Email Print

OBAVEZA PRIMENE ZAKONA PRILIKOM OBRADE PODATAKA O LIČNOSTI I U "KONTROLI SAOBRAĆAJA"


Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti je naložio Ministarstvu unutrašnjih poslova da prestane sa nedozvoljenom obradom podataka o ličnosti policijskih službenika i građana koje oni kontrolišu putem kamera ugrađenih u patrolna kola, kao i putem uređaja za audio snimanje instaliranih na opremi i uniformi službenika saobraćajne policije.

Povodom vesti objavljenih u nekim medijima iz "izvora u MUP-u", kao i komentara nekih stručnjaka za saobraćaj koji očigledno ne raspolažu potrebnom količinom relevantnih činjenica, da se ovakvom odlukom Poverenika navodno "ugrožava bezbednost saobraćaja", poverenik naglašava da obrada podataka koja je zabranjena nema nikakve veze sa bezbednošću saobraćaja.

S tim u vezi, poverenik Rodoljub Šabić je izjavio sledeće:

"Umesto sejanja dezinformacija i izazivanja zabuna da novinari i stručnjaci potraže npr. odgovor na pitanje zašto je i po kom osnovu "u svrhu bezbednosti saobraćaja" potrošeno 1,5 miliona evra za nabavku opreme koja s tim zapravo nema nikakve veze.

U relevantnom aktu MUP-a, Uprave saobraćajne policije, pod nazivom "Objašnjenje o policijskoj kontroli upotrebom audio i video nadzora u vozilima saobraćajne policije", stoji da se vozilo opremljeno ovim nadzorom koristi za snimanje intervencije policijskih službenika u pokretu, kretanjem iza kontrolisanog vozila na udaljenosti od tri do pet metara, te da se AVI nadzor koristi i za snimanje intervencija policijskih službenika u stacionarnoj kontroli saobraćaja, sa iste udaljenosti "zbog nemogućnosti zumiranja na većim udaljenostima, zbog gubitka oštrine snimka".

Ne treba biti nikakav stručnjak za saobraćaj da bi se znalo da bi upravo poštovanje ovog "naloga" (3-5 metara) predstavljalo direktno ugrožavanje bezbednosti saobraćaja. Ilustracije radi, i na samoj internet prezentaciji MUP, Uprava saobraćajne policije, u delu menija "Preventiva", na stranici http://prezentacije.mup.gov.rs/usp/Preventiva/Brzina.html, nalazi se tabela, u kojoj se između ostalog navodi da zaustavni put već pri brzini od 50 km/h iznosi 29 metara po suvom, a 45 metara po mokrom kolovozu. A u tekstualnom delu se između ostalog navodi nedržanje bezbednog odstojanja između vozila, kao jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda.

Potpuno je pogrešna, nadam se ne i zlonamerna, interpretacija da se zabrana odnosi na tzv. vozila "presretače". To je uostalom jasno vidljivo i iz obrazloženja rešenja Poverenika. Uloga "presretača" je definisana zakonom i oni su snabdeveni opremom podobnom da se ostvari svrha - dokaže postojanje prekršaja. A zabranjena obrada podataka nema baš nikakve veze za bezbednošću saobraćaja. Nije reč o kontroli saobraćaja, pravi predmet nadzora je sama saobraćajna policija, kao i građani s kojima komunicira.

Može se razgovarati o tome da li bi uspostavljanje takvog nadzora npr. sa stanovišta suzbijanja korupcije ili torture moglo biti dobro i legitimno, ali, nikako ne može biti dobro i legitimno da se takve ideje pokušavaju realizovati na neustavan i nezakonit način.

Ustav Srbije nalaže da se obrada podataka o ličnosti "uređuje zakonom". Obrada o kojoj govorimo nije uređena nijednim zakonom. Snimanje neodređenog broja policijskih službenika (ali i građana, učesnika u saobraćaju) vrši se bez zakonskog ovlašćenja i zakonom utvrđene svrhe ili bez odgovarajuće naredbe suda. Zbog toga je Poverenik, po sprovedenom postupku nadzora, još pre nekoliko meseci MUP-u uputio odgovarajuće upozorenje. Iako je bio dužan MUP nije odgovorio. Nije to učinio ni nakon urgencije, pa je izrečena zabrana koja će trajati do dovođenja postupanja u sklad sa Ustavom i zakonom."

Izvor: Vebsajt Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, 27.4.2014.