisima i internim aktima društva;
2) praćenje usklađenosti organizacije i usklađenosti Društva sa Kodeksom korporativnog upravljanja;
3) nadzor nad sprovođenjem računovodstvenih politika i finansijskim izveštavanjem;
4) proveru sprovođenja politika upravljanja rizicima;
5) vrednovanje politika i procesa u Društvu, kao i predlaganje njihovog unapređenja.
Način sprovođenja i organizacija poslova unutrašnjeg nadzora Društva uređuje se opštim i drugim aktima Društva, u skladu sa zakonom.
Kontrola usklađenosti poslovanja
Član 31.
Društvo, radi uspostavljanja i vršenja kontrole usklađenosti poslovanja, obrazuje organizacionu jedinicu (funkciju), u čijem je delokrugu je identifikovanje, procena, praćenje i upravljanje rizicima usklađenosti poslovanja sa zakonom, drugim propisima i internim aktima Društva.
Veličinu, organizacionu i kvalifikacionu strukturu funkcije određuje Društvo u skladu sa svojim potrebama, veličinom, odnosno obimom i vrstom poslova koje obavlja.
Funkcija kontrole usklađenosti poslovanja:
1) prati regulatorni okvir i donošenje novih propisa sa efektima koji oni mogu imati na poslovanje Društva;
2) vrši kontrolu usklađenosti poslovanja Društva sa propisima i internim aktima društva;
3) identifikuje i procenjuje glavne rizike neusklađenosti poslovanja;
4) prati usklađenost organizacije i poslovanja Društva sa Kodeksom korporativnog upravljanja;
5) priprema izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
6) redovno izveštava Nadzorni odbor, a najmanje jednom godišnje podnosi izveštaj organima Društva o efektima koji propisi mogu imati na poslovanje Društva;
7) obavlja i druge poslove praćenja i upravljanje rizicima usklađenosti poslovanja.
Nadzorni odbor nadležan je i odgovoran za uspostavljanje funkcije kontrole usklađenosti poslovanja i odgovoran je za njeno efikasno sprovođenje.
Nadzorni odbor donosi interni akt o radu funkcije iz stava 4. ovog člana.
Interna revizija
Član 32.
Društvo je dužno da uspostavi internu reviziju u skladu i na način propisan važećim propisima kojim se uređuje interna finansijska kontrola u javnom sektoru.
Komisija za reviziju
Član 33.
Društvo ima komisiju za reviziju.
Komisija za reviziju ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju ima dva nezavisna člana koji čine većinu, uključujući predsednika. Svi članovi treba da poznaju finansijsku materiju, a najmanje jedan mora da ima relevantno iskustvo u finansijama i računovodstvu.
Najmanje jedan član komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva, a koje je nezavisno od društva u smislu zakona.
Lice koje je zaposleno ili na drugi način angažovano u Društvu koje vrši reviziju finansijskih izveštaja društva ne može biti član komisije za reviziju.
Član 34.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) daje predlog Nadzornom odboru za imenovanje i razrešenje lica nadležnih za obavljanje funkcije unutrašnjeg nadzora u Društvu;
3) vrši nadzor nad radom unutrašnjeg nadzora u Društvu;
4) ispituje primenu računovodstvenih standarda u pripremi finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
5) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja Društva;
6) učestvuje u postupku izbora revizora koji se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, odnosno, daje mišljenje o predlogu ugovora sa revizorom Društva i u slučaju potrebe daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom Društva;
7) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije i proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
8) vrši proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
9) vrši procenu rizika poslovanja;
10) obavlja i druge poslove iz domena revizije koje joj poveri Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana najmanje jedanput godišnje.
Komisija za reviziju je obavezna da direktoru blagovremeno dostavi izveštaje koji se odnose na predloge za primenu računovodstvenih standarda i standarda finansijskog izveštavanja i druge predloge vezane za izradu finansijskih izveštaja, odnosno konsolidovanih finansijskih izveštaja.
Član 35.
Društvo može formirati i druge stalne ili povremene komisije i radna tela, za pitanja od značaja za rad Društva.
Zabrana upotrebe Društva u političke svrhe
Član 36.
Zabranjeno je korišćenje imovine, aktivnosti, imena i vizuelnog identiteta Društva u svim aktivnostima vezanim za političke stranke i izborne kampanje, kao i svaka druga upotreba Društva u političke svrhe.
Raspodela dobiti, odnosno pokriće gubitaka
Član 37.
Dobit i gubitak Društva, utvrđuju se u skladu sa zakonom, aktom Osnivača i drugim aktima kojima se uređuje raspodela dobiti i pokriće gubitaka.
Deo dobiti koja ostane na raspolaganju Društvu, može se raspodeliti na deo za pokriće gubitaka, investiciona ulaganja, povećanje osnovnog kapitala Društva, kao i za druge namene u skladu sa zakonom.
Pravo na štrajk
Član 38.
U Društvu pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima Društva.
U slučaju štrajka, Društvo je dužno da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada radi nesmetanog obavljanja delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Društva.
U slučaju da u Društvu nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, organ nadležan za oblast kojoj pripada delatnost Društva od opšteg interesa, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.
Zaštita životne sredine i bezbednost i zdravlje na radu
Član 39.
Društvo je dužno da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
Društvo je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.
Društvo je dužno da primenjuje sve zakona i druge propise kojima se uređuje bezbednost i zdravlje na radu.
Lica koja imaju posebne dužnosti prema Društvu
Član 40.
Lica koja su dužna da rade u interesu Društva i imaju posebne dužnosti prema društvu, u skladu sa zakonom, su:
1) Skupština;
2) Direktor i članovi Nadzornog odbora;
3) zastupnici i prokuristi Društva.
Posebne dužnosti prema Društvu
Član 41.
Posebne dužnosti Skupštine, Direktora i članova Nadzornog odbora, kao i zastupnika i prokurista Društva: dužnost pažnje, dužnost prijavljivanja poslova i radnji u kojima postoji lični interes, dužnost izbegavanja sukoba interesa, dužnost čuvanja poslovne tajne i dužnost poštovanja zabrane konkurencije.
Poslovna tajna
Član 42.
Poslovna tajna je podatak koji je zakonom, drugim propisom ili aktom Društva određen kao poslovna tajna.
Podaci i dokumentacija koji predstavljaju poslovnu tajnu i čije bi saopštavanje neovlašćenom licu moglo da šteti interesima i poslovnom ugledu Društva, način rukovanja podacima i dokumentima koji predstavljaju poslovnu tajnu, kao i način saopštavanja podataka koji imaju karakter poverljivosti u zavisnosti od stepena tajnosti, utvrđuju se aktom Društva.
Zaposleni u Društvu i druga lica koja u skladu sa zakonom imaju posebne dužnosti prema Društvu dužna su da čuvaju poslovnu tajnu.
Lica koja, u skladu sa zakonom imaju posebne dužnosti prema Društvu dužna su da poslovnu tajnu čuvaju i nakon prestanka tog svojstva, u periodu od dve godine od dana prestanka tog svojstva.
Javnost u radu
Član 43.
Društvo je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) godišnje opšte i posebne ciljeve sa ključnim pokazateljima uspeha i izveštaj o njihovoj realizaciji;
2) osnivački akt,
3) radne biografije organa Društva;
4) organizacionu strukturu;
5) srednjoročni plan poslovanja, odnosno izvod iz tog plana ako društvo kapitala ima konkurenciju na tržištu;
6) godišnji plan poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog plana ako društvo kapitala ima konkurenciju na tržištu;
7) izveštaje o poslovanju;
8) izveštaj o implementaciji Kodeksa korporativnog upravljanja;
9) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
10) druge informacije od značaja za javnost.
Opšti akti Društva
Član 44.
Opšti akti Društva su pravilnici, odluke i druga akta kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Prelazne i završne odredbe
Član 45.
Predstavnik Osnivača u Skupštini biće imenovan najkasnije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Predsednik Nadzornog odbora Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd, imenovan Rešenjem Vlade, 24 broj 119-6661/2021 od 23. jula 2021. godine („Službeni glasnik RS”, broj 74/21) i članovi Nadzornog odbora Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd imenovani: Rešenjem Vlade, 24 broj 119-131/2025 od 10. januara 2025. godine („Službeni glasnik RS”, broj 3/25), Rešenjem Vlade, 24 broj: 119-6229/2025 od 18. juna 2025. godine („Službeni glasnik RS”, broj 52/25), Rešenjem Vlade, 24 broj 119-2711/2021 od 25. marta 2021. godine („Službeni glasnik RS”, broj 30/21) koje je zamenjeno Rešenjem Vlade, 24 broj 119-2969/2021 od 1. aprila 2021. godine („Službeni glasnik RS”, broj 32/21), Rešenjem Vlade, 24 broj 119-8836/2022 od 3. novembra 2022. godine („Službeni glasnik RS”, broj 123/22), vršiće funkciju predsednika i članova Nadzornog odbora, do imenovanja novih predstavnika od strane Skupštine, u skladu sa ovom odlukom.
Vršilac dužnosti direktora Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd imenovan Rešenjem o imenovanju vršioca dužnosti direktora Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd, 24 broj 119-4316/2024, od 16. maja 2024. godine („Službeni glasnik RS”, broj 45/24) vršiće funkciju direktora Društva, do izbora Direktora, u skladu sa ovom odlukom, a koji će podneti registracionu prijavu za promenu pravne forme Društva i izvršiti overu ove odluke u skladu sa zakonom.
Izvršni direktori Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd izabrani odlukama direktora Javnog preduzeća „Pošta Srbije”, Beograd, nastavljaju da obavljaju funkciju kao direktori poslovnih oblasti za koje su nadležni, do donošenja akta o organizaciji i sistematizaciji poslova Društva.
Član 46.
Društvo nastavlja sa radom u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje u privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije, zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava, zakonom kojim se uređuje obavljanje poštanskih usluga i ovom odlukom.
Društvo će usaglasiti svoja opšta akta sa ovom odlukom najkasnije u roku od godinu dana od registracije promene pravne forme.
Zaposleni i angažovana lica u Javnom preduzeću „Pošta Srbije”, Beograd nastavljaju da rade u Društvu, a svoja prava i obaveze ostvaruju u skladu sa zakonom i opštim aktima Društva.
Član 47.
Ovu odluku objaviti u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 broj 023-14131/2025
U Beogradu, 18. decembra 2025. godine
Vlada
Predsednik,
prof. dr Đuro Macut, s.r.