Email Print

NEOPHODNA IZMENA MEDIJSKIH ZAKONA: VELIKI BROJ LOKALNIH SAMOUPRAVA KRšI MEDIJSKE ZAKONE PRI RASPISIVANJU KONKURSA ZA SUFINANSIRANJE JAVNOG INTERESA U SFERI INFORMISANJA, A MNOGE OD NJIH NISU NI RASPISALE KONKURSE


Veliki broj lokalnih samouprava u Srbiji kršio je medijske zakone pri raspisivanju konkursa za sufinansiranje javnog interesa u sferi informisanja, a mnoge od njih nisu ni raspisale konkurse, rečeno je na predstavljanju Bele knjige o toj tematici.

"Od 167 lokalnih samouprava koje su posmatrane, mnoge od njih su pokazale neverovatnu kreativnost u zaobilaženju zakona", rekao je predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) Nedim Sejdinović.

Zaključak je da se taj proces mora unaprediti kroz promenu podzakonskih akata, a Sejdinovć je rekao da Medijska koalicija čvrsto veruje da će morati da dođe i do izmene medijskih zakona.

"Imamo veoma ozbiljne probleme sa medijskim slobodama i situacija je danas gora nego 2014. godine, kada su zakoni doneti. Ali, izlazak države iz medija i konkursno finansiranje su temelji koji moraju ostati. Ovo što se sada dešava je posledica nepoštovanja zakona i odbijanja države da izađe iz vlasništva u medijima", rekao je Sejdinović.

Bilo je raspisano ukupno 212 konkursa na svim nivoima, za finansiranje veće od dve milijarde dinara.

Najveći problemi su u najvećim gradovima, a Seđnović je izrazio bojazan da će i manje lokalne samouprave krenuti u kršenje zakona po ugledu na velike gradove.

Konkurse nisu raspisale 42 lokalne samouprave za šta se "kao razlozi navodi nedostatak sredstava, a pojedine lokalne samouprave tvrde da nisu u obavezi da raspisuju konkurse", rekao je Sejdinović i dodao da je u proseku oko jedan odsto lokalnih budžeta izdvajano za konkursno finansiranje.

U čak 70 odsto raspisanih konkursa uočene su nepravilnosti različite vrste, a Sejdinović je kao primer naveo Novi Pazar koji je izdvojio 170 miliona dinara, dok je Ministarstvo kulture izdvojilo 250 miliona.

"Reklo bi se da vlast u Novom Pazaru izuzetno brine o javnom informisanju, ali je ogroman procenat ovog novca otišao jednom mediju, koji je privatizovan", rekao je Sejdinović.

Naveo je da je Medijska koalicija u 92 lokalne samouprave imala predstavnike u komisijama, dok su u pojedinim gradovima i opštinama članove komisije predlagala novinarska i medijska udruženja "koja ne daju znake života, sem što predlažu članove udruženja".

Sanja Stanković iz Medijskog odeljenja Misije OEBS-a u Srbiji rekla je da lokalne samouprave treba da se ugledaju na način kako konkurse raspisuje i sprovodi Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije.

Medijska analitičarka, Žužana Serenčeš, rekla je da rezultati monitoringa pokazuju da su nužni nadzor i kontrola javnog novca u sufinansiranju javnog interesa u sferi informisanja.

Predstavnica Lokal presa, Snežana Milošević, je za 10. jun 2016. godine najavila protest novinara u Kragujevcu jer gradska vlast nije ni raspisala konkurs i jer favorizuje jedan medij.

Predsednik Upravnog odbora Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) Srbije, Miroslav Tadić, rekao je da pojedini gradovi i opštine odbijaju bilo kakvu saradnju sa Medijskom koalicijom, strukom i sa predstavnicima civilnog društva.

Bela knjiga konkursnog sufinansiranja javnog interesa u sferi javnog informisanja obuhvata period od aprila 2015. do aprila 2016. godine i pripremljena je uz podršku ambasada Australije i Velike Britanije.

Medijsku koaliciju čine Nezavisno udruženje novinara Srbije, Udruženje novinara Srbije, NDNV, Lokal pres i ANEM.

Izvor: Vebsajt RTV, 02.06.2016.
Naslov: Redakcija