Email Print

PREDLOG UREDBE O OBELEŽAVANJU (MARKIRANJU) DERIVATA NAFTE: Predviđeno je da će inspekcija proveravati poreklo goriva u rezervoarima transportnih preduzeća, preduzetnika i poljoprivrednih preduzeća, na parkinzima tih firmi. Ukoliko se u rezervoaru pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, novom Uredbom su propisane kazne od 50.000 do 2.000.000 dinara i zabrana rada do tri godine. Izuzetak su vozila koja su gorivo sipala u inostranstvu, uz dokaz o kupovini derivata van Srbije


Pre nešto više od dve godine, radi smanjivanja nelegalnih tokova na tržištu naftnih derivata, u Srbiji je počelo markiranje goriva. To zapravo znači da se u derivate koji se prodaju na našim pumpama ubacuje/dodaje odgovarajući marker odmah nakon uvoza ili isporuke iz rafinerije. Prilikom kontrole može se utvrditi postoji li u gorivu odgovarajuća koncentracije markera ili ne, što ukazuje na to da li je nabavljeno legalno ili ne neki drugi način.

Koncentracija markera u gorivu kontroliše se na benzinskim pumpama i u skladištima, a 2017. godine bi inspekcija trebalo da proverava i poreklo goriva u rezervoarima. Ta novina propisana je Predlogom nove Uredbe o obeležavanju (markiranju) derivata nafte, koja je tokom novembra 2016. godine bila na javnoj raspravi i koju bi Vlada Republike Srbije trebalo uskoro da donese, a primena bi mogla početi u prvoj polovini 2017. godine.

Po rečima generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), Tomislava Mićovića, da je provera goriva u rezervoarima neophodna iz tog udruženje ističu još od uvođenja njegovog markiranja jer svi kanali sivog tržišta završavaju u rezervoarima vozila.

Bez obzira na mere koje se preduzimaju da se spreče nelegalni tokovi na tržištu, takvih pojava ima, a na kraju se sve završi u rezervoarima automobila i zato je ta kontrola veoma važna – kaže Mićović. – To će, sigurno je, doprineti tome da oni koji posluju nelegalno izgube kupce, koji neće želeti da, kupovinom takvog goriva, rizikuju visoke kazne.

Koncentracija markera iz rezervoara lako se može utvrditi, a u to su se, kaže Mićović, uverili naši prevoznici pre nekoliko godina, vozeći van Srbije. Naime, mnogi su umesto dizela, kao pogonsko gorivo koristili lož-ulje, što je kontrola u zemljama Evropske unije, gde se taj derivat takođe markira, detektovala i sankcionisala.

Marker za lož-ulje je jedinstven i koristi se i u Evropi i Srbiji, a lož-ulje se ne može se koristiti kao pogonsko gorivo jer je namenjeno za proizvodnju toplotne energije i oslobođeno je akciza, tako da se njegovim korišćenjem kao pogonskog goriva, zapravo, izbegava plaćanje poreza, a na dizel-gorivo akcize se plaćaju – naveo je Mićović. – UNKS odavno ukazuje na ogroman problem nelojalne konkurencije jer se masovno namešava bazno ulje, koje je takođe neakcizni proizvod, u dizel-gorivo. Za proteklih 11 meseci uvezeno je oko 75.000 tona tog derivate nafte, a realne godišnje potrebe su do 25.000 tona. Ipak, reakcija još nema, a samo po osnovu utaje akcize, državni budžet uskraćen za oko 25.000.000 evra.

Po Mićovićevim rečima, uzimanjem uzoraka iz rezervoara i eventualnim utvrđivanjem da gorivo nema zadovoljavajuću koncentraciju markera može se s velikom sigurnošću konstatovati da je u vozilu gorivo iz nelegalnih tokova.

Kontrola goriva iz rezervoara uglavnom se odnosi na transportna preduzeća, preduzetnike i poljoprivredna preduzeća i obavljaće se na parkinzima tih firmi. Kontrola goriva u samo jednom vozilu omogućiće inspektorima da jednostavno ustanove da li je u rezervoaru markirano gorivo, iz legalnih tokova, ili je iz nelegalnih – kaže Mićović.

On napominje da će nova Uredba uticati i na to da kupci dobro razmisle o tome koliko je dobavljač od kojeg se kupuje pouzdan, mada ističe da se to može utvrditi relativno lako. Naime, ako na tržištu neko nudi gorivo po cenama znatno nižim od drugih, treba se zapitati da li je reč o dovoljno kvalitetnim i na legalan način nabavljenim derivatima.

U rezervoarima vozila preduzeća koja se bave međunarodnim transportom može se očekivati da koncentracija markera neće biti odgovarajuća, ali to svakako ne bi trebalo da bude slučaj s gorivom u rezervoarima poljoprivrednih mašina, traktora, kombajna... pa čak i 70 odsto voznog parka transportnih preduzeća koja svoju delatnost obavljaju malim kamionima, dostavnim vozilima – kaže Mićović.

Ukoliko se u rezervoaru pronađe gorivo nelegalnog porekla, odnosno ono u kojem koncentracija markera nije odgovarajuća, novom Uredbom su propisane kazne od 50.000 do 2.000.000 dinara i zabrana rada do tri godine. Izuzetak su vozila koja su gorivo sipala u inostranstvu, uz dokaz o kupovini derivata van Srbije.

Izvor: Vebsajt Dnevnik, D. Mlađenović, 13.12.2016.
Naslov: Redakcija