Stotine miliona dinara poreskih obveznika troši se na plaćanje različitih komisija bez jasnih kriterijuma i kontrole njihovog rada, pokazao je Izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja o opravdanosti formiranja komisija i drugih stalnih i privremenih radnih tela u javnom sektoru.
Predsednik Državne revizorske institucije (DRI), Radoslav Sretenović, rekao je predstavljajući Izveštaj da se u postupku te revizije koja je sprovedena od jula 2015. do maja 2016. godine, došlo do zaključka da subjekti revizije ne vode jedinstvene i sveobuhvatne evidencije o komisijama jer dostavljeni podaci o formiranim i plaćenim komisijama ne odgovaraju utvrđenom stanju.
Predstavnici DRi ističu i da dostavljeni podaci 11 od 14 subjekata revizije o formiranim i plaćenim komisijama za 2014. godinu ne odgovaraju utvrđenom stanju.
Revizijom je utvrđeno da je tokom 2014. formirano 6.860 komisija i drugih stalnih i privremenih radnih tela od čega je članovima 2.610 komisija (38 odsto) isplaćena naknada u ukupnom iznosu od 904,6 miliona dinara.
Njaveći iznos naknada isplaćen je u lokalnim samoupravama - 507 miliona, dok je u ministarstvima isplaćeno oko 304 miliona dinara.
Prosečno je po članu Komisije u 2014. godini isplaćeno 53.683 dinara, a prosečno je za svaku sednicu održanu kod komisija sa naknadama članovima isplaćeno 47.481 dinara. U toj godini održano je više od 27.500 sednica.
Revizija svrsishodnosti pokazala i da osnivači u velikoj meri nisu komisijama definisali rok završetka posla pa neke rade godinama, niti način izveštavanja, a postoje slučajevi kada nisu definisani ni cilj ni zadatak rada komisija.
Predstavnici DRI naveli su i da ne postoje ili nisu jasno definisani kriterijumi za osnivanje komisija, broj članova i visinu naknada za rad u njima, što stvara rizik od prekomernog trošenja sredstava.
Takođe, ustanovljeno je da se u najvećoj meri rad komisija preklapa sa redovnim poslovima organa.
Nalazi revizije koji potkrepljuju ovaj zaključak su da rukovodici organa formiraju komisije za obavljanje istih ili slicnih poslova koji su u izvornoj nadležnosti subjekata revizije zbog čega se isti ili sličan posao dva puta plaća.
To praktično znači da članovi komisije primaju platu za redovan rad i ostvaruju naknadu za rad u komisijama.
Često se dešava i da različiti organi subjekata revizije formiraju dve komisije sa sličnim ili istim zadatkom.
Predstavnici DRI kažu i da su rukovodicioci subjekata revizije navodili različite motive za angažovanje zaposlenih u komiisjama, a kao jedan od razloga je da zaposlenima omoguće dodatna primanja jer su plate na lokalu niže nego na republičkom nivou.
Revizija svrsishodnosti je pokazala i da rukovodioci u najvećoj meri ne preispituju opravdanost postojanja i svrsishodnost rada komisija što za posledicu ima veliki broj komisija i značajna sredstva koja se izdvajaju za njihov rad.
DRI je nakon sprovedene revizije o opravdanosti formiranja komisija i drugih stalnih i privremenih radnih tela u javnom sektoru u cilju unapređenja sistema osnivanja i rada komisija predložila Vladi Republike Srbije:
Subjektima revizije, Državna revizorska institucija dala je preporuke da: