Zastava Bosne i Hercegovine

UVESTI VEĆE KAZNE ZA ĆUTANJE DRŽAVNE UPRAVE


U 2013. godini, građani Srbije uputili su 3.300 žalbi Povereniku za informacije od javnog značaja, od čega 45 odsto na rad državnih organa, izjavila je danas zamenica poverenika Stanojla Mandić.

Ona je dodala da se udvostručio broj žalbi koje podnose sami organi vlasti, a porastao je i broj žalbi zbog nedobijanja informacija o novcu (10 odsto) i istakla da su neophodne izmene zakona.

Nužne su oštrije kazne i veća prava Poverenika za šta je korisna uloga civilnog sektora, navela je Mandić.

Istaživač Beogradskog centra za bezbednosnu politiku (BCBP) Marko Milošević rekao je da su se u 2012. godini građani najviše žalili na rad Ministarstva unutrašnjih poslova, zatim Ministarstva finansija i Ministarstva pravde.

"Od državnih organa odgovore na upitnik BCBP nije dostavilo Ministarstvo zdravlja, ali i Vlada Srbije i predsednik koji spadaju u organe protiv čijih rešenja se ne mogu ulagati žalbe. Najmanje odgovora dala su javna preduzeća", naveo je Milošević.

Među najčešćim razlozima odbijanja zahteva za pristup informacijama od javnog značaja jesu povreda privatnosti, zloupotreba prava na pristup i interes javnosti.

Ivana Jeremić iz Centra za istraživačko novinarstvo Srbije(CINS) kazala je da institucije revnosnije odgovaraju na zahteve nevladinih organizacija i medija, nego na zahteve građana.

"Organi su pokazali nestručnost. Ne samo da su kasnili, nego i dostavljali podatke koje nisu smeli, kao što je iznos kredita u nekoj banci", rekla je Jeremić i pomenula da Bezbednosno-informativna agencija (BIA) nije želela da dostavi podatke.

Kao preporuke za bolji pristup informacijama od javnog značaja, svi su naveli promenu odredbe koja onemogućava žalbe na rešenja Narodne Skupštine, Vlade, predsednika, Vrhovnog kasacionog suda, Ustavnog suda Srbije i Republičkog javnog tužiocazatim, veće kazne za ćutanje uprave, ali i da zahtevi koje šalju građani budu precizniji i s detaljnim opisom tražene informacije.

Izvor: Tanjug