Email Print

PRIMENA E-RECEPATA OD MAJA 2017. GODINE: Za hronične bolesnike recepti će ubuduće važiti šest meseci. Elektronski recept imaće isti rok važenja kao sadašnji papirni, a to je za većinu lekova sedam dana, računajući i dan izdavanja. Izuzetak su jedino antibiotici, za koje recept važi tri dana, kao i lekovi sa D liste koje pacijent može da podigne u roku od 30 dana


Hronični bolesnici ubuduće neće morati svakog meseca da idu kod lekara samo da bi im propisali terapiju, već će lekove direktno moći da podignu u apoteci. Za ovu novinu zaslužni su elektronski recepti čija primena bi trebalo da počne na proleće 2017. godine.

Elektronski recept imaće isti rok važenja kao sadašnji papirni, a to je za većinu lekova sedam dana, računajući i dan izdavanja. Izuzetak su jedino antibiotici, za koje recept važi tri dana, kao i lekovi sa D liste koje pacijent može da podigne u roku od 30 dana.

Najvažnija novina, ipak, tiče se hroničnih bolesnika koji više neće morati da odlaze kod lekara samo da bi im propisali recepte. Ovaj potez bi trebalo da uštedi i dva miliona evra godišnje.

- Njima će sada izabrani lekar napisati recepte za narednih šest meseci. Međutim, oni neće moći da podignu toliku količinu lekova odjednom, već će mesečno odlaziti do apoteke i podizati lekove. Za to će im biti potrebna samo zdravstvena knjižica - objašnjava Miroslav Pevac, zadužen za integraciju Integrisanog zdravstvenog informacionog sistema (IZIS).

To znači da će hronični bolesnici samo dva puta godišnje imati potrebe da odlaze do izabranog lekara kada su lekovi u pitanju. Ukoliko bude potrebe za promenom terapije, te izmene će unositi izabrani lekar, odnosno stari lek će poništiti, a novi upisati.

Pevac objašnjava da su oko 60 odsto pacijenata, koji dolaze u domove zdravlja, upravo hronični bolesnici kojima je potrebno na mesečnom nivou propisivati terapiju. Ova novina smanjiće gužve u domovima zdravlja, rasteretiti lekare koji više neće biti administrativni radnici.

Ostalim pacijentima elektronski recept takođe će uštedeti vreme provedeno u domu zdravlja. Naime, posle posete izabranom lekaru koji je sam, ili po preporuci specijaliste, propisao terapiju, pacijent će ići u bilo koju apoteku i sa zdravstvenom knjižicom podići lek. Apotekar neće imati uvid u zdravstveni karton pacijenta, nego samo u recepte, realizovane i nerealizovane.

- Od priprema za uvođenje elektronskog recepta ostalo još da se na IZIS-u pokrene aplikacija i da apoteke integrišu softver. U mreži je oko 1.000 apoteka, koje imaju softver i samo treba da se integrišu, a sa elektronskim receptom radiće i privatne apoteke koje imaju ugovor sa RFZO. Mi sad pomoću informacionog sistema evidentiramo oko 13.000 recepata u ustanovama koje su povezane. Ukupno se izda 60 miliona recepata, pa ćemo nakon uvođenja elektronskih uštedeti dva miliona evra godišnje - objašnjava Pevac.

Kada zažive elektronski recepti i kada njima ovladaju svi u sistemu, na red će doći i uvođenje elektronskih uputa. Pacijenti se više neće šetati i nositi sa sobom silnu papirologiju. Pomoću elektronskog uputa tačno će se znati termin kada će lekar da pregleda pacijenta i više neće biti lutanja, najavljuje Pevac.

Izvor: Vebsajt Blic, Sonja Todorović, 14.02.2017.
Naslov: Redakcija