Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, kao ovlašćeni predlagač, izradilo je Nacrt zakona o uslugama (u daljem tekstu: Nacrt zakona). Nacrt zakona je trenutno u procesu prikupljanja mišljenja od strane nadležnih državnih organa.
Predmet uređivanja Nacrta zakona je pravo na poslovno nastanjivanje i sloboda prekograničnog pružanja usluga, uspostavljanje jedinstvene elektronske kontaktne tačke, prava korisnika usluga, administrativna saradnja sa državama Evropskog ekonomskog prostora, nadzor nad sprovođenjem ovog zakona i druga pitanja od značaja za pravo na poslovno nastanjivanje i slobodu prekograničnog pružanja usluga.
Takođe, uvodnim odredbama precizirana su značenja izraza koji se koriste u Nacrtu zakona, kao i primena Nacrta zakona. Odredbama Nacrta zakona je precizirano da se Nacrt zakona primenjuje na usluge koje državljani Republike Srbije ili države Evropskog ekonomskog prostora (u daljem tekstu: EEP), odnosno pravna lica sa sedištem u Republici Srbiji ili državi EEP pružaju na teritoriji Republike Srbije, kao i na usluge koje državljani Republike Srbije, odnosno pravna lica sa sedištem u Republici Srbiji pružaju na teritoriji država EEP.
Pored toga, precizirano je da se odredbe Nacrta zakona ne primenjuju na: 1
) uređivanje usluga od opšteg ekonomskog interesa i na liberalizaciju pružanja tih usluga;
2) privatizaciju pravnih lica koja pružaju usluge;
3) ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;
4) pravo na pregovaranje o zaključenju i zaključenje kolektivnih ugovora i prava iz kolektivnih ugovora;
5) radne odnose, bezbednost i zdravlje na radu, socijalnu zaštitu, oporezivanje;
6) oblast krivičnog prava;
7) određivanje merodavnog prava;
8) mere kojima se štiti ili unapređuje kulturna ili jezička raznovrsnost ili medijski pluralizam;
9) ukidanje monopola u pružanju usluga i na državnu pomoć;
10) usluge od opšteg interesa;
11) finansijske usluge;
12) usluge elektronskih komunikacija, elektronske komunikacione mreže i pripadajuća sredstva;
13) usluge u oblasti saobraćaja, uključujući vazdušni, železnički i drumski saobraćaj, javni gradski prevoz i taksi prevoz, prevoz sanitetskim vozilom i vozilom hitne medicinske pomoći, aerodromske i lučke službe;
14) usluge privremenog zapošljavanja;
15) poslove zdravstvene zaštite koji obuhvataju sprovođenje mera za očuvanje i unapređenje zdravlja građana, sprečavanje, suzbijanje i rano otkrivanje bolesti, povreda i drugih poremećaja zdravlja i blagovremeno i efikasno lečenje i rehabilitaciju, koje obavlja zdravstveni radnik u zdravstvenoj ustanovi ili privatnoj praksi;
16) audiovizuelne usluge, uključujući televizijsko i radijsko emitovanje i bioskopske projekcije;
17) priređivanje igara na sreću;
18) usluge privatnog obezbeđenja;
19) usluge socijalne zaštite, koje pružaju ustanove socijalne zaštite i drugi subjekti u socijalnoj zaštiti u skladu sa zakonom, kao i delatnost udruženja osnovanih radi ostvarivanja humanitarnih ciljeva;
20) vršenje prenetih ili poverenih javnih ovlašćenja, uključujući javnobeležničku delatnost i poslove izvršitelja.
Odredbama Nacrta zakona Jedinstvena elektronska kontaktna tačka (u daljem tekstu: JEKT) je definisana kao državni elektronski servis putem kojeg organi javne vlasti Republike Srbije razmenjuju informacije i putem kojeg zainteresovana lica mogu besplatno da se obaveste o uslovima i postupcima za ostvarivanje prava na poslovno nastanjivanje, odnosno za dobijanje saglasnosti za pružanje usluga u Republici Srbiji.
Kada je u pitanju JEKT, odredbama Nacrta zakona je uređeno:
1) uspostavljanje JEKT;
2) obaveštavanje pružalaca i korisnika usluga preko JEKT-a.
Kada je u pitanju pravo pružalaca usluga na poslovno nastanjivanje, odredbama Nacrta zakona uređuju se:
1) pravo na poslovno nastanjivanje i principi vođenja postupka dobijanja saglasnosti za poslovno nastanjivanje;
2) uslovi za dobijanje saglasnosti;
3) važenje saglasnosti za pružanje usluga;
4) postupak dobijanja saglasnosti po javnom pozivu;
5) postupak za dobijanje saglasnosti i rok za odlučivanje organa javne vlasti.
Odredbama Nacrta zakona precizira se da je prekogranično pružanje usluga slobodno, kao i slučajevi kada se prekogranično pružanje usluga može ograničiti. Odredbama Nacrta zakona precizno se definišu i:
1) zabrane određenih ograničenja slobode prekograničnog pružanja usluga;
2) izuzeci od zabrane ograničenja slobode prekograničnog pružanja usluga;
3) mere zaštite javnog zdravlja i zaštite životne sredine;
4) postupak uzajamne pomoći u slučaju stvarne i ozbiljne opasnosti po javno zdravlje i životnu sredinu.
Prava korisnika usluga su precizno definisana odredbama Nacrta zakona i obuhvataju:
1) slobodno korišćenje usluga i pravo na obaveštenost;
2) zabranu diskriminacije;
3) dužnost obaveštavanja korisnika usluga preko JEKT-a.
U cilju održavanja i unapređenja bezbednosti i kvaliteta usluga, odredbama Nacrta zakona reguliše se:
1) obavezno predugovorno obaveštavanje korisnika usluge;
2) predmet obaveznog predugovornog obaveštavanja;
3) predugovorno obaveštavanje na zahtev korisnika usluge;
4) obavezno osiguranje od odgovornosti;
5) obezbeđenje po sudskoj odluci;
6) poslovna komunikacija regulisanih profesija;
7) slobodno pružanje i ograničenja slobodnog pružanja mešovitih usluga;
8) politika kvaliteta i bezbednosti usluga.
U delu Nacrta zakona kojim je regulisana administrativna saradnja propisuje se i precizira:
1) obaveza administrativne saradnje između Republike Srbije i nadležnih organa država EEP u cilju kontrole, očuvanja i unapređenja kvaliteta i bezbednosti usluga, kao i nadzora nad radom pružalaca usluga u pravnom prometu;
2) nadzor nad pružaocima usluga sa sedištem u Republici Srbiji;
3) nadzor nad pružaocima usluga sa sedištem u Republici Srbiji na zahtev države EEP;
4) nadzor nad pružaocima usluga sa sedištem u državi EEP;
5) nadzor nad pružaocima usluga sa sedištem u državi EEP na zahtev države sedišta;
6) mere upozorenja u slučaju ugrožavanja javnog zdravlja ili životne sredine;
7) razmena podataka o poslovnom ugledu pružalaca usluga.
Kada je u pitanju nadzor nad sprovođenjem odredaba Nacrta zakona precizira se:
1) nadležnost za nadzor nad sprovođenjem Nacrta zakona i propisa donetih na osnovu Nacrta zakona i
2) ovlašćenja inspektora u vršenju inspekcijskog nadzora.
Takođe, odredbama Nacrta zakona su definisane kaznene odredbe za prekršaje učinjene suprotno odredbama Nacrta zakona, odnosno precizirana je prkršajna odgovornost i novčane kazne u fiksnom iznosu.
Konačno, u prelaznim i završnim odredbama precizno se definiše:
1) da će podzakonski akti koji se donose na osnovu ovlašćenja iz Nacrta zakona biti doneti u roku od godinu dana od njegovog stupanja na snagu;
2) da su pružaoci usluga dužni da svoje opšte akte usklade sa odredbama Nacrta zakona do dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji;
3) obaveza uspostavljanja JEKT-a u roku od dve godine od dana stupanja na snagu Nacrta zakona;
4) da odredbe Nacrta zakona stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. glasniku RS", osim odredaba člana 5. i člana 7 – 39 Nacrta zakona koje se primenjuju od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.
Izvor: Redakcija, 15.11.2016.