Stručni komentar
TEHNIČKO UPUTSTVO ZA KORIŠĆENJE PORTALA CENTRALNOG REGISTRA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANJA ZA OBVEZNIKE PLAĆANJA DOPRINOSA

Uputstvom o postupku podnošenja jedinstvene prijave na obavezno socijalno osiguranje u elektronskom obliku i izdavanju potvrde o prijemu ("Sl. glasnik RS", br. 53/2013 - dalje: Uputstvo) uređen je postupak podnošenja jedinstvene prijave na obavezno socijalno osiguranje (dalje: jedinstvena prijava) u elektronskom obliku i izdavanje potvrde o njenom prijemu u elektronskom obliku.

O razlozima za donošenje navedenog uputstva, o obavezama koje shodno Uputstvu imaju obveznici prilikom podnošenja jedinstvene prijave ili odjave Centralnom registru, pisali smo u komentaru UPUTSTVO O POSTUPKU PODNOŠENJA JEDINSTVENE PRIJAVE NA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE U ELEKTRONSKOM OBLIKU I IZDAVANJE POTVRDE O PRIJEMU - "Sl. glasnik RS", br. 53/2013. Tom prilikom uputili smo na iscrpno korisničko uputstvo: Tehničko uputstvo za korišćenje portala Centralnog registra za obveznike plaćanja doprinosa, koje je objavljeno na sajtu Centralnog registra, i kojim se bliže uređuje postupak za pristup i korišćenje portala za obveznike plaćanja doprinosa - pravna i fizička lica.

Ovim tekstom smo želeli, radi lakšeg snalaženja obveznika, da malo bliže objasnimo osnovne smernice iz Tehničkog uputstva.

Portal Centralnog registra

Portal Centralnog registra (dalje: Portal) predstavlja centralizovano mesto za registraciju osiguranika i osiguranih lica.

Pod pojmom osiguranika se podrazumeva fizičko lice za koga se podnosi jedinstvena prijava kojom se uvodi u obavezno socijalno osiguranje, prema zakonima koji uređuju sistem obaveznog socijalnog osiguranja - penzijsko i invalidsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti.

Pod pojmom osiguranog lica se podrazumevaju članovi porodice osiguranika u smislu člana 24. Zakona o zdravstvenom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 107/2005, 109/2005 - ispr., 57/2011, 110/2012 - odluka US i 119/2012), i to:

• članovi uže porodice (supružnik ili vanbračni partner, deca rođena u braku ili van braka, usvojena deca i pastorčad i deca uzeta na izdržavanje);

• članovi šire porodice (roditelji, očuh, maćeha, usvojitelj, deda, baba, unučad, braća i sestre, koje osiguranik izdržava, u smislu propisa o porodičnoj zaštiti, kao i propisa o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana).

 

Podsistemi Portala

Portal je organizovan kroz tri posebno definisana podsistema sa jasno definisanim pravima korišćenja za različite grupe korisnika, i to:

1. Deo za fizička lica,

2. Deo za obveznike plaćanja doprinosa, i

3. Deo za šalterske službenike.

To znači da:

- osiguranici/osigurana lica koriste podsistem za fizička lica,

- obveznici plaćanja doprinosa - pravna i fizička lica koriste podsistem za obveznike plaćanja doprinosa i

- ovlašćeni službenici organizacija obaveznog socijalnog osiguranja koriste podsistem za šalterske službenike.

 

Pokretanje portala

Imajući u vidu da je portal web aplikacija, da bi se koristio, neophodno je da na računaru postoji instaliran neki od web pretraživača:

- Firefox 2.x, 3.x, 4+

- Internet Explorer 7, 8, 9 i radi se na usklađivanju Portala sa verzijom Internet Explorer 10

- Safari (desktop) 3.2, 4.x, 5.x

- Safari (iOS) 4.3, 5+

- Chrome 1+

Nakon što se pokrene web pretraživač, u polje za web adresu (url) potrebno je uneti:

• https://portal.croso.gov.rs/criscr i pritisnuti "Enter" na tastaturi ili

• na sajtu Centralnog registara http://www.croso.rs/ izabrati opciju ePrijava.

 

Portal za obveznike doprinosa

Ovaj deo Portala namenjen je obveznicima plaćanja doprinosa.

Pod pojmom obveznika plaćanja doprinosa podrazumeva se obveznik plaćanja doprinosa - pravno ili fizičko lice koje je i obveznik podnošenja jedinstvene prijave na obavezno socijalno osiguranje u skladu sa zakonima koji uređuju penzijsko i invalidsko osiguranje i zdravstveno osiguranje - član 132. Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 34/2003, 64/2004 - odluka USRS, 84/2004 - dr. zakon, 85/2005, 101/2005 - dr. zakon, 63/2006 - odluka USRS, 5/2009, 107/2009, 101/2010, 93/2012 i 62/2013) i čl. 123. i 124. Zakona o zdravstvenom osiguranju.

Obveznici plaćanja doprinosa, u smislu korisnika sistema su:

• Zakonski zastupnici obveznika plaćanja doprinosa,

• Ovlašćena lica obveznika plaćanja doprinosa.

Uslov da bi se korisnici prijavili na sistem je da su prethodno registrovani na portalu Centralnog registra. U slučaju prijave na portal od strane ovlašćenih lica potrebno je i da su isti ovlašćeni od strane zakonskog zastupnika plaćanja doprinosa.

Portal je organizovan u dve celine:

1) Levi deo portala služi za navigaciju i izbor funkcionalnosti,

2) Desni deo portala predstavlja radnu površinu.

 

Registracija obveznika plaćanja doprinosa

Registracija obveznika plaćanja doprinosa je operacija kojom se korisnik registruje na portal. Preduslov za registraciju je da se korisnik nalazi u bazi Centralnog registra. Takođe je potrebno da na računaru bude instaliran čitač kartica i u čitač ubačena odgovarajuća smart kartica koja poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat.

Registracija obveznika plaćanja doprinosa se vrši tako što se na naslovnoj strani izabere funkcionalnost Registracija obveznika. Nakon toga, u desnom delu radne površine se dobija mala forma u koju se upisuje Poreski identifikacioni broj, koji dodeljuje Poreska uprava - PIB ili Jedinstveni matični broj građana, koji dodeljuje Ministarstvo unutrašnjih poslova - JMBG obveznika plaćanja doprinosa, a u slučaju registracije ovlašćenog lica upisuje PIB ili JMBG obveznika plaćanja doprinosa koji mu je dodelio ovlašćenje, odnosno obveznika plaćanja doprinosa za kojeg želimo da izvršimo dati posao.

Kada se u polje za PIB ili JMBG unese odgovarajući podatak i klikne na dugme Registruj se pojavljuje se dodatna forma u koju se upisuje PIN-kod za sertifikat, i potrebno je kliknuti ok. Sistem validira unete podatke i proverava da li je korisnik zakonski zastupnik ili ovlašćeno lice od strane obveznika plaćanja doprinosa za kog želi da se registruje i ukoliko jeste, prikazuje se forma u koju korisnik unosi lične podatke. U suprotnom se prikazuje obaveštenje da dati korisnik nema ovlašćenje da se registruje za izabranog obveznika plaćanja doprinosa.

Ukoliko su podaci validni, sistem će izvršiti registraciju, prijavljivanje na sistem i preusmeriti korisnika na početnu stranu na kojoj se nalazi spisak radnji - funkcionalnosti koje može da obavlja shodno ovlašćenjima koja su mu dodeljena.

Prijava na portal (sertifikatom)

Elektronski sertifikat je elektronski dokument koji izdaje Sertifikaciono telo. To je elektronska potvrda kojom se potvrđuje veza između podataka za proveru elektronskog potpisa i identiteta potpisnika. Elektronski sertifikat može da se shvati kao digitalni identifikacioni dokument jer sadrži podatke o korisniku sertifikata kao i podatke o njegovom izdavaocu.

Sertifikaciono telo je pravno lice koje drugim pravnim i fizičkim licima pruža usluge izdavanja elektronskih sertifikata, kao i druge usluge povezane sa ovom delatnošću. U ovom trenutku postoje četiri registrovana Sertifikaciona tela u Republici Srbiji na čijim web stranicama se mogu naći procedure za izdavanje elektronskih sertifikata, kao i neophodan softver za njihovu upotrebu i to su:

1) Privredna komora Srbije - http://www.pks.rs/Usluge.aspx?tipUslugeID=2

2) Pošta Srbije - http://www.ca.posta.rs/

3) Halcom - http://www.halcom.rs/index.php?section=80

4) MUP - http://www.mup.gov.rs/cms_cir/dokumenta.nsf/e-Usluge.

Preduslov za instaliranje elektronskog sertifikata sva četiri registrovana Sertifikaciona tela, jeste instalirani drajver za čitač smart kartica ili USB token, a detaljno uputstvo za instalaciju sertifikata se nalazi na sajtu svakog od prethodno navedenih sertifikacionih tela.

Dodela ovlašćenja

Ovlašćenje u sistemu Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja predstavlja elektronski ugovor između davaoca ovlašćenja i ovlašćenog lica, kojim se ovlašćeno lice ovlašćuje da u ime i za račun davaoca ovlašćenja, preduzima određene radnje.

Ovlašćenja u sistemu Centralnog registra podrazumevaju vršenje određenih radnji vezanih za:

• osnovni pregled podataka u bazi Centralnog registra,

• pregled doprinosa,

• podnošenje prijave na obavezno socijalno osiguranje,

• poslovna ovlašćenja,

• administratorska ovlašćenja.

Prvi nivo ovlašćenja je najvišeg prioriteta i za njega je rezervisano administratorsko ovlašćenje. Ovo ovlašćenje dozvoljava dodelu/ukidanje novih administratorskih ovlašćenja, kao i dodelu/ukidanje svih drugih ovlašćenja u sistemu.

Dodela ovlašćenja u sistemu Centralnog registra se vrši na dva načina:

Elektronskim putem na Portalu Centralnog registra - ako je zakonski zastupnik korisnika upisan u Agenciji za privredne registre (dalje: APR),

Papirnim putem - ako zakonski zastupnik korisnika nije registrovan u APR, već u nekom drugom organu za registraciju, zbog čega Centralni registar nije u mogućnosti da automatski proveri tu činjenicu elektronskim putem, pa je onda potrebno da se preuzme obrazac dodele ovlašćenja sa sajta Centralnog registra i da se popuni podacima koji se u njemu traže. Ovako popunjen obrazac potrebno je potpisati, pečatirati i zajedno sa dokazima poslati ga poštom u Centralni registar, nakon čega će se izvršiti provere unetih podataka i u koliko je sve u redu, Centralni registar će na osnovu tog obrasca dodeliti željena ovlašćenja i o tome obavestiti podnosioca.

Sam proces registracije na Portalu Centralnog registra započinje unosom PIB-a u registracionu formu na portalu kao što je u korisničkom uputstvu opisano. U tom trenutku se sa kvalifikovanog elektronskog sertifikata uzima identifikator lica (JMBG) i par PIB/JMBG se šalje web servisom u APR gde se vrši provera da li je dati JMBG upisan kao zakonski zastupnik za navedeni PIB.

Ukoliko jeste, korisniku se otvara Portal Centralnog registra i isti je dužan da dodeli barem jedno administratorsko ovlašćenje sebi ili nekom drugom licu sa ili van spiska zaposlenih (postupak je detaljno opisan u korisničkom uputstvu). Nakon dodele administratorskog ovlašćenja, korisnik će pri sledećoj prijavi na Portal Centralnog registra moći da se uloguje za rad kod datog obveznika.

Ukoliko korisnik nije zakonski zastupnik za navedeni PIB, dalje se vrši provera da li dati korisnik prijavljuje kao ovlašćeno lice, koje ima dodeljeno neko ovlašćenje. U ovoj situaciji korisnik je mogao da dobije ovlašćenje ili elektronskim putem od već ovlašćenog lica ili na osnovu papirnog obrasca.

Ukoliko korisnik nema dodeljeno ni jedno ovlašćenje (pri tom nije zakonski zastupnik), sistem će odbiti registraciju korisnika uz odgovarajuću poruku, jer korisnik nije ni zakonski zastupnik, niti ima ovlašćenje za rad kod navedenog obveznika, što implicira da nema nikakva prava da radi za navedenog obveznika.

Ukoliko korisnik nije zakonski zastupnik, ali ima dodeljeno ovlašćenje, sistem će dozvoliti registraciju korisnika za rad kod navedenog obveznika shodno dodeljenim ovlašćenjima.

Dodatna uputstva i pojašnjenja u vezi dodele ovlašćenja:

• Svako ovlašćeno lice mora posedovati kvalifikovani elektronski sertifikat;

• Zakonski zastupnik ne mora da poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat kako bi dodelio ovlašćenja. Dovoljno je da popunjeni obrazac dodele ovlašćenja potpiše i jednom licu dodeli administratorsko ovlašćenje. To ovlašćeno lice će dalje vršiti dodelu/ukidanje ovlašćenja na Portalu Centralnog registra shodno potrebama tog obveznika;

• Obveznici plaćanja doprinosa koji se ne registruju u APR je potrebno da popune papirni obrazac za dodelu ovlašćenja i da taj obrazac, potpisan i pečatiran, zajedno sa dokazima (rešenje o registraciji nadležnog organa, kopiju ličnog identifikacionog dokumenta zakonskog zastupnika i dokument o dodeli ovlašćenja) pošalju u Centralni registar, koji će izvršiti proveru unetih podataka i u zavisnosti od provera dodeliti ovlašćenja;

• Lice, koje poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat takođe može poslati papirni obrazac za dodelu ovlašćenja. Ovo naravno nije preporuka, jer je dodela ovlašćenja vrlo trivijalna putem portala Centralnog registra;

• Svako ovlašćenje dodeljeno elektronskim putem se digitalno potpisuje i čuva u bazi Centralnog registra kao dokaz da je ovlašćenje dodeljeno;

• Ukoliko se promeni zakonski zastupnik, nije potrebno ukidati sva dodeljena ovlašćenja, već samo eventualno dodeliti ovlašćenja (nije obavezno) novom zakonskom zastupniku;

• Ukoliko je zakonski zastupnik firme stranac, kako sertifikaciona tela ne izdaju sertifikate za strane državljane, u ovom slučaju je potrebno dostaviti papirni obrazac dodele ovlašćenja u Centralni registar, na kojem će se naći ovlašćeno lice (državljanin Republike Srbije) kojeg je strani zakonski zastupnik ovlastio da za njega vrši određene radnje u sistemu Centralnog registra;

• Ukoliko postoje ograničenja supotpisom, odnosno kada obveznika zastupa više zakonskih zastupnika, potrebno je obrazac ovlašćenja predati isključivo u papirnoj formi.

 

Naslovna strana Centralnog registra

Po uspešnoj prijavi, u zaglavlju portala biće ispisani podaci lica (korisničko ime i JMBG) koje se prijavilo za rad, kao i PIB/JMBG obveznika plaćanja doprinosa za kojeg je ulogovan.

Na naslovnoj strani u levom delu portala (navigacionom delu), nalazi se spisak funkcionalnosti koje korisnik može da obavlja shodno obimu dodeljenih prava, odnosno obimu ovlašćenja koja su mu dodeljena za rad kod konkretnog obveznika plaćanja doprinosa.

Prijava na obavezno socijalno osiguranje

Prijava osiguranika i osiguranih lica se vrši tako što korisnik izabere funkcionalnost Prijava iz navigacionog dela aplikacije nakon čega se otvara novi prozor, ali je preporuka da pre nego što se krene sa unošenjem podataka, obavezno klikne na polje "Važna obaveštenja" kako bi se podnosilac prijave upoznao sa zakonskim obavezama kao i predviđenim kaznama u slučaju nepoštovanja istih.

Različit je postupak ako se radi prijava na osiguranje za Osiguranika (nosioca osiguranja) od prijave na osiguranje za Osigurano lice.

Ako se radi prijava za Osiguranika u polju "Nosilac osiguranja" se bira opcija "Da", a ako se radi prijava za Osigurano lice u polju "Nosilac osiguranja" se bira opcija "Ne".

Prijava za Osiguranika (nosioca osiguranja)

Pod pojmom osiguranika se podrazumeva fizičko lice za koga se podnosi jedinstvena prijava kojom se uvodi u obavezno socijalno osiguranje, prema zakonima koji uređuju sistem obaveznog socijalnog osiguranja - penzijsko i invalidsko osiguranje, zdravstveno osiguranje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti.

Ako je korisnik u polju "Nosilac osiguranja "izabrao opciju "Da", pojavljuju se dodatna polja, koja korisnik treba redom uredno da popuni.

Korisnik unosi odgovarajući identifikator lica pod kojim se podrazumeva JMBG ili Evidencioni broj osiguranika - za stranca, koji dodeljuje Ministarstvo unutrašnjih poslova (dalje: EB). Nakon unošenja odgovarajućeg identifikatora lica i prelaskom na sledeće polje "Osnov osiguranja", u slučaju da Osiguranik već postoji u sistemu, u delu prozora "Podaci o osiguranju" prikazaće se svi registrovani podaci o izabranom osiguraniku, ali samo kod prijavljenog obveznika plaćanja doprinosa.

Polje: Obveznik plaćanja doprinosa popunjava se automatski - PIB ili JMBG onog obveznika plaćanja doprinosa za kojeg smo prijavljeni u tom trenutku na Portal, i kada se klikne na "dalje", otvara se forma elektronskog M - obrasca na kome su određena polja automatski popunjena i zaključana za menjanje, a nemogućnost menjanja zaključanih polja elektronske prijave određena su poslovnim pravilima.

Prvi deo elektronskog M obrasca (opšti podaci o osiguraniku/osiguranom licu)

U prvom delu elektronskog M obrasca (opšti podaci o osiguraniku/osiguranom licu) upisuju se podaci o osiguraniku/osiguranom licu.

Ukoliko osiguranik postoji u sistemu Centralnog registra, prilikom popunjavanja početne forme automatski će se iz Jedinstvene baze Centralnog registra popuniti sledeća polja Opštih podataka o osiguraniku:

• Polje 1.

JMBG,

• Polje 2.

Prezime i ime,

• Polje 3.

Pol,

• Polje 4.

Datum rođenja,

• Polje 5.

Ime jednog roditelja,

• Polje 6.

Opština prebivališta-boravišta,

• Polje 7.

Mesto Prebivališta-boravišta, PTT broj,

• Polje 8.

Ulica, broj, podbroj i stan (Opciono),

• Polje 9.

Državljanstvo,

• Polje 10.

Zanimanje stečeno školovanjem,

• Polje 11.

Nosilac osiguranja

Treba imati u vidu da:

• ukoliko je identifikator lica (JMBG ili EB broj) formalno ispravan, a ne prolazi kontrolu po modulu, korisniku će to biti napomenuto, ali to neće uticati na proces prijave na osiguranje;

• prikazani podaci su podaci sa poslednje aktivne prijave na osiguranje, a ukoliko je došlo do promene nekih od prikazanih podataka, isti se moraju izmeniti;

• ukoliko lice ne postoji u bazi Centralnog registra, a JMBG postoji u bazi MUP-a, sva gore navedena polja moraju da se popune ručno (osim polja JMBG, Pol i Datum rođenja koja će biti popunjena na osnovu informacija dobijenih iz baze registrovanih JMBG-ova MUP-a).

Drugi deo elektronskog M obrasca (podaci o osiguranju)

U drugom delu elektronskog M obrasca (podaci o osiguranju) upisuju se podaci o osiguranju. Unos podataka u polja vrši se kao što sledi:

• u polje 14.

Datum početka osiguranja - upisuje se datum početka osiguranja

• u polje 15.

Osnov osiguranja - preslikava se izabrani osnov iz prve maske

• u polje 16.

Zanimanje - prema radnom mestu - izborom iz padajuće liste vrši se izbor odgovarajućeg zanimanja prema radnom mestu koje je navedeno u ugovoru o radu.

• u polje 17.

Stepen stručne spreme - prema radnom mestu - izborom iz padajuće liste vrši se izbor odgovarajućeg stepena stručne spreme prema radnom mestu koje je navedeno u ugovoru o radu.

• u polje 18.

Radno vreme - upisuje se radno vreme, odnosno radni sati iz ugovora o radu. Upisuje se nedeljno radno vreme sa jednim decimalnim mestom

• u polje 19.

Vrsta zaposlenja - unosi se podatak iz ugovora o radu koje nosi informaciju da li je dato lice zasnovalo radni odnos na neodređeno ili na određeno vreme (Izbor "Određeno" ili "Neodređeno").

Ukoliko je kao vrsta zaposlenja izabrano zaposlenje na određeno vreme, obavezno je popuniti i polje Trajanje (u mesecima) i to ako je ugovorom o radu određen period trajanja rada na određeno vreme, potrebno je uneti trajanje rada u mesecima. Ukoliko trajanje rada nije određeno ugovorom o radu, ovo polje je potrebno popuniti nulom.

• u polje 20.

Zaposlen kod više poslodavaca unosi se podatak koji nosi informaciju da li je određeno lice zaposleno kod više poslodavaca (Izbor "Da" ili "Ne"). Podatak se unosi na osnovu izjave osiguranika - zaposlenog), pa se osiguranik mora upozoriti na sve posledice koje proističu iz ovog njegovog izbora.

Naime, ukoliko lice već radi kod nekog poslodavca, pa zasnuje novi radni odnos, a u polju 20. Zaposlen kod više poslodavaca se izabere opcija "Ne", doći će do programske odjave sa prethodnih osiguranja.

Ukoliko je osiguranik izvršio izbor Zaposlen kod više poslodavaca "Da", ovaj izbor ima uticaj na aplikaciju, koja po pokušaju snimanja prijave sabira radne sate i vrši kontrolu da ukupan zbir radnih sati kod više poslodavaca ne prelazi zakonski maksimum (40 časova rada nedeljno, odnosno 35 časova rada nedeljno za lica koja su mlađa od 18 godina života).

U slučaju prekoračenja zakonskog maksimuma (40 časova rada nedeljno, odnosno 35 časova rada nedeljno za lica koja su mlađa od 18 godina života), sistem prijavljuje grešku da je prekoračen broj radnih časova nedeljno.

Treći deo elektronskog M obrasca (podaci o obvezniku plaćanja doprinosa)

Prilikom popunjavanja početne forme trećeg dela registracione prijave (Podaci o obvezniku plaćanja doprinosa), razlikuju se sledeće situacije popunjavanja:

Ukoliko je kao identifikator obveznika plaćanja doprinosa unet PIB, automatski se, iz Jedinstvene baze Centralnog registra, popunjavaju sledeća polja: Naziv (Prezime i ime) obveznika plaćanja doprinosa, Sedište (Opština, Mesto, PTT broj, Ulica, Broj, Podbroj), Delatnost, Matični broj, PIB, Datum podnošenja prijave i Datum prijave. Izmena ovih podataka nije moguća, a ovi podaci se menjaju u zakonom predviđenom postupku kod organizacija nadležnih za njihovu registraciju
Izbor poslovne jedinice se može vršiti pretragom već unetih poslovnih jedinica i na taj način će se automatski popuniti polje 26. Sedište poslovne jedinice, a u slučaju da poslovna jedinica ne postoji, potrebno je čekirati polje Nova poslovna jedinica, čime se otključava polje 26. Za Slobodan unos.

Ukoliko je kao identifikator obveznika plaćanja doprinosa unet JMBG automatski se, iz Jedinstvene baze CR-a, popunjavaju sledeća polja: Naziv (Prezime i ime) i sedište obveznika plaćanja doprinosa, JMBG/EB, Opština, Mesto, PTT broj, Ulica, Broj, Podbroj, Datum podnošenja prijave i Datum prijave.

Dokazi - U toku popunjavanja prijave, kada korisnik izabere osnov osiguranja, za taj osnov vrši se automatska filtracija potrebnih dokaza. Korisnik, iz liste filtriranih dokaza bira one dokaze koje poslodavac poseduje. Selektovani dokazi će se odštampati na potvrdi - MA obrascu.

Treba napomenuti da su dokazi obavezno polje na formi, tako da ih je neophodno izabrati.

Popunjenu formu korisnik snima tako što klikne na dugme Snimi. U slučaju da neko polje nije popunjeno ili da je pogrešno popunjeno, sistem će ukazati korisniku na to polje/polja, a dugme Odustani vraća korisnika na prethodnu stranu

Prilikom prihvatanja prijave korisniku se pojavljuje prozor u koji treba uneti PIN-kod sa sertifikata kako bi se prijava digitalno potpisala, a nakon što korisnik unese PIN-kod i klikne na OK, ukoliko je prijava uspešno prihvaćena, korisniku se prikazuje poruka da je prihvatanje prijave bilo uspešno i takođe se prikazuje potvrda (M-A obrazac) koju je potrebno odštampati i jedan primerak obavezno dati zaposlenom. Štampa MA obrasca je moguća klikom na ikonicu sa štampačem, koja se pojavi nakon uspešno generisanog/prikazanog MA obrasca.

Situacije koje se mogu desiti, prilikom snimanja obrasca, kao posledice poslovnih pravila koje je definisao Centralni registar u saradnji sa nadležnim Organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja:

• Automatska odjava je odjava koja se automatski inicira, prihvatanjem prijave sa prioritetnijim osnovom osiguranja (npr. za osigurano lice se podnosi prijava kada ono postaje nosilac osiguranja) sa datumom ranijim od nove prijave sa prioritetnijim osnovom osiguranja.

Primer: Ukoliko supruga, za koju je u sistemu registrovana prijava na obavezno zdravstveno osiguranje kao član porodice, zasniva radni odnos - prijava po osnovu radnog odnosa inicira automatsku odjavu u sistemu prijave po osnovu "član porodice".

• Programska odjava - Ukoliko Centralni registar, u postupku prihvatanja i registracije prijave u svojoj bazi, utvrdi da za osiguranika ne postoji odjava sa prethodnog osiguranja, a novi osnov osiguranja isključuje prethodni, prijavu će primiti, registrovati i izvršiti programsku odjavu sa prethodnog osiguranja, prema osnovu osiguranja, propisanom jedinstvenim kodeksom šifara.

Programska odjava, dostavlja se organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja, a Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje i Republički fond za zdravstveno osiguranje su dužni da u skladu sa važećim propisima utvrde datum odjave sa osiguranja.

Naknadno podnetom odjavom od strane obveznika podnošenja ili organizacije obaveznog socijalnog osiguranja sa tačno utvrđenim datumom prestanka osiguranja, programska odjava zamenjuje se ispravnom odjavom sa obaveznog socijalnog osiguranja i unosi u Jedinstvenu bazu podataka Centralnog registra.

Centralni registar u cilju dostavljanja odjave sa prethodnog osiguranja, odmah obaveštava inspektorat za rad o povredi zakona, koji je dužan da u skladu sa svojim ovlašćenjima naloži obvezniku podnošenje odjave sa osiguranja.

Osigurano lice

Pod pojmom osiguranog lica se podrazumevaju članovi porodice osiguranika u smislu člana 24. Zakona o zdravstvenom osiguranju i to:

Članovi uže porodice (supružnik ili vanbračni partner, deca rođena u braku ili van braka, usvojena deca i pastorčad i deca uzeta na izdržavanje);

Članovi šire porodice (roditelji, očuh, maćeha, usvojitelj, deda, baba, unučad, braća i sestre, koje osiguranik izdržava, u smislu propisa o porodičnoj zaštiti, kao i propisa o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana).

Napomena: Vanbračni partner smatra se članom uže porodice, u smislu ovog zakona, ako sa osiguranikom živi u vanbračnoj zajednici najmanje dve godine pre dana podnošenja prijave na osiguranje.

Prijava za osigurano lice

U slučaju da se radi prijava za osigurano lice, korisnik bira opciju "NE" u polju Nosilac osiguranja i u prozoru se pojavljuju polja koje korisnik treba pravilno da popuni.

Unosi se odgovarajući identifikator JMBG/EB za osiguranika - nosioca osiguranja. U trenutku kada se popuni ovo polje popunjava se tabela (u delu "Podaci o osiguranju") sa svim prijavama, odjavama i promenama koje se nalaze u sistemu za tog osiguranika kod obveznika plaćanja doprinosa koji radi na portal.

Napomena: Obveznik plaćanja doprinosa neće moći da vidi prijave za svog zaposlenog kod drugog obveznika plaćanja doprinosa.

Zatim se unosi JMBG ili EB za osigurano lice. Iz prikazane tabele se bira prijava preko koje se vrši prijava osiguranog lica i klikne se na dugme Dalje.

Ukoliko podaci o osiguranom licu već postoje u bazi CROSO-a, oni se povlače iz baze i automatski preslikavaju u prvi deo elektronske prijave, a ukoliko ne postoje, ovi podaci se unose ručno na osnovu priloženih dokaza, osim polja Zanimanje stečeno školovanjem i polja Nosilac osiguranja, koja su zaključana za unos.

U drugom delu elektronske prijave (podaci o osiguranju), za osigurano lice se popunjava samo polje 14. Datum početka osiguranja.

U trećem delu elektronske prijave (podaci o obvezniku plaćanja doprinosa), sva polja su zaključana, odnosno podaci se povlače iz Jedinstvene baze Centralnog registra i ne mogu se menjati.

Naravno treba istaći da se prijava na osiguranje za osigurano lice vrši na osnovu potrebnih i propisanih dokaza, a popunjena forma se snima na isti način kao i kod prijave za osiguranika.

Promena / odjava / pregled

Ova sekcija omogućava uvid u postojeće prijave na osiguranje Osiguranika kod datog obveznika plaćanja doprinosa, kao i promene i odjave istih.

Takođe, omogućen je uvid u lične podatke osiguranika i osiguranih lica koja su osigurana preko osiguranika. Izbor Osiguranika se vrši na jedan od tri načina: po JMBG-u, po LBO-u (lični broj osiguranika, koji dodeljuje Republički fond za zdravstveno osiguranje) ili po EB-u.

Izbor osiguranika

U cilju izbora osiguranika, u odgovarajuće polje korisnik unosi JMBG ili EB.

Napomena: Pretraga po LBO nije omogućena u delu portala namenjenom obveznicima plaćanja doprinosa - pravnim i fizičkim licima.

Nakon unosa identifikatora lica korisnik klikne na dugme pronađi, čime se otvara novi prozor sa podacima traženog osiguranika.

Kartica Podaci o osiguranju

U prvoj kartici Podaci o osiguranju korisnik može da vrši: Pregled, Promenu, Odjavu, Storniranje i Pregled potvrda (M-A Obrasca) tako što u tabeli označi konkretnu prijavu i klikne na željeno dugme.

Prikaz registrovanih prijava se odnosi samo na registrovane prijave kod izabranog obveznika plaćanja doprinosa

Pregled

Pregled se vrši tako što korisnik iz tabele izabere željenu prijavu, a zatim klikne na dugme Pregled. Otvara se novi prozor u kome je prikazana izabrana prijava na osiguranje. U pregledu korisnik ne može da vrši izmene na prijavi. Vraćanje na prozor Podaci o osiguranju se vrši klikom na dugme Nazad koje se nalazi u donjem levom uglu ekrana. Na ovom ekranu je moguće dobiti prikaz M-A obrasca kao i mogućnost štampanja istog.

Promena

Promena se vrši tako što korisnik iz tabele izabere željenu aktivnu prijavu, a zatim klikne na dugme Promena. Otvara se novi prozor Promena obaveznog socijalnog osiguranja, gde korisnik može da vrši promene (mogu se menjati samo polja koja su otključana za menjanje, a koja zavise od osnova osiguranja).

Polja koja se mogu promeniti iz role (uloge) obveznika plaćanja doprinosa:

• U prvom delu M-obrasca (opšti podaci o osiguraniku - osiguranom licu), mogu se promeniti sledeći podaci:

 

• Polje 2.

Prezime i Ime,

• Polje 6.

Opština prebivališta,

• Polje 7.

Mesto prebivališta,

• Polje 8.

Ulica i broj (podbroj i broj stana su opcioni podaci),

• Polje 10.

Zanimanje stečeno školovanjem.

 

• U drugom delu M-obrasca (podaci o osiguranju), mogu se promeniti sledeći podaci:

 

• Polje 16.

Zanimanje prema radnom mestu,

• Polje 17.

Stepen stručne spreme,

• Polje 18.

Radno vreme,

• Polje 19.

Vrsta zaposlenja (tj. izbor: određeno ili neodređeno),

• Polje 19a.

Trajanje (ukoliko se u polju 19. Vrsta zaposlenja promeni podatak, te umesto podatka o neodređenom zaposlenju izabere određeno, mora se popuniti 19a trajanje),

• Polje 23.

Posebni podaci o osiguraniku,

• Polje 24.

Korisnik prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja.

U trećem delu prijave (podaci o obvezniku plaćanja doprinosa), sva polja sa podacima o obvezniku plaćanja doprinosa su zaključana i ne mogu se menjati. Obavezno je popuniti samo polje 32. Datum dejstva promene (popunjavanje ovog polja vrši se ili upisom željenog datuma ili izborom datuma iz prikaza kalendara).

Sve logičke i programske kontrole koje postoje kod prijave na osiguranje postoje i kod promene, a ona se vrši na osnovu potrebnih dokaza, a snimanje se radi na isti način kao i kod prijave, a ukoliko je prošla sve validacije, korisniku se prikazuje generisana potvrda o uspešnoj promeni (M-A obrazac).

Odjava

Odjava osiguranika se vrši tako što korisnik iz tabele bira prijavu koju želi da odjavi, a zatim klikne na dugme Odjava. Otvara se novi prozor Odjava sa obaveznog socijalnog osiguranja. Korisnik popunjava otključana polja:

• Polje 21.

Datum prestanka osiguranja, koji se može upisati ručno ili izabrati iz priloženog kalendara i

• Polje 22.

Osnov prestanka osiguranja.

Napomena: filtrirana je lista osnova prestanka osiguranja koji su mogući za osnov za koji se radi odjava.

Odjava sa obaveznog socijalnog osiguranja vrši se na osnovu potrebnih dokaza a ukoliko je prošla sve validacije, korisniku se prikazuje generisana potvrda o uspešnoj promeni (M-A obrazac).

Storniranje

Storniranje će moći da se uradi samo do kraja dana (do 24h) u kom je prijava podneta. Nakon ovog roka, korisnik se mora obratiti jednoj od organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i u tom slučaju mora imati pismenu saglasnost zaposlenog čija se prijava stornira.

Kada korisnik posle unete prijave i poslate u sistem na obradu shvati da ta prijava, iz nekog razloga, nije trebalo da bude podneta, moguće je pokrenuti akciju Storno. U ovom procesu, sve transakcije koje je uzrokovala podnešena registracija, moraju biti proglašene nevažećim. Korisnik mora da unese i razlog storniranja.

Storniranje prethodno podnešene prijave se vrši tako što korisnik izabere iz pregleda prijava, konkretnu prijavu koju želi da stornira, a zatim klikne na dugme Storniranje. Nakon toga se pojavljuje prozor u kome se bira razlog storniranja, a nakon što izabere razlog storniranja i klikne na dugme storniraj, otvara se prozor za unos PIN-kod-a. Nakon uspešnog storniranja, sistem vrši preusmeravanje korisnika na početni ekran ovog slučaja korišćenja. Stornirane prijave se ne mogu videti na početnom ekranu, već je potrebno izabrati opciju "Uključi stornirane". Iz role (uloge) obveznik plaćanja doprinosa, moguće je videti stornirane prijave samo za datog obveznika plaćanja doprinosa, a ne i za druge obveznike plaćanja doprinosa.

M - A Obrazac

Funkcionalnost koja korisniku omogućava pregled obrazaca registrovanih prijava, promena i odjava osim storniranih, tako što se iz tabele izabere prijava, promena ili odjava a zatim klikne na dugme M - A Obrazac, a sa ovog ekrana je takođe moguće sačuvati ili odštampati iste.

Kartica Osigurana lica

U drugoj kartici - Osigurana lica, korisnik može da vidi podatke o licima koja su osigurana preko njega i to: Ime, Prezime, JMBG, Datum početka osiguranja i Datum prestanka osiguranja

Pregled zaposlenih

Sekcija portala koja nam omogućava pregled liste zaposlenih lica kod datog obveznika plaćanja doprinosa, a pošto lista može biti jako velika, inicijalnu listu (koja sadrži 100 zaposlenih) je moguće filtrirati po više kriterijuma: Status (aktivni), JMBG/EB, Ime, Prezime, CR broj. Potrebno je samo uneti određeni podatak i kliknuti na dugme Filtriraj.

Nakon što pronađemo i u listi označimo traženo lice, možemo vršiti detaljan pregled podataka o tom licu, ali samo za periode rada kod datog obveznika plaćanja doprinosa.

Korisnički nalog

Sekcija portala koja nam omogućava uvid u dodeljen korisnički nalog kao i izmene nekih od podataka, s tim što je moguće izmeniti samo podatke koji se odnose na e-mail adresu i broj mobilnog telefona.

Opšti podaci

Ova Sekcija nam daje uvid u opšte podatke obveznika plaćanja doprinosa za kojeg smo se ulogovali.

Greške koje se javljaju u postupku podnošenja prijave/odjave/promene

U toku postupka podnošenja prijave, odjave ili promene, sistem vrši određeni broj automatskih kontrola i u skladu sa time dozvoljava prijavu na osiguranje osiguranika/osiguranog lica ili prikazuje poruku o grešci.

Tek nakon što budu otklonjene, odnosno ispravljene greške, moguće je uspešno izvršiti prijavu/odjavu/promenu.

Datum rođenja

U odnosu na datum rođenja sistem vrši automatske kontrole potrebnih/propisanih godina života, u zavisnosti od osnova osiguranja u slučaju pokušaja registracije lica koje ne ispunjava propisan uslov (godine života), u skladu sa osnovom osiguranja, odnosno, u skladu sa zakonskim propisima prikazuje jednu od mogućih poruka:

• Nije zadovoljen minimalan, zakonom propisan broj godina života (npr. osnov 101 - 15 godina života);

• Nije zadovoljen maksimalan, zakonom propisan broj godina života;

• Nosilac osiguranja ne zadovoljava minimalan, zakonom propisan broj godina života.

 

Osnov osiguranja

Nakon unosa izabranog osnova osiguranja, sistem automatski, prema pravilima popunjavanja Jedinstvene prijave, u zavisnosti od osnova osiguranja, zaključava (onemogućava unos) u određena polja.

U skladu sa izabranim osnovom, sistem vrši automatske kontrole i prikazuje odgovarajuće poruke na portalu prema izvršenim kontrolama i to:

• Za osiguranika /osigurano lice već postoji aktivna prijava na osiguranje;

• Za navedeni osnov neophodno je popuniti polje 20.

 

 

Datum početka osiguranja

U skladu sa automatskim kontrolama, izvršenim na osnovu unosa datuma početka osiguranja, koje vrši sistem, prikazuje odgovarajuće poruke na portalu i to:

• Prekoračenje zakonskog roka od tri dana;

• Datum početka osiguranja ne sme biti veći od današnjeg datuma;

• Mora postojati bar jedan dan razlike između datuma prestanka osiguranja i datuma početka osiguranja na novoj prijavi;

• Datum početka osiguranja mora biti veći od poslednjeg datuma odjave kod istog obveznika plaćanja doprinosa;

• Prijava je odbijena, jer već postoji prijava sa istim datumom početka osiguranja. Potrebno je stornirati prethodnu prijavu.

 

Radno vreme

U skladu sa automatskim kontrolama izvršenim na osnovu unosa broja časova za nedeljno radno vreme sistem prikazuje odgovarajuće poruke na portalu i to:

• Nedozvoljeni broj radnih časova nedeljno;

• Prekoračenje ukupnog broja dozvoljenih radnih časova nedeljno;

• Nedozvoljeni broj radnih časova nedeljno za lice mlađe od 18 godina.

Postoje osnovi osiguranja za koje se Tačka 18 - Radno vreme ne popunjava. Za ove osnove, polje broj radnih časova je automatski zaključano i u isto se ne može ništa unositi.

Datum prestanka osiguranja

Sistem, na osnovu unetog datuma prestanka osiguranja, automatski vrši kontrolu zakonski definisanog roka za podnošenje odjave sa osiguranja. Uneti datum kontroliše se u odnosu na datum podnošenja prijave. U skladu sa automatskim kontrolama, izvršenim na osnovu unosa datuma prestanka osiguranja, sistem prikazuje odgovarajuću poruku na portalu i to:

• Prekoračenje zakonskog roka za podnošenje prijave/promene/odjave;

• Datum prestanka osiguranja ne sme biti veći od datuma početka osiguranja;

• Mora postojati bar jedan dan razlike između datuma prestanka osiguranja i datuma početka osiguranja na novoj prijavi;

• Datum prestanka osiguranja ne sme biti veći od današnjeg datuma;

• Odjava sa osiguranja nije moguća, jer za osiguranika/osigurano lice ne postoji aktivna prijava na osiguranje.

 

Osnov prestanka osiguranja

Sistem na osnovu već unetog osnova osiguranja, odnosno osnova osiguranja iz prijave za koju se radi odjava, automatski vrši filtraciju mogućih osnova prestanka osiguranja i prikazuje samo osnove prestanka osiguranja koji su mogući za već utvrđeni osnov osiguranja.

U skladu sa automatskim kontrolama, izvršenim na osnovu unosa osnova prestanka osiguranja, sistem prikazuje odgovarajuću poruku na portalu i to:

• Osnov prestanka osiguranja _____ ne odgovara osnovu osiguranja _____.

 

Podaci o obvezniku

U skladu sa automatskim kontrolama izvršenim na osnovu unosa identifikacione oznake obveznika plaćanja doprinosa, a u skladu sa već odabranim osnovom osiguranja, sistem prikazuje odgovarajuću poruku na portalu i to:

• Polje JMBG obveznika plaćanja doprinosa (polje 30.) mora biti popunjeno;

• Polje JMBG obveznika plaćanja doprinosa (polje 30.) i polje JMBG osiguranika/osiguranog lica (polje 1.) moraju imati istu vrednost;

• Polje PIB obveznika plaćanja doprinosa (polje 29.) mora biti popunjeno;

• Obveznik plaćanja doprinosa ne postoji u bazi Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja;

• U polje PIB (polje 29.) je upisana vrednost različita od očekivane za odabrani osnov osiguranja.