Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

KANCELARIJI ZA BRZE ODGOVORE PRI MINISTARSTVU RADA STRANKE SE NAJČEŠĆE OBRAĆAJU VEZANO ZA OBLAST INSPEKCIJE RADA I SOCIJALNO-PORODIČNU PRAVNU ZAŠTITU: PITANJA KOJA NISU U NADLEżNOSTI MINISTARSTVA RADA, ZAVISNO OD NJIHOVE SADRżINE I VAżEćIH PROPISA, KANCELARIJA BLAGOVREMENO UPUćUJE NADLEżNIM INSTITUCIJAMA, I ISTOVREMENO TRAżI DA BUDE OBAVEšTENA O VREMENU I NAčINU ODGOVORA PODNOSIOCU ZAHTEVA


Više od 100 pitanja dnevno stigne u Kancelariju za brze odgovore, koja radi pri Ministarstvu rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja. To je jedina takva služba pri domaćim ministarstvima koja odgovara na pitanja običnog čoveka, dok su ostalima prioritet poslodavci ili šefovi.

Telefon info-centra zazvoni u proseku 75 puta dnevno, dok ostala pitanja stižu elektronskim putem ili pismom. Kada se saberu sva dnevna obraćanja, dođe se do stotinu dnevnih pitanja koja u ovoj Kancelariji traže odgovor. Najviše je poziva u vreme planirano za isplatu penzija i socijalnih davanja. Odgovore na neko od pitanja u vezi sa penzionim čekom, otpremninama, prazničnim dnevnicama ili doprinosima ovde je do sada zatražilo nekoliko hiljada građana.

- Najčešće nedoumice građana, bar po broju obraćanja koja nam stignu po oblastima, vezane su za oblast inspekcije rada i socijalno-porodičnu pravnu zaštitu - kažu službenici. - Sektori ministarstva u najbržem mogućem roku odgovore na svako pitanje.

Tokom 2015. godine, prema pokazateljima ove Kancelarije, radnike u Srbiji najviše su mučili obračuni zarade u vreme godišnjeg odmora, radni sati, naknade za smenski i noćni rad ili neiskorišćeni godišnji odmor. Mnogo nedoumica bilo je i oko minulog rada, novih zakonskih pravila koja se tiču radne knjižice, ali i isplate otpremnina i jubilarnih nagrada. O mobingu u Srbiji se nerado govori, ali zaposleni često otvore dušu upravo službenicama Kancelarije za brze odgovore.

- Zakon o izmenama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 142/2014) izgleda da još nije baš najjasniji našim ljudima, pa se često jave da im se razjasni ova oblast, tačnije, povezivanje staža, kada ostvaruju pravo na penziju, da li bi poslodavac trebalo da im računa beneficirani radni staž, ali su zainteresovani i da im se proveri dokle je stigao njihov predmet u Fondu PIO - kažu u Kancelariji.

Ni Sektor za brigu o porodici i socijalnu zaštitu nije pošteđen. Na njihovu adresu svakodnevno stižu pitanja o porodiljskom odsustvu, isplati tuđe nege, dečjeg dodatka, prijave nepravilnosti rada staračkih domova, pritužbe na centre za socijalni rad... Interesuju se građani i kako da ostvare pravo na pomoć u kući, kako da smeste stariju osobu u dom, ko ima starateljstvo nad decom u postupku razvoda braka.

Invalide u Srbiji najviše zanima koja je procedura za uvoz automobila, na koji način se refundira PDV, šta je potrebno od dokumenata, koji je rok... U Sektor za boračko-invalidsku zaštitu prosleđuju se pitanja koja se tiču ostvarivanja prava iz boračko-invalidske zaštite, stipendije za decu palih boraca i isplate boračkog dodatka.

- Ko ima pravo na isplatu minimalne novčane naknade putem Nacionalne službe za zapošljavanje, na koje programe obuke i stručne prakse mogu da se prijave, kako se regulišu prava radnika sa biroa, subvencije za sapomozapošljavanje, kako do zdravstvene knjižice, rešavanje viškova zaposlenih samo su neka od pitanja koja stižu u Sektor za zapošljavanje - objašnjavaju u Kancelariji.

Za sva ostala pitanja koja stignu, a za koja ne postoji nadležnost Ministarstva rada, zavisno od njihove sadržine i važećih propisa, Kancelarija za brze odgovore, blagovremeno ih upućuje nadležnim institucijama, i istovremeno traži da bude obaveštena o vremenu i načinu odgovora podnosiocu zahteva.

BROJKE

* 36.000 pitanja stiglo za dve godine rada
* 12.525 pitanja iz socijalne i pravne zaštite
* 12.367 pitanja u vezi sa inspekcijom rada

Izvor: Vebsajt Novosti, J. Ž. Skenderija, 13.06.2016.
Naslov: Redakcija