Odlukom o najvišim cenama lekova za upotrebu u humanoj medicini, a čiji je režim izdavanja na recept ("Sl. glasnik RS", br. 86/2015) Vlade Republike Srbije, povećana je marža za lekove čiji je režim izdavanja na recept, a koji se ne nalaze na Listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava obveznog zdravstvenog osiguranja. Odluka Vlade stupa na snagu 22. oktobra 2015. godine.
Kriterijumi za formiranje cena lekova na malo definisani su članom 19. Uredbe o kriterijumima za formiranje cena lekova za upotrebu u humanoj medicini čiji je režim izdavanja na recept ("Sl. glasnik RS", br. 86/2015 - dalje: Uredba) koji glasi:
Kriterijum za formiranje cena lekova u prometu na malo jesu troškovi prometa na malo, koji se zaračunavaju na cenu leka na veliko formiranu u skladu sa kriterijumima iz ove uredbe, i to:
1. Za lekova čiji je režim izdavanja na recept i koji su na Listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava obveznog zdravstvenog osiguranja (Lista lekova), u visini do 12%
2. Za lekove čiji je režim izdavanja na recept i koji se ne nalaze na Listi lekova, u visini prema sledećem:
• cena leka na veliko po pakovanju u RSD 0,00-300,00 - troškovi prometa na malo do 25%,
• cena leka na veliko po pakovanju u RSD 300,01-600,00 - troškovi prometa na malo do 20%,
• cena leka na veliko po pakovanju u RSD 600,01-1800,00 troškovi prometa na malo do 16%,
• cena leka na veliko po pakovanju u RSD 1800,01-8000,00 - troškovi prometa na malo do 12%,
• cena leka na veliko po pakovanju u RSD iznad 8000,01- troškovi prometa na malo do 960 RSD
Farmaceutska komora Srbije smatra da je tekst Uredbe u celini pozitivan, ali samo ako ga posmatramo sa stanovišta početka pozitivnih izmena po pitanju troškova prometa na malo, odnosno maloprodajne marže. Naime, opstanak apoteka koje pripadaju Planu mreže, a koje su obavezne da izdaju lekove na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja, velikim delom zavisi od maloprodajne marže koja je u Uredbi ostala 12%. Udeo izdavanja lekova i pomagala sa Liste lekova u poslovanju ovih apoteka, u proseku iznosi 65%, a kreće se i do 78%. Pored toga, ove ustanove imaju veliki broj nerentabilnih jedinica, upravo zbog obaveza koje su definisane Uredbom o planu mreže i nalaze se u nepovoljnijem položaju od zdravstvenih ustanova i privatne prakse van Plana mreže, navodi se u saopštenju.
Zato je neophodno da sledeći korak bude povećanje maloprodajne marže za lekove koji se nalaze na Listi lekova, a za koje Farmaceutska komora smatra da je moguće obzirom na sniženje cena lekova od 01.01.2015. godine i primene centralizovane javne nabavke za lekove sa Liste A i A1.
Pored toga, Farmaceutska komora Srbije smatra da je neophodno da se troškovi prometa na malo definišu "fiksnom maržom", kao što je to slučaj kod prometa lekova na veliko.
Definisanje maksimalne, a ne jedinstvene maloprodajne cene leka, kako se navodi u saopštenju, omogućilo je nelojalnu konkurenciju, dovelo do slabljenja ekonomskog položaja apoteka koje posluju u skladu sa zakonom i značajno urušilo kvalitet farmaceutske usluge.
Lek se ne sme tretirati kao roba jer se time dovodi u pitanje zaštita javnog zdravlja građana Srbije, zaključuje se u saopštenju.
Izvor: Vebsajt Farmaceutska Komora Srbije, 19.10.2015.