Email Print

NACRT ZAKONA O ZAŠTITI POTROŠAČA: JEDNA OD NOVINA JE OSNIVANJE CENTRA ZA REšAVANJE POTROšAčKIH SPOROVA


Na izuzetno posećenoj javnoj raspravi u PKS o Nacrtu zakona o zaštiti potrošača, istaknuto je da bi ovaj normativni akt trebalo da obezbedi ravnopravan položaj trgovaca i potrošača na domaćem tržištu.

Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija i Privredna komora Srbije organizovali su centralnu javnu raspravu o Nacrtu Zakona o zaštiti potrošača u Srbiji. Gordana Hašimbegović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS naglasila je da je ova tema izuzetno bitna ne samo sa aspekta zaštite potrošača u našoj zemlji, već i za proces integracije Srbije u EU.

Potpredsednik PKS Zdravko Jelušić podsetio je da je još 1973. godine prvi put u Evropi napravljena Povelja o zaštiti i informisanju potrošača, ali da su na našim prostorima slični propisi uvek kaskali za evropskom regulativom. Sada je došlo vreme da uvodimo evropske standarde, jer postoji izražena želja da postanemo ravnopravni sa građanima EU. "Nacrt zakona o zaštiti potrošača trebalo bi da stvori bolji ambijent u odnosima između potrošača i privrede, odnosno trgovaca", istakao je Zdravko Jelušić.

"Novim zakonom definisani su ciljevi u vezi sa jačanjem politike zaštite potrošača i sa uspostavljanjem mehanizma za delotvornu primenu zakona. Time će se osnažiti i udruženja potrošača, a biće usklađena i zakonska regulativa sa pravnim tekovinama EU", rekla je Ljiljana Stanković, pomoćnik ministra spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija. Novina u ovom zakonskom rešenju je osnivanje Centra za rešavanje potrošačkih sporova, koji bi trebalo da proširi opseg nadzora inspekcijskih organa i osnaži delovanje udruženja za zaštitu potrošača. Centar bi pratio kretanja na tržištu, reagovao na nepošteno poslovanje i nepravične ugovorne odredbe, primao bi, evidentirao i rešavao prigovore, a bilo bi omogućeno i rešavanje potrošačkih sporova vansudskim putem. Trgovci bi se obavezali da uz prodatu robu potrošaču dostave deklaraciju, uputstvo za upotrebu, uputstvo za montažu, dok bi kod tehničke robe široke potrošnje kupcu dostavljali i spisak ovlašćenih servisera. Ljiljana Stanković je navela bitnu novinu i u vezi sa regulisanjem postupka reklamacije. Trgovci će po usvajanju zakona voditi knjigu reklamacija, a rok za rešavanje reklamacije skraćen je sa petnaest na osam dana. Novim normativnim rešenjima proširen je obim kaznenih odredbi. Predviđeno je da inspekcijski organi i regulatorna tela pokreću postupak za zaštitu kolektivnih interesa, čime se potrošaču omogućava da na sveobuhvatan način koristi svoja prava. "Novi Zakon o zaštiti potrošača treba da omogući potrošačima da na domaćem tržištu budu ravnopravni sa trgovcima", zaključila je Ljiljana Stanković.

U nastavku javne rasprave profesor Tijeri Burgoanji, šef projekta "Jačanje zaštite potrošača u Srbiji" koji finansira EU, detaljno je prezentovao predložena rešenja u ovom nacrtu zakona i rekao da su ona već usklađena sa 15 evropskih direktiva. Javna rasprava o Nacrtu zakona o zaštiti potrošača trajaće do kraja oktobra.

Izvor: Vebsajt Privredne komore Srbije, 9.10.2013.