Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O OSNOVNOM OBRAZOVANJU I VASPITANJU: Nacionalni prosvetni savet 27. juna 2016. godine odlučuje da li će učenici od petog razreda osnovne škole umesto Tehničkog i informatičkog obrazovanja (TIO) i izbornog predmeta Informatika i računarstvo dobiti dva obavezna predmeta – Informatika i računarstvo i Tehničko obrazovanje


Nacionalni prosvetni savet odlučiće u ponedeljak, 27. juna 2016. godine, da li će učenici od petog razreda osnovne škole umesto Tehničkog i informatičkog obrazovanja (TIO) i izbornog predmeta Informatika i računarstvo dobiti dva obavezna predmeta – Informatika i računarstvo i Tehničko obrazovanje, potvrdila je Snežana Marković, pomoćnik ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja za srednje obrazovanje.

Ako se ovakav predlog usvoji, đaci neće biti dodatno opterećeni većim brojem časova, niti će nastavnici ostati bez norme časova, tvrde prosvetne vlasti.

Marković objašnjava da je Ministarstvo prosvete odustalo od prvobitnog predloga o razdvajanju TIO na dva predmeta, tako što bi svakome pripao po jedan čas nedeljno. Podsetimo, taj predlog prosvetnih vlasti, izazvao je negodovanja među nastavnicima tehničkog obrazovanja i sindikatima, koji su tvrdili da će nastavnicima tako gubiti normu i da će na kraju biti proglašeni tehnološkim viškovima.

Pomoćnica ministra tvrdi da ništa od ovoga nije tačno, da su nastavnici dovedeni u zabludu i da ne treba da strahuju za svoja radna mesta.

Ovaj predlog ne znači ni otpuštanje ni zapošljavanje novih nastavnika. Škole će praviti klizni raspored, pa će recimo svake dve nedelje deca imati dvočas iz informatike. Ideja je da đaci uče više informatike i to od kompetentnih nastavnika, onih koji su do sada informatiku predavali kao izborni predmet – objašnjava Marković.

Sve što su nastavnici tehničkog radili do sada radiće i dalje, ističe, osim što neće predavati operativni sistem, obradu teksta, izradu slajd-prezentacija, internet, elektronsku poštu – ali će ih koristiti u radu. Sve se prožima preduzetništvom i dodaje se još praktičnog rada, što je neophodno kao priprema za tehničke škole.

Ona naglašava da će i udžbenici ostati isti i koristiće se u kombinaciji sa onlajn platformom Ministarstva prosvete za podršku nastavnicima i učenicima. Ideja je da se vremenom sa štampanih pređe na elektronske udžbenike.

Po rečima Markovićeve, analize pokazuju da neke teme učenik nikada ne sretne u školi, a da se istovremeno identični sadržaji ponavljaju u različitim razredima, poput – kako se rukuje "mišem". Nastavni plan i program je zastareo, iz 2007. godine je, a novo doba zahteva povećanje digitalne pismenosti, čak i kod zanatskih zanimanja. Ona podseća da 50 odsto generacije upisuje zanimanja koja moraju da se povežu sa nastavom tehničkog obrazovanja, poput elektrotehnike, mašinstva, građevinarstva, poljoprivrede, tekstilstva, trgovine, ugostiteljstva, saobraćaja…

Osnovna ideja je da se poveća deo u nastavi koji se odnosi na informatičko obrazovanje, s obzirom na to da ne postoji drugi obavezni predmet u osnovnoj školi koji će da podrži razvoj digitalne pismenosti.

Ministarstvo je u tu svrhu raspisalo i javni poziv za formiranje radne grupe koju čini 80 stručnjaka i koja će u ponedeljak izaći sa novim predlogom. Marković kaže da je u međuvremenu i Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta uradio istraživanje među 1.014 osmaka iz 56 škola, a rezultati su jasno pokazali na neophodnost izmene nastave TIO.

Oko 90 odsto učenika je priznalo da su o računarima i internetu najviše naučili sami, a 78 procenata ispitanika nikada nije pohađalo izborni predmet Od igračke do računara. Više od trećine ne koristi mejl – navodi Snežana Marković.

U međuvremenu se oglasila i Sekcija nastavnika informatike Srbije, čija predsednica Bojana Satarić smatra "da je vreme da se u nastavi ispravi šta se može, kako nam učenici ne bi bili formalno pismeni, a funkcionalno nepismeni".

Predloženi novi nastavni planovi i programi nastave Informatike, u statusu obaveznog predmeta, predstavljaju spoj korisničkog i programerskog. Fokus je na problemima koje učenik treba da reši uz pomoć tehnologije, a ne na tehnologiji radi tehnologije – ističe Satarić.

Kada se pre nekoliko meseci na Nacionalnom prosvetnom savetu prvi put čuo predlog o razdvajanju predmeta, ovoj inicijativi žestoko su se usprotivili nastavnici TIO, iako su podržali ideju da se nastava osavremeni.

Protiv smo odvajanja predmeta za koje smo saznali bukvalno pre 24 časa, umesto da je Ministarstvo prvo pitalo za mišljenje stručna društva i stručne fakultete, pa onda iznelo ovaj predlog na NPS. Informatike već ima dovoljno u tehničkom, a učenici imaju na raspolaganju i izborni predmet koji rado biraju Informatika i računarstvo. Drugo je pitanje ko će da predaje Informatiku, nemamo stručan kadar, zar mislite da će informatičar da dođe da radi u školi za 350 evra – rekao je tada Zoran Lapčević iz Društva pedagoga tehničke kulture.

Tada se postavilo i pitanje gde će se izvoditi nastava informatike, kada školski informatički kabineti ne funkcionišu.

Pomoćnica ministra prosvete Snežana Marković kaže da je do kraja godine planirano povezivanje svih škola na internet i osavremenjivanje računarskih kabineta, za šta su već opredeljena sredstva u budžetu Ministarstva za trgovinu, turizam i telekomunikacije.

Izvor: Vebsajt Politika, Sandra Gucijan, 23.06.2016.
Naslov: Redakcija