PRAVILNIK O IZMENI PRAVILNIKA O NASTAVNOM PROGRAMU ZA OSMI RAZRED OSNOVNOG OBRAZOVANJA I VASPITANJA ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2016)
Na osnovu člana 79. stav 1. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS”, br. 72/09, 52/11, 55/13, 35/15 – autentično tumačenje, 68/15 i 62/16 - US),
Nacionalni prosvetni savet donosi
o izmeni Pravilnika o nastavnom programu za osmi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja
Član 1.
U Pravilniku o nastavnom programu za osmi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik – Prosvetni glasnik”, br. 2/10, 3/11, 8/13 i 5/14), nastavni program predmeta „Informatika i računarstvo”, zamenjuje se novim nastavnim programom predmeta „Informatika i računarstvo”, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2.
Učenici koji u školskoj 2016/2017. godini pohađaju osmi razred, stiču obrazovanje po nastavnom programu predmeta „Informatika i računarstvo” koji je bio na snazi do stupanja na snagu ovog pravilnika.
Član 3.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije” i primenjuje se od školske 2019/2020. godine.
Naziv predmeta: | INFORMATIKA I RAČUNARSTVO |
Godišnji fond časova: | 36 |
Razred: | osmi |
Ciljevi predmeta na nivou drugog ciklusa osnovnog obrazovanja: |
● Osposobljavanje učenika za učenje, život i rad u društvu koje se, razvojem digitalnih tehnologija, brzo menja ● Razvijanje informatičkih znanja, veština i stavova neophodnih za samostalnu, odgovornu i primerenu upotrebu računara u rešavanju svakodnevnih zadataka u procesu učenja, rada i komunikacije ● Osposobljavanje učenika da odaberu i upotrebe odgovarajuću tehnologiju shodno zadatku, oblasti u kojoj je primenjuju ili problemu koji rešavaju ● Razvijanje kreaivnosti i osposobljavanje za kreativno izražavanje primenom računarske, informacione i komunikacione tehnologije ● Osposobljavanje učenika da prepoznaju problem, reše i po potrebi raščlane problem na delove i rešenje predstave u vidu teksta, algoritamskog dijagrama ili programa ● Osposobljavanje učenika da planiraju strategiju rešavanja problema (pretpostave rešenja, planiraju redosled aktivnosti, izaberu izvor informacija, sredstava/opremu koju će koristiti, sa kim će sarađivati, koga će se konsultovati) ● Osposobljavanje učenika za odgovornu primenu preporuka zaštite zdravlja, bezbednosti, lične i privatnosti drugih u svakodnevnom radu u digitalnom okruženju |
TEMA | CILJ | ISHODI Po završetku teme učenik će biti u stanju da: |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANjA PROGRAMA |
RAČUNARSTVO |
Osposobljavanje da samostalno razvije ideju za rešenje problema, da je predstavi (tekstualno, dijagramom ili programom) i obrazloži – Razvijanje tehnika učenja kroz rešavanje problema i savladavanje tehnika programiranja – Osposobljavanje da samostalno ili konsultujući druge osobe (vršnjake, nastavnike, roditelje) preispituje način rešavanja problema kako bi postigao tačnost i preciznost rešenja. |
– korišćenjem odgovarajućeg programskog jezika i pratećeg alata, rešavaju tipove problema poznate iz gradiva drugih predmeta u kojima se u postupku rešavanja prvo izražava formula u opštim brojevima a zatim zamenjuju konkretne vrednosti, pri čemu se zadatak formuliše tako da ga programom treba rešiti u opštem slučaju, u slučaju koji pretpostavlja veći broj ulaznih promenjivih odnosno razlikovanje više mogućih scenarija i slično; – korišćenjem odgovarajućih alata i uz izražavanje postupka obrade u programskog kodu, planiraju i implementiraju obradu zadatog skupa podataka, kao i tabelarnu i grafičku prezentaciju obrađenih podataka |
– upoznavanje sa izabranim alatom (u okviru cele teme je potrebno opredeliti se za jedan alat i odgovarajući programski jezik koji se u praksi primenjuju u naučnim odnosno statističkim izračunavanjima) – podsećanje i upoznavanje sa teorijskom osnovom koja se koristi iz drugih predmeta – obrada primera i zadataka, od kojih se neki mogu vezivati za oba ishoda, kao što je obrada rezultata eksperimenata |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave: ● teorijske osnove u kratkim crtama, kroz uputstva za realizaciju zadataka, objašnjenja osnovnih pojmova, koncepata, strategija u cilju razvijanja postupnosti, prepoznavanja i ustanovljavanja ličnih strategija učenja kod učenika ● praktičan rad u grupama ili individualno, individualizacija je neophodna kod konkretnog zadatka za proveru ostvarenosti ishoda Podela odeljenja na grupe Nastava se realizuje u grupama (okvirno 15 učenika u grupi). Godišnji fond časova je 36. Mesto realizacije nastave Časovi se realizuju u kabinetu za informatiku- digitalnoj učionici |
IKT |
– Osposobljavanje učenika da bira i primeni najprikladniju tehnologiju zavisno od zadatka, oblasti u kojoj primenjuje ili problemu koji rešava – Razvijanje kritičkog mišljenja, kreativnosti i osposobljavanje za različite primene računarske, informacione i komunikacione tehnologije – Osposobljavanje učenika da koristi različite izvore informacija i ima kritički odnos prema njima, da barata informacijama, da odvaja bitno od nebitnog, da procenjuje ispravnost izvora i upotrebi ih na efikasan način – Osposobljavanje za rad u paru ili timu, kako da sa drugima istražuje, otkriva i povezuje nova znanja; koristi mogućnosti vanškolskog učenja; neguje i razvija lična nteresovanja, i pregovara u timu o njenoj realizaciji; učestvuje u aktivnostima sa drugima u okviru svoje timske uloge. – Osposobljavanje za tumačenje i razlikovanje podataka i informacija kroz tabelarno, grafičko, tekstualno prikazivanje, pronalaženje primene, povezivanje sa prethodnim znanjem iz drugih predmeta – Razvijanje interesovanja za sticanje potrebnih znanja i razvoj veština koje bi upotrebio za dalje obrazovanje i profesionalnu orijentaciju |
– realizuje kreativne projekte koji uključuju izbor, korišćenje i kombinovanje više aplikacija (poželjno na nizu uređaja) da bi dosegli izazovne ciljeve uključujući prikupljanje i analizu podataka i zadovoljavanje potreba poznatih korisnika – kreira, ponovo koristi, revidira i pronalazi novu namenu digitalnim produktima namenjenim poznatoj publici – dizajnira, razvija, objavljuje i predstavlja radove pomoću nformaciono-komunikacione tehnologije primenjujući saradničke aktivnosti |
– učestvuje, u timu, u identifikovanju nekog problema iz svakodnevnog života, stvaranju programa za njegovo rešavanje, dokumentovanju rada i njegovom predstavljanju |
Preporuke za realizaciju nastave Projektni zadatak iz oblasti programiranja ili primene IKTa: – Složenost zadataka treba da prati razvojne karakteristike uzrasta i predznanja sa kojim dolaze u osmi razred. – Za primere probleme birati probleme u kojima se simuliraju situacije iz predmeta koje izučavaju u školi ili realnih situacija iz života. – Insistirati na preciznosti u analizi, proveri ispravnosti i naglasiti značaj ispravljanja grešaka prilikom izrade zadatka. Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: – praćenje i ocena ostvarenosti ishoda u sticanju znanja (40%–50%) – praćenje i ocena razvoja veština pri izradi praktičnog rada učenika i aktivnost na času (30–40%) – projektni zadatak (20–30%) Ocenjivanje Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz: ● praćenje ostvarenosti ishoda u sticanju znanja (40%–50%) ● praćenje razvoja veština pri izradi praktičnog rada učenika i aktivnost na času (30–40%) • projektni zadatak (20–30%) Okvirni broj časova po temama ● Informatika (75% časova) ● IKT i Digitalna pismenost (25% časova) |
DIGITALNA PISMENOST |
– Razvijanje stavova odgovorne komunikacije i saradnje u digitalnom okruženju – Osposobljavanje za odgovornu primenu preporuka zaštite zdravlja, bezbednosti, lične i privatnosti drugih u svakodnevnom radu u digitalnom okruženju |
– koristi različite vrste tehnologije na siguran, etički, odgovoran i bezbedan način, vodeći računa o onlajn identitetu i privatnosti; – prepoznaje neprimereni sadržaj i/ili neželjene kontakte i štiti se od njih – aktivno učestvuje u sprečavanju elektronskog nasilja i neprimerene upotrebe IKT-a |
– postupci i dobra pravila za predstavljanje na mreži – autorska prava i simboli koji predstavljaju licencu – zaštita zdravlja |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA:
- Obavezni predmeti
- Izborni predmeti
- Vannastavne aktivnosti
❮ Nazad na prethodnu stranicu