U potrošačkim organizacijama smatraju da je zaštita prava i interesa potrošača u Srbiji nedovoljna, ali znatno bolja nego ranije.
Stiče se utisak da su trgovci mnogo spremniji da izađu u susret potrošačima kada se javi problem. Zaštita kolektivnog interesa potrošača i peciznija ovlašćenja i obaveze tržišne inspekcije možda su najvažniji delovi važećeg Zakona o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon - dalje: Zakon). Ipak, problemi i dalje postoje.
Od 2002. do 2014. godine promenjena su četiri Zakona o zaštiti potrošača. Stručnjaci smatraju da je važeći najbolji.
Predsednik Pokreta potrošača Beograda, Petar Bogosavljević, kaže da na prvo mesto izdvaja formiranje savetodavnih tela koja se obavezno konsultuju u donošenju svih odluka o pravima potrošača.
"Formiranje i stvaranje uslova za mirno rešavanje potrošačkih sporova, posebno skraćenje roka za rešavanje reklamacija potrošača sa 45 na 15 dana, izuzetno na 30 dana, i odgovori trgovaca na na reklamaciju u roku od osam dana", kaže Bogosavljević.
Prošle godine bilo je 14,5 hiljada prigovora potrošača. Dve hiljade manje nego 2014. godini.
Pomoćnik ministra trgovine, turizma i telekomunikacija, za zaštitu potrošača, Vesna Novaković, rekla je da se dve trećine potrošača žali na nesaobraznost robe i usluga.
"Dakle, praktično roba i usluga koju su kupili nisu očekivanog kvaliteta. Kada je u pitanju roba najviše se žale na obuću, računare i IT opremu i mobilne telefone, a kada su u pitanju usluge, najveći broj prijava je za struju, vodu, gas i telekomunikacione usluge", kaže Novakovićeva.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Goran Papović, je rekao da sve više građana zna svoja prava i da je prošle godine to bilo svega 15 do 20 odsto, dok sada svoja prava zna čak oko 70 odsto građana.
"Tražimo uvođenje prekršajnih naloga odnosno izmene i dopune Zakona, to znači da za sve prekršaje koje trgovac napravi, a dokazivo je odmah, da se ne ide na sud", naveo je Papović.
On navodi i da u periodu od dve godine kupac ima pravo na reklamaciju iako nema garanciju za kupljeni proizvod, a trgovac ima osam dana rok da odgovori na reklamaciju. Takođe, šest meseci kupac ima pravo da robu koja nije ispravna zameni ili traži novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba može biti popravljena, ali izričito uz saglasnost kupca.
Pre 15 godina u Srbiji je bilo pet-šest potrošačkih organizacija. Prema poslednjoj evidenciji Ministarstva sada ih je 26. Pored evidentiranih, postoji još nekoliko neevidentiranih udruženja.
Izvor: Vebsajt RTS i Tanjug, 15.03.2016.