Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Ukoliko ste reklamirali robu u garantnom roku prodavac mora odgovoriti najduže za osam dana. U slučaju prihvatanja reklamacije kupac bira da li će zamenu i opravku proizvoda. Dve nedelje je rok za ispunjenje želje kupca, u protivnom on se obraća tržišnoj inspekciji, nakon čega će prodavac biti kažnjen. Ukoliko reklamacija proizvoda ne bude prihvaćena kupac se dalje obraća Udruženju za zaštitu potrošača


Goca iz Ivanjice naručila je putem interneta divnu crvenu posteljinu po izuzetno povoljnoj ceni, ali njeno oduševljenje dobrom kupovinom bilo je kratkog daha. Ispostavilo se da je žrtva još jedne u nizu internet prevara.

- Čim sam otvorila paket videla sam da to nije pamučna posteljina kao što je pisalo na stranici niti je izgledala kao ona sa fotografije – priča Goca.

Još gore je ono što je usledilo:

-Oprala sam je a boja se skidala kao da je farbana vodenim bojicama. Pomislila sam da možda mora tako pri prvom pranju, ali nakon prespavane noći na novoj posteljini, usledio je novi šok. Probudila sam se ofarbana u crveno. Čitav dan sam iskašljavala crvenu boju i nije mi bilo dobro. Iznervirana, pokušala sam da kontaktiram prodavca, ali mi niko nije odgovarao na poruke - priča Goca koja zbog lošeg iskustva više ne kupuje putem interneta.

Ovo nije jedini slučaj, nedavno je mladić naručio patike, takođe preko zvanične internet stranice, a dobio je jednu crnu broj 39, drugu belu broj 38. Kako je reč o poznatom proizvođaču, uspeo je da izvrši zamenu, ipak je morao da plati poštarinu oba puta.

- Patike su me koštale nakon svega 1.000 dinara skuplje nego što je trebalo. Opet dobro je da sam uopšte uspeo da ih zamenim jer znam mnoge ljude koji su gore prevareni - priča ovaj momak.

Sve više je žrtava internet prevara koje uzimaju maha upravo zbog nepoznavanja Zakona o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon) ili nemanja želje kupaca da se upuste u složenu proceduru.

Zakonom je omogućeno da kupac zameni oštećenu robu ali u garantnom roku, tako da je to još jedan segment na koji treba obratiti pažnju pri kupovini putem interneta. Da li roba ima garanciju?

Ukoliko ste reklamirali robu u garantnom roku prodavac mora odgovoriti najduže za osam dana. U slučaju prihvatanja reklamacije kupac bira da li će zamenu i opravku proizvoda. Dve nedelje je rok za ispunjenje želje kupca, u protivnom on se obraća tržišnoj inspekciji, nakon čega će prodavac biti kažnjen. Ukoliko reklamacija proizvoda ne bude prihvaćena kupac se dalje obraća Udruženju za zaštitu potrošača.

Iako su u Srbiji internet prevare sve učestalije evo nekoliko saveta koji mogu umanjiti rizik online kupovine:

- Ne poručujte na Fejsbuk stranicama koje imaju mali broj pratilaca i nemaju komentare kupaca.

- Ne kupujte robu ukoliko nema jasno naznačenu cenu, jer će vas taj proizvod skupo koštati.

- Pokušajte da ostvarite komunikaciju sa prodavcem i pre nego naručite proizvod, dobijete odgovor na pitanje da li isti možete da zamenite ukoliko vam ne odgovara.

- Ne verujte stranicama koje nemaju autentične fotografije proizvoda koje prodaju.

Posebno iritantne su internet stranice sa proizvodima koji nemaju jasno naznačenu cenu, već uputstvo da se za istu javite u inboks, ali vam pri tom retko ili gotovo nikada ne odgovore kolika je zapravo vrednost? Obično je reč o nerealno visokim cenama proizvoda i želji prodavca da ih prodaju po "APP" sitstemu (ako prođe-prođe).

Izvor: Vebsajt Blic, B. Bojović, 22.01.2018.
Naslov: Redakcija