Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O OGLAŠAVANJU: Stručna javnost zamera što se Predlogom zakona reguliše isključivo trgovačko tj. komercijalno oglašavanje, dok se odredbama ovog propisa ne uređuje državno i političko oglašavanje


Budući Zakon o oglašavanju treba da obezbedi bolju zaštitu potrošača i fer tržišne uslove, stav je Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Zaštitnici potrošača kažu da Predlog zakona o oglašavanju ohrabruje i da očekuju da veći broj inspektora kontroliše kako se oni primenjuju. Stručna javnost zamera što se Predlogom zakona reguliše isključivo trgovačko oglašavanje.

Siva ekonomija se sa ulice prenela na internet pa je, objašnjavaju nadležni, regulisanje "onlajn" prodaje jedna od ključnih novina Predloga zakona. Kontrolisaće se sve - od oglašavanja do preuzimanja robe. Novi propisi osim duvanskih proizvoda, zabranjuju i reklamiranje elektronskih cigareta. Alkoholna pića podeljena su na ona koja sadrže do 20 odsto alkohola i više od toga.

Novina u Predlogu zakona tiče se oglašavanja alkoholnih pića, pa će ona koja imaju do 20 odsto alkohola moći da se reklamiraju od 18 sati do šest ujutru, a ona sa više od 20 odsto alkohola od 23 do šest sati ujutru. Predlogom zakona dozvoljeno je oglašavanje alkohola u štampanim medijima, ističe Vesna Kovač, državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Novim zakonom trebalo bi da se stane na put lažnim sniženjima i obmanjujućim reklamama koje koriste proizvođači i trgovci. Posebna pravila odnose se na zaštitu maloletnika.

"Trgovci moraju da znaju da je svaka reklama ujedno i garancija. Nemoguće je i neprihvatljivo da na dečijim kanalima, na dečijim programima se pojavljuju reklame kockarnica, kladionica, dijetetskih proizvoda za mršavljenje", objašnjava Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Sve odredbe predloženog zakona odnose se isključivo na komercijalno oglašavanje. Tako je, upozoravaju stručnjaci, propuštena još jedna prilika da se državno i političko oglašavanje urede doslednim pravilima.

"Političke stranke mogu da se oglašavaju u elektronskim medijima samo u toku političke kampanje, dok recimo u štampanim medijima mogu i van kampanje. Kada je reč o oglašavanju državnih organa, oni kada kupuju vreme za oglašavanje na televizijama ne moraju da sprovode tendere, a kada se oglašavaju u štampanim medijima onda moraju da sprovode postupke nabavke", naglašava Nemanja Nenadić iz organizacije "Transparentnost Srbija".

Na bolju uređenost, ta oblast moraće da sačeka novu priliku, jer se usvajanje Predloga zakona o oglašavanju očekuje ove nedelje.

Izvor: Vebsajt RTS, Dragana Biberović, 23.01.2016.
Naslov: Redakcija