Email Print

NACRT ZAKONA O VISOKOM OBRAZOVANJU: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja zalaže se za uvođenje linearnog modela finansiranja, na osnovu koga će student "zasluživati veći udeo iz budžeta" u skladu sa uspehom na studijama i socio-ekonomskim statusom. Nacrtom zakona trebalo bi ograničiti i broj studenata po studentskim grupama


Kako bi sistem obrazovanja bio pravedniji, Nacrt zakona o visokom obrazovanju trebalo bi da predvidi nov način finansiranja visokog obrazovanja, izjavio je ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Srđan Verbić.

Potrebno je uvesti linearni model finansiranja, na osnovu koga će student "zasluživati veći udeo iz budžeta" u skladu sa uloženim trudom, sakupljenim bodovima, pokazanim rezultatima i socio-ekonomskim statusom studenata.

"Da bi sistem finansiranja bio pravedan ne bi trebalo da zadržimo binarni model - da nekome bude plaćeno sve iz budžeta, a nekome ništa", precizirao je ministar.

Radne grupe za izradu Nacrta zakona broje više od stotinu ljudi, a prema rečima ministra, najteže je u radnoj grupi koja se bavi finansiranjem.

"Ono oko čega nema dileme i gde mislim da smo svi saglasni je da nam treba linearni model finansiranja, gde svako može da zasluži nešto veći deo novca iz budžeta i da onima kojima je pomoć najpotrebnija i onima koji se najviše trude, sve bude pokriveno iz budžeta", naveo je Verbić.

Rekao je da studenti u većini zemalja jasno znaju koliko im je novca potrebno za studiranje na nekom fakultetu, ali da u Srbiji to nije slučaj.

"Studenti koji su na budžetu nemaju predstavu koliko košta budžetska godina... Ono što prvo moramo da rešimo je da ti podaci budu jasni. Niko ne može racionalno da upravlja svojim novcem i svojom budućnošću, ako ne zna koliko košta studijski program, koliko se novca izdvaja iz budžeta, a koliko novca treba da da sam", naveo je Verbić.

Dalje, Nacrtom zakona trebalo bi ograničiti i broj studenata po studentskim grupama.

"Do kvaliteta ćemo doći onda kada obratimo pažnju koliko studenta ima na određenim studijskim grupama i kada odnos nastavnika i studenata bude onakav kakav je u većem delu Evrope", naveo je ministar.

Istraživanje je pokazalo da u Srbiji postoji visok stepen nejednakosti u pristupu visokom obrazovanju usled socio-kulturnih i ekonomskih faktora. Studenti čiji roditelji obavljaju jednostavna zanimanja imaju znatno manje šanse da pristupe visokom obrazovanju. Većina studenata finansijski zavisi od roditelja tokom studija, dok je procenat studenata koji dominanto sami sebe finansiraju pet odsto.

Izvor: Vebsajt RTS, 29.03.2016.
Izvod iz vesti, Naslov, Obeležavanje: Redakcija