Neusaglašenost nastavnog plana za osnovnu školu sa fondom časova propisanim Zakonom o osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br. 55/2013) nije jedini primer nepoštovanja propisa za koji niko ne odgovara. Godinama unazad škole svesno krše Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br. 72/2009, 52/2011, 55/2013, 35/2015 - autentično tumačenje i 68/2015 - dalje: Zakon) time što đacima nameću izborne predmete, umesto da im omoguće da biraju jedan, u skladu sa njihovim interesovanjima i sklonostima.
Zasada je neizvesno da li će se i ovi predmeti naći na spisku za rasterećenje učenika, jer predlog novog nastavnog plana tek treba da bude urađen. Predlog ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Srđana Verbića, da sadržaji koje đaci obrađuju na tim časovima mogu biti prebačeni u vannastavne aktivnosti je smislen, ali je pitanje da li će dobiti podršku u situaciji kada izborni predmeti služe, pre svega, da nastavnici dopune normu.
Zabunu najpre unosi to što se ovi predmeti razlikuju od obaveznih izbornih - građanskog vaspitanja i veronauke, a pritom su učenici obavezni da izaberu jedan. Od izbornosti u oba slučaja uglavnom nema ništa. Deci koja ne žele da pohađaju versku nastavu nameće se građansko, jer se jedan od ta dva predmeta mora izabrati, a potom im se nameće još jedan izborni. Škole su dužne da učenicima od prvog do četvrtog razreda ponude najmanje tri izborna predmeta, a starijim osnovcima najmanje četiri, od kojih se oni opredeljuju za jedan.
U praksi je, međutim, suprotno. Na početku školske godine mnogi učitelji roditeljima sugerišu koji predmet da izaberu, uz obrazloženje da će svakog narednog razreda u ponudi biti neki drugi. Tako je praktično nemoguće da dete jedan predmet pohađa više od godinu dana, čak i da to želi. Iako to u organizacionom smislu nije problem, jer izborne predmete predaju učitelji, na nivou škole postoji prećutni dogovor da učitelji drže nastavu samo svojim đacima. U višim razredima osnovne škole postoji lista izbornih predmeta, ali i tu ima manipulacija, jer se časovi uglavnom daju nastavnicima sa nepunom normom. To potvrđuju i u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV).
- Zavod nije radio pravo istraživanje o efektima nastave izbornih predmeta, ali iz svakodnevnih kontakata sa nastavnicima, roditeljima i učenicima znamo da škole nude one izborne predmete koji dopunjuju normu nastavnicima koji ostaju bez časova tako da prave izbornosti u većini slučajeva nema. Zbog statusa predmeta, ni učenici ni nastavnici ove predmete ne shvataju u pravom smislu te reči, tako da je nastava nižeg kvaliteta od obaveznih predmeta - kaže Gordana Mijatović, zamenica direktora ZUOV-a.
Za izborne predmete rezervisan je jedan čas u nedeljnom rasporedu osnovaca. Oni se ocenjuju brojčano, ali ocena utiče na opšti uspeh. Izuzetak je prvi razred, u kojem se i iz ovog predmeta prvaci ocenjuju opisno.
Na listi izbornih predmeta u nižim razredima osnovne škole su lepo pisanje, narodna tradicija, ruka u testu, čuvari prirode, od igračke do računara, šah i maternji jezik sa elementima nacionalne kulture.
U višim razredima škole mogu da ponude čuvare prirode, šah, svakodnevni život u prošlosti, crtanje, slikanje i vajanje, hor i orkestar, informatiku i računarstvo, maternji jezik sa elementima nacionalne kulture i domaćinstvo (samo u sedmom razredu).
Škole krše i odredbu člana 58. Zakona koja kaže da "Savet roditelja učestvuje u postupku predlaganja izbornih predmeta".
Izvor: Vebsajt Danas, V. Andrić, 22.12.2015.