Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SOCIJALNOM STANOVANJU


PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O SOCIJALNOM STANOVANJU

Član 1.

U Zakonu o socijalnom stanovanju ("Službeni glasnik RS", br. 72/09), posle člana 9. dodaje se član 9a koji glasi:

"Član 9a

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave ponudiće srazmerno umanjenje obaveze plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta investitoru koji na teritoriji te jedinice lokalne samouprave gradi objekat za stanovanje, ukoliko neprofitnoj stambenoj organizaciji jedinice lokalne samouprave, odnosno njenom nadležnom organu, nepovratno i bez naknade ustupi 35 metara kvadratnih ili više stambene površine koja se nalazi u predmetnom objektu za stanovanje.

Mesno nadležna neprofitna stambena organizacija, odnosno nadležni organ jedinice lokalne samouprave ustupa za stanovanje stambenu površinu iz stava 1. ovog člana sledećim osetljivim kategorijama lica: porodicama sa decom obolelom od teških i retkih bolesti, samohranim roditeljima sa decom obolelom od teških i retkih bolesti i osobama sa invaliditetom.

Nadležni organ jedinice lokalne samouprave utvrđuje svojim aktom način i metodologiju srazmernog umanjenja obaveze plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta."

Član 2.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u"Službenom glasniku Republike Srbije".

 

O B R A Z L O Ž E NJ E

I USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje zakona sadržan je u odredbama člana 97. tač. 8. i 10. Ustava Republike Srbije kojima je utvrđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti radnih odnosa, socijalnog osiguranja i drugih oblika socijalne sigurnosti, druge ekonomske i socijalne odnose od opšteg interesa, zatim, zdravstvo i socijalnu zaštitu, boračku i invalidsku zaštitu i brigu o deci.

II RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

Osnovni razlog za predlaganje dopune Zakona o socijalnom stanovanju jeste želja da se prevashodno privatni investitori, na suštinski novi način, stimulišu na intenzivniju gradnju tzv. "socijalnog kvadrata". Naime, ideja je da nadležni organ jedinice lokalne samouprave srazmerno umanji investitorovu obavezu plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u slučaju da ovaj za potrebe najugroženijih kategorija naših građana nepovratno i bez naknade ustupi više od 35 metara kvadratnih stambenog prostora u novoizgrađenom objektu. Ono šo je važno napomenuti jeste činjenica da se za razliku od postojeće, u velikoj meri netransparentne prakse prilikom dodele ovakvih stanova, na predloženi način sada taksativno navode kategorije lica kojima se isključivo ustupaju na korišćenje stambene površine pribavljene na predloženi način. Takođe, na ovaj način se suštinski realizuje podsticanje partnerstva javnog i privatnog sektora u oblasti socijalnog stanovanja, kako je to inače do sada uglavno samo deklarativno navedeno u članu 9. stav 1. tačka 6) zakona. Promovisanje ovakvog rešenja u zakonu doprinosi i menjanju svesti građana u pozitivnom smeru jer će se podsticati solidarnost i empatija koji su u modernom, tehnološki bremenitom društvu u deficitu.

III OBRAZLOŽENJE POJEDINAČNIH REŠENJA

Predloženom dopunom zakona stimulišu se investitori u oblasti stanogradnje na intenzivniju gradnju tzv. "socijalnog kvadrata". Ideja je da nadležni organ jedinice lokalne samouprave srazmerno umanji investitorovu obavezu plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u slučaju da ovaj za socijalne potrebe lokalne samouprave nepovratno i bez naknade ustupi više od 35 metara kvadratnih stambenog prostora u novoizgrađenom objektu. Takođe, precizno se navode kategorije lica kojima mogu biti ustupljeni na korišćenje ovako pribavljeni stanovi.

IV PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE OVOG ZAKONA

Za sprovođenje odredaba ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije.

Izvor: Press služba Narodne skupštine Republike Srbije, 18.12.2014.

Izvor: