Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

AMANDMAN ZAŠTITNIKA GRAĐANA NA PREDLOG ZAKONA O OPŠTEM UPRAVNOM POSTUPKU


AMANDMAN

U Predlogu zakona o opštem upravnom postupku, u članu 77. stav 3. menja se i glasi:

"Treće lice ima pristup spisima predmeta u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja i zaštita podataka o ličnosti."

O b r a z l o ž e nj e

Odredbom člana 15. Predloga zakona utvrđeno je načelo pristupa podacima i zaštite podataka o ličnosti kojim je, između ostalog, predviđena obaveza organa da omogući pristup informacijama od javnog značaja saglasno zakonu - Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja (dalje: ZSPIJZ), i drugim relevantnim zakonima. Time se se obezbeđuje i jedinstvo pravnog poretka u Republici Srbiji, utvrđeno članom 194. stav 1. Ustava Republike Srbije.

Informacija od javnog značaja, saglasno odredbi člana 2. stav 2. ZSPIJZ, je informacija kojom raspolaže organ javne vlasti, nastala u radu ili u vezi sa radom organa javne vlasti, sadržana u određenom dokumentu a odnosi se na sve ono o čemu javnost ima opravdan interes da zna.

Odredbama čl. 77 -79. Predloga zakona, uređuje se pravo na razgledanje spisa u postupku.

Imajući u vidu da organ javne vlasti vodi upravni postupak kada postupa u upravnoj stvari, spisi predmeta postupka su dokumenti nastali u radu ili u vezi sa radom organa javne vlasti, te su, saglasno zakonskoj definiciji, informacije od javnog značaja.

Saglasno tome "pravo" na razgledanje spisa u upravnom postupku od strane trećeg lica, jeste oblik ostvarivanja prava na pristup informacijama od javnog značaja.

Uslovljavanje prava trećeg lica na razgledanje spisa u postupku dokazivanjem pravnog interesa, kako je to predviđeno odredbom člana 77. stav 3. Predloga zakona, suprotno je sa načelom Predloga zakona iz člana 15, a samim tim i osnovnim načelima i odredbama ZSPIJZ. Naime, ZSPIJZ sadrži zakonsku pretpostavku o postojanju interesa javnosti da zna, te podnosilac zahteva za informacijama od javnog značaja nije dužan da dokazuje postojanje bilo kakvog posebnog interesa.

Uvođenjem obaveze dokazivanja posebnog interesa radi ostvarivanja prava na pristup informacijama od javnog značaja ograničilo bi se pravo koje je na osnovu ZSPIJZ već omogućeno. Usvajanje Predloga zakona sa tako formulisanom odredbom člana 77. stav 3. dovelo bi do nesklada odredaba Zakona o opštem upravnom postupku i do nesaglasnosti odredaba dva važeća Zakona u pravnom sistemu Republike Srbije. Pored toga što bi se time stvorila pravna nesigurnost kod korišćenja prava na pristup informacijama od javnog značaja, ovakva odredba bi dovela i do snižavanja dostignutog nivoa ljudskih prava u Republici Srbiji. Sve navedeno govori o direktnoj suprotnosti ove odredbe sa članom. 20. stav 2. i članom 194. stav 1. Ustava Republike Srbije, kojima je utvrđeno da se dostignuti nivo ljudskih i manjinskih prava ne može smanjivati kao i da je pravni poredak Republike Srbije jedinstven.

Imajući u vidu navedeno, kao i ovlašćenje da predlaže Zakone iz svoje nadležnosti, Zaštitnik građana kao ovlašćeni predlagač predlaže ovaj amandman u cilju očuvanja nivoa stečenih prava građana i njihovog lakšeg ostvarivanja, a što u konkretnom slučaju doprinosi i pravnoj sigurnosti i očuvanju jedinstva pravnog sistema Republike Srbije.

Izvor: Vebsajt Zaštitnika građana, 12.2.2014.