Pravo na reklamaciju proizvoda kupci mogu ostvariti i bez fiskalnog računa jer Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon - dalje: Zakon) kaže da kao dokaz o izvršenoj kupovini mogu poslužiti i slip, kopija računa, izvod iz banke ili bar-kod.
Ipak, prava potrošača u Srbiji izgleda da su samo mrtvo slovo na papiru, o kojem se, i pored mnogo priče, malo zna. Tako je jedna od najčešćih obmana potrošača tvrdnja trgovaca da je bez fiskalnog računa nemoguće izvršiti zamenu robe.
- Pre 15 dana sam kupila haljinu, ali sam fiskalni račun bacila zajedno sa kesom. S obzirom na to da je postava na haljini bila pocepana i da sam to primetila tek sad sam haljinu htela da obučem, odlučila sam da odem u prodavnicu i pokušam da je zamenim. Međutim, prodavačica nije htela ni da čuje da mi zameni haljinu bez računa – kaže M.P. iz Niša.
Da je reč o jednom u nizu grubih kršenja prava potrošača potvrđuju u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.
- Zakon ne uslovljava reklamaciju posedovanjem računa, ali radi sigurnijeg ostvarivanja prava potrebno je da postoji neki dokaz da je kupovina obavljena kod tog trgovca. Dokaz o kupovini može biti kopija računa, slip ukoliko je plaćeno karticom, odštampan izvod s tekućeg računa na kojem se vidi da je izvršena trasankcija ili bar kod sa kutije – objasnili su iz Ministarstva.
Šta je potrebno za povraćaj novca ili zamenu robe: