Email Print

ZAKON O STANOVANJU I ODRŽAVANJU ZGRADA: Zakon je na snazi od 31. decembra 2016. godine, a rok za donošenje podzakonskih akata je šest meseci. Do kraja 2017. godine, lokalne samouprave treba da izrade registre stambenih zgrada, kojima stanari treba da se prijave do kraja juna 2018. godine. Dok se čekaju podzakonska akta, u Privrednoj komori Srbije će biti organizovane obuke za profesionalne upravnike i napravljen njihov registar, kako bi lokalne samouprave mogle da ih angažuju u zgradama koje ne budu mogle same da izaberu upravnika


Novi Zakon o stanovanju i održavanju zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 104/2016 - dalje: Zakon), tvrde nadležni, uvodi red u održavanje stambenih zgrada – svaka će imati svog upravnika. Zakon je na snazi od 31. decembra 2016. godine, a rok za donošenje podzakonskih akata je šest meseci. Do kraja 2017. godine, lokalne samouprave treba da izrade registre stambenih zgrada, kojima stanari treba da se prijave do kraja juna 2018. godine.

Kruševac ima 9.000 stanova i u većini zgrada već su osnovane Skupštine stanara i izabrani upravnici. Međutim, od kada im je 2000. godine ukinuto stambeno preduzeće, kažu da im je problem da pronađu kvalitetne izvođače radova.

Kruševljanin S.K. objašnjava da u njegovoj zgradi nailaze na problem, kako stanari, tako i Skupština stanara, kada im zatreba zidar, bravar, moler, električar.

"Umesto da imamo neku radnu organizaciju, moramo privatno da zovemo i pitamo", kaže S.K.

Slično je bilo i u Kikindi, gde je o održavanju 62 zgrade, do pre dve godine, brinulo javno-stambeno preduzeće. Po njegovom ukidanju, stanari su potpisali ugovor sa privatnom firmom.

"Do sada imamo sklopljene ugovore sa 42 skupštine stanara zgrada, to je oko 800 stanova. Podzakonska akta koja treba da prate sprovođenje ovog Zakona su nepripremljena – mislim da je to propust. Trebalo je da ih pripreme kada su pripremali i Zakon. Sad smo u jednom vakuumu", kaže Novica Anđelković iz jedne od kompanija koja se bavi održavanjem zgrada.

Dok se čekaju podzakonska akta, u Privrednoj komori Srbije (PKS) će biti organizovane obuke za profesionalne upravnike i napravljen njihov registar, kako bi lokalne samouprave mogle da ih angažuju u zgradama koje ne budu mogle same da izaberu upravnika.

"Niko neće moći da se bavi tim poslom a da nije prošao adekvatnu obuku, to je takođe važno za stanare. Otvoriće se i novo tržište, u smislu da će jedan broj ljudi moći da nađe posao", objašnjava menadžer Grada Beograda Goran Vesić.

Radi se i na formiranju registra zgrada, koji treba da bude gotov do kraja 2017. godine.

Jovanka Atanacković iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture objašnjava da će u narednom periodu to Ministarstvo pomagati građanima da se prilagode novim zakonskim rešenjima.

Kako održavanje zgrada može da bude unosan posao, širom zemlje osnivaju se specijalizovane agencije za investiciono održavanje objekata.

Izvor: Vebsajt RTS, Olivera Vukosavljević, 12.01.2017.
Naslov: Redakcija