Email Print

POTREBNO POJEDNOSTAVLJIVANJE PROCEDURE IZVOZNO-UVOZNIH POSLOVA


Za godinu dana Srbija će morati da se prilagodi bespapirnom tranzitnom postupku, rekao je pomoćnik direktora Uprave carina Veselin Milošević, u PKS na seminaru kome su prisustvovali predstavnici ministarstava poljoprivrede i zdravlja i 125 preduzeća.

Region je prvo tržište na koja izlaze privredici u procesu internacionalizacije poslovanja, rekao je potpredsednik PKS Mihailo Vesović, otvarajući seminar na temu "Pojednostavljivanje procedure izvozno-uvoznih poslova" kome su prisustvovali predstavnici 125 privrednih društava. Vesović je ukazao na važnost evidentiranja problema koji se javljaju u trgovini u Regionu i rekao da ukazivanje na "crvene tačke" treba da pomogne u nalaženju rešenja.

Seminar su organizovale PKS i Međunarodna finansijska korporacija IFC u okviru programa "Logistika u trgovini na Zapadnom Balkanu" da bi pomogle smanjenje regulatornih i administrativnih ograničenja u prometu roba. Projekat je finansirala Evropska komisija kroz fondove Instrumenta predpristupne pomoći (IPA), rekla je rukovodilac IFC projekta Violin Konar-Leci. Ona je istakla da je dijalogu između poslovne zajednice i državnih tela najbolji načinu za dolaženje do rešenja. Projekat se sprovodi u svim zemljama Zapadnog Balkana sa ciljem pojednostavljivanja procedura u izvozu, uvozu i tranzitu, kao i sanjenja dokumentacije i propisa vezanih za inspekciju. Korišćenje elektronskih sistema i kontrola kao i brže granične procedure poboljšavaju konkurentnost i pristup regionalnom i globalnom tržištu, rekla je Konar-Leci.

Jelena Karamarković iz A.T.A. odeljenja PKS predstavila je polaznicima A.T.A. karnet, uslugu Privredne komore Srbije kod privremenog izvoza. To je međunarodni carinski dokument za privremeni izvoz ili uvoz robe, a može da se koristi i pri tranzitu. A.T.A. karnet ili pasoš za robu, kako ga još zovu, jednostavniji je i jeftiniji od špediterske carinske dokumentacije za privremeni izvoz, koji važi samo za jedno putovanje, dok karnet važi godinu dana.

Veselin Milošević, pomoćnik direktora Uprave carina, kao jednu od olakšica naveo je upotrebu fakture umesto carinske deklaracije, što je po carinskom zakonu moguće kod niskorizičnih roba. Oko 200 komapnija u Srbiji koristi ovaj postupak, ugalvnom samo sezonski, kod izvoza poljoprivrednih proizvoda, građevinskog materijala, štampe, štampanog materijala i sličnog. Postoji mogućnost deklarisanja robe u prostoru primaoca, takozvano kućno carinjenje. U tom slučaju, uslovi su veoma strogi i to se primenjuje kod 40 najvećih kompanija, rekao je Milošević. Treći vid olakšice je elektronsko podnošenje carinske deklaracije, što je začetak e-poslovanja u Srbiji, u kom slučaju je neophodna primena sertifikovanog elektronskog potpisa. Postoje pojednostavljenja postupka koja se odnose na tranzit robe, gde je moguće ostvariti smaenje za obezbdjenje od 50, 70 ili čak 100 odsto u Srbiji pa i na međunarodnom nivou. Potpuno oslobođenje ima tek 10 kompanija u Srbiji. Međutim, u procesima pridruživanja Evropskoj uniji, država je obavezna da implementira sistem novog kompjuterskog skraćenog carinskog postupka, rekao je Milošević i naglasio da novi sistem tranzita podrazumeva elektronsku komunikaciju. Srbija će morati da ojača svoje IT kapacitete i ljudske resurse jer za godinu dana moraćemo da pređemo na bezpapirni tranzitni postupak. Milošević je objasnio i da Srbija ima interes da to uradi jer sada već sve zemlje u okruženju imaju takav vid komunikacije, a Srbija je svojevrsni prekid u tom lancu. Znamo koliki je značaj tranzita za privredu Srbije, zaključio je Veselin Milošević.

Na seminaru, kojim je moderirao Milivoje Miletić, direktor Biroa za regionalnu saradnju PKS, govorili su predstavnici Ministarstva poljoprivrede: Slađana Panić Srdić iz Veterinarske granične inspekcije, Slobodan Vladić iz Inspekcije za bezbednost hrane, i Ljiljana Milovanović iz Fitosanitarne granične inspekcije, a kao predstavnik Ministarstva zdravlja govorio je Miloš Janković iz Sanitarne inspekcije.

Izvor: Vebsajt Privredne komore Srbije, 24.4.2013.